Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hier ook, het was van te moeten door de sneeuw. RWD, zomerbanden (275) en dat viel al bij al goed mee.
    Wel gekozen voor een route met zo weinig mogelijk heuvels, want op een ongestrooide baan is zoiets onbegonnen werk. Al bij al weinig hinder ondervonden.
    En wederom tevreden om niet voor winterbanden te gaan, met onze kilometers thuis EN de weinige dagen er sneeuw valt is het gewoon de moeite niet.
    -

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
      Vooral het remmen maakt een gigantisch verschil. Remmen met de contis sportcontact: no effect. Remmen met winterbanden: aanvaardbare vertraging.
      Gisteren naar huis gereden om half zeven vanuit Brussel en het viel wel mee tegenover op winterbanden, bij het aanzetten voel je het wel een beetje maar valt te controleren. Bij het remmen mij wel een paar keer mispakt, gelukkig altijd genoeg ruimte gelaten, maar daar voel je het verschil heel erg.

      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      Zelfs op winterbanden viel het deze morgen niet echt mee op de baan.
      Gisterenavond en deze morgen heeft onze A4 op winterbanden 2 keer zijn kont gezet, dat was nog niet voorgevallen deze winter.
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

      Comment


      • Anderhalve week terug, met het oog op de intredende lente, dus al m'n zomerset gestoken. Midden vorige week gaven de voorspellingen aan dat dat een slechte zet zou gaan zijn: 't zou weer sneeuwen! Vandaag is 't zover.

        En m'n keuze om al zomerrubber te steken was de beste ever!! Die xDrive laat zich op sneeuw makkelijk driften als een RWD (alleen moet je de kont met iets meer power laten uitbreken, dus 't gaat iets bruusker), de kont laat zich net zoals bij een RWD mooi buiten de lijn houden, je stuurt met het gaspedaal en de radius bepaal je met de tegenstuurhoek. Textbook drifting, maar dan met een heerlijke permanente 4WD met RWD-karakter. Alleen ... met winterbanden heeft die zo denderend veel grip dat je steeds verder moet versnellen om z'n kont buiten te houden. Waar je anders een afrit of oprit aan 30 of 40 per uur constant kan driften, kom je met die xDrive aan 't dubbele de bocht uit. Toch wat scary.
        Maar vandaag toch even met den dikken gaan spelen, op zomerrubber. Hééérlijk! Net een RWD alleen bleef ik niet steken op de afrit (itt de twee andere RWD's) van de parking waarop 't speeltijd was.

        Beestig.

        En vanaf morgen lente ajb?

        Comment


        • Vorige week ook men zomerbanden terug gelegd. Daarnet eventjes naar de winkel gereden en dan merk je het verschil pas. Ik duwde hier in de wijk (niet gestrooid) op de rem en ik schoof gewoon de ring van Mol - Lommel op . Chance dat er geen verkeer aankwam of den Astra was plat geweest. Zomerbanden zijn ook bijna versleten ( 2.5mm profiel vooraan). Volgende week ga ik Vredestein Ultrac Cento XL bestellen. Ben benieuwd naar de prestaties hiervaan aangezien ik nog nooit met Vredestein gereden heb. Michelins die er nu onder liggen hebben gewoon zéér slechte grip bij nat weer en die steek ik er nooit meer onder.
          DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Goossens Bjorn Bekijk Berichten
            Vorige week ook men zomerbanden terug gelegd. Daarnet eventjes naar de winkel gereden en dan merk je het verschil pas. Ik duwde hier in de wijk (niet gestrooid) op de rem en ik schoof gewoon de ring van Mol - Lommel op . Chance dat er geen verkeer aankwam of den Astra was plat geweest. Zomerbanden zijn ook bijna versleten ( 2.5mm profiel vooraan). Volgende week ga ik Vredestein Ultrac Cento XL bestellen. Ben benieuwd naar de prestaties hiervaan aangezien ik nog nooit met Vredestein gereden heb. Michelins die er nu onder liggen hebben gewoon zéér slechte grip bij nat weer en die steek ik er nooit meer onder.
            Zo slecht die michelin's?

            ik was van plan om een setje daarvan te steken want mijn continentals zitten er na 20.000km al bijna door..
            BMW X5 45e

            Comment


            • Alst droog is dan zijn da perfecte banden, maar als de weg er een beetje nat bijligt dan moet ge niet al te zot doen om hem te laten schuiven. Ofwel is em onderstuurt op de gewoon baan en als ik hier op de natte kasseien (kinderkopkes) den draai in rijd dan durft zen gat wel eens uitbreken. en Heb er al meer klachten over gelezen.
              DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

              Comment


              • Altijd ook type en uitvoering en bouwjaar van de band erbij vermelden als je zo'n stellingen doet, want in globo is Michelin het (véél) betere merk dan Vredestein. Maar inderdaad, er zijn enkele "economy"-banden van Michelin (en zoveel andere merken) die op niks trekken. Logisch ook: als je gaat prullen aan het énige onderdeel dat contact houdt met de weg, met als enige doel om de rolweerstand zodanig te verminderen om de auto zoveel minder te doen verbruiken (in theorie), dan kom je zoiets tegen natuurlijk. Ben allerminst voorstander van zo'n banden...

                Comment


                • Michelin Primacy HP 225/50-17 94V uit 2010
                  DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

                  Comment


                  • O, da's geen ecoband! Treffend dat je daar zo'n slechte ervaringen mee hebt! Natte ondergrond was niet z'n sterkste punt (scoorde daar meestal gemiddeld tot goed, zo op ongeveer 1/3e van 't spelersveld) maar al bij al was dat in 2009 en 2010 één van de beste zomerbanden die je kon krijgen. Hij verliest erg vroeg een beetje grip en gaat gecontroleerd glijden, met als doel om zo veilig en voldoende vroeg het grensbereik aan te kondigen. Als je zoiets niét wil, dan moet je een sportband kopen. Al vrees ik dat je wagen er zeker ook eea mee te maken heeft ... waren die Michelins de eerste banden op je auto? Of zijn die Michelins al niet meer de eerste banden?

                    Ik hoop voor jou dat je met je Vredestein beter af bent, maar ik vrees er sterk voor. In 't begin zal het uiteraard beter zijn want je zal een 3 jaar jongere, nieuwe band vergelijken met een 3 jaar oudere, versleten band ... en dat leidt zo vaak tot verkeerde standpunten van veel gebruikers (en speelt in de kaart van bandenmarchands die brol verkopen onder de noemer "maar dat is goed hoor madammeke want dat wordt in de fabriek gemaakt van...").

                    Comment


                    • gTa,
                      Wat stel jij voor als band?
                      Ik heb bridgestone turanza's gehad die wel goed waren en niet zo hard afslijten. Momenteel heb ik continental sportcontact 5 liggen en die zijn bijna op na 20k km en ik vind ze niet zo'n goede grip hebben op een natte baan.

                      ik zoek een band die niet zo hard slijt als de continental maar wel wat grip biedt. Over het meerverbruik dat zo'n band eventueel zou teweegbrengen zit ik niet veel mee in. Er worden geen echte trackdays mee gereden maar wel enkele rondjes op de 'ring.

                      Maat is 225/40/R18 91 (of 92, weet ik niet meer) Y
                      BMW X5 45e

                      Comment


                      • Zijn nog altyd zen eerste banden. Maar het zijn de slechtste die ik ooit geleverd heb gekregen. Vroeger kocht ik elke 9 maand een nieuwe Opel en daar lagen altyd Bridgestone Turanza onder. Die vond ik bij droog als bij nat wegdek zéér goed. Eerst wilde ik die terug bestellen, maar ik wil nu een keertje iets anders proberen. Moesten de Vredesteintjes tegen vallen dan zullen de volgende exemplaren zeker terug Bridgestoners worden.
                        DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                          gTa,
                          Wat stel jij voor als band?
                          Ik heb bridgestone turanza's gehad die wel goed waren en niet zo hard afslijten. Momenteel heb ik continental sportcontact 5 liggen en die zijn bijna op na 20k km en ik vind ze niet zo'n goede grip hebben op een natte baan.

                          ik zoek een band die niet zo hard slijt als de continental maar wel wat grip biedt. Over het meerverbruik dat zo'n band eventueel zou teweegbrengen zit ik niet veel mee in. Er worden geen echte trackdays mee gereden maar wel enkele rondjes op de 'ring.

                          Maat is 225/40/R18 91 (of 92, weet ik niet meer) Y
                          Ik had op mijn leon Dunlop sportmaxx in die maat liggen en heb geen enkele keer een tekort aan grip gehad(zowel droog als nat wegdek)
                          Die bijten zeer goed en zijn enorm slijtvast.
                          Heb daar toch een 35 000 km mee gedaan en die waren belange nog niet op.

                          Is wel al een iets ouder type op de markt maar ze hebben hun kwaliteit al vaker bewezen.
                          2013- Volvo V60 D3 R-Design
                          2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                          Comment


                          • Bjorn: Ohla, dus ge bolt erg veel km? (neem ik aan)
                            Verandering van spijs doet eten! Dus: kan zeker geen kwaad.
                            Beter dan je versleten Michelins gaan die nieuwe Vredesteins zeker zijn.

                            Kefkie: moeilijke vraag. Ik vind een band iets persoonlijks. De ene wil direct gedrag en felle respons, de andere heeft 't meer voor een geleidelijk karakter, ... Sowieso moet je dus een sportband hebben (Nordschleife), correct? Je hebt een erg courante maat (225/40R1 dus da's al een voordeel. Ik denk dat er geen enkele band is in die categorie die niét in die maat wordt gemaakt.
                            Een mogelijkheid is om een lastindexje hoger te nemen (een XL-variant dus). Kan zijn dat dat geen verschil maakt, kan zijn dat je dat negatief ervaart, maar 't kan ook zijn dat dat net wél positief uitdraait. Als je een auto hebt die rijklaar rond de 1,5 ton draait, dan zou ik bij een 225/40R18 inderdaad al durven uitkijken naar een XL. Doorgaans zijn die banden wat zwaarder (een paar 100 gram max) en hebben ze iets stijvere flanken van zichzelf. Soms is ook het karkas gewoon wat sterker. Daardoor zullen zo'n banden doorgaans iets langer mee gaan, maar als je een echt lichte auto hebt ga je ze met te weinig druk moeten rijden om comfortabel en efficiënt weggedrag te hebben. Rond 't anderhalf ton -> niet bang van zijn (maar ik ga ook niet zeggen dat dat beter is dan je huidige 91's).
                            Qua trad-off van karaktereigenschappen is het altijd wel een beetje zo: wil je grip, dan boet je doorgaans in op slijtvastheid. En omgekeerd. Wil je droogweercapaciteiten, dan boet je doorgaans wat in op natweercapaciteiten. En omgekeerd. Enzovoort enzovoort.
                            Sla er 'es de laatste bandentests op na (medio 2012 en later), zoek eventueel een test met een auto die die van jou zo goed mogelijk benadert, probeer een test te vinden van een (goed) vergelijkbare bandenmaat, en daarna moet je in de tabellen resultaten gaan zien hoe ze op de verschillende onderdelen worden gequoteerd en welke voor jou 't belangrijkst zijn.

                            Bijvoorbeeld: klik klik klik klik

                            De band die jij als "minder" waardeert op regen, scoort in die tests alvast de beste punten. Meer nog: in de meeste tests scoort de CSC5 de eerste plaats.
                            Dus 't kan zijn dat 't karakter jou niet ligt (een Goodyear Eagle F1 Asy2 of een Pirello P Zero "Hero" zouden directer moeten zijn), ofwel spelen er factoren mee in je oordeel die niet met de banden te maken hebben, maar met iets anders (de auto, b.v.).
                            Last edited by ; 12/03/2013, 18:03.

                            Comment


                            • Krijg korting bij Opel daarmee da ik elke 9 maand ne verse koop. Mer momenteel ga het niemeer aangezien ik juist een huis gekocht heb . Geld wordt nu in iets anders gepompt . Ik doe meestal een 40.000km per jaar. Tis in ieder geval meer dan genoeg. Men Sports Tourertje heeft ondertussen 75.000km verzameld op 2 jaar.
                              DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

                              Comment


                              • Merci voor de uitleg!

                                een sportband zou idd het beste zijn. Was zelfs aan het kijken voor een Semi-Slick maar dat is wat overkill voor mijn auto denkik

                                Mijn auto zal wel rond die 1500kg zitten met mij erin + passagier + benzine, dus zal ik ook eens naar een XL kijken.
                                BMW X5 45e

                                Comment


                                • Soms zijn die goedkoper. Dus, waarom niet dan.

                                  Semislicks moet je niet als daily band nemen. Dat zijn en blijven banden die beogen zoveel mogelijk grip te bieden tijdens uiterst sportief rijden op circuit ... met net voldoende profiel erin om legaal over de openbare weg van/naar circuit te rijden. Men is trouwens op Europees niveau bezig om die dingen van de openbare weg te verbieden.

                                  Comment


                                  • net dezelfde ervaring met de michelins hp: 225/50 R17 98Y. Op nat geen kloten waard.
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                      Zelfs op winterbanden viel het deze morgen niet echt mee op de baan.
                                      Echt?
                                      Ik heb zomerbanden, en heb geen enkel probleem gehad op de weg.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                        volgens crevits heeft ze gepast gereageerd.
                                        want ze kan geen sneeuw ruimen voor er sneeuw ligt.
                                        strooien kan bij mijn weten toch
                                        Altijd dat strooien, das allemaal voor niks goed.
                                        Waar het niet gestrooid is is het beter om op te rijden dan waar het wel gestrooid is.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • Als pendelaar op de motorfiets klaag ik anders niet als men in mijn straat strooit. Scheelt me filetijd, naft en parkeergeld.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X