Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten


    het rubber van winterbanden blijft soepeler bij lage temperaturen, dus het verschil met een gelijke maat in zomerband zal overduidelijk merkbaar zijn.
    Een smallere winterband zal meer gewicht per oppervlakte hebben. Wat nuttig is op sneeuw etc. Daarom is een bredere band ook gevoeliger aan aquaplaning. Het gewicht wordt over een groter vlak verdeeld. Als een rally gezien in de sneeuw? Heel dunne spijkerbanden ipv heel brede spijkerbanden.

    Een 235/245/255 winterband achteraan bij een (sportieve) middenklasser heeft niet echt hetzelfde voordeel als een zomerband van dat formaat. Tenzij je echt veel geld wil uitgeven.

    Voor mij staat er een 18 inch 225 voor en achter in de winter. Dat staat gelijk aan een ondergrondse parking inrijden zonder angstzweet.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
      Is de 4D van Dunlop een goede winterband?
      Uitstekend zelfs.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
        Een smallere winterband zal meer gewicht per oppervlakte hebben. Wat nuttig is op sneeuw etc. Daarom is een bredere band ook gevoeliger aan aquaplaning. Het gewicht wordt over een groter vlak verdeeld. Als een rally gezien in de sneeuw? Heel dunne spijkerbanden ipv heel brede spijkerbanden.

        Een 235/245/255 winterband achteraan bij een (sportieve) middenklasser heeft niet echt hetzelfde voordeel als een zomerband van dat formaat. Tenzij je echt veel geld wil uitgeven.

        Voor mij staat er een 18 inch 225 voor en achter in de winter. Dat staat gelijk aan een ondergrondse parking inrijden zonder angstzweet.
        Op losse sneeuw heb je met een bredere winterband meer grip aangezien je meer groeven hebt. Op vaste sneeuw en ijs is een dunnere winterband inderdaad beter door meer gewicht per oppervlak.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door 8000rpm Bekijk Berichten
          Op losse sneeuw heb je met een bredere winterband meer grip aangezien je meer groeven hebt. Op vaste sneeuw en ijs is een dunnere winterband inderdaad beter door meer gewicht per oppervlak.
          Correct. Helaas blijft sneeuw op de weg nooit lang maagdelijk. Vorige winter hebben ze in mijn straat nooit gestrooid. Na een paar dagen was dat dus keihard geworden. Leuk.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
            Correct. Helaas blijft sneeuw op de weg nooit lang maagdelijk. Vorige winter hebben ze in mijn straat nooit gestrooid. Na een paar dagen was dat dus keihard geworden. Leuk.
            Rallyauto's > sneeuw> smalle banden.
            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
              Waarom? Ik heb 235-45-18 als wintervelg. En 245-40-19 in de zomer. Er zijn nie veel velgen kleiner als 18" die op mijne auto passen.
              Amai. Welke auto heb jij?

              Op mijn S63 kan ik geen 17" steken. Te grote remmen. Op de Evo 9 kan je 16" steken als je speciale velgen vindt voor rally bestemd. Zoniet is 17" het kleinste opnieuw wegens de lichtelijk grote remmen.

              Maar zelfs onder onze BMW 750i kan je 16" steken, en waarschijnlijk zelfs 15".

              Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
              Als je de kranten mag geloven zou er maandag meer nieuws volgen, dus....
              Gaan ze winterbanden verplichten?

              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Wat een hoop ongelofelijke onzin wordt er hier toch verkocht door sommigen.
              Jij bent ook snel !


              Oorspronkelijk geplaatst door 8000rpm Bekijk Berichten
              Op losse sneeuw heb je met een bredere winterband meer grip aangezien je meer groeven hebt. Op vaste sneeuw en ijs is een dunnere winterband inderdaad beter door meer gewicht per oppervlak.
              Winterbanden werken ook beter op ijs want ze zijn zachter kwa samenstelling. Ze hebben doorgaans ook een ruwer oppervlak dat echt grip probeert te maximiseren. Ideaal is natuurlijk spijkerbanden, maar daarvoor ligt het ijs in Belgie nooit lang genoeg.
              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

              Comment


              • Ben wat aan het twijfelen: winterbanden zijn nu 4 jaar oud, en hebben nog +/- 5,5 mm. Als ik ze nu verkoop krijg ik er nog iets van, als ik er nog een winter mee doorrijd waarschijnlijk niet.
                Daar staat tegenover dat nieuwe banden mij ook weer +/- 130 euro per stuk kosten.
                Gaat over Goodyear Ultragrip Performance II in 225/55/16. Zeer tevreden over trouwens.
                Wat zouden jullie doen?
                2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
                2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
                2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

                2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
                1999 Volvo V70 classic 2.5d
                1967 Volvo 123 GT

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door éSe Bekijk Berichten
                  Uitstekend zelfs.

                  Slecht is hij niet, maar dan zijn de Goodyear Ultragrip 8 banden in mijn mening beter

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                    ...Gaan ze winterbanden verplichten?....
                    Waarschijnlijk niet, als je mag geloven wat ze vroeger vertelden, eerder een premie of zoiets (vermindering van verzekeringspremie,.... of voor zij die er geen hebben (winterbanden hé) een verhoging van de verzekeringspremie).
                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                      Slecht is hij niet, maar dan zijn de Goodyear Ultragrip 8 banden in mijn mening beter
                      Geen persoonlijke ervaringen mee, maar ik ben zeker dat die heel goed zijn (heb vroeger een eerdere versie ervan gehad).
                      Alleen meen ik me te herinneren dat Stoffn die in een bredere maat dan 215 wil, en die bieden ze bij mijn weten niet aan.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
                        Is de 4D van Dunlop een goede winterband?
                        Zijn inderdaad goed, als je een sportief profiel hebt natuurlijk. Anders ben je beter met andere banden.

                        Comment


                        • Bij de reguliere maten ziet de top 4 er meestal zo uit:
                          -Continental wintercontact TS850
                          -Goodyear Ultragrip 8
                          -Dunlop Wintersport 4D
                          -Michelin Alpin A4

                          Comment


                          • Had initieel BF Goodrich gereserveerd, maar heb bestelling veranderd naar Vredestein Snowtrac 3.

                            Heb mij laten verleiden door de lagere prijs initieel, maar uiteindelijk voor amper 70€ extra een toch iets betrouwbaarder alternatief gekozen.

                            Denk prijs/kwaliteit dat dit snor zit, en alleszins beter dan "half" versleten zomerbanden.

                            Zoalang je bij een A-merk blijft , doe je geen echte miskoop denk ik.

                            Aub, nu geen discussie of de Snowtrac een al dan niet A-merk is.... Scoren toch niet echt slecht in diverse tests (ADAC, edm). Is wel een band die al een paar jaar meegaat.

                            Als je echt de top wil onderschrijf ik klassement van psychodweep.

                            Comment


                            • Dit jaar gekozen voor Nokian WR D3...voor m'n 90pk -busje vond ik deze zeker genoeg. Zijn prijsgunstig en komen er in de testen ook goed uit.
                              Kreeg al verschillende keren te horen dat ze waardeloos zijn omdat ze chinees zouden zijn...blijkbaar kennen ze het merk niet; want het is Fins ;-)
                              Ik zal deze winter hierover een oordeel vellen. M'n vorige waren Michelins Alpin3 (deze hadden de verkeerde (te lage) loadindex voor de Meriva en waren voor de laatste ook te klein in hoogte.
                              Ik kon m'n 14inch stalen velgen zo hergebruiken op de Meriva (nu 185/65 14 90T tov. 175/65 14 82T)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door corsawim Bekijk Berichten
                                Dit jaar gekozen voor Nokian WR D3...voor m'n 90pk -busje vond ik deze zeker genoeg. Zijn prijsgunstig en komen er in de testen ook goed uit.
                                Kreeg al verschillende keren te horen dat ze waardeloos zijn omdat ze chinees zouden zijn...blijkbaar kennen ze het merk niet; want het is Fins ;-)
                                Ik zal deze winter hierover een oordeel vellen. M'n vorige waren Michelins Alpin3 (deze hadden de verkeerde (te lage) loadindex voor de Meriva en waren voor de laatste ook te klein in hoogte.
                                Ik kon m'n 14inch stalen velgen zo hergebruiken op de Meriva (nu 185/65 14 90T tov. 175/65 14 82T)
                                Nokian is zeker niet slecht, echter heb je zoals bv Vredestein een iets snellere slijtage. Maar nu ook weer niet zo dat je daarvoor voor een 'premium' merk zou moeten kiezen.

                                Oorspronkelijk geplaatst door psychodweep Bekijk Berichten
                                Bij de reguliere maten ziet de top 4 er meestal zo uit:
                                -Continental wintercontact TS850
                                -Goodyear Ultragrip 8
                                -Dunlop Wintersport 4D
                                -Michelin Alpin A4
                                Beste blijven in het algemeen de Michelin's voor een normale (!) weggebruiker
                                Dat zijn dan ook diegene die op mijn velgen gaan komen.

                                Comment


                                • M'n vorige winterbanden (Michelin alpin3) waren na 8 winters (wel niet zoveel kilometers) nog maar 2 à 3 mm kwijt...slijten dus amper. Maar zijn vermoedelijk wel hard geworden door de leeftijd.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                    Amai. Welke auto heb jij?

                                    Op mijn S63 kan ik geen 17" steken. Te grote remmen. Op de Evo 9 kan je 16" steken als je speciale velgen vindt voor rally bestemd. Zoniet is 17" het kleinste opnieuw wegens de lichtelijk grote remmen.
                                    Peugeot RCZ volgens mijn onderschrift met de optionele grotere remmen van de THP200. Tot nu toe nog geen 17" velg gevonden die over de klauwen gaat.

                                    Ze bestaan wel, maar dan moet ge naar die lichtgewichtvelgen van OZ of Team Dynamics ofzo gaan. Wordt nu onderzocht voor een setje circuitrubber.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                      deze prijzen gekregen voor 205/55/16 91H
                                      Continental TS850 prijs is 120€/band
                                      Nokian WR D3 prijs is 100.50€/band
                                      Dunlop SP wintersport D4 prijs is 112€/band
                                      Goodyear UG8 prijs is 112€/band
                                      Bridgestone LM-32 prijs is 100€/band (tijdelijke PROMO)

                                      Los van het feit dat de nokian goedkoop is wil ik hem eigenlijk wel proberen.
                                      Zaakvoerder heeft zijn ok gegeven voor de aanschaf van gelijk de welke met velgenset ineens.
                                      Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar die Nokians. Maar aangezien ik ze niet moet betalen kan ik maar best voor de conti´s gaan denk ik. Die staan steevaast op de eerste plaats bij de vorige wintertests.
                                      Of zou een michelin A4 nog beter zijn?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door 123GT Bekijk Berichten
                                        Ben wat aan het twijfelen: winterbanden zijn nu 4 jaar oud, en hebben nog +/- 5,5 mm. Als ik ze nu verkoop krijg ik er nog iets van, als ik er nog een winter mee doorrijd waarschijnlijk niet.
                                        Daar staat tegenover dat nieuwe banden mij ook weer +/- 130 euro per stuk kosten.
                                        Gaat over Goodyear Ultragrip Performance II in 225/55/16. Zeer tevreden over trouwens.
                                        Wat zouden jullie doen?
                                        Mee rijden tot 4mm, of nog 1,5-2 seizoenen, zolang ze niet hard zijn werkt dat prima tot die diepte (wel iets gevoeliger voor aquaplaning natuurlijk)...
                                        ST Cupra 290 PP - GT86+

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                          Zaakvoerder heeft zijn ok gegeven voor de aanschaf van gelijk de welke met velgenset ineens.
                                          Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar die Nokians. Maar aangezien ik ze niet moet betalen kan ik maar best voor de conti´s gaan denk ik. Die staan steevaast op de eerste plaats bij de vorige wintertests.
                                          Of zou een michelin A4 nog beter zijn?
                                          Michelin's zijn beter. Zou ik toch voor kiezen. Die zijn ook ietsje zachter.
                                          Volgens een collega van mij krijgen we de laatste tijd (toevallig?) meer en meer Conti's binnen die scheuren enz...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X