Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    Amai. Welke auto heb jij?

    Op mijn S63 kan ik geen 17" steken. Te grote remmen. Op de Evo 9 kan je 16" steken als je speciale velgen vindt voor rally bestemd. Zoniet is 17" het kleinste opnieuw wegens de lichtelijk grote remmen.

    Maar zelfs onder onze BMW 750i kan je 16" steken, en waarschijnlijk zelfs 15".

    Bij mij is de kleinste maat 235 vooraan en 295 achteraan op 18, dat is ook mijn winter set .... mijn zomer banden zijn 235 en 305 op 19

    En geloof mij dan 295 misschien breed is maar het verschil met zomerbanden is ongelooflijk, zelf met mijn 4X4
    2014 Porsche Boxster 981
    2015 BMW serie 2 Cab 220d

    Comment


    • bij zo goed als alle winterbandentests, zowel nationaal als internationaal, is Continental de beste winterband, zegt genoeg denk ik...

      Comment


      • De beste, de beste voor wat? Nokian is de uitvinder van winterbanden en worden in Scandinavie, Rusland en Canada aanzien als de maatstok. Maar inderdaad, Conti en Michelin zijn ook zeer goed.
        In noordelijke landen vind men ijsgrip veel belangrijker en testen concentreren zich daar dan ook meer op en dan winnen totaal andere banden. Tot voor kort waren deze banden te zacht voor europees gebruik, maar ze worden steeds beter op dat vlak, terwijl de europese beter worden op ijs. Maar er blijft vooralsnog een duidelijk verschil, welke type band testen wint hangt dan ook ten groote dele vanaf welke eigenschappen men laat primeren.
        Om maar te zeggen dat het uitroepen van dé beste band of het béste merk een beetje te eenvoudig is...
        ST Cupra 290 PP - GT86+

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door 123GT Bekijk Berichten
          Ben wat aan het twijfelen: winterbanden zijn nu 4 jaar oud, en hebben nog +/- 5,5 mm. Als ik ze nu verkoop krijg ik er nog iets van, als ik er nog een winter mee doorrijd waarschijnlijk niet.
          Daar staat tegenover dat nieuwe banden mij ook weer +/- 130 euro per stuk kosten.
          Gaat over Goodyear Ultragrip Performance II in 225/55/16. Zeer tevreden over trouwens.
          Wat zouden jullie doen?
          Nu opleggen, en dan mee blijven rijden in de zomer tot ze op zijn.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door 123GT Bekijk Berichten
            Ben wat aan het twijfelen: winterbanden zijn nu 4 jaar oud, en hebben nog +/- 5,5 mm. Als ik ze nu verkoop krijg ik er nog iets van, als ik er nog een winter mee doorrijd waarschijnlijk niet.
            Daar staat tegenover dat nieuwe banden mij ook weer +/- 130 euro per stuk kosten.
            Gaat over Goodyear Ultragrip Performance II in 225/55/16. Zeer tevreden over trouwens.
            Wat zouden jullie doen?
            Leg ze er nog 1 seizoen op en zet vanaf oktober elke maand wat geld opzij zodat je volgend jaar nieuwe goodyears kan steken

            In mijn ogen een heel goede winterband.

            Op banden mag je nooit besparen. Nooit.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
              Leg ze er nog 1 seizoen op en zet vanaf oktober elke maand wat geld opzij zodat je volgend jaar nieuwe goodyears kan steken

              In mijn ogen een heel goede winterband.

              Op banden mag je nooit besparen. Nooit.
              Oh, maar het gaat mij niet om de besparing hoor, ik twijfel of ik NU al nieuwe zou kopen, of volgend jaar Omdat deze nu nog verkoopbaar zijn, en volgend jaar eigenlijk niet meer.
              Ik denk dat ik zelfs dezelfde zou nemen, zeer tevreden van.
              En ik ben het absoluut eens met je, op banden mag je niet besparen.
              2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
              2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
              2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

              2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
              1999 Volvo V70 classic 2.5d
              1967 Volvo 123 GT

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                Nu opleggen, en dan mee blijven rijden in de zomer tot ze op zijn.
                Voor de zomer gebruik ik toch liever mijn zomerbanden, daar dienen die voor
                2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
                2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
                2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

                2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
                1999 Volvo V70 classic 2.5d
                1967 Volvo 123 GT

                Comment


                • Hoeveel krijg je dan nog voor zulke gebruikte banden ? De helft van de prijs ?
                  Dan is het toch beter om ze te verkopen, dan moet je maar 50% bijleggen ipv 100% door er maar 1 jaar extra mee te rijden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                    De beste, de beste voor wat? Nokian is de uitvinder van winterbanden en worden in Scandinavie, Rusland en Canada aanzien als de maatstok. Maar inderdaad, Conti en Michelin zijn ook zeer goed.
                    In noordelijke landen vind men ijsgrip veel belangrijker en testen concentreren zich daar dan ook meer op en dan winnen totaal andere banden. Tot voor kort waren deze banden te zacht voor europees gebruik, maar ze worden steeds beter op dat vlak, terwijl de europese beter worden op ijs. Maar er blijft vooralsnog een duidelijk verschil, welke type band testen wint hangt dan ook ten groote dele vanaf welke eigenschappen men laat primeren.
                    Om maar te zeggen dat het uitroepen van dé beste band of het béste merk een beetje te eenvoudig is...
                    ik heb de contis genomen. Bandenboer zei idd dat de nokians keigoed zijn maar dat de conti iets langer zal meegaan.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door 123GT Bekijk Berichten
                      En ik ben het absoluut eens met je, op banden mag je niet besparen.
                      Je verschiet er nog enorm van hoeveel mensen daarop besparen. De winterwissels beginnen, en hoeveel mensen niet achter occassie winternbanden vragen, niet normaal. Dan zie ik dat sommige banden bv van 2007 en 2008 zijn, vinden ze allemaal niet erg

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door corsawim Bekijk Berichten
                        Dit jaar gekozen voor Nokian WR D3...voor m'n 90pk -busje vond ik deze zeker genoeg. Zijn prijsgunstig en komen er in de testen ook goed uit.
                        Kreeg al verschillende keren te horen dat ze waardeloos zijn omdat ze chinees zouden zijn...blijkbaar kennen ze het merk niet; want het is Fins ;-)
                        Inderdaad zeer goede winterband!

                        Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                        Nokian is zeker niet slecht, echter heb je zoals bv Vredestein een iets snellere slijtage. Maar nu ook weer niet zo dat je daarvoor voor een 'premium' merk zou moeten kiezen.
                        Beste blijven in het algemeen de Michelin's voor een normale (!) weggebruiker
                        Dat zijn dan ook diegene die op mijn velgen gaan komen.
                        Snelle slijtage? Dat zou ik niet durven zeggen, heb er afgelopen winter 70.000km met gereden, allemaal wel snelweg km's. Toen het wat warmer werd, ging het toch merkelijk wel wat sneller vooruit met de slijtage.

                        Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                        Zaakvoerder heeft zijn ok gegeven voor de aanschaf van gelijk de welke met velgenset ineens.
                        Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar die Nokians. Maar aangezien ik ze niet moet betalen kan ik maar best voor de conti´s gaan denk ik. Die staan steevaast op de eerste plaats bij de vorige wintertests.
                        Of zou een michelin A4 nog beter zijn?
                        De Nokian is een zeer goede winterband. Toch, in het begin is het wat wennen want op de Quattro gedraagt ie zich wat vreemd maar zeker niet hinderlijk. In jouw geval zou ik voor de A8 toch voor de Conti's gaan.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                        De beste, de beste voor wat? Nokian is de uitvinder van winterbanden en worden in Scandinavie, Rusland en Canada aanzien als de maatstok. Maar inderdaad, Conti en Michelin zijn ook zeer goed.
                        In noordelijke landen vind men ijsgrip veel belangrijker en testen concentreren zich daar dan ook meer op en dan winnen totaal andere banden. Tot voor kort waren deze banden te zacht voor europees gebruik, maar ze worden steeds beter op dat vlak, terwijl de europese beter worden op ijs. Maar er blijft vooralsnog een duidelijk verschil, welke type band testen wint hangt dan ook ten groote dele vanaf welke eigenschappen men laat primeren.
                        Om maar te zeggen dat het uitroepen van dé beste band of het béste merk een beetje te eenvoudig is...
                        Fact!!!

                        En vandaag nog nieuwe Pirelli's zomerbanden laten leggen.
                        Last edited by Metaxa; 28/09/2013, 19:48.
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • niet vergeten dat bij winterbanden 3 tot 4 millimeter aangeraden wordt als "eindpunt" qua doeltreffendheid, dus occasie winterbanden, stel me daar toch vragen bij want een nieuwe band heeft maar 7 tot 8 millimeter, dus was koopt je dan als "occasie" ?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten


                            De Nokian is een zeer goede winterband. Toch, in het begin is het wat wennen want op de Quattro gedraagt ie zich wat vreemd maar zeker niet hinderlijk. In jouw geval zou ik voor de A8 toch voor de Conti's gaan.

                            .
                            het is voor de skoda.
                            Op de A8 liggen dunlop D3. Ook heel goede band.
                            Conti was daar niet leverbaar in.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                              Je verschiet er nog enorm van hoeveel mensen daarop besparen. De winterwissels beginnen, en hoeveel mensen niet achter occassie winternbanden vragen, niet normaal. Dan zie ik dat sommige banden bv van 2007 en 2008 zijn, vinden ze allemaal niet erg
                              Maar wat zou er dan het ergste zijn? Met zomerbanden blijven rijden, of met occasie winterbanden van 2007?

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                Maar wat zou er dan het ergste zijn? Met zomerbanden blijven rijden, of met occasie winterbanden van 2007?
                                Je zal alleszins meer grip hebben met zomerbanden in goeie staat, dan zo'n winterbanden. Probleem is dat die winterbanden al wat harder zijn, en ook nog maar 4 - 5 mm over hebben. Maar als je ziet van welke zomerbanden sommige komen, is gewoonweg elke winterband beter
                                Gisteren eentje gehad die gewoon al op de staaldraad zat langs de flanken. En dan vroeg die zich af waarom z'n wagen trilde.

                                Comment


                                • Gewoon het feit dat men hier geintresseerd is én winterbanden wil leggen én er niet per se het goedkoopste vanaf willen komen is al heel veel vergeleken met de gemiddelde consument...

                                  Maar wil toch onderstaande meegeven. Zoals eerder duidelijk leg ik veel belang bij ijsgrip (en dus ook voor België). Waarom, omdat ik juist in zulke verradelijke omstandigheden een kans wil hebben om op de weg te blijven. En als ik weet dat er ijs is, dat ik graag blijf rijden.

                                  Banden zijn niet altijd logisch. Men denkt hoe strenger de winter, hoe belangrijker het is met Scandinavische banden (de naam zegt het zelf). Ergens is dit waar natuurlijk (vaker sneeuw en ijs) maar wat betreft ijsgrip is eigenlijk het omgekeerde waard.

                                  Deze grafiek is van Nokian zelf (een van de beste qua ijsgrip), remweg van 50km/h op ijs bij verschillend temperaturen.

                                  Legende:
                                  Dubbdäck= spijkerband (die jullie niet mogen hebben)
                                  Nordisk friktion = winterband voor scandinavie (meer belang aanijsgrip)
                                  Centraleuropeisk friktion = centraaleuropese winterband (meer belang aan natte grip)



                                  Zoals je ziet is het verschil het grootst bij 1 graad onder nul! En per definitie een énorm contrast met grip op een net niet aangevroren baan - bovenstaand is de remweg van slechts 50km/h... Hier in Zweden zeggen ze dan ook dat het eigenlijk logischer zou zijn als ze in het zuiden met spijkerbanden reden en met gewone in het noorden, nu is het omgekeerd.

                                  En dit zijn dan de nieuwe banden van Nokian zelf. Ik zal er geen tekeningetje moeten bijmaken hoeveel breder de grafiek moet worden als je er een versleten budget europese winterband erbij zet (+50 tot 100%), en al helemaal een (versleten) zomerband (???).

                                  En de beste Scandinavische winterbanden worden steeds stabieler en beter op het natte zonder slechter te worden op ijs. Een conti vikingcontact 5 of een Nokian Hakka R2 valt best goed mee, en die steek je dan ook niet bij 7 graden, maar dat doe je als liefhebber zelf de eerste dag dat de temperatuur onder nul gaat én er vocht in de atmosfeer zit...

                                  Maar dus: Gewoon het feit dat men hier geintresseerd is én winterbanden wil leggen én er niet per se het goedkoopste vanaf willen komen is al heel veel vergeleken met de gemiddelde consument... maar als je bovengemiddeld wilt vooruitkomen op de wintersport of elke dag eruit wilt/moet...
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                                  Comment


                                  • spijkerbanden mogen wel in België, mits er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. denk dat de max snelheid 80 per uur is en verplicht zo ne sticker vanachter op de auto waar dat vermeld op wordt. en enkel in bepaalde maanden

                                    Comment


                                    • Volgens Touring: enkel radiale banden en maximum 130 spijkers. Veel succes met het zoeken van een geschikte band
                                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                                      Comment


                                      • ik denk niet dat ze je gaan tegenhouden om te tellen hoeveel spijkers er in zitten, als de rest zoals dat plakkertje met 60 op er aan hangt zal dat wel niet zo heel veel uitmaken welke spijkerband dat precies is. denk dat de meeste agenten ook die wetgeving omtrent spijkerbanden niet vanbuiten kennen hoor, al heel kleine kans dat ze je daarvoor tegenhouden.

                                        Comment


                                        • Allez dan, veel plezier met de spijkerbanden, er is hier een opt forum ene die er gewoon mee rondrijdt op doortocht naar andere bestemmingen, maar die maakt genoeg lawaai dat spijkerbanden wss het laatste is waar ze aan denken/horen..
                                          ST Cupra 290 PP - GT86+

                                          Comment

                                          Working...
                                          X