Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik ben op zoek naar een winterkit voor onder een mercedes C coupe 220cdi (bouwjaar 2012).
    Nu ligt deze echter op een breedset - AMG-uitvoering.
    Is het mogelijk, als winterset dan, om vooraan en achteraan dezelfde bandenmaat te leggen (225/40R1?
    En moet ik dan rekening houden met de ET waarde van de velgen, zodat de achterste velgen iets meer naar buiten komen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
      Ik ben op zoek naar een winterkit voor onder een mercedes C coupe 220cdi (bouwjaar 2012).
      Is het mogelijk, als winterset dan, om vooraan en achteraan dezelfde bandenmaat te leggen (225/40R1?
      En moet ik dan rekening houden met de ET waarde van de velgen, zodat de achterste velgen iets meer naar buiten komen?
      Volgens mij heeft de band niets te zien met de ET waarde. Je legt er gewoon 225/40/R18 winterbanden op...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
        Ik ben op zoek naar een winterkit voor onder een mercedes C coupe 220cdi (bouwjaar 2012).
        Mijn winterbanden 225/45 17 liggen achteraan op een 8,5 en vooraan op een 8 brede velg. Gaat perfect. Ik veronderstel dat jij ook die maten van velgen hebt?

Comment

• Voordeel van gelijke velgen voor en achter is dat je de volgende winter de beste banden vanachter kunt leggen. Zeker op een RWD krijg je anders de situatie dat de achterbanden bijna versleten zijn en de voorste bijna niet. Leuk om driften maar minder bij uitwijken op hoge snelheid.
          Wil je per se de juiste looks, kan je achter een spacer steken dan (goed gedaan is dat geen probleem).
          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Mijn setje velgen + banden ( Michelin Alpin 17" 225/55 ) liggen ook klaar om te monteren bij m'n dealer, voorlopig nog eventjes wachten met monteren tot het echt wel s'morgens aan het vriezen is... Vroeger zou ik ze wat eerder monteren ivm regenachtige toestanden maar gezien m'n nieuwe wagen momenteel amper 4000km heeft zijn de zomerbanden nog nieuw en zware regen verteren ze nog zeer goed ( zeer kontent van die Michelin Pilotsports banden trouwens ! )

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
              Voordeel van gelijke velgen voor en achter is dat je de volgende winter de beste banden vanachter kunt leggen. Zeker op een RWD krijg je anders de situatie dat de achterbanden bijna versleten zijn en de voorste bijna niet. Leuk om driften maar minder bij uitwijken op hoge snelheid.
              Wil je per se de juiste looks, kan je achter een spacer steken dan (goed gedaan is dat geen probleem).
              Ik heb vorige winter de 8,5 vooraan gelegd en de 8 achteraan. Technisch gaat dat perfect hoor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Ik heb vorige winter de 8,5 vooraan gelegd en de 8 achteraan. Technisch gaat dat perfect hoor.
                Hangt af van et waarden en hoe breed je al staat, dwz modelafhankelijk. En als het oog wat stance wilt ziet dat er wss niet uit...
                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                  Hangt af van et waarden en hoe breed je al staat, dwz modelafhankelijk. En als het oog wat stance wilt ziet dat er wss niet uit...
                  Klopt. Maar bij mij zijn het de originele 17" style 194M wielen. De 8,5 velg komt een dikke 3 mm (3,35 mm om precies te zijn) verder naar buiten dan de 8 velg. Optisch is er ook geen verschil in beide velgen (kan ook haast niet met die minieme verschillen. Door dat de 225 op de 8,5 heel lichtjes getrokken is staat het zelfs optisch beter om die vooraan te leggen. Origineel zijn de 225 bandjes op de 8 velgen ook wat meer getrokken dan de 255 op de 8,5 velg.

Links de 225 op de 8,5. rechts de 225 op de 8

Comment

• Ik blijf twijfelen over het nut van winterbanden…Wat gelezen en op diverse sites vind je telkens dezelfde voor- en nadelen.Enkele quotes e voordelen : "We kennen zo langzamerhand de opsomming van de voordelen: betere grip, kortere remweg, en een betere bestuurbaarheid. Winterbanden verschillen maar in 2 opzichten van zomerbanden, de rubbersamenstelling en de lamellen in het profiel. Dat laatste is zichtbaar, vier of vijf insnijdingen per nok. Dit maakt een band beweeglijk, waardoor sneeuw uit het profiel wordt gewerkt en het rubber goed in het sneeuwdek grijpt."De nadelen (of eerder, tegenargumenten) : "De meeste winters zijn in Nederland (en dus ook België) nagenoeg sneeuwvrij. Winterbanden doen niets op ijs, ijzel en bevroren sneeuw, en aquaplaining voorkomen ze al helemaal niet. De kortere remweg is maar heel betrekkelijk, dat hangt sterk af van de snelheid, gewicht van de auto en de bruuskheid waarmee wordt geremd. Bovendien zorgt een werkende ABS altijd voor een langere remweg. Het is leuk als jij met je winterbanden vlot stilstaat, maar als degene achter je op zomerbanden rijdt (en glijdt), heb je er nog niets aan. Winterbanden geven ook een vals gevoel van veiligheid. Je hebt al gauw de neiging om lekker gas te geven waar anderen stapvoets gaan. Die veiligheidswinst wordt dan omgezet in snelheidsrisico. Alle regels voor rijden bij slecht weer, zoals afstand houden, op de motor afremmen, langzaam rijden, geen bruuske stuurbewegingen, blijven ook bij winterbanden van kracht. Winterbanden maken de kans dat jij een ongeval veroorzaakt wat kleiner. Meer moet je van winterbanden niet verwachten."Ik geef toe dat ik een verkeerd beeld had van winterbanden, gebaseerd op wat ik via 'hype' had gelezen en gehoord van kennissen en vrienden. De voordelen vallen niet te ontkennen, zoveel is zeker, maar HET grote voordeel van winterbanden wordt eigenlijk pas goed duidelijk bij sneeuwval, en dan wel bij verse sneeuw. Winterbanden zijn dus niet de heilige graal die ik dacht en dus neig ik eerder naar het verder rijden met de gewone banden, hetgeen ik trouwens al doe sedert 1988, het jaar waarin ik m'n rijbewijs haalde.Edit : sorry dat alle tekst aan mekaar is 'geplakt'. Edit : Heb m'n post proberen te wijzigen, lukt niet. Nochtans initieel gepost met paragrafen en de nodige spaties. Probleem op de site, webmaster ?
                    Last edited by Kaneda; 07/10/2013, 13:53.
                    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                      Ik blijf twijfelen over het nut van winterbanden…Wat gelezen en op diverse sites vind je telkens dezelfde voor- en nadelen.Enkele quotes e voordelen : "We kennen zo langzamerhand de opsomming van de voordelen: betere grip, kortere remweg, en een betere bestuurbaarheid. Winterbanden verschillen maar in 2 opzichten van zomerbanden, de rubbersamenstelling en de lamellen in het profiel. Dat laatste is zichtbaar, vier of vijf insnijdingen per nok. Dit maakt een band beweeglijk, waardoor sneeuw uit het profiel wordt gewerkt en het rubber goed in het sneeuwdek grijpt."De nadelen (of eerder, tegenargumenten) : "De meeste winters zijn in Nederland (en dus ook België) nagenoeg sneeuwvrij. Winterbanden doen niets op ijs, ijzel en bevroren sneeuw, en aquaplaining voorkomen ze al helemaal niet. De kortere remweg is maar heel betrekkelijk, dat hangt sterk af van de snelheid, gewicht van de auto en de bruuskheid waarmee wordt geremd. Bovendien zorgt een werkende ABS altijd voor een langere remweg. Het is leuk als jij met je winterbanden vlot stilstaat, maar als degene achter je op zomerbanden rijdt (en glijdt), heb je er nog niets aan. Winterbanden geven ook een vals gevoel van veiligheid. Je hebt al gauw de neiging om lekker gas te geven waar anderen stapvoets gaan. Die veiligheidswinst wordt dan omgezet in snelheidsrisico. Alle regels voor rijden bij slecht weer, zoals afstand houden, op de motor afremmen, langzaam rijden, geen bruuske stuurbewegingen, blijven ook bij winterbanden van kracht. Winterbanden maken de kans dat jij een ongeval veroorzaakt wat kleiner. Meer moet je van winterbanden niet verwachten."Ik geef toe dat ik een verkeerd beeld had van winterbanden, gebaseerd op wat ik via 'hype' had gelezen en gehoord van kennissen en vrienden. De voordelen vallen niet te ontkennen, zoveel is zeker, maar HET grote voordeel van winterbanden wordt eigenlijk pas goed duidelijk bij sneeuwval, en dan wel bij verse sneeuw. Winterbanden zijn dus niet de heilige graal die ik dacht en dus neig ik eerder naar het verder rijden met de gewone banden, hetgeen ik trouwens al doe sedert 1988, het jaar waarin ik m'n rijbewijs haalde.Edit : sorry dat alle tekst aan mekaar is 'geplakt'. Heb m'n post proberen te wijzigen, lukt niet. Nochtans initieel gepost met paragrafen en de nodige spaties. Probleem op de site, webmaster ?
                      Met winterbanden heb je zeker wel minder aquaplanning, voorkomen is iets anders.
                      Ik ken veel mensen die al meer dan 10 jaar met zomerbanden in de winter rijden en sceptisch tegenover winterbanden stonden maar vanaf ze één winter met winterbanden gereden hebben zijn ze verkocht.

Comment

• En winterbanden hebben wel degelijk meer grip op ijs. Niet als een spijkerband natuurlijk, maar een beetje grip is nog altijd beter dan totaal geen grip.

Comment

• Ieder maakt voor zichzelf uit of ie nu wel of niet met winterbanden rijdt...........het probleem met je aanelkaarlopendetekstengeennieuweregelkunnenbeginn enkomtdoorjebrowser...............

druk ff f12 in en ga van IE10 naar IE9 en het probleem is opgelost ( moet je wel altijd opnieuw doen voor je inlogt )

Mijn winterbanden gaan erop zodra het onder de 7° blijft , dan heb ik nog wat tijd om de zomerwielen mooi te poetsen en in de wax te zetten .

Comment

• Ik heb nog nooit met winterbanden gereden, maar ondertussen ligt er een setje klaar voor aankomende winter.
                            We zijn benieuwd, want ik heb eigenlijk nog nooit echt problemen gehad met zomerbanden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                              druk ff f12 in en ga van IE10 naar IE9 en het probleem is opgelost ( moet je wel altijd opnieuw doen voor je inlogt )
                              Ik heb een Mac en dus geen IE (gelukkig maar) en heb dit gepost met Safari (is wel een verouderde versie, op het werk kunnen we niet zomaar updaten). Eventjes Firefox proberen...

Edit : geprobeerd met Firefox en Chrome. Lukt ook niet. Vreemd, op dit forum nog nooit problemen gehad, met de edit van deze post trouwens ook niet...
                              Last edited by Kaneda; 07/10/2013, 13:54.
                              Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

Comment

• Altijd een voordeel vanaf temperaturen onder de 7gr.

Natuurlijk kan je met een RWD op zomerbanden de winter doorkomen. Het zit em in de noodsituaties. Het verschil tussen stilstaan of er op knallen.

Niet gierig zijn en kiezen voor de veiligste oplossing.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                  Altijd een voordeel vanaf temperaturen onder de 7gr.

Natuurlijk kan je met een RWD op zomerbanden de winter doorkomen. Het zit em in de noodsituaties. Het verschil tussen stilstaan of er op knallen.

Niet gierig zijn en kiezen voor de veiligste oplossing.
                                  eenmaal onderweg valt het mee met zomerbanden, maar er mee vertrekken is toch niet simpel. vorig jaar wel wa miserie mee gehad.

dees jaar voor de eerste keer met winterbandjes rijden, ben eens benieuwd
                                  BMW X5 45e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 8000rpm Bekijk Berichten
                                    Met winterbanden heb je zeker wel minder aquaplanning, voorkomen is iets anders.
                                    Ik ken veel mensen die al meer dan 10 jaar met zomerbanden in de winter rijden en sceptisch tegenover winterbanden stonden maar vanaf ze één winter met winterbanden gereden hebben zijn ze verkocht.
                                    Inderdaad, zo ken ik er ook veel.
                                    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                      Inderdaad, zo ken ik er ook veel.
                                      ik ben er alleszins niet bij, ik voel noppes verschil...behalve dat in sommige gevallen mijn auto 'wipt' over een drempel het lampje van esp sneller aangaat met winterbanden en dat auto wat comfortabeler maar luider is

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        ik ben er alleszins niet bij, ik voel noppes verschil...behalve dat in sommige gevallen mijn auto 'wipt' over een drempel het lampje van esp sneller aangaat met winterbanden en dat auto wat comfortabeler maar luider is
                                        Bij vriestemperaturen zal je altijd sneller stilstaan met winterbandjes.
                                        Als je da niet gewaar wordt snap ik het niet meer.

Tenzij je misschien chinese winterbandjes hebt geprobeerd?

Comment

• De meerprijs om in de winter met winterbanden te rijden is marginaal, voor zover men geen superdeluxe velgen kiest, daar de zomerbanden dan langer meegaan en de zomervelgen gaaf blijven
                                          waarom dan aarzelen ?

Comment

Working...
                                          X