Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Fiddy,

    Heb enkele jaren geleden zelf de proef op de som genomen, en bij 6 graden bleken de Michelin Pilot Alpin 2 en 3 70 cm korter te remmen dan de Michelin Pilot Sports bij een noodstop met ABS van 100 km/u.

    Ik ga nu niet met winterbanden doorheen de zomer rijden, maar als de dagen arriveren dat het kwik niet meer boven de 9 graden kruipt, schaam ik mij niet om met winterbanden rond te rijden.

    Comment


    • Het is een mythe...zeg maar een commercieel produkt dat gepromoot wordt door velgen - en banden leveranciers om 's winters met winterbanden te rijden.De composiet die banden tot winterbanden omtovert bij rubber is verwaarloosbaar...beter zou een regering van een land zeggen dat: ' van november tot april verplicht enkel met 4x4 aangedreven wagens gereden mag worden'. Het nut op efficiëntie is bij deze laatste tienmalen hoger, maar economisch helaas niet haalbaar...dus ?
      Last edited by ; 08/10/2010, 22:10.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door D-J Bekijk Berichten
        Het is een mythe...zeg maar een commercieel produkt dat gepromoot wordt door velgen - en banden leveranciers om 's winters met winterbanden te rijden.De composiet die banden tot winterbanden omtovert bij rubber is verwaarloosbaar...beter zou een regering van een land zeggen dat: ' van november tot april verplicht enkel met 4x4 aangedreven wagens gereden mag worden'. Het nut op efficiëntie is bij deze laatste is tienmalen hoger, maar economisch helaas niet haalbaar...dus ?
        Dus?

        Winterbanden verplichten: minder zout nodig -> minder kapotte wegen, minder vervuiling, minder ongelukken, ...
        2002 MX-5 NB 1.6

        2011 Honda PCX

        Comment


        • Net zoals elk jaar leg ik geen winterbanden, ik geraak zo ook overal.

          Ik vermeld er wel even bij dat ik bij echte wintertoestanden mijn rijgedrag ook aanpas omdat ik weet wat er onder mijn auto ligt.
          Last edited by ; 08/10/2010, 22:33.

          Comment


          • Ik zou zeggen koop een degelijke wagen dan heb je inderdaad geen dure extra velgen met winterbanden nodig.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk Berichten
              Ik zou zeggen koop een degelijke wagen dan heb je inderdaad geen dure extra velgen met winterbanden nodig.
              Het is het remmen en de bochten nemen dat zelfs bij een degelijke wagen in het gedrang kan komen zonder winterbanden. Degelijke wagens hebben alleen voordeel bij het vertrekken, voor de rest zijn de wetten van de fysica gelijk (indien niet slechter) dan voor 2wd wagens, sorry, niet degelijke wagens. Denk er zelf ook serieus aan om winterbanden (Dunlop 3D) te kopen, 't is maar voor ne Freelander maar toch ....

              Comment


              • Will...ga eens test rijden met een subaru...wedden dat je anders gaat denken/rijden !

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door D-J Bekijk Berichten
                  Will...ga eens test rijden met een subaru...wedden dat je anders gaat denken/rijden !
                  Heb ik gedaan. Als je mijn vroegere posts gelezen hebt moet je ergens tegengekomen zijn dat ik eerst zinnens was een Forester 2l benzine automaat te kopen, (mijn broer bezat een Subaru coupé en was er ook zéér tevreden over daarom) heb er testrit enz. mee gedaan en was zeer goed meegevallen (was ergens op de Gentse Stwg in Erpe-Mere of zo ?), maar op een lokale autoshow vond mijn vrouw dat de Freelander er beter uitzag, (hadden op die show nog eens in een Forester gezeten en dat was volledig tegengevallen, in tegenstelling tot ons bezoek de week ervoor bij de (toen nog) Subaru invoerder in Vilvoorde). Mij ga je niet horen zeggen dat Subaru in het algemeen en de Forester in het bijzonder slechte wagens zijn, integendeel, maar het afkatten van andere wagens vind ik maar minnetjes, een verkoper die zijn product alleen maar kan verkopen door de concurrentie af te breken ipv. de kwaliteiten van zijn eigen product aan de man proberen te brengen heeft bij mij al afgedaan op voorhand. Eveneens het verheffen van toevallig iemand zijn eigen wagen tot DE wagen van het ogenblik vind ik ook maar van weinig smaak getuigen. Sorry maar dat is wat ik er van denk. Globaal gezien kan je stellen dat er geen slechte wagens meer zijn, alleen nog slechte chauffeurs.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door D-J Bekijk Berichten
                    Will...ga eens test rijden met een subaru...wedden dat je anders gaat denken/rijden !
                    Heb het nu niet meer nodig, met de Freelander heb ik me verleden jaar goed geamuseerd in de sneeuw. Ik had medelijden met de anderen die met witte knokkels van de spanning achter hun stuur zaten waar ik "without a worry in the world" van het rijden kon genieten.

                    Comment


                    • Als het echt begint te winteren, steek toch maar winterbanden op uw 4x4

                      OK, met een 4x4 zal je minder hinder hebben dan met FWD of RWD op besneeuwde wegen, ook dankzij het hogere gewicht van een 4x4 (of SUV), maar met de gepaste banden, wordt het nog net iets veiliger.

                      Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door D-J Bekijk Berichten
                        Will...ga eens test rijden met een subaru...wedden dat je anders gaat denken/rijden !
                        waarom zou jouw Subaru op sneeuw met zomerbanden véél beter remmen dan een andere 2wd-wagen met dezelfde zomerbanden?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door D-J Bekijk Berichten
                          Het is een mythe...zeg maar een commercieel produkt dat gepromoot wordt door velgen - en banden leveranciers om 's winters met winterbanden te rijden.De composiet die banden tot winterbanden omtovert bij rubber is verwaarloosbaar...beter zou een regering van een land zeggen dat: ' van november tot april verplicht enkel met 4x4 aangedreven wagens gereden mag worden'. Het nut op efficiëntie is bij deze laatste tienmalen hoger, maar economisch helaas niet haalbaar...dus ?
                          Is dat zo? Ik zat met zomerbanden in de Ardennen als het plots begon te sneeuwen. Geen huis meer mee te houden, met die voorwielaandrijver van me. Gewoon aan de kant moeten zetten, zo'n zwabber. Twee maand later zit ik in februari met winterbanden in Finland. Twintig graden onder nul en meer dan genoeg sneeuw. Geen enkel probleem, zelfs al was het geen 4 x 4. Ook niet toen ik terug was in België, met temperaturen rond het vriespunt.

                          Als het een mythe is, dan toch een waar mijn zomerbanden zo hard in geloven dat ze in de winter koudwatervrees krijgen.Of het nu ligt aan de compound, of het ligt aan het profiel, of aan allebei: mijn winterbanden geven in de winter meer grip dan mijn zomerbanden, en bij 20 graden boven nul kan ik met mijn zomersloffen sneller de bocht rond dan met mijn winterschoeisel.

                          Oh ja, voor ik het vergeet: twintig jaar geleden reden we in centraal-Afrika rond met een Mehari. En als het modderig werd (regenseizoen), dan gingen er winterbanden op. Niet voor de compound, wel voor het grove profiel. Werkte perfect. Maar als het droger was, dan gingen er andere banden op, want die wintersloffen sleten te snel op verharde wegen bij +30.
                          Last edited by ; 09/10/2010, 01:16.

                          Comment


                          • Ik heb de discussie hier niet gevolgd, maar zou toch graag een bandengerelateerde vraag stellen.

                            Deze winter gaan we gaan skieën naar Arc 2000 (Fr), vervoer ligt nog niet vast. Mogelijk gaan we met m'n ouders hun BMW X3. Die staat op Pirelli Scorpion STR M+S 235mm banden. We nemen zowieso kettingen mee.

                            1. Is het in Frankrijk strafbaar om 's winters met M+S banden in de skigebieden rond te rijden?
                            2. Geven winterbanden met kettingen nog een wezenlijk voordel tov M+S banden met kettingen? Chalet ligt op 2000m, dus ik weet niet hoe vlot je ernaar toe kan rijden.
                            3.Hoe gedraagt die band zich tegenover de echte winterband? Het klinkt mss belachelijk maar aangezien de 'S' van M+S voor 'snow' staat, stelt dit me toch gerust.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door C_X Bekijk Berichten
                              Net zoals elk jaar leg ik geen winterbanden, ik geraak zo ook overal.

                              Ik vermeld er wel even bij dat ik bij echte wintertoestanden mijn rijgedrag ook aanpas omdat ik weet wat er onder mijn auto ligt.
                              Rijgedrag moet men in die omstandigheden met winterbanden ook aanpassen. Ze helpen wel om de winter iets veiliger door te komen maar zijn nog altijd geen wondermiddel.
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk Berichten
                                Ik zou zeggen koop een degelijke wagen dan heb je inderdaad geen dure extra velgen met winterbanden nodig.
                                uhu, heb ik gezien vorige winter.
                                auto's geraakten de helling hier niet meer op. Ik was op't eerste zicht de enige met wintersloffen en ik geraakte wél boven.

                                achja, ik weet wel beter ondertussen

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door D-J Bekijk Berichten
                                  Het is een mythe...zeg maar een commercieel produkt dat gepromoot wordt door velgen - en banden leveranciers om 's winters met winterbanden te rijden.De composiet die banden tot winterbanden omtovert bij rubber is verwaarloosbaar...beter zou een regering van een land zeggen dat: ' van november tot april verplicht enkel met 4x4 aangedreven wagens gereden mag worden'. Het nut op efficiëntie is bij deze laatste tienmalen hoger, maar economisch helaas niet haalbaar...dus ?
                                  Gezond verstand is hier aan de orde.
                                  In België is een winter goed door te komen zonder winterbanden.
                                  Ik kies echter voor het comfort van winterbanden, waarom?
                                  • Wij gaan enkele keren per jaar op weekend naar Duitsland (sauerland, efel...) dus is het verplicht.
                                  • Mijn vrouw moet vaak vroeg of juist laat werken, vaak over ongestrooide wegen.
                                  • doe 25.000km per jaar, doe dus minder bandenwissels.
                                  • winterbanden zijn goedkoper: 195/50 15 snelheidscode T, tegenover zomerbanden 215/45 16 snelheidscode W dacht ik. Tel maar is uit.
                                  • ...
                                  Verder komt een 2wd op winterbanden in de sneeuw verder dan een 4wd op zomerbanden!

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
                                    Verder komt een 2wd op winterbanden in de sneeuw verder dan een 4wd op zomerbanden!
                                    en dàt heb ik vorige jaar bewezen met een EVO X
                                    ik zweer ook bij winterbanden, veel te veel ongestrooide wegen en bij 65.000km per jaar speel ik toch liever op safe

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                      Dus?

                                      Winterbanden verplichten: minder zout nodig -> minder kapotte wegen, minder vervuiling, minder ongelukken, ...
                                      Meer zout en kwalitatieve wegen, dat hebben we nodig om het veilig te maken. Niet plots minder gaan strooien omdat de mensen toch op winterbanden rijden.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door C_X Bekijk Berichten
                                      Net zoals elk jaar leg ik geen winterbanden, ik geraak zo ook overal.

                                      Ik vermeld er wel even bij dat ik bij echte wintertoestanden mijn rijgedrag ook aanpas omdat ik weet wat er onder mijn auto ligt.
                                      Hier van 't zelfde, ik doe dan allemaal samen 30km/week in de winter met mijn auto. En op de vrachtwagen komen er kettingen te liggen als er veel sneeuw ligt.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk Berichten
                                      Ik heb de discussie hier niet gevolgd, maar zou toch graag een bandengerelateerde vraag stellen.

                                      Deze winter gaan we gaan skieën naar Arc 2000 (Fr), vervoer ligt nog niet vast. Mogelijk gaan we met m'n ouders hun BMW X3. Die staat op Pirelli Scorpion STR M+S 235mm banden. We nemen zowieso kettingen mee.

                                      1. Is het in Frankrijk strafbaar om 's winters met M+S banden in de skigebieden rond te rijden?
                                      2. Geven winterbanden met kettingen nog een wezenlijk voordel tov M+S banden met kettingen? Chalet ligt op 2000m, dus ik weet niet hoe vlot je ernaar toe kan rijden.
                                      3.Hoe gedraagt die band zich tegenover de echte winterband? Het klinkt mss belachelijk maar aangezien de 'S' van M+S voor 'snow' staat, stelt dit me toch gerust.
                                      1. Ik dacht van niet, je bent wel verplicht kettingen te leggen op bepaalde wegen (staat aangeduid met borden).

                                      Voor je andere vragen zal iemand anders moeten tussenkomen

                                      Comment


                                      • Het probleem met al die mannen die op zomerbanden verder rijden maar hun rijgedrag aanpassen is dat er daar nog altijd een percentage van in het decor rijdt, en de rest die niet weg glijdt het verkeer ophoudt dat met winterbanden beter kan rijden.

                                        Ik ga tijdens de sneeuwdagen met de trein. Niet omwille van de sneeuw, maar wel omwille van de tisten die op zomerbanden het verkeer bij ocharme 2 cm sneeuw lam leggen.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                          Het probleem met al die mannen die op zomerbanden verder rijden maar hun rijgedrag aanpassen is dat er daar nog altijd een percentage van in het decor rijdt, en de rest die niet weg glijdt het verkeer ophoudt dat met winterbanden beter kan rijden.

                                          Ik ga tijdens de sneeuwdagen met de trein. Niet omwille van de sneeuw, maar wel omwille van de tisten die op zomerbanden het verkeer bij ocharme 2 cm sneeuw lam leggen.
                                          Voor die weinige dagen dat het dan sneeuwt ...
                                          En dan nog, moest men verplicht op winterbanden rijden, je denkt toch niet dat de mensen die nu op zomerbanden rijden in de sneeuw, dan plots sneller gaan rijden?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X