Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten
    Met brede banden in sneeuw rijden is geen voordeel. Vandaar dat de meeste mensen hun winterbanden smaller nemen.
    Nee, de meesten doen dat omdat die goedkoper zijn.

    En we rijden niet altijd in de sneeuw met winterbanden. Een smalle winterband doet het enkel beter in de sneeuw, omdat ie daar dieper kan indringen, een brede heeft meer de neiging erover te glijden. In alle andere winterse situaties is een brede winterband beter. Ook hier geldt: hoe meer rubber, hoe meer grip.

    Een 225 winterband presteert alleszins een pak beter dan een 225 zomerband, ik kan er van meespreken. En da's het voornaamste.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Nee, de meesten doen dat omdat die goedkoper zijn.

      En we rijden niet altijd in de sneeuw met winterbanden. Een smalle winterband doet het enkel beter in de sneeuw, omdat ie daar dieper kan indringen, een brede heeft meer de neiging erover te glijden. In alle andere winterse situaties is een brede winterband beter. Ook hier geldt: hoe meer rubber, hoe meer grip.

      Een 225 winterband presteert alleszins een pak beter dan een 225 zomerband, ik kan er van meespreken. En da's het voornaamste.
      in de regen in zomer/winter zal een smallere band ook beter zijn

      brede banden zijn overrated, tenzij op circuit waar hitteresistentie banden belangrijk is

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
        Een 225 winterband presteert alleszins een pak beter dan een 225 zomerband, ik kan er van meespreken. En da's het voornaamste.
        Zei ik dan ergens het tegendeel?

        Net zoals er bewijs goenoeg is dat winterbanden beter zijn (ook al heb ik die niet nodig ) zijn er genoeg testresultaten beschikbaar die aantonen dat een smallere band beter presteert in winterse omstandigheden (geen fietsband maat he). Je gaat mij niet wijsmaken dat mensen smaller nemen om wat te besparen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
          in de regen in zomer/winter zal een smallere band ook beter zijn
          Dat is een voorbijgestreefde gedachte. Een hedendaagse brede band zal het beter doen op het vlak van grip dan een zelfde band die smaller is. Ook in de regen, winter of zomer.



          Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
          brede banden zijn overrated, tenzij op circuit waar hitteresistentie banden belangrijk is
          Dat is waar. Je hebt ze helemaal niet nodig om bij normale snelheden (lees de openbare weg) u veilig te verplaatsen. Zeker niet op een wagen met een gemiddeld vermogen. Maar het staat wel dik hé.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten
            Zei ik dan ergens het tegendeel?
            Euh, heb ik ook niet gezegd hé.


            Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten
            Net zoals er bewijs goenoeg is dat winterbanden beter zijn (ook al heb ik die niet nodig ) zijn er genoeg testresultaten beschikbaar die aantonen dat een smallere band beter presteert in winterse omstandigheden (geen fietsband maat he). Je gaat mij niet wijsmaken dat mensen smaller nemen om wat te besparen.
            Effe gegoegeld voor u: http://ww2.autoscout24.de/meldung/wi.../53685/146042/

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Euh, heb ik ook niet gezegd hé.


              Effe gegoegeld voor u: http://ww2.autoscout24.de/meldung/wi.../53685/146042/
              Dit dus:
              Sagen Sie Ja zu breiten Winterreifen! Aber nur, wenn Sie nicht in schneereichen Gebieten wohnen, wenn Sie auch im Winter die volle Leistung Ihres Autos ausnutzen wollen, wenn Sie Wert auf ein nahezu gleichbleibendes Fahrverhalten legen, wenn Ihr Auto auch die anderen sechs Monate im Jahr besonders sportlich aussehen soll und es Ihnen letztendlich den Mehrpreis wert ist.

              Sagen Sie Ja zu schmalen Winterreifen, wenn Sie keinen Wert auf Optik legen und lieber günstigere Premium-Wintergummis ans Auto schnallen möchten, wenn Ihnen 190 km/h (Index T) oder 210 km/h (Index H) im Winter ausreichen, wenn Sie oft auf Schnee fahren und tendenziell nie das Dynamikpotenzial ihres Autos ausreizen.

              Ik ken nu wel geen duits, maar brede banden zijn dus slechter in sneeuw. En je hebt die bredere banden dus enkel nodig in winterse omstandigheden zonder sneeuw als je heel sportief wil rijden en sneller als 190? Ja dan wel natuurlijk. Maar buiten op dit forum dan wie doet dat in Belgie?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten

                Ik ken nu wel geen duits, maar brede banden zijn dus slechter in sneeuw. En je hebt die bredere banden dus enkel nodig in winterse omstandigheden zonder sneeuw als je heel sportief wil rijden en sneller als 190? Ja dan wel natuurlijk. Maar buiten op dit forum dan wie doet dat in Belgie?
                Je hebt dat inderdaad niet nodig. Maar als ze beter presteren bij sportief rijden, dan gaan ze zeker ook niet slechter presteren dan die smalle band bij normaal rijgedrag hé. En passieve veiligheid is ook een veiligheid.
                Enfin, je ziet dus dat een brede winterband het enkel slechter doet bij sneeuw tegenover die smalle. Wat ik dus ook al gezegd had.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Dat is een voorbijgestreefde gedachte. Een hedendaagse brede band zal het beter doen op het vlak van grip dan een zelfde band die smaller is. Ook in de regen, winter of zomer.
                  dus hoe breder hoe beter? kan je dat staven? zijn niet veel tests die bandbreedtes vgl.en

                  maar heb wel een test op de GT86 FR-S waarin 215/45/17 87W iets beter doet dan 235/40/18 91W, 1e post


                  Golf haalt 0.01G meer op 225/40/18 92W dan op 235/35/19 91W


                  in WRC rijden ze bij asfalt op 235/40/18s (elders op 205/65/15)

                  los van feit dat als je heel breed gaat je minder grip hebt, ben je ook trager in acceleratie (door hoger gewicht en meer rolweerstand) (en ook meer verbruik en kosten banden)
                  Last edited by ; 29/12/2014, 21:35.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
                    dus hoe breder hoe beter? kan je dat staven? zijn niet veel tests die bandbreedtes vgl.en

                    maar heb wel een test op de GT86 FR-S waarin 215/45/17 87W iets beter doet dan 235/40/18 91W, 1e post


                    Golf haalt 0.01G meer op 225/40/18 92W dan op 235/35/19 91W


                    in WRC rijden ze bij asfalt op 235/40/18s (elders op 205/65/15)
                    Een bredere band weegt ook zwaarder, dus dat is meer (onafgeveerd) gewicht en bijgevolg tragere acceleraties. Maar dat is een andere discussie. Hier bespreken we enkel het aspect 'grip'.

                    Ik zie bijvoorbeeld dat de bredere band meer 'g' aankan.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Nee, de meesten doen dat omdat die goedkoper zijn.

                      En we rijden niet altijd in de sneeuw met winterbanden. Een smalle winterband doet het enkel beter in de sneeuw, omdat ie daar dieper kan indringen, een brede heeft meer de neiging erover te glijden. In alle andere winterse situaties is een brede winterband beter. Ook hier geldt: hoe meer rubber, hoe meer grip.

                      Een 225 winterband presteert alleszins een pak beter dan een 225 zomerband, ik kan er van meespreken. En da's het voornaamste.
                      Ale, toch al één punt waarover we hetzelfde denken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Dat is een voorbijgestreefde gedachte. Een hedendaagse brede band zal het beter doen op het vlak van grip dan een zelfde band die smaller is. Ook in de regen, winter of zomer.
                      Zo lang de banden het water goed afvoeren is er inderdaad geen enkel probleem.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                        Ale, toch al één punt waarover we hetzelfde denken.
                        Dat is niet denken, dat is gewoon zo.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Dat is niet denken, dat is gewoon zo.
                          Net zoals de andere zaken zijn zoals ik zeg, toch denk jij daar anders over.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                            Net zoals de andere zaken zijn zoals ik zeg, toch denk jij daar anders over.
                            Nog eens, dat is niet denken, dat is zo. En als 't u niet aanstaat laat je de boel maar verwijderen. Goe bezig.

                            Comment


                            • Het is inderdaad zo, zoals ik zeg, niet zoals jij het denkt.

                              Vraag het aan specialisten, bandenspecialisten, instructeurs die slipcursussen geven, rally piloten (kortom mensen die d'r iets van kennen).
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Het is inderdaad zo, zoals ik zeg, niet zoals jij het denkt.
                                Wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil.

                                Comment


                                • Dat spreekwoord slaat nu wel enkel en alleen op uzelf, want jij zit fout, niet ik!
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Ik zie bijvoorbeeld dat de bredere band meer 'g' aankan.
                                    dit is test pure grip:

                                    Golf haalt 0.01G meer op 225/40/18 92W dan op 235/35/19 91W
                                    http://www.caranddriver.com/features...d-tires-tested

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      Dat spreekwoord slaat nu wel enkel en alleen op uzelf, want jij zit fout, niet ik!
                                      Dan ga jij NU eens zeggen waar ik mis ben!
                                      Liefst een letterlijke quote.

                                      Met dank

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Dan ga jij NU eens zeggen waar ik mis ben!
                                        Liefst een letterlijke quote.

                                        Met dank
                                        Ik heb het de afgelopen pagina's al zo vaak gezegd, maar "Wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil."
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
                                          dit is test pure grip:

                                          Golf haalt 0.01G meer op 225/40/18 92W dan op 235/35/19 91W
                                          http://www.caranddriver.com/features...d-tires-tested
                                          "The 19-inch package came with the widest tires (235/35R-19) mounted to the widest wheels (8.5 inches), but this setup had less grip around the skidpad than the narrower 225/40R-18s on 8.0-inch-wide wheels. We asked the folks at Goodyear why that might be, and they postulated that the added width may have given the outside tire more grip, which would increase body roll and could therefore decrease the load on the inside tire enough to lose 0.01 g on the skidpad"

                                          Het begint wat op 'spijkers op laag water zoeken' te lijken hé.
                                          Door de BETERE grip van de buitenste bredere band rolt de wagen wat harder waardoor er bij het bochtenwerk wat minder grip optreedt bij de binnenste band. Dus, bredere banden hebben betere grip, ook al is het is het bij lastwissels soms een miniem verschil. De bredere band op zich geeft een betere grip.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X