Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichtenin de regen in zomer/winter zal een smallere band ook beter zijn
brede banden zijn overrated, tenzij op circuit waar hitteresistentie banden belangrijk is
De winterset voor de 330d is door bmw voor en achter op 225 gezet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten"The 19-inch package came with the widest tires (235/35R-19) mounted to the widest wheels (8.5 inches), but this setup had less grip around the skidpad than the narrower 225/40R-18s on 8.0-inch-wide wheels. We asked the folks at Goodyear why that might be, and they postulated that the added width may have given the outside tire more grip, which would increase body roll and could therefore decrease the load on the inside tire enough to lose 0.01 g on the skidpad"
Het begint wat op 'spijkers op laag water zoeken' te lijken hé.
Door de BETERE grip van de buitenste bredere band rolt de wagen wat harder waardoor er bij het bochtenwerk wat minder grip optreedt bij de binnenste band. Dus, bredere banden hebben betere grip, ook al is het is het bij lastwissels soms een miniem verschil. De bredere band op zich geeft een betere grip.
aangezien grip gelijkaardig/beter wordt vanaf een zekere breedte, is het door de andere nadelen van bredere banden (meer rolweerstand en gewicht) al helemaal interessant om niet te breed te gaan,
zou eigenlijk graag nog meer vgl.testen zien
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichtenspeculeren achteraf mag altijd
Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichtenaangezien grip gelijkaardig/beter wordt vanaf een zekere breedte, is het door de andere nadelen van bredere banden (meer rolweerstand en gewicht) al helemaal interessant om niet te breed te gaan,
zou eigenlijk graag nog meer vgl.testen zien
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenBedoel je dat ik m'n 600Nm beter kwijt kan op 205 banden dan op m'n 255?
De winterset voor de 330d is door bmw voor en achter op 225 gezet.
ik weet niet wat snelste maat is voor elke auto in die of die omstandigheden,
gewoon dat 255s bv. op een 200pk GTI te breed is
op 330d zou ik gokken dat snelst 235-245/40/18 is, offroad en in sneeuw iets smaller, ja kan dat 225 ideaal is voor in de sneeuw
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenMaar puur op het vlak van grip (wat niet gelijk is aan snelheid!), is een bredere band altijd beter... behalve in de sneeuw dan.
maar in the dry is er ook een keerpunt van grip hoor, op die Golf blijkbaar rond de 225-235
beeld u s in, iets extreem, bv. banden van een halve meter breed, denk je echt dat die meer G op de skidpad zal genereren?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichtenin de sneeuw maar ook in de regen zou het nog lager zijn, want hoe smaller hoe sneller het water kan afgevoerd worden
maar in the dry is er ook een keerpunt van grip hoor, op die Golf blijkbaar rond de 225-235
beeld u s in, iets extreem, bv. banden van een halve meter breed, denk je echt dat die meer G op de skidpad zal genereren?
Ik weet wel dat m'n 225/255 zomerbandcombo meer grip heeft in alle omstandigheden (buiten de winterse...) dan de 205 rondom setup die ik ook heb liggen. Oké, 't is een ander (A) merk, maar toch... .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenExtreme dingen zijn nooit juist.
Ik weet wel dat m'n 225/255 zomerbandcombo meer grip heeft in alle omstandigheden (buiten de winterse...) dan de 205 rondom setup die ik ook heb liggen. Oké, 't is een ander (A) merk, maar toch... .
in ieder geval, wij kunnen dit niet objectief vergelijken,
2 obj. testen staan hierboven
breder is stabieler en lijkt daarom beter en sneller
enfin, ieder doet z'n goesting
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichtenmisschien is 225 rondom snelst?
Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichtenin ieder geval, wij kunnen dit niet objectief vergelijken,
2 obj. testen staan hierboven
Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichtenbreder is stabieler en lijkt daarom beter en sneller
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk BerichtenMits genoeg snelheid komen beide wielen altijd van de grond
Een ravage, ongeloofelijk.... aal die auto's stonden plots in 't stad op de braderie. Gelukkig geen gewonden.
De brug over de Dender voor naar de Markt te rijden, daar ben ik ooit eens losgekomen met de 4 wielen. Wandelde daar ne vriend van mij en die zei achteraf dat er vuurglinsters van onder mijnen auto kwamen. Nu zou je het allemaal niet meer moeten doen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenKameraad van mij reed zo eens heel erg snel de viaduct op, maar dan ook heel erg snel he...(we spreken over een stuk sneller dan 100 per uur. 1 Probleemke, t stad was afgezet voor braderie en er stonden achter de top 4 auto's om linksaf naar het station te rijden.
Een ravage, ongeloofelijk.... aal die auto's stonden plots in 't stad op de braderie. Gelukkig geen gewonden.
De brug over de Dender voor naar de Markt te rijden, daar ben ik ooit eens losgekomen met de 4 wielen. Wandelde daar ne vriend van mij en die zei achteraf dat er vuurglinsters van onder mijnen auto kwamen. Nu zou je het allemaal niet meer moeten doen...
Ow shit
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten235 wordt tegenwoordig niet eens als breed beschouwd
in ieder geval toch minder grip dan de 225s in de enige vgl.test waar we weet van hebben
al de rest is blabla, goodnight
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenKameraad van mij reed zo eens heel erg snel de viaduct op, maar dan ook heel erg snel he...(we spreken over een stuk sneller dan 100 per uur. 1 Probleemke, t stad was afgezet voor braderie en er stonden achter de top 4 auto's om linksaf naar het station te rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk ben ook al met alle vier de wielen van de grond gekomen. Inclusief een koprol in de lucht en eentje in de middenberm. Liever niet meer.Sorry ik kon het me echt niet laten, niet op letten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk BerichtenVermits banden de belangrijkste factor zijn, had je waarschijnlijk de verkeerde banden?Sorry ik kon het me echt niet laten, niet op letten
Is al lang geleden (1990) en was met een VW Jetta 1.6D, waar ik als passagier inzat, op de achterbank achter de chauffeur. Zaten er met vier man in, pedal to the metal tegen 150 per uur, rapper ging die niet. Toen plots rechts achter het wiel eraf vloog. 180° gedraaid (geslipt), met de deur rechts achter tijdens het slippen een wegmarkeringspaaltje gepakt, glas in 't gezicht, met de twee rechtse wielen tegen de borduur, auto met een koprol de lucht in. Tijdens die koprol vloog mijn kameraad die naast mij zat achteraan door het kapotte zijraampje (gordels achteraan kenden we toen nog niet) om dan vervolgens nog eens te rollen op ons dak, met z'n drieën dan. Tot stilstand gekomen, deuren geforceerd en daar stonden we dan met z'n vieren naar een compleet verhakkelde Jetta te staren. En buiten wat kleine wondjes en wat kneuzingen had niemand iets.
Is gebeurd op de E34 vlak voor de aansluiting op de E313 in Ranst. Heel veel geluk gehad dat daar een brede middenberm was, en nog steeds is (waar we lekker vrij konden rollen) en er geen lantaarnpaal stond ofzo. Of Jakkel had amper 19 jaar geworden. Wat jullie allemaal fijn hadden gevonden natuurlijk.
Ik passeer daar nog dikwijls, elke keer moet ik er terug aan denken.
Plaats ongeluk: https://goo.gl/maps/gCo48
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenTja, de ene rijdt zich dood tegen 30km/h en de andere komt er quasi ongeschonden uit tegen hoge snelheid. Ligt wsl aan de engelbewaarder van dienst zeker.
Comment
-
Ik heb in november voor het eerst winterbanden geplaatst, een tweedehands setje Vredestein Snowtrac 3 op 16" stalen velgen die ik voor de spotprijs van 80 euro in Maastricht gaan halen ben. Het trekt op niet veel vergeleken met de 18", maar met een profieldiepte tussen 4 en 5 mm nog net goed voor de huidige winter. Ik heb er de laatste dagen niet mee gereden (ben ziek thuis), maar ik merkte daarvoor wel dat ik meer grip had bij temperaturen < 5° en regenweer. Het zal ongetwijfeld wel verschil maken, maar of het noodzakelijk is durf ik niet zeggen. Zal voor iedereen wel anders zijn uiteraard. Zo heb ik bijvoorbeeld grote wegen naar het werk (draai meteen expressweg en nadien autosnelweg op) en die zijn doorgaans nog goed berijdbaar. Als je daarentegen door twee dorpen uit moet met kleine baantjes waar men niet snel strooit is dat een ander verhaal. Je kan er geen lijn in trekken.
Comment
-
Ligt er eigenlijk nog zout op de baan nu? Wil graag nog eens buiten komen met de chevy. Mooi zonnetje..Classic cars on demand
www.facebook.com/CaliforniaDream.be
www.californiadream.be
- It's time to make your dream come true -
Comment
Comment