Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• RFT in nat of glad is altijd minder goed dan non-rft's omdat 't meegeven van de flanken veel minder is waardoor bij zijdelingse verplaatsing de grip snel minder wordt

ivm smaller/breder qua grip van de voorbije pagina's: iedere auto/band combinatie heeft een minimale druk per CM² nodig om optimaal te presteren, wijk je daar veel vanaf zal je de prestaties verminderen(lees minder grip)
    zo kan het zijn dat een 600Nm wagen minstens 255 banden nodig heeft om voldoende grip te hebben en eenzelfde wagen met 300Nm voldoende heeft met 205 banden, kan zelfs zijn dat de 255banden bij de lichtere motor nadelig werken qua gripvermogen
    winterbanden is in België voor 90%van de tijd onnodig, enige is dat je dan de overige 10% beter thuis blijft als je 't niet nodig vind om winterbandjes te leggen...
    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
      in vergelijking met het rijden op zomerbanden onder de 7 graden.
      Volgens de folderkes dus. In de praktijk net iets anders blijkbaar.

Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
      Begrijpend lezen is echt je sterkste punt niet ...
      Zegt wie?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Snapshot Bekijk Berichten
        The cause of your problem...

Heb speciaal gevraagd om non-RFT's eronder te leggen wegens slechte ervaringen.
        Nu de 810S 225/40R18 non-RFT, doen het opmerkelijk beter.
        Op slecht wegdek kan ik dat nog enigszins begrijpen. Maar op gewone weg vind ik het een eigenaardig gegeven. Is daar ergens een uitleg van? Lijkt me wel een interessant onderwerp te zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Op slecht wegdek kan ik dat nog enigszins begrijpen. Maar op gewone weg vind ik het een eigenaardig gegeven. Is daar ergens een uitleg van? Lijkt me wel een interessant onderwerp te zijn.
          Als je een lekke band hebt in volle winter op besneeuwde wegen is een RFT band wel lekker meegenomen denk ik dan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
            Als je een lekke band hebt in volle winter op besneeuwde wegen is een RFT band wel lekker meegenomen denk ik dan.
            Heb ik nog nooit voorgehad. En moest ik het ooit voorhebben, ik zal wel snel m'n krikje in de sneeuw zetten. RFT heeft voor mij persoonlijk geen enkel voordeel. De banden zijn zwaar (onafgeveerd gewicht!), oncomfortabel en als je lek rijdt en je rijdt een eind door op zo'n geval, dan kan je je band weggooien omdat de flanken blijvende schade oplopen. En pechverhelping bellen is ook niet altijd zalig. M'n schoonbroer kon onlangs twee uur wachten op een service na een lekke band. Een wiel wissel ik zelf op gemakkelijk 10 minuten. M'n zomerbanden zijn bewust non RFT's. Tweedehands krikje, een plankje, wat vodden, handschoenen en noodloopwieltje in de koffer, altijd safe!

Comment

Heb ik nog nooit voorgehad. En moest ik het ooit voorhebben, ik zal wel snel m'n krikje in de sneeuw zetten. RFT heeft voor mij persoonlijk geen enkel voordeel. De banden zijn zwaar (onafgeveerd gewicht!), oncomfortabel en als je lek rijdt en je rijdt een eind door op zo'n geval, dan kan je je band weggooien omdat de flanken blijvende schade oplopen. En pechverhelping bellen is ook niet altijd zalig. M'n schoonbroer kon onlangs twee uur wachten op een service na een lekke band. Een wiel wissel ik zelf op gemakkelijk 10 minuten. M'n zomerbanden zijn bewust non RFT's. Tweedehands krikje, een plankje, wat vodden, handschoenen en noodloopwieltje in de koffer, altijd safe!
              Ik heb het wel voorgehad.
              In winterse omstandigheden was mijn moeder met hare oto tegen de stoeprand gegleden, gevolg platte band.
              Er zat ook een krikje, planje, overall en zelfs een kruissleutel (met extra verlengbuis) in de koffer, maar ik kan u verzekeren dat het echt geen pretje was om het wiel te vervangen midden in de nacht .
              Zoals u al zal begrepen hebben ben ik dus wel een voorstander van rft. Ik heb dan ook bewust mijn winterwielen ook rft genomen.

Comment

Ik heb het wel voorgehad.
                In winterse omstandigheden was mijn moeder met hare oto tegen de stoeprand gegleden, gevolg platte band.
                Er zat ook een krikje, planje, overall en zelfs een kruissleutel (met extra verlengbuis) in de koffer, maar ik kan u verzekeren dat het echt geen pretje was om het wiel te vervangen midden in de nacht .
                Zoals u al zal begrepen hebben ben ik dus wel een voorstander van rft. Ik heb dan ook bewust mijn winterwielen ook rft genomen.
                Lek rijden is nooit leuk, maar inderdaad, ik begrijp je wel.

Comment

Tenzij dat de grip verminderd met RFT's, wat het dus idd veroorzaakt. Als je een platte band krijgt is die niet in een keer leeg he..

Comment

• RFT's hebben alleen het nut om nog even verder te rijden.
                    Is de druk te laag in de band, dan beschadig je de versterkte randen, ook al kan je nog doorrijden.
                    Een aantal fabrikanten adviseren zelfs standaard vervangen RFT na lekrijden.

Ik heb ze er toch af gegooid.
                    Het nut weegt niet op tegen de minder goede wegligging.

Comment

Volgens de folderkes doet een winterband alles onder de 7°C beter. En dan is dat ook zo hé.
                      heb mij dat al afgevraagd hoe ze daaraan komen, is onderbouwd door testen? en zoja de welke?

mijn ondervinding: misschien qua remafstand wel beter met winterbanden aan pakweg 5 graden (moeilijk te zeggen vind k), maar zeker niet qua bochten nemen
                      Last edited by ; 05/01/2015, 08:29.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
                        heb mij dat al afgevraagd hoe ze daaraan komen, is onderbouwd door testen? en zoja de welke?

mijn ondervinding: misschien qua remafstand wel beter met winterbanden aan pakweg 5 graden (moeilijk te zeggen vind k), maar zeker niet qua bochten nemen
                        Zal sterk afhankelijk zijn van de banden die je in de vergelijking opneemt denk ik. Want ik heb ook m'n twijfels of m'n winterbanden qua remweg, aquaplaning, bochtsnelheid, de betere zouden zijn vanaf <7°. De zomerbanden (zelfde afmetingen, op 18") die ik nu heb presteren volgens mij >1° beter zolang het er niet echt glad bij ligt. Ander verhaal bij sneeuw, ijzel, kortom echt gladde toestanden natuurlijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                          Zal sterk afhankelijk zijn van de banden die je in de vergelijking opneemt denk ik. Want ik heb ook m'n twijfels of m'n winterbanden qua remweg, aquaplaning, bochtsnelheid, de betere zouden zijn vanaf <7°. De zomerbanden (zelfde afmetingen, op 18") die ik nu heb presteren volgens mij >1° beter zolang het er niet echt glad bij ligt. Ander verhaal bij sneeuw, ijzel, kortom echt gladde toestanden natuurlijk.
                          Ik ervaar identiek hetzelfde.

Comment

• Heeft iemand ervaring met winterbanden van het merk Firestone type winterhawk?
                            BMW E61 525d LCI '09
                            Suzuki Bandit 1250NA /07
                            Fiesta Red Edition '16

Comment

• Haahaaaa 't wordt warmer, dus morgen komen de nieuwe winterbandjes op mijn vrouw haren auto

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                                Ligt er eigenlijk nog zout op de baan nu? Wil graag nog eens buiten komen met de chevy. Mooi zonnetje..
                                .... En nu ?
                                Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

• Nu is het zout volgens mij weg aan het regenen.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Gisteren nieuwe winterbanden laten leggen op de Scenic van mijn vrouw. Continental WinterCtc TS850 is het geworden.
                                    Over wegligging of zo kan ik niets zeggen, maar wat me direct opviel is dat het echt veel stiller is in de wagen. Enorm verschil, zelfs aan 150 hoor je de banden niet meer. Het enige wat ik minder vind is dat de wagen precies wat meer 'zoekerig' rijdt, maar heb niet ver genoeg kunnen rijden om zeker te zijn. Weet wel uit ervaring dat ze niet altijd de juiste bandendruk steken. Misschien als het inderdaad zo is eerst dat eens nagaan...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                      Gisteren nieuwe winterbanden laten leggen op de Scenic van mijn vrouw. Continental WinterCtc TS850 is het geworden.
                                      Over wegligging of zo kan ik niets zeggen, maar wat me direct opviel is dat het echt veel stiller is in de wagen. Enorm verschil, zelfs aan 150 hoor je de banden niet meer. Het enige wat ik minder vind is dat de wagen precies wat meer 'zoekerig' rijdt, maar heb niet ver genoeg kunnen rijden om zeker te zijn. Weet wel uit ervaring dat ze niet altijd de juiste bandendruk steken. Misschien als het inderdaad zo is eerst dat eens nagaan...
                                      Winterbanden die stiller zijn dan zomerbanden, that's a first for me

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tomskii Bekijk Berichten
                                        Winterbanden die stiller zijn dan zomerbanden, that's a first for me
                                        Ik had hetzelfde voor met mijn Nokian's vs Bridgestone RFT.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                                          Ik had hetzelfde voor met mijn Nokian's vs Bridgestone RFT.
                                          Hier zijn de dunlops (winterbanden) toch beduidend luider qua rolgeluid dan de conti's die er in de zomer ondersteken. Wel geen RFT dus.. , het kan maar ik vond het raar aangezien het meestal de winterbanden zijn die luider zijn

Comment

Working...
                                          X