Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Novastar Bekijk Berichten
    Het is 195 en uiteindelijk is de diameter "slechts" 2,54 cm kleiner ...
    "Veel te klein" ?
    Niks te klein want wat uw velg kleiner is, is uw 15" band groter (hoger).
    Dus in theorie past dat maar zoals gezegd zullen de remmen te groot zijn voor de 15" velg.

Je kan bandenmaten trouwens vergelijken met een tool van de goca , dan weet je direct of je binnen de toegestane tolerantie zit :

Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 993S Bekijk Berichten
      Je kan bandenmaten trouwens vergelijken met een tool van de goca , dan weet je direct of je binnen de toegestane tolerantie zit :

http://www.goca.be/nl/banden
      die tool geldt niet voor recente wagens waar alle toegelaten maten op het pvg staan (verbeter me als ik fout zit aub), anders had ik ook al de michelin crossclimate gehad

Comment

• Ik denk dat het wel kan Bobo je moet eens lezen wat op de site van Goca staat:

1.1. Afmetingen

1.1.1 Banden

De oorspronkelijke afmetingen (voorgeschreven door de constructeur van het voertuig) worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur.
        Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.
        U kunt checken op de bandentool of de afmeting van de banden die u wenst te monteren op uw voertuig toegelaten zijn. De tool is van toepassing op personenwagens van categorie M1 geschikt voor het vervoer van personen, bestuurder inbegrepen, met maximum negen (8+1) zitplaatsen.

1.1.2 Velgen

De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover :
        • Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
        • De banden mogen niet uit het koetswerk steken.
        • De banden mogen het koetswerk of de ophanging niet raken wanneer de wielen maximaal worden uitgedraaid.

2.1 Load- en snelheidsindex

2.1.1 Snelheidsindex
        De snelheidsindex moet gelijk zijn aan of hoger zijn dan de minimale snelheidsindex, die overeenkomt met de maximale snelheid van het voertuig.

2.2.1 Loadindex (draagvermogen)
        Voor elke as moet de som van de op de banden vermelde draagvermogens (omgezet in massa) hoger dan of gelijk zijn aan de maximaal toegelaten massa (MTM) voor die as.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• als je bandenmaat/velg monteerd die niet is voorgeschreven, moet je idd gaan vergelijken en moet je met één van de banden overeenkomen.
          in mijn golf staan zo een aantal bandenmaten en tussen die bandenmaten zit al 1,5% verschil, hetgeen mij als voordeel geeft dat ik nog kan afwijken.
          band A: 155SR13 78S
          band B: 175/70SR13 80S
          band C: 185/60HR14 82H
          band D: 185/55HR15

tussen C en D zit al +1,19% verschil (of -1,16% als je van de 15 naar 14" rekent)
          van B naar D zit al +1,62% verschil (of -1,59% als je van 15 naar 13 rekent).

stel nu dat ik een 175/45R16 steek, dan is die band -3,52% kleiner dan de 185/60R15, -2,37% kleiner dan de 185/60R14 , MAAR is -1,96% kleiner dan 175/70R13.
          aangezien de wet zegt dat je moet voldoen aan één van de originele banden mag je hiermee dus ook rijden.
          een golf 2 GTI heeft echter maar 2 voorgeschreven band (185/60HR14 en 185/55HR15) en die mag die 16" wielen met die banden NIET steken aangezien zijn beide wielen teveel afwijken van die laatste band.

OOK EXTRA opletten met loadindex en snelheidindex. vooral die load is moeilijker te maken bij laagprofielbanden en daar zit dan ook veel prijsverschil tussen.
          bv een bepaalde laagprofiel band met loadindex 88 kost bv 90€. maar jouw auto heeft minstens een 91 nodig van loadindex. de kans is groot dat ofwel die band niet bestaat (en dan mag jouw auto met die bandafmeting niet rondrijden) ofwel dat die met jouw loadindex zo zeldzaam is dat die 3x zo duur is.
          en dat is vooral het probleem vroeger geweest met van die tuners die zomaar een laagprofiel band steken die wel overéénkwam met de maat, maar toch afgekeurd werd.

205/40R16 is bv enkel te krijgen tot loadindex 81 en 205/45R16 is masaal te vinden in loadindex 87 (maar die bandenmaat zou dan bv teveel afwijken van je auto waardoor je er ook niet mag mee rijden)

Comment

• Ik heb gisteren weer wat bijgeleerd , stalen 16inch passen niet op de mijne , ook al waren de maten correct ... bummer
            TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

Comment

• Ik moet minimum 18" monteren. Een 16" zwart stalen velg met winterband had anders wel dik gestaan.

Comment

• ik heb gisteren mijn eerste set winterbanden besteld voor mijn lopende bestelling
                nooit nodig gehad, is ook altijd wel gelukt zonder winterbanden, er waren wa dingen waar ik tegen op zag
                - wisselen van banden geeft kans op kleine schades aan de velg (of dat dacht ik toch altijd)
                - zie het niet zitten om een mooie auto te verbrodden door de helft van het jaar op stalen wielen te rijden
                - door het feit van snel te wisselen van auto zou ik die nooit oprijden en wordt het duur

nu toch voor de nieuwe een set identieke velgen (18") op winterband, aparte set dus, besteld. Denk toch dat dat met achterwielaandrijving en de hoeveelheid dat ik op de baan zit toch de beste oplossing is.
                Want je kan nooit teveel auto's hebben....

Comment

• waarom iedereen winterbanden op van die lelijke staalvelgen legt, versta ik toch ook niet.
                  een setje okkassie alu velgen is vaak goedkoper dan nieuw staal te kopen
                  (ik heb uiteindelijk 30€ betaald voor de 16" velgen op men benz. had 80€ betaald voor de set inclusief staal reservewiel en het staalwiel heb ik doorverkocht voor 50€).
                  ik gebruik men originele 15" alu's nu voor de winterbanden en die 16'ers voor de zomerbanden. en leg telkens één van de velgen van de andere set als reservewiel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Ik moet minimum 18" monteren. Een 16" zwart stalen velg met winterband had anders wel dik gestaan.
                    Echt?
                    BMW X5 45e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                      een setje okkassie alu velgen is vaak goedkoper dan nieuw staal te kopen
                      En een setje tweedehands staal is nog goedkoper dan een setje tweedehands alu!

Stalen velgen hoef je niet naar om te kijken en in kleinere maten vind ik ze er ook beter uitzien dan een gemiddelde alu velg in dezelfde kleine maat (15" of 16")

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                        Echt?
                        Dat ik 18" moet monteren?

Comment

Dat ik 18" moet monteren?
                          Ja.

Er rijden toch een hoop F3x rond op 16 of inch ook?
                          BMW X5 45e

Comment

Ja.

Er rijden toch een hoop F3x rond op 16 of inch ook?
                            Remmen zitten in de weg.

Comment

• klopt , staal past niet omdat de remmen geen plek hebben , ik heb ook veel liever zwart staal dan alu voor de winter , lekker 6 maand geen velgen poetsen ... zalig

Comment

Remmen zitten in de weg.

Just die permance remmen.

Zijn die zo groot?

Ik kan normaal tot 15 gaan maar nu me die grotere remmen is 16 de minimum
                                BMW X5 45e

Comment

• de vorm van het hart van staal ipv alu is het probleem , bij de stalen heb je te weinig plek voor de klauwen .

Comment

Just die permance remmen.

Zijn die zo groot?

Ik kan normaal tot 15 gaan maar nu me die grotere remmen is 16 de minimum
                                    Ja, 18" is het minimum, anders komen die calipers tegen de binnenkant van de velg.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door patje007 Bekijk Berichten
                                      de vorm van het hart van staal ipv alu is het probleem , bij de stalen heb je te weinig plek voor de klauwen .

16" en 17" alu past bij mij ook niet.

Comment

• ik heb nu alu gevonden 7/16 , maar wel ET35 , terwijl BMW ET47 opgeeft (ze komen 1,2 cm breder dus) , maar normaal gezien (denk ik / hoop ik) dat die cm breder geen problemen met de wielkasten gaat geven .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door patje007 Bekijk Berichten
                                          ik heb nu alu gevonden 7/16 , maar wel ET35 , terwijl BMW ET47 opgeeft (ze komen 1,2 cm breder dus) , maar normaal gezien (denk ik / hoop ik) dat die cm breder geen problemen met de wielkasten gaat geven .
                                          Gaat perfect lukken.

Comment

Working...
                                          X