Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door vroemtje Bekijk Berichtendit vind ik al een leuk fimpje
“daarmee simuleer je een wegdek met ingereden sneeuw, lekker glad dus”...
Dus vanzelfsprekend dat de winterbanden beter presteren.
De stelling is echter -en die ligt veel eerder in de lijn met de Belgische praktijk- presteren winterbanden per definitie beter onder 7° dan een zomerband? Dat marketing praatje geloof ik dus niet en daar wil ik wel eens een test van zien.
Comment
-
en hier staat ook veel info ivm winterbanden vs zomerbanden
Comment
-
Vind het moeilijk om er data uit te halen vroemtje, 't is nogal zwart/wit. Op een droge winterdag presteren zomerbanden gewoon beter denk ik. Op een regenachtige winterdag min of meer gelijkaardig (en dan bestaan er zelfs nog specifieke regenbanden). Pas in extremere omstandigheden wordt dat verschil groter ... ik denk dat ik dit jaar zo'n 2 a 3 dagen gevaarlijke dagen heb meegemaakt in België waarbij m'n winterbanden welkom waren. Dat tussenseizoen is maw behoorlijk lang. (subiet ga ik nog beginnen opperen voor cross climates. )
Comment
-
Zoals Jakkel zegt, wat een eindeloze discussie.
Alles hangt af van je omstandigheden, temp, welk merk winterband, welke wagen, power enz...
Voor mij persoonlijk presteren de WR D4 zowel in droog als nat beter bij temps rond de 5-6 graden dan de ContiSports.
Vooral nat is een enorm verschil.
'T is momenteel buiten 0 graden, en vertrek meestal rond dit uur, dus blijven de winters er nog even op.
Voor iemand die een uur later vertrekt kan de situatie al anders zijn.
Comment
-
Jullie zijn toch auto gekken, dacht ik?
Als je op circuit met koude banden rijdt, dan heb je minder grip toch?
Als je bij droog vriesweer met zomerbanden rijdt, die door hun samenstelling minder zacht worden bij deze temperatuur. Is het dan onlogisch dat ze minder presteren?
Op m'n zomerbanden bij vriesweer heb ik bij stevige acceleraties vanaf stilstand beduidend meer slip dan met m'n pirelli winterbanden in gelijkaardige omstandigheden.
Nu moet ik wel zeggen dat ze bij stevig bochtenwerk wollerig aanvoelen dan zomerbanden.
Je hebt wel winterbanden die "sportiever" zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenIk heb m'n twijfels, ik denk dat de goeie sportbanden tegenwoorden een breder spectrum hebben waarin ze functioneren.
En niet alleen het compound, maar het patroon is nog steeds zeer belangrijk om te kunnen presteren.
Winterbanden zitten qua compound ideaal onder de 7°, maar het patroon van de band is niet geschikt om prestaties neer te zetten op een droog wegdek... dan scoren de banden met grotere contactvlakken altijd beter. Ik spreek uit praktijkervaring, dat kan natuurlijk nog haaks op de cijfers staan, want een winterband voelt bijvoorbeeld minder stabiel aan en kan daarom een verkeerde indruk geven. Verlos ons en laat die testresultaten maar komen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenJullie zijn toch auto gekken, dacht ik?
Als je op circuit met koude banden rijdt, dan heb je minder grip toch?
Als je bij droog vriesweer met zomerbanden rijdt, die door hun samenstelling minder zacht worden bij deze temperatuur. Is het dan onlogisch dat ze minder presteren?
Op m'n zomerbanden bij vriesweer heb ik bij stevige acceleraties vanaf stilstand beduidend meer slip dan met m'n pirelli winterbanden in gelijkaardige omstandigheden.
Nu moet ik wel zeggen dat ze bij stevig bochtenwerk wollerig aanvoelen dan zomerbanden.
Je hebt wel winterbanden die "sportiever" zijn.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
bekijk de remafstand eens bij droog weer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vroemtje Bekijk Berichtenhttp://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijki...den-519617.pdf
bekijk de remafstand eens bij droog weer
I stand corrected.
De zomerbanden liggen er sinds vandaag weer onder.
Een dashboard rammeltje -wat ik al in maanden niet meer gehoord had- is teruggekomen omdat de zomerbanden oncomfortabeler zijn.
Het vermogen kwijt geraken is daarentegen nu al een flinke verbetering, net als de stabiliteit bij lastwissels (getest bij 5°).
Duurde ook niet lang of er kwam meer temperatuur in de banden (toch een 15°).
Maar eigenlijk kom ik stiekem nog tot een ander besluit,
om gewoon op 't gemak van A naar B te rijden, rijden die winterbanden aangenamer (zachter).
Ik herinner me dat de Nokians op m'n A6 eigenlijk ook super comfortabel reden... 'k mis dat toch een beetje.
Comment
-
Wissel naar zomerbanden is door de leasing gepland op 8 april, dan komen ze op de parking van't werk de banden wisselen
Ik merk eigenlijk bitter weinig verschil eens de banden gewisseld zijn.. de zomerbanden hebben uiteraard meer grip, maar verder voel ik weinig verschil..
Qua bandenmaat blijven ze identiek, ga dan van een Uniroyal MS Plus 77 naar een Continental Ecocontact 3
Bij mijn vorige wagen was het verschil écht gigantisch, van een Nokian WR D3 winterband in maat 205 naar een Goodyear Eagle F1 in maat 225
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vroemtje Bekijk Berichtenhttp://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijki...den-519617.pdf
bekijk de remafstand eens bij droog weer
Ik vind het toch maar een raar gegeven dat zij die winterbanden willen leggen dit steeds maar willen komen verantwoorden, het is een keuze die je maakt afhankelijk van waar je woont en de verplaatsingen die je wenst te doen of je al dan niet winterbanden wilt leggen. Maar je zult op sommige momenten rekening moeten houden met de keuze die je gemaakt hebt, zomerbanden zijn beter in die weersomstandigheden, winterbanden zijn beter in die andere weersomstandigheden... en elk zal moeten leren leven met zijn eigen keuze en zich aanpassen als de keuze niet optimaal was.
En het verhaal van formule1 en zo klopt natuurlijk, maar daar spreek je over 3 uren en dan nog maken ze soms de verkeerde keuze... laat staan een periode van 6 maanden...Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcaprials iemand 3maanden zijn bandendruk niet controlleerd of niet de voorgeschreven bandendruk hanteerd, verlies je ook al grip.
enjkel wie wekelijks zijn bandendruk aanpast, zijn auto in topconditie houd en een sportieve rijstijl hanteerd zal het verschil duidelijk merken.
voor de mensen die met zomerbanden op 1.5bar rijd ipv 2.1 omdat ze het al maand niet controlleerden en bij koud weer de lucht krimpt, die rijden toch al zo traag dat ze amper verschil merken. misschien nadat ze winterbanden leggen gaat hun auto goed presteren (omdat dan ineens de bandencentrale ook de bandendruk juist heeft gezet). dit jaar zullen er geen winterbanden meer komen, op naar volgend jaar voor winterbandjes te testen
Nu ik de Michelin CrossClimate's steken heb, heb ik enkel de laatste keer 0,1 bar bijgepompt. Die verliezen dus bijna geen druk.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bakkietje Bekijk BerichtenHoe zijn de ervaringen met de Michelin's Crossclimate's?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Zeker bij regen presteren ze heel goed, niks last van aquaplanning.
Ook op glad wegdek en bij de weinige sneeuw die we deze winter gehad hebben doen ze het uitstekend.
Nu nog afwachten wat ze in de zomer, bij warme temperaturen gaan doen.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Dank je voor de feedback!
Heb nu Pirelli Cinturato P7 225/45/17 (standaard) op m'n Golf VII liggen en stilletjes aan op zoek naar een andere band.
'k Denk deze tegen de zomer te vervangen.
Overweeg ook wel die Crossclimate's te steken. Vandaar effe naar jullie ervaringen polsen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik hoor enorm veel mensen klagen over banden, die rijden dan toch te snel ?
Je hoeft niet op de limiet te zitten om een goede van een slechte band te onderscheiden.
Comment
Comment