Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Barie Bekijk Berichten

    Al eens een noodstop moeten maken in de sneeuw of op een glad wegdek?
    Ik wel. En dan ben je verdomd blij met je (deftige) winterbandjes. Met een zomerband had ik het niet gered en daar ben ik vrij zeker van..
    Typisch, winterbanden zijn geen oplossing, voor een noodstop hé…

    Afstand houden en uw snelheid aanpassen aan de situatie, dan moet je geen noodstop maken, want je kan gewoon stoppen, dat is de oplossing!

    In de winter met sneeuw 2x afstand houden natuurlijk…
    • Op de snelweg merk ik elke dag dat 75% van de bestuurders dit niet kent…en telkens de vrije ruimte voor mij inneemt om toch maar 0.00001 seconde tijd te winnen.
    • de oorzaak van ketting botsingen, is toch ook niet gebrek aan winterbanden hé
    Na totaal zo’n 650.000 km met diverse FWD auto’s gereden te hebben, heb ik winterbanden alvast zelden gemist. In de winter in de Oostkantons sta je toch in de file…
    • Met ijzel zie ik wel telkens 90% auto's met RWD of 4x4 in de gracht zitten..

    Comment


    • Ok, mar ook dan blijft je toch op de baan en niet de gracht.
      In België wordt sinds een paar jaren zoveel zout preventief gestrooid dat winterbanden eigenlijk niet zo nuttig zijn voor wie meestal op de grote verbindingswegen rijdt (en eventueel kan wachten dat de strooidiensten voorbijgereden zijn)
      Zomerbanden (goede dan) + 4x4 + voorzichtigheid is dan een werkbare oplossing

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

        Typisch, winterbanden zijn geen oplossing, voor een noodstop hé…

        Afstand houden en uw snelheid aanpassen aan de situatie, dan moet je geen noodstop maken, want je kan gewoon stoppen, dat is de oplossing!
        Ja, want alle noodstops kun je anticiperen? Want als er iemand anders een niet reglementair manoeuvre uitvoert dat je niet kan voorzien, dan moet je ook geen noodstop maken?
        Daarbij kan het zéér goed zijn dat je dan blij bent met winterbanden die de remafstand verkorten.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

          Typisch, winterbanden zijn geen oplossing, voor een noodstop hé…

          Afstand houden en uw snelheid aanpassen aan de situatie, dan moet je geen noodstop maken, want je kan gewoon stoppen, dat is de oplossing!

          In de winter met sneeuw 2x afstand houden natuurlijk…
          • Op de snelweg merk ik elke dag dat 75% van de bestuurders dit niet kent…en telkens de vrije ruimte voor mij inneemt om toch maar 0.00001 seconde tijd te winnen.
          • de oorzaak van ketting botsingen, is toch ook niet gebrek aan winterbanden hé
          Na totaal zo’n 650.000 km met diverse FWD auto’s gereden te hebben, heb ik winterbanden alvast zelden gemist. In de winter in de Oostkantons sta je toch in de file…
          • Met ijzel zie ik wel telkens 90% auto's met RWD of 4x4 in de gracht zitten..
          Ik vind je met de dag zieliger worden, sorry.
          Jij weet natuurlijk in welke situatie ik een noodstop heb moeten maken he?
          2012 Abarth 500 'esseesse'

          Comment


          • En nu is een 4x4 gevaarlijker van een FWD ! Natuurlijk zijn er altijd mensen die de deugden van hun wagen overschatten, maar dit is gewoon flauw...

            Comment


            • Is dat je niet zo'n goede chauffeur bent als je het verschil tussen zomer en winterbanden niet voelt.

              En t is door die gasten dat op een berg alles stil staat omdat ze niet boven geraken. Ma bon, 't is niet verplicht, dus het mag.

              In geval van noodstop, dat heeft niet altijd met afstand houden te maken maar eerder met niet te voorziene omstandigheden, als voorbeeld een kindje dat van tussen 2 auto's komt gelopen. Gij die zo inzit met kinderen...

              En dat je met ijzel 90% van de gevallen een 4X4 of RWD in de gracht ziet zitten... ik denk dat gij ziet wat ge wilt zien . Zal eens jouw veelgestelde vraag stellen: heb je daar cijfers van die dit staven, bronnen,...?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Barie Bekijk Berichten

                Ik vind je met de dag zieliger worden, sorry.
                Jij weet natuurlijk in welke situatie ik een noodstop heb moeten maken he?
                dikke +1 zulle

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                  En nu is een 4x4 gevaarlijker van een FWD ! Natuurlijk zijn er altijd mensen die de deugden van hun wagen overschatten, maar dit is gewoon flauw...
                  Mijn ervaring met een 4X4 gaat eigenlijk over een collega die in +/- 2003 een nieuwe Mitsubishi Pajero kort, 4x4 2.5 D (100 pk) (met terreinbanden) kocht, waar hij héél véél van verwachte.
                  • Tijdens de 1e dag dat er ’s morgens 10 cm sneeuw lag, reed hij naar het werk, per toeval reden enkele collega’s achter hem.
                    • De Pajero schoof met +/- 40 km/u op een rechte weg, voor de ogen van de collega’s in de gracht, na gestopt te hebben konden de collega’s gewoon verder rijden… (allen met FWD zonder winterbanden)
                  • Nadien probeerde hij op skivakantie te gaan, maar hij is op zo’n 50 km van het hotel gestrand (ondanks sneeuwkettingen). De volgende dag is hij met de postbus verder gegaan...
                  • Die 4x4 reed normaal op RWD, maar of je nu 4x4 inschakelde of RWD, in sneeuw viel er niet echt mee te rijden...
                  • Op de autosnelweg kon hij in de praktijk nooit harder als 100 km/u rijden, wegens het enorme lawaai en toerental…(heb ik zelf mogen ervaren., bij +100 km/u dacht je echt dat de motor kon ontploffen)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten

                    Ja, want alle noodstops kun je anticiperen? Want als er iemand anders een niet reglementair manoeuvre uitvoert dat je niet kan voorzien, dan moet je ook geen noodstop maken?
                    Daarbij kan het zéér goed zijn dat je dan blij bent met winterbanden die de remafstand verkorten.
                    Sommige mensen hebben elke maand een noodstop, andere om de 10 jaar....

                    Al de noodstops die ik ooit maakte, waren mijn eigen domme schuld, omdat ik niet voldoende oplette.

                    Blijkbaar is het voor iedereen niet evident, om te beseffen, dat een noodstop, bijna altijd, of meestal, eigen fout is......

                    Comment


                    • Je hebt gelijk. 98% van de noodstops dien je uit te voeren door eigen onoplettendheid. De enige noodstops die ik in mijn leven al gedaan heb zijn die op een verlaten industrieterrein om te kijken hoe de wagen reageert. Maar ooit, op een dag, kan je het moeten doen zonder dat je er iets kan aan doen (kind, andere wagen, ...). En dan kan een winterband veel winst betekenen.

                      Als je je rijgedrag aanpast aan winterse omstandigheden, is een winterband een extra asset om de veiligheid te verhogen.
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                        Mijn ervaring met een 4X4 gaat eigenlijk over een collega die in +/- 2003 een nieuwe Mitsubishi Pajero kort, 4x4 2.5 D (100 pk) (met terreinbanden) kocht, waar hij héél véél van verwachte.
                        • Tijdens de 1e dag dat er ’s morgens 10 cm sneeuw lag, reed hij naar het werk, per toeval reden enkele collega’s achter hem.
                          • De Pajero schoof met +/- 40 km/u op een rechte weg, voor de ogen van de collega’s in de gracht, na gestopt te hebben konden de collega’s gewoon verder rijden… (allen met FWD zonder winterbanden)
                        • Nadien probeerde hij op skivakantie te gaan, maar hij is op zo’n 50 km van het hotel gestrand (ondanks sneeuwkettingen). De volgende dag is hij met de postbus verder gegaan...
                        • Die 4x4 reed normaal op RWD, maar of je nu 4x4 inschakelde of RWD, in sneeuw viel er niet echt mee te rijden...
                        • Op de autosnelweg kon hij in de praktijk nooit harder als 100 km/u rijden, wegens het enorme lawaai en toerental…(heb ik zelf mogen ervaren., bij +100 km/u dacht je echt dat de motor kon ontploffen)
                        Dat is natuurlijk een enorme ervaring die je hebt. Bizar dat die man niet overweg kon met een AWD. Helpt enorm...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                          Sommige mensen hebben elke maand een noodstop, andere om de 10 jaar....

                          Al de noodstops die ik ooit maakte, waren mijn eigen domme schuld, omdat ik niet voldoende oplette.

                          Blijkbaar is het voor iedereen niet evident, om te beseffen, dat een noodstop, bijna altijd, of meestal, eigen fout is......
                          Je moet dan ook attent zijn als je een wagen bestuurt Heel veel noodstops heb ik nog niet moeten doen op die 30 jaar autorijden. Maar de keren dat het moest, was ik zeer blij met goed schoeisel onder de wagen te rijden

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                            Sommige mensen hebben elke maand een noodstop, andere om de 10 jaar....

                            Al de noodstops die ik ooit maakte, waren mijn eigen domme schuld, omdat ik niet voldoende oplette.

                            Blijkbaar is het voor iedereen niet evident, om te beseffen, dat een noodstop, bijna altijd, of meestal, eigen fout is......
                            Vele noodstops zijn idd je eigen schuld. Net zoals vele noodstops dat niet zijn.
                            Ik zeg het nogmaals, ik heb één keer een noodstop moeten maken, en die maakte letterlijk het verschil tussen leven en dood. En aan die noodstop kon ik niets doen.
                            En ik hoop, uit de grond van mijn hart dat ik nooit van m'n leven nog eens hoef mee te maken.

                            Maar het is wel die dag geweest dat ik overtuigd ben van het nut van winterbanden..
                            2012 Abarth 500 'esseesse'

                            Comment


                            • Te gek voor woorden...

                              Comment




                              • Allicht hebben winterbanden hun voordelen, maar een meerderheid van de bestuurders overschat die voordelen blijkbaar, ofwel zijn eigen rij-capaciteit natuurlijk…

                                In de winter worden kleine foutjes, immers flaters...

                                Comment


                                • hier is het terug nuttig zich af te vragen waarom een leasemaatschappij een degelijke enquête bestelt
                                  het antwoord is vrij evident...

                                  Comment


                                  • Andere goede vraag : hoe oud waren de winterbanden van de wagens die een ongeval veroorzaakt (dus niet gewoon betrokken) hebben ? Een winterband verliest veel van zijn eigenschappen onder de 5mm en boven de 4 jaar, afhankelijk van de stockage in de zomer

                                    Comment


                                    • Sebiet gaat hij nog zeggen dat de remweg langer wordt

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                        een meerderheid van de bestuurders overschat die voordelen blijkbaar, ofwel zijn eigen rij-capaciteit natuurlijk…
                                        Vooral dat laatste! Winterbanden, ABS, ESP, Brake Assist, Lane assist enz... men waant zich toch ooh zo veilig... zo veilig en hun eigen rijvaardigheid is toch zo superieur t.o.v. al die sukkels in het verkeer, dat ze zelf wel gaan bepalen wat mag of kan en niet mag of kan...
                                        Of beter: voor zichzelf bepalen ze wat mag en voor een ander hetgeen niet mag, al naar gelang de reglementen in hun kraam passen of niet

                                        Comment


                                        • Allé de gezelligsten van d'een hoop gaat ook weer wat onzin verkopen... Duidelijk iets te compenseren Veel uitgelachen geweest of zo vroeger ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X