Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik ben ook heel tevreden over mn dunlop wintersport bandjes!
Alleen jammer dat er nog zo veel op zomerbanden tegen 30 per uur over de baan tjokken..
Vandaag vertrek ik op mn werk, alles netjes wit, nog geen 200m gereden tegen een gezappig tempo van 60/70km/h,
word ik voorbijgestoken door een jonge gast in een witte fiësta op zomerbandjes..
de eerst volgende bocht begint hij te schuiven en maakt een 180° en eindigt tegen een hoge borduur...
Gelukkig zonder erg, maar vraag me toch af wat em bezielt heeft om tegen die snelheid over aangereden sneeuw te gaan rijden..
Jonge man kon er blijkbaar nog om lachen.
Ik ben ook heel tevreden over mn dunlop wintersport bandjes!
Alleen jammer dat er nog zo veel op zomerbanden tegen 30 per uur over de baan tjokken..
ja ok, maar het idee dat winterbanden er zijn om te kunnen vlammen bij dit weer vind ik de extreme foutheid zelve.
Winterbanden zijn een hulp, geen onderdeel van een sportauto.
Ik ben ook heel tevreden over mn dunlop wintersport bandjes!
Alleen jammer dat er nog zo veel op zomerbanden tegen 30 per uur over de baan tjokken..
Vandaag vertrek ik op mn werk, alles netjes wit, nog geen 200m gereden tegen een gezappig tempo van 60/70km/h,
word ik voorbijgestoken door een jonge gast in een witte fiësta op zomerbandjes..
de eerst volgende bocht begint hij te schuiven en maakt een 180° en eindigt tegen een hoge borduur...
Gelukkig zonder erg, maar vraag me toch af wat em bezielt heeft om tegen die snelheid over aangereden sneeuw te gaan rijden..
Jonge man kon er blijkbaar nog om lachen.
Tja, dat denk ik ook veel. Gisteren rond 22u ter hoogte van rotselaar op de E314, iedereen in een treintje, ik ook, ondanks winterbanden, en dan kruipt er u iemand voorbij aan 1kmh sneller, dan wat verder durven ze niet meer en komen ze voor uw neus.
Is dat dan de moeite vraag ik me af om zoveel risico te nemen om stapvoets iemand in te halen?
Echt, bij veel mensen branden vanboven toch niet alle lampen hoor.
ja ok, maar het idee dat winterbanden er zijn om te kunnen vlammen bij dit weer vind ik de extreme foutheid zelve.
Winterbanden zijn een hulp, geen onderdeel van een sportauto.
Je hebt vlammen en vlammen, he. Het viel me op dat ze in Scandinavië met hun winterbanden veel sneller reden dan ik. Allez, toch in 't begin, want een mens past zich natuurlijk aan En ja, 't waren winterbanden, niet iedereen rijdt daar met spijkerbanden. Je hebt gewoon meer grip en die gebruik je. Meer is er niet aan de hand. Dat dit voor een ander overkomt als vlammen, is heel vaak gewoon perceptie.
(maar dat je niet idioot moet doen op ijzel, dat ga je me nooit horen ontkennen!)
Tja, dat denk ik ook veel. Gisteren rond 22u ter hoogte van rotselaar op de E314, iedereen in een treintje, ik ook, ondanks winterbanden, en dan kruipt er u iemand voorbij aan 1kmh sneller, dan wat verder durven ze niet meer en komen ze voor uw neus.
Is dat dan de moeite vraag ik me af om zoveel risico te nemen om stapvoets iemand in te halen?
Echt, bij veel mensen branden vanboven toch niet alle lampen hoor.
Zwijg er mij van. Gisteren nam ik de afrit in Zemst (komende van Brussel) en werd ik voorbijgereden door een camionet (ik op het voorsorteervak om naar links te gaan, hij dus op dat om naar rechts te gaan), die dan besliste om ook naar links te gaan en er niet beter op vond om op 2 meter voor mij in te voegen en onmiddellijk te remmen ook. Ik moet dus ook remmen, en stuur ook naar rechts omdat daar de nodige ruimte ligt voor moest het fout gaan. Wat bezielt iemand om zo'n stoten uit te halen.
Niettegenstaande ze hier door de meer begoeden onder ons precies afgedaan worden als minderwaardig "omdat ze minder kosten" dan bv. Michelin (...)
Met alle respect, Will, maar ge moet nu niet belachelijk doen. En neen, ik voel me niet aangesproken, want ik ben geen meer begoede. En "omdat ze minder kosten", jeezus... Voor iemand van jouw leeftijd die een sneer wil geven naar een ander, sla je 'm anders ook hard mis, hier.
Enfin, to the point: er wordt hier nergens beweerd dat die Nokians geen goeie winterbanden zouden zijn, want dat zijn ze wel. Zéér goeie zelfs. Als je echter de winterbandentests leest, zie je al snel dat ze in de meeste gevallen zéér goed scoren op sneeuw en ijs, maar minder goed zijn dan de rest op droge (koude) en natte (koude) ondergrond.
Met andere woorden: 't zijn winterbanden voor winterse omstandigheden op sneeuw en ijs, maar niet zozeer "allround winterbanden voor zachte zeeklimaatwinters" zoals wij ze doorgaans hebben. Als je dat in 't achterhoofd houdt zijn er banden die - luidens die tests - beter doen. Dat is gezegd, en terecht. That's all.
ja ok, maar het idee dat winterbanden er zijn om te kunnen vlammen bij dit weer vind ik de extreme foutheid zelve.
Winterbanden zijn een hulp, geen onderdeel van een sportauto.
Klopt volledig, maar er zijn zoveel mensen onderweg die zo onzeker op de weg rijden tegen een overdreven lage snelheid, dat het je begint te ergeren.
Kom je daar toe met je gewone winterbandjes in Polen ? 't sneeuwt daar dacht ik op dit moment toch al weer een pak meer als hier en op sommige plaatsen gaat de temperatuur al naar de -15°C of zelfs -20°C toe..
'k Heb met mijn winterbanden in februari rondgekard in centrum Finland. Ik laat je raden hoe "warm" het daar gemiddeld is Dus ja, je komt rond met "gewone" winterbanden bij -20°.
Temperatuur doet niks toe aan winterbanden. In Oulu is het elke winter enkele weken tussen de -35 en -45C en dat geeft geen enkel probleem. In tegenstelling, hoe kouder het wordt, hoe meer grip. Een Fin zal je altijd verwittigen dat het gevaarlijk wordt als het -5C is, maar is het -20C, geven maar.
Enige waar ge u kunt misrekenen met winterbanden is bij opgehoopte sneeuw. Een maat van mij in Oulu (den enigen anderen Belg daar) heeft zijne Subaru Legacy op spijkerbanden vorig jaar ook door de lokale sneeuwruimer moeten laten lostrekken. Your hour of fame, Hans Prové !
Nokian doet goeie zaken . Ik weet nog vorig jaar toen ik een set bestelde voor onder mijn Clio RS dat nog bijna niemand dit merk kende (op de Zweed na). Autoforum-invloeden
Toen ik ze vorig jaar bestelde was die kerel van de bandenzaak blij dat er iemand naar vroeg. Iedereen wil de bekende namen.
Klopt. En hoe rijden die Nokians?
Ik heb deze winter weer enkele andere bandjes geprobeerd, en ik blijf erbij dat die Nokians beter zijn.
Dat gezegd zijnde, probeer ik ze wel altijd in Oulu, waar de omstandigheden stukken extremer zijn dan in West-Europa.
Klopt. Hier ben je met spijkerbanden niks. 50 km snelweg en je spijkers zijn afgesleten.
Men kent er niks van af, heeft nooit een spijkerband van dichtbij gezien... maar men voelt zich toch verplicht iemands idee te gaan afbreken... Ook dat is AF.
Je hebt vlammen en vlammen, he. Het viel me op dat ze in Scandinavië met hun winterbanden veel sneller reden dan ik. Allez, toch in 't begin, want een mens past zich natuurlijk aan En ja, 't waren winterbanden, niet iedereen rijdt daar met spijkerbanden. Je hebt gewoon meer grip en die gebruik je. Meer is er niet aan de hand. Dat dit voor een ander overkomt als vlammen, is heel vaak gewoon perceptie.
Ja, maar gij zijt ook maar één keer geweest. Ik herinner me nog de eerste winters in Finland: Ik was normaal gezien een stukken beter en sneller chauffeur dan mijn ex-vrouw. Ik reed met de Impreza STi en zij reed me met hare pa zijne Peugeot 406 diesel helemaal zoek. 'k Had mijn les ook helemaal geleerd.
Het probleem in het Noorden van Scandinavië is dat ge niet die plakkerige opgehoopte sneeuw hebt op de baan, maar puur ijs dat lekker gepolijst is met een beetje hardgereden sneeuw erop. De rijstijl die je moet hebben om daarop te rijden, wordt bij ons helemaal niet aangeleerd. Zij die in België dezer dagen als "rallypiloten" rijden, hebben er vaak nog meer moeite mee (en ik spreek uit ervaring. 'k Dacht ook dat ik in Finland zou kunnen vlammen omdat ik op het industriepark in Ninove was gaan driften ). We zijn gewoon veel te brutaal met de inputs die we geven.
Daarnaast maken spijkers ook een wereld verschil op ijs. In Finland hebben ze geprobeerd de mensen te doen overschakelen op gewoon winterbanden maar veel komen er van terug. De grip is gewoon helemaal niet zo goed.
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Ik heb gisterenavond pas mijn winterbanden kunnen opleggen, het zijn Pneumant PN 150 Wintec M+S. Ze liggen zowat in het middensegment qua prijs en de gebruikerservaringen leken me niet slecht. Ik vind ze alleszins wel goed maar ik kan niet echt vergelijken met andere winterbanden. Iemand die dit merkt kent?
Naar wat ik gelezen heb zouden ze deel uitmaken van de Goodyear groep.
Haha, nieuwe trend op Autowereld.
Winterbanden eigenaars die zitten kakken dat anderen niet doorrijden...
Op de kleine auto heb ik ook geen winterbanden. 'k Doe misschien 8000-9000 km met die auto. Dan ga ik niet elke 5000km m'n banden wisselen. Vanmorgen ree dik aan 65-70 op de ring rond Veurne die nog behoorlijk papperig lag. Je komt daar uit een tunnel en kan dikwijls niet direct naar rechts. Dus ik steek traag de auto's rechts voorbij. Zit er een leuke klojo vlak in m'n gat. Op 't moment dat ik naar rechts kan, duikt hij het gat rechts in en gaat me veel te vlug voorbij, zelfs op winterbanden. Hij vond het nog nodig om me even de vinger te geven.
Sommige commentaren hier doen me aan die gast denken...
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Men kent er niks van af, heeft nooit een spijkerband van dichtbij gezien... maar men voelt zich toch verplicht iemands idee te gaan afbreken... Ook dat is AF.
HO ho, buiten een spits zoals gisteravond of deze ochtend is het asfalt op de snelwegen meestal vrij, en heb je dus niks aan die spikes. En daarom valt er weinig winst te halen met dergelijke banden in België, zeker als je de week erop bij +6 over droge of natte wegen zonder ijs en sneeuw rijdt.
Hoger in het noorden zou ik ook niet met iets anders rijden.
Comment