Oorspronkelijk geplaatst door stebenz
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Hoeveel van de vrachtwagens en bussen die niet in het buitenland komen leggen er eigenlijk winterrubber op?
Volgens mij zijn het er niet zoveel, of ben ik mis?Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenMet alle respect, Will, maar ge moet nu niet belachelijk doen. En neen, ik voel me niet aangesproken, want ik ben geen meer begoede. En "omdat ze minder kosten", jeezus... Voor iemand van jouw leeftijd die een sneer wil geven naar een ander, sla je 'm anders ook hard mis, hier.
Enfin, to the point: er wordt hier nergens beweerd dat die Nokians geen goeie winterbanden zouden zijn, want dat zijn ze wel. Zéér goeie zelfs. Als je echter de winterbandentests leest, zie je al snel dat ze in de meeste gevallen zéér goed scoren op sneeuw en ijs, maar minder goed zijn dan de rest op droge (koude) en natte (koude) ondergrond.
Met andere woorden: 't zijn winterbanden voor winterse omstandigheden op sneeuw en ijs, maar niet zozeer "allround winterbanden voor zachte zeeklimaatwinters" zoals wij ze doorgaans hebben. Als je dat in 't achterhoofd houdt zijn er banden die - luidens die tests - beter doen. Dat is gezegd, en terecht. That's all.
Comment
-
Will, het verschil wordt gemaakt in extremen. Nu zal je aan 70 km/u het aantal extremen vrij goed kunnen beperken en dit licht siberisch weer zelfs in je voordeel zijn, maar als je op een regenachtige dag bij positieve temperaturen aan 70 ergens passeert waar plots een onvoorzichtige voorrangsnegator uit een zijstraat komt, kan het enkele tientallen centimeters tot enkele meters schelen tussen jouw Nokians die eerder uitblinken op ijzel en sneeuw dan zo een verrekt dure band die beter scoort bij zo een regenweer of droog wegdek, en even goed tot een kletsje minder bij winterse omstandigheden.
Goedkoop plebs verwacht ik overigens evenmin Nokians monteren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHO ho, buiten een spits zoals gisteravond of deze ochtend is het asfalt op de snelwegen meestal vrij, en heb je dus niks aan die spikes. En daarom valt er weinig winst te halen met dergelijke banden in België, zeker als je de week erop bij +6 over droge of natte wegen zonder ijs en sneeuw rijdt.
Hoger in het noorden zou ik ook niet met iets anders rijden.
Daar hadden we het niet over. Ge hebt gezegd dat uw spikes na 50km afgesleten zouden zijn op asfalt en dat noem ik een opmerking die je gewoon los maakt om een negatieve opmerking te maken over Roger's idee want ze getuigt van het feit dat je dus nog nooit een spijkerband van dichtbij hebt gezien.
Sorry als ik het zo bot uitdrukte.
Anyway, die spijkers slijten niet. De spijkerbanden die ik vorige winter heb gebruikt op de Lexus zijn de afdankers van de Evo. De banden op zich zijn van 2004 en hebben niet meer de soepelheid die ze moeten hebben om grip te geven in Finland, maar de spijkers zijn nog intact.
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenOuderdom is niet hetzelfde als een dik gespijsde bankrekening, maat. Had ik jouw budget, ik reed ook nen dikke benzien, dat spreekt voor zich.
Ge vergeet dat soms een beetje te vaak. (vind ik)
Daarbij, benzine is per definitie niet het teken van een goed gespijsde bankrekening maar een bewuste keuze die je maakt. Er rijden hier genoeg enthusiastelingen op het forum met een benzine die de juiste balans hebben gevonden tussen aankoopprijs en gebruikskost. Jij hebt duidelijk gekozen voor een duurdere auto en probeert het verbruik te beperken. Simples.
Zelfs met een erg krachtige benzine rijden, moet daarom niet meer kosten dan met een nieuwere of duurdere diesel. Met een nieuwe en dure wagen rijden, zowel op diesel als benzine, dàt vraagt een dik gespijsde bankrekening. En d'r zijn hier een nest dieselrijders die duidelijk meer geld dan gezond verstand hebben op dat gebied.
EoRElwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenKlopt. En hoe rijden die Nokians?
Enige minpunt dat ik kan aankaarten is dat ik - vooral op hogere snelheid - duidelijk meer rolgeluiden hoor dat met mijn zomerbandenset, maarja dat is normaal zeker ? En eerlijk gezegd in zo'n weersomstandigheden dan wil ik gewoon veilig rijden en heb ik redelijk 't schijt aan wat extra rolgeluiden.
Comment
-
Zoals ik al zei, het is en blijft subjectief. Ook de hypotetische situatie van een voorrangsnegator is subjectief daar iedereen anders reageert/andere reactiesnelheden heeft. Het komt er op neer of een bepaalde band voor een bepaald persoon onder bepaalde omstandigheden voldoening schenkt of niet, al de rest is bijzaak. Het kan evengoed gebeuren dat iemand, op halfversleten zomerbanden, in een bepaalde situatie, door omstandigheden maar waarschijnlijk meer nog door puur geluk, beter uit de hoek komt dan iemand met de "best geteste" winterbanden. Het is een feit dat men zelf moet proberen zijn geluk zoveel mogelijk in de hand te werken maar er moet een grens zijn. En het woordje plebs laat me totaal Siberisch, voel me totaal niet aangesproken noch geviseerd daardoor.
Comment
-
Wel, ik heb gisterenavond de rit Lodz - Krakow gedaan (300km) in de helse omstandigheden (temperatuur-wind-sneeuw) van de voorbije dagen, op 4:45h met periodes stilstaan, periodes aan 40-50 km/h, periodes aan 80 km/h en periodes aan 120 km/h. Was een hallucinante taxirit, maar de auto heeft geen kik gegeven.
Auto: Skoda Suberb (nieuw model) 2.0 TDI op Nokians.
En ik maar vorstelijk op de achterbank op mijn pc'ken tokkelenAll'alba vincerò!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk BerichtenNog altijd uitermate tevreden van, vooral in de sneeuw echt niet normaal hoeveel grip je hebt. Ook wordt aquaplanning massas gefilterd, je "hoort" 't water wel massas wegspuiten/sijpelen maar je krijgt nooit meer zo'n schokken in je auto / labiele momenten als met een andere band wanneer je in ijsbrokken/aquaplanning terechtkomt.
Enige minpunt dat ik kan aankaarten is dat ik - vooral op hogere snelheid - duidelijk meer rolgeluiden hoor dat met mijn zomerbandenset, maarja dat is normaal zeker ? En eerlijk gezegd in zo'n weersomstandigheden dan wil ik gewoon veilig rijden en heb ik redelijk 't schijt aan wat extra rolgeluiden.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenHoeveel van de vrachtwagens en bussen die niet in het buitenland komen leggen er eigenlijk winterrubber op?
Volgens mij zijn het er niet zoveel, of ben ik mis?
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenHet probleem in het Noorden van Scandinavië is dat ge niet die plakkerige opgehoopte sneeuw hebt op de baan, maar puur ijs dat lekker gepolijst is met een beetje hardgereden sneeuw erop. De rijstijl die je moet hebben om daarop te rijden, wordt bij ons helemaal niet aangeleerd. Zij die in België dezer dagen als "rallypiloten" rijden, hebben er vaak nog meer moeite mee (en ik spreek uit ervaring. 'k Dacht ook dat ik in Finland zou kunnen vlammen omdat ik op het industriepark in Ninove was gaan driften ). We zijn gewoon veel te brutaal met de inputs die we geven.
* één van mijn nicknames op't werk (naast "de tractorchauffeur" - vanwege mijn afschuw voor benzineauto's)ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenZelfs in Zweden is winterrubber vrijwillig voor zwaar vervoer, vrachtwagens zijn dan ook vaak de oorzaak van monsterfiles bij hevige sneeuwval. Jaa, ook in Zweden gebeurt dat... al zijn het vaak buitenlanders, natuurlijk. De meeste Zweedse vrachtwagen eigenaars weten dat winterbanden geen luxe zijn...
Je had bij die communisten aan de andere kant moeten zitten. Iets minder vrijheid en ieteke meer BTW op autos, maar een stuk efficiënter als het er op aan komt met sneeuw om te gaan.
Arlanda is dan ook één die klassieke luchthavens waar ge regelmatig het excuus krijgt "sorry, we had to cancel the flight because it's snowing"... Of course it's snowing, you f*****g plonker ! It's February and we're in Sweden, what did you expect?!
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenSpreek voor uzelf, you animal! Nee tis waar, ik ben al veel gegroeid als rallypiloot* door veel vloeiender te rijden in de winter én de zomer.
* één van mijn nicknames op't werk (naast "de tractorchauffeur" - vanwege mijn afschuw voor benzineauto's)
Verder kan ik alleen zeggen dat uw collegas ongelijk hebben. Ik zou een heel stuk expressiever zijn in mijn mening over iemand die beweert dat hij een autoliefhebber is, maar het dan houdt bij een ersatz voor een echte motor.
Tractorchauffeur is bij ons nen boer trouwens.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenAan uw nickname te zien ben je waarschijnlijk geen Brusselaar ???All'alba vincerò!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
Iets wat onze zweet hier al ontelbare keren komen zeggen is...
Ie vergeet wel dat je in BE eigenlijk dan altijd met een remorque moet rondrijden...
Waar moet je anders je groep, compressor, krik en 4 velgensets met verschillende banden leggen?
* de eerste 20km ijs en moet je spijkerbanden.
* parkeren aan de oprit om te wisselen naar winterbanden
* op de snelweg goed doorknallen
* bij afrit parkeren en spijkerbanden terugleggen
* aangekomen
* paar uur later vertrekken maar eerst spijkerbanden wisselen voor winterbanden want ijs is blubber geworden
* aan oprit terug parkeren want snelweg ligt droog en dan ben je beter met je zomersetje
* halverwege begint het te sneeuwen en dus weer winterbanden leggen
* aan afrit heb je geluk want het is nog geen ijs
* voor de laatste 10 straten en je oprit terug je spijkerbanden opleggen...
Heel verschil als het in finland gewoon overal ijs en sneeuw is...
Of ga je er vanuit dat die spijkerbanden zo snel kapot zijn dat je voor de zekerheid twee sets meeneemt?Powered by Detroit Diesel.
Diene reclam werkt om mijn zenuwen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichtenoja, wat doet een ongeremde remorque op zomerbanden als je in de bocht met je van winterbanden voorziene auto moet remmen? De tegenliggers een tik geven?Powered by Detroit Diesel.
Diene reclam werkt om mijn zenuwen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenDaarbij, benzine is per definitie niet het teken van een goed gespijsde bankrekening maar een bewuste keuze die je maakt. Er rijden hier genoeg enthusiastelingen op het forum met een benzine die de juiste balans hebben gevonden tussen aankoopprijs en gebruikskost. Jij hebt duidelijk gekozen voor een duurdere auto en probeert het verbruik te beperken. Simples.
Voorts, en dat geldt voor veel mensen, en 't is niet dat ik geen ervaring heb met goeie benzinemotoren want tijdens m'n studententijd heb ik 3 BMW zescilinders gehad (E30 325i touring, E46 325CiA cabrio en E36 323ti compact) heb ik nooit last van het feit dat 't een diesel is: 'ie rijdt schitterend, imo. Zelfs op circuit stoort me dat eigenlijk niet. Ik heb er zelfs fun in om met een outsider-bakje mee te spelen met E36 M3 e.a.
En budget doet er zeer zeker wel toe. Je koopt een auto namelijk niet met één criterium in gedachten. Al het bovenstaande dat bij mij toen van toepassing was, sloot een benzine uit. En ondertussen blijf ik ermee rijden, ondanks groeiend en wachtend budget voor een full size toy. Omdat het gewoon zo'n zalige auto is (naar mijn mening).
't Is bij sommigen bon ton om diesel af te doen als de brandstof voor zij die er niks van kennen, maar dat is helemaal zo slecht nog niet. Ik, rasechte petrolhead, maakte die keuze alvast zeer bewust, en 'k heb het me nog niet beklaagd. Moest 'ie me danig tegensteken, ook op passioneel vlak, dan had ik er al iets naast, of 'm vervangen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenZoals ik al zei, het is en blijft subjectief.
Maar als in de meeste tests die Nokian als een echte sneeuwband wordt getest, met minder goeie scores op droog en nat (vergeleken met andere), dan mag dat toch gezegd worden? Je eerste reply had voor mij een erg hoog "ik heb die nu, ze zijn goed dus zeg er niks kwaad over" gehalte. 'k Kan me vergissen natuurlijk, maar wat die sneer daarbij kwam doen, ik begrijp het écht niet?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenJe bent dan ook aan de verkeerde kant van de Botnische golf gaan wonen.
Je had bij die communisten aan de andere kant moeten zitten. Iets minder vrijheid en ieteke meer BTW op autos, maar een stuk efficiënter als het er op aan komt met sneeuw om te gaan.
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk BerichtenArlanda is dan ook één die klassieke luchthavens waar ge regelmatig het excuus krijgt "sorry, we had to cancel the flight because it's snowing"... Of course it's snowing, you f*****g plonker ! It's February and we're in Sweden, what did you expect?!
"Oei, het sneeuwt, bij welke bandenfirma had ik nu mijn winterbanden alweer achtergelaten?? En waarom zijn die nu overbelast nu dat iedereen gelijktijdig zijn banden wil halen?"
"Treinen hebben gemiddeld 4 uur vertraging, omdat er zoveel sneeuw is gevallen (red.: ongeveer evenveel als ieder jaar)"
"Door het slechte weer (dat ieder jaar komt) geraken de bussen (met aandrijving op accordeon aanhanger) niet op de gladde helling, met lange files tot gevolg..."
Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten'k Was ook tegen u niet bezig, maar over die andere wortels hier.
Verder kan ik alleen zeggen dat uw collegas ongelijk hebben. Ik zou een heel stuk expressiever zijn in mijn mening over iemand die beweert dat hij een autoliefhebber is, maar het dan houdt bij een ersatz voor een echte motor.
Tractorchauffeur is bij ons nen boer trouwens.
On-topic: ik maak mij eigenlijk meer zorgen over al de zogenaamde autoliefhebber die shitbanden onder hun auto leggen om 100€ uit te sparen...
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten....'t Is bij sommigen bon ton om diesel af te doen als de brandstof voor zij die er niks van kennen, maar dat is helemaal zo slecht nog niet. Ik, rasechte petrolhead, maakte die keuze alvast zeer bewust, en 'k heb het me nog niet beklaagd. Moest 'ie me danig tegensteken, ook op passioneel vlak, dan had ik er al iets naast, of 'm vervangen.ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
Comment