Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• heb ze vandaag onder de firmaslet gegooid, liever in't droog met 16° ze eronder mikken dan met 0° in de smeltende sneeuw

ik heb de factuur gezien en in totaal zijn de winterbandjes(4 x 205/55/16) 52€ duurder dan mijn zomerbandjes, daarvoor ga ik niet sukkelen(de kms die je met je winterbanden doet, gaan de zomerbandjes langer mee, dus een zo goed als een 0-operatie)
    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

• verschillende members die hier vorige week aan't krijsen waren (of pm) zijn nu opvallend stil.

Comment

• Heb mijn winterbandjes zojuist besteld.
        Was eerst van plan om gene te leggen, maar aangezien ik mn wagen toch dagelijks nodig heb wil ik het risico niet nemen.

300€ voor een set nieuwe winterbanden (Falken Eurowinter) incl een set stalen velgen, daar kun je niet voor sukkelen (vind ik toch).

Comment

• Op de firmawagen komen er All Seaons. Ze leggen geen echte winterbanden meer op firmaniveau.
          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
            verschillende members die hier vorige week aan't krijsen waren (of pm) zijn nu opvallend stil.
            hoe bedoelde?

Ma het is laatste dagen idd heel goe weer. Al was het deze morgen om 6u op de moto toch wel vree fris met 7graden

Comment

• Moet maandag 7/11 naar garage. Probleem met schakelen.
              Zal wat hevig mee test worden gereden door die mensen.

Was normaal van plan de winterbanden 5/11 te steken.
              Nu is mijn vraag aan jullie, steek ik ze op 5/11 of wacht ik tot na dat ik naar de garage ben geweest ?

Mijzelf komt 5/11 veel beter uit ...
              Maar kan het kwaad voor de banden dat er dan direct zo wild mee gereden wordt ?
              Nu ja is wel maar een aantal km natuurlijk .. hooguit 30-40, die mensen hebben ook geen tijd om meer te rijden

Comment

• Persoonlijk zit in een soort tweestrijd ivm winterbanden. Is het nuttig? Winterbanden bieden zeker een meerwaarde, dat heb ik zelf al ondervonden. Maar uiteindelijk weet ik niet wat ik ermee moet doen, want ik kan evenveel (of meer) redenen vinden om het niet te doen dan om het wel te doen...

Om te beginnen maak ik ongeveer 10.000km per jaar. Dus de tijd daarvan in winterse omstandigheden (dus minder dan 7° icm. regen, sneeuw,etc...) is zeer beperkt. Ik zou durven zeggen max. 1000-1500km. Bovendien start ik volgende week met een opleiding en dat houdt in dat ik in november, december en januari telkens 10 dagen/maand naar Genk moet. Daarvoor zijn alternatieven in het geval dat het weer te slecht is, want waar ik moet zijn in Genk ligt op 2min stappen van het station. Verder stopt de bus op 5min stappen van mijn thuis of zelfs voor de deur (belbushalte). Dus er geraken zonder auto lukt ook. Overige dagen ben ik dan thuis en hoef ik niet weg. Verder zijn er geen verplaatsingen die dringend zijn, toch niet verder dan 5km.

Dus zo bekeken zou je zeggen geen winterbanden, al kan het natuurlijk ook zijn dat je ze net mist op die 5km die je wel effectief moet rijden...

Dan de prijs op zich. Uiteindelijk kosten winterbanden niet meer omdat je tijdens die periodes de zomerbanden niet verslijt. Akkoord, maar extra kosten heb je zowieso want banden wisselen kost ook geld. Bovendien zouden mijn winterbanden dan eerder versleten zijn door de ouderdom dan door de km's die ik ermee zou rijden.

Veel twijfels dus...zo als het er nu naar uitziet maar gewoon verder op zomerbanden.
                Al komt dan het ander probleem naar boven. Die zomerbanden hebben ondertussen nog maar +-3,5mm profiel. Lijkt me ook niet ideaal. Nieuwe zomerbanden met diep profiel zouden toch al beter zijn denk ik dan... Verdoeme seg

Comment

• ik had centen te veel en kocht die

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    ik had centen te veel en kocht die
                    Ik heb er geen teveel, wees gerust ;o)
                    Pas huis gekocht en zoontje op komst, dan heb je geen geld in overvloed

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
                      Persoonlijk zit in een soort tweestrijd ivm winterbanden. Is het nuttig? Winterbanden bieden zeker een meerwaarde, dat heb ik zelf al ondervonden. Maar uiteindelijk weet ik niet wat ik ermee moet doen, want ik kan evenveel (of meer) redenen vinden om het niet te doen dan om het wel te doen...

Om te beginnen maak ik ongeveer 10.000km per jaar. Dus de tijd daarvan in winterse omstandigheden (dus minder dan 7° icm. regen, sneeuw,etc...) is zeer beperkt. Ik zou durven zeggen max. 1000-1500km. Bovendien start ik volgende week met een opleiding en dat houdt in dat ik in november, december en januari telkens 10 dagen/maand naar Genk moet. Daarvoor zijn alternatieven in het geval dat het weer te slecht is, want waar ik moet zijn in Genk ligt op 2min stappen van het station. Verder stopt de bus op 5min stappen van mijn thuis of zelfs voor de deur (belbushalte). Dus er geraken zonder auto lukt ook. Overige dagen ben ik dan thuis en hoef ik niet weg. Verder zijn er geen verplaatsingen die dringend zijn, toch niet verder dan 5km.

Dus zo bekeken zou je zeggen geen winterbanden, al kan het natuurlijk ook zijn dat je ze net mist op die 5km die je wel effectief moet rijden...

Dan de prijs op zich. Uiteindelijk kosten winterbanden niet meer omdat je tijdens die periodes de zomerbanden niet verslijt. Akkoord, maar extra kosten heb je zowieso want banden wisselen kost ook geld. Bovendien zouden mijn winterbanden dan eerder versleten zijn door de ouderdom dan door de km's die ik ermee zou rijden.

Veel twijfels dus...zo als het er nu naar uitziet maar gewoon verder op zomerbanden.
                      Al komt dan het ander probleem naar boven. Die zomerbanden hebben ondertussen nog maar +-3,5mm profiel. Lijkt me ook niet ideaal. Nieuwe zomerbanden met diep profiel zouden toch al beter zijn denk ik dan... Verdoeme seg
                      moest ik in jouw plaats zijn, ik informeerde voor all seasons:
                      geen gewissel van banden ieder jaar
                      voor ieder seizoen een gangbare band
                      met jouw km/jaar, is het toch beter dat je na een jaar of 5 nieuwe legt(banden ouder dan 5 jaar verliezen imo veel van hun goede eigenschappen)
                      een allseason is ietsje duurder dan een vergelijkbare zomerband
                      mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

• Dat is een mogelijkheid, maar ik lees op diverse site's dat All Season banden eigenlijk vlees noch vis zijn...
                        Van die 10.000km/jaar rij ik dus dik 8500-9000km in condities waar een zomerband alsnog de beste band is. En zo lang liggen ze er toch niet op hoor. De eerste banden zijn in augustus 2009 vervangen op 27.xxxkm en nu met 48.xxxkm is de tweede set op +-3,5mm. Dus tegen de keuring in juni 2012 zit ik rond de 55.000km en zijn ze effectief aan vervanging toe.

Comment

• vandaag om 4sets geweest voor de camionettes en voor de auto's, den bandenboer zag mij graag komen

ik leg ze er zelf wel op als het kouder is

Comment

Dat is een mogelijkheid, maar ik lees op diverse site's dat All Season banden eigenlijk vlees noch vis zijn...
                            Van die 10.000km/jaar rij ik dus dik 8500-9000km in condities waar een zomerband alsnog de beste band is. En zo lang liggen ze er toch niet op hoor. De eerste banden zijn in augustus 2009 vervangen op 27.xxxkm en nu met 48.xxxkm is de tweede set op +-3,5mm. Dus tegen de keuring in juni 2012 zit ik rond de 55.000km en zijn ze effectief aan vervanging toe.
                            En welk merk / type is dat?
                            Mijn banden op de Saxo zijn meer dan 10 jaar meegegaan en de grip was nog altijd heel goed.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                              En welk merk / type is dat?
                              Mijn banden op de Saxo zijn meer dan 10 jaar meegegaan en de grip was nog altijd heel goed.
                              1ste set: Continental ContiSportContact2 - 225/40R18 92Y XL
                              2de set: Roadstone N8000 - 225/40R18 92Y XL

Comment

Dat is een mogelijkheid, maar ik lees op diverse site's dat All Season banden eigenlijk vlees noch vis zijn...
                                Je moet niet altijd geloven wat je op diverse sites leest. Mijn Cayenne is de voorbije 2 winters (en dit waren niet van de minste) perfect doorgekomen op AT-banden. 2 tot 3 keer per week Ardennen en Luxemburg doorkruist (E42, E411) en geen centje pijn. Ja ongetwijfeld zullen dedicated winterbanden én high performance zomerbanden nog een betere grip geven het hele jaar door maar zo kun je bezig blijven...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                                  Je moet niet altijd geloven wat je op diverse sites leest. Mijn Cayenne is de voorbije 2 winters (en dit waren niet van de minste) perfect doorgekomen op AT-banden. 2 tot 3 keer per week Ardennen en Luxemburg doorkruist (E42, E411) en geen centje pijn. Ja ongetwijfeld zullen dedicated winterbanden én high performance zomerbanden nog een betere grip geven het hele jaar door maar zo kun je bezig blijven...
                                  Klopt, maar de verhouding zomer- vs winterbanden is bij mij pakweg 8000km vs 2000km.
                                  Logischer wijze kies je dan toch voor iets waar je 4/5de van de tijd het beste mee af bent denk ik dan? Die 1/5de van de tijd loont het zich dan bijna niet om de kost van winterbanden te doen en all season banden zijn dan weer net iets minder dan de zomerbanden... Een echte goeie keuze is er niet, die verschilt van persoon tot persoon.

Comment

• Net nog eens goed nagedacht en ga de winterbanden laten voor wat het is.
                                    Ga wel zien voor nieuw rubber, want de profieldiepte van de huidige banden is op nat toch niet meer wat het moet zijn. Heb zoals ik hierboven al zei eerst Continentals gehad af fabriek. Vond dat niet slecht, maar ook niet geweldig. Dan in mijn zoektocht naar een vervanger de tip gekregen om een Roadstone te proberen. En dat is me niet tegengevallen, merkte geen verschil met de Conti's. Ik weet niet goed of dat wilt zeggen dat de Roadstone's heel goed zijn of de Conti's slecht
                                    Anyway, was daarnet aan het zien voor een Marangoni Mythos wegens voordelig (90 euro/stuk in DE tegenover 130 euro/stuk bij Autobandenmarkt). Moet niet onder stoelen of banken steken dat budget ook een rol speelt met het huis en de kleine. Bovendien scoren ze allround beter dan zowel de Conti's als de Roadstone's. Zeker op nat wegdek en wat betreft aquaplanning scoren ze beter. En dat zijn naast sneeuw toch wel de belangrijkste zaken in de winter.

Heb ze even op een rijtje gezet:

Bon, ik ga er verder ook niet over zagen. Daar dient dit winterbanden topic niet voor ;o)
                                    Last edited by ; 01/11/2011, 01:52.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jarrik2710 Bekijk Berichten
                                      Moet maandag 7/11 naar garage. Probleem met schakelen.
                                      Zal wat hevig mee test worden gereden door die mensen.

Was normaal van plan de winterbanden 5/11 te steken.
                                      Nu is mijn vraag aan jullie, steek ik ze op 5/11 of wacht ik tot na dat ik naar de garage ben geweest ?

Mijzelf komt 5/11 veel beter uit ...
                                      Maar kan het kwaad voor de banden dat er dan direct zo wild mee gereden wordt ?
                                      Nu ja is wel maar een aantal km natuurlijk .. hooguit 30-40, die mensen hebben ook geen tijd om meer te rijden
                                      Iemand met tips voor mij ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jarrik2710 Bekijk Berichten
                                        Iemand met tips voor mij ?
                                        Niks van aan trekken.
                                        Die testritjes gaan 't verschil niet maken.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Klopt, maar de verhouding zomer- vs winterbanden is bij mij pakweg 8000km vs 2000km.
                                          Logischer wijze kies je dan toch voor iets waar je 4/5de van de tijd het beste mee af bent denk ik dan? Die 1/5de van de tijd loont het zich dan bijna niet om de kost van winterbanden te doen en all season banden zijn dan weer net iets minder dan de zomerbanden... Een echte goeie keuze is er niet, die verschilt van persoon tot persoon.
                                          Ik zou in uw geval ook geen winterbanden kopen. Ik zou WEL bij de grote merken blijven in mijn keuze van nieuwe banden.

Comment

Working...
                                          X