Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Nightfox Bekijk Berichten
    Helemaal niet. Geldverspilling als je maar 20 km per week moet rijden.
    Geldt dat dan niet voor de hele auto ?
    Een dikke 1000 km per jaar maar... écht ?
    Life's too short. Not to. Live it.
    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Begin december.
      Nora!

Comment

eind november denk ik

die lelijke deltavelgen waarop m'n winterbanden liggen komen er zo laat mogelijk op en zo snel mogelijk af
        2015 BMW F11 520dA
        1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
          eind november denk ik

die lelijke deltavelgen waarop m'n winterbanden liggen komen er zo laat mogelijk op en zo snel mogelijk af

Hier zijn het ook mottige velgen,gelukkig zijn het meerdere donkere dagen.
          Nora!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
            Geldt dat dan niet voor de hele auto ?
            Een dikke 1000 km per jaar maar... écht ?
            Woon-werkverkeer voor heel de week bedraag idd niet meer dan 20km. Toch is die auto geen geldverspilling. Mijn vrachtwagen staat op 2km van mijn deur geparkeerd. Ik leg dat af met de wagen omdat ik geen zin heb om om 4u 's morgens met pak en zak op dat stalen ros te klimmen, zeker nu 't steeds kouder wordt. En in het weekend wil ik wel 'ns een uitstapje doen, maar of ik speciaal daarvoor winterbanden moet monteren... Ik weet het niet. Zolang het niet bij wet verplicht wordt, doe ik het niet. Ik rij voorzichtig en mocht het toch misgaan, dan is dat mijn probleem...

Comment

Nooit, zo lang ik met de wagen rij heb ik nog nooit winterbanden gehad.
              Maar ik doe dan ook niet zoveel kilomters.

Vorige winter wel met slecht weer naar Leuven geweest en de banen waren dan nog niet goed open, toch heb ik met mijn Michelin Enerrgy's geen enkel probleem gehad.

Op de Vectra die ik in het begin had lagen goedkopere banden en daarmee ben ik wel beginnen schuiven in de winter, resutaat Vectra serieus naar de klote.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

jij wou die vectra vast naar de kloten onderbewust

Comment

Ik heb er ook al aan gedacht maar ga toch nog 2 weken wachten.
                  2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                  2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                  2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    jij wou die vectra vast naar de kloten onderbewust
                    Toch niet, ik had net materiaal gekocht om de roest aan de achterwielen weg te werken, nieuwe spiegelkappen (de oude waren beschadigd) en enkele tuningstukken om d'r op te zetten. Wou die dus echt niet naar de klote.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ik ga deze winter rond eind nov/begin dec misschien kijken voor Nokian WR G 2 winterbanden, komen enorm goed uit de tests, en kosten niet overdreven veel. M'n "zomer"banden vooraan zijn zowiezo aan vervanging toe..

De conti sportcontact 3's grippen enorm goed op het droge en op het natte, maar je merkt toch vanaf het wat kouder wordt (gemerkt vorige winter) dat de grip afneemt, een keer een redelijke onverwachtse schuiver gehad (wel kunnen rechttrekken) in een lange bocht, en die had ik toch totaal niet zien aankomen aangezien ik er nu niet overdreven hard inging.. Het vroor toen ook, was ergens 's nachts maar 't was wel droog.

Comment

Niet. Huidige banden zijn zo goed als versleten, maar ze rijden nog, erg veilig is het niet, maar goed, ik besef in welke staat ze zijn, dat helpt ook al.
                        Dit is voor de C klasse, de 190 16v blijft mooi binnen in de winter.

Comment

Ik rijd met winterbanden van midden november tot eind maart.
                          Vorig jaar heb ik wat langer gewacht om te wisselen en ik had het spek aan mijn been. Op een bepaalde avond was ik bij m'n ouders op bezoek en begon het te sneeuwen. In een tijdspanne van een uur lag er meer dan 10 cm sneeuw. Toen we vetrokken geraakte ik zelfs niet van de oprit van m'n ouders weg. Mijn brede sloffen waren zo goed als kaal. Gelukkig heeft m'n vader ook een BMW E60 en winterwielen en hebben we die snel geplaatst. Zo ben ik toch thuis geraakt...

Achter een paar weken ga ik al wisselen denk ik...
                          OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nightfox Bekijk Berichten
                            Woon-werkverkeer voor heel de week bedraag idd niet meer dan 20km. Toch is die auto geen geldverspilling. Mijn vrachtwagen staat op 2km van mijn deur geparkeerd. Ik leg dat af met de wagen omdat ik geen zin heb om om 4u 's morgens met pak en zak op dat stalen ros te klimmen, zeker nu 't steeds kouder wordt. En in het weekend wil ik wel 'ns een uitstapje doen, maar of ik speciaal daarvoor winterbanden moet monteren... Ik weet het niet. Zolang het niet bij wet verplicht wordt, doe ik het niet. Ik rij voorzichtig en mocht het toch misgaan, dan is dat mijn probleem...
                            dat je andere weggebruikers mee kan slepen als je dan toch eens slipt, was waarschijnlijk nog niet in je opgekomen?
                            2015 BMW F11 520dA
                            1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

dat je andere weggebruikers mee kan slepen als je dan toch eens slipt, was waarschijnlijk nog niet in je opgekomen?
                              Dat snap ik toch ook niet.. Dat de auto technisch veilig afgesteld staat vind ik toch prioritair, zo kan je ook stellen dat als je remmen niet meer goed werken, dat je ze niet wilt vervangen want je gaat wel gewoon vroeger beginnen te remmen, of zo.

Er zijn zowiezo al genoeg risico's in de dagdagelijkse verkeerssituaties, als je zo'n dingen dan nog eens laat aanslepen die te maken hebben met actieve veiligheid van de wagen dan is dat er gewoon om vragen..

Comment

Second that zou ik zo zeggen.
                                Zolang hij niet naar Duitsland/Oostenrijk gaat zonder winterbanden is dat prima, aangezien ze daar verplicht zijn (ik weet niet precies van wanneer tot wanneer) Als het sneeuw/ijzelt/ ... (winters weer dus, is het in ieder geval verplicht). Als je daar een ongeluk veroorzaakt en er blijkt dat je geen winterbanden had kan je daar nog een extra boete bovenop krijgen.

Ik leg mijn winterbanden erop als het meer dan 2 weken onder de 7graden is.
                                Meestal is dat eind oktober/ begin november. Aangezien het een BMW is merk ik wel duidelijk verschil, met de zomerbanden kan je perfect op sneeuw/ijs rijden, maar je moet wel veel voorzichtiger zijn ...gelukkig helpt de tractiecontrole. Bij de winterbanden merk je wel dat je serieus meer grip hebt op sneeuw en ook je remafstand (bij winterse omstandigheden) is veeeeeel korter. Als je je banden er te snel op legt is dat echter ook slecht (dus bij weer boven de 7 graden) aangezien je winterbanden dan sneller gaan slijten en je moet opletten met weer boven 10 graden in de regen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lady 911 Bekijk Berichten
                                  Second that zou ik zo zeggen.
                                  Zolang hij niet naar Duitsland/Oostenrijk gaat zonder winterbanden is dat prima, aangezien ze daar verplicht zijn (ik weet niet precies van wanneer tot wanneer) Als het sneeuw/ijzelt/ ... (winters weer dus, is het in ieder geval verplicht). Als je daar een ongeluk veroorzaakt en er blijkt dat je geen winterbanden had kan je daar nog een extra boete bovenop krijgen.
                                  Bij een ongeval zal je idd niet verzekerd zijn indien je tijdens vorst geen winterbanden hebt, alleen denk ik niet dat je "verplicht" bent, het is een beetje zoals het hardrijden op de ongelimiteerde stukken op de autobahn daar, het "mag", maar indien je een ongeval voorhebt ben je de klos en niet meer verzekerd.

Comment

In Duitsland enkel verplicht indien winterse omstandigheden zijn, zoniet kan je er zonder problemen met gewone banden circuleren.
                                    Database error.
                                    The database has encountered a problem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door decat Bekijk Berichten
                                      In Duitsland enkel verplicht indien winterse omstandigheden zijn, zoniet kan je er zonder problemen met gewone banden circuleren.

Yep, al is het midden januari, als het niet vriest of zo mag je daar gewoon met normale banden rondrijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rames
                                        Niet, ik reken op de opwarming van de aarde
                                        dan moeten we allemaal ons steentje bijdragen

Comment

Ik zal er nog eens over nadenken. 't Blijft een pak geld voor het aantal kilometers die ik maar doe. En met welk verschil? Ohja btw, mijn auto staat technisch perfect in orde. Twee weken geleden is ie probleemloos de keuring gepasseerd. Die vergelijking met de remmen vond ik trouwens redelijk van de pot gerukt. Ik bespaar absoluut niet op onderhoud.

Comment

Working...
                                          X