Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    Ik heb vorige winter de Michelin PS's getest met een Racelogic dinges, en erachter de Michelin PA2+3's, en daar was het verschil meetbaar in het voordeel van de winterbanden bij 6 graden, hoewel gut feeling zou zeggen dat de zomerbanden beter waren.

Daarom: meten = weten.
    Ik betwist jouw conclusie niet. Wel vreemd dat je dan de Conti's zo afbreekt met "contibrol" zonder ze eerst getest te hebben, hein? :p

Ik bevestig dat winterbanden beter zijn, alleen niet op 't droge aan 7°C (de temperatuur die - m.i. ingegeven uit zuiver commercieel oogpunt - de grens is waarop winterbanden beter zijn). En bovendien heb ik mijn stelling ook duidelijk omlijnd door te zeggen dat die kadert in een evaluatie door iemand die mikt op sportief weggedrag, en dat het voor iemand die legaal veilig rijdt, waarschijnlijk nog anders eruit kan zien.
    Aan 7°C doe ik no way met mijn auto op Conti's (en al helemaal niet op PA2's) wat ik ermee doe op PS2's. En ge weet zelf dat ik mijn auto beheers, op Zolder wist m'n 120d'tje zelfs raad met jouw Z4 M. Ik heb het niet gemeten met m'n PB, maar weet uit herhaalde ondervinding hoe snel ik op bepaalde punten door de bocht kan. Vorige winter was ik bij ca. 5°C op droge ondergrond zelfs met semi's (die wat temperatuur nodig hebben om beter te doen dan top-zomerbanden) beduidend sneller en vooral veel neutraler door de bocht dan met winterbanden. En ik spreek niet over 2-3 km/u, maar over bijna 10 km/u, ofte 0,15 tot 0,2 G. En dat voel je.

Rond het nulpunt -> winterbanden all the way, ook voor mij, ook op het droge. Bij temperaturen hoger dan 5°C -> zomerbanden primeren bij mij op droge ondergrond, ze houden langer grip dan top-winterbanden, maar breken bruusker uit.

Bij regenweer heb ik niet echt een duidelijke mening bij die "medium" temperaturen (tussen 2-3°C en 7°C). De winterbanden glijden iets vroeger uit, maar zachter. Goeie sport-zomerbanden breken bruusk(er) uit, wat voor de doorsnee chauffeur minder goed is.
    En bij winterweer (ijzel, ijsplekken, sneeuw e.a.) is een winterband sowieso beter, met een erg groot verschil imo. Tractie en remgrip ligt een pak hoger, maar vooral de zijdelingse grip is verbluffend beter.

Nogmaals : puur qua veiligheid voor de normale bestuurder, die nooit (tenzij in noodgevallen) aan de maximale zijdelingse gripgrens van z'n banden komt, maar vooral tractie en remgrip wil van z'n winterbanden, zullen winterbanden zeker geen slechte keuze zijn, vooral vanaf 5°C. Er zijn bandenmerken die hun winterbanden zelfs promoten als beter vanaf 10°C, maar ik kader dat quasi integraal in een verkoopsstrategie. En uiteraard : mensen die hun (reeds deels versleten) zomerbanden inruilen voor nieuwe winterbanden van dezelfde maat, die zullen zeker op natte ondergrond, zelfs al is het warmer dan 7°C, uiteraard een betere grip ondervinden. Laat ze nieuwe zomerbanden leggen op dat moment, en ze gaan net hetzelfde voelen.

Ik was voorstander van het eerste uur van die winterbanden, en rijd er al zelf mee rond sinds 2002, een pak vroeger dan sinds die winterbanden dus "mode" zijn. Ik ben overtuigd van hun nut, dus pleiten hoeft niet. Maar 'k evalueer ze wel op mijn manier, volgens mijn rijstijl, en dit was er ééntje van (namelijk: op 't droge pas beter dan mijn zomerbanden vanaf temperaturen rond het vriespunt). En da's ook logisch, een doorsneden loopvlak (de "sneeuwgrip-lijntjes") kan nooit dezelfde laterale grip leveren als een loopvlak met grotere blokken op droge ondergrond bij sportieve rijstijl, omdat het loopvlak van een winterband meer vervormt (en dus vroeger aan het schuiven/glijden gaat).
    Last edited by ; 14/12/2009, 13:12.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Ik betwist jouw conclusie niet. Wel vreemd dat je dan de Conti's zo afbreekt met "contibrol" zonder ze eerst getest te hebben, hein? :p
      True, ik heb de door jou genoemde winterbanden nog niet getest, al was het maar omdat ik advies kreeg van iemand met een M5 dat ik aan de Michelins moest - ik stond op het punt Dunlops te kopen die ook erg goed scoren in de tests maar hij raadde mij die af wegens enkel goed om elke bocht scheef te gaan. Da's leuk als je dat wenst, maar minder leuk als je 200 km per dag doorheen sneeuw moet rijden .

Ik baseer mijn Conti mening op de mindere resultaten van hun zomerbroeders in vergelijking met hun Michelin concurrenten. Ook die zomer conti's scoren heel goed, maar dus niet op mijn Z4.

Als ik nog eens veel zin heb, en het is droog wil ik mijn zomer conti's nog eens testen om te vergelijken met de gegevens van de PA2 en PA3 en de PS. Voorwaarden zijn 6°C, en licht vochtig wegdek (het typische winterwegdek).

Comment

• Morgen komen de mijne eronder op de 1, laat de sneeuw maar komen
        AutoMinded.be

Comment

• Gisteren

't Hielp wel vanmorgen !

Comment

• niks van winterbanden hier

335i op Michelin PS's, not working

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
              niks van winterbanden hier

335i op Michelin PS's, not working
              idem

maar dan een 320dA

bij u zalt wel nog wat moeilijker zijn denk ik

Comment

• 535d op 19" sloffen = niet ideaal in de sneeuw

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MCS163 Bekijk Berichten
                  Graag zou ik eens weten wanneer jullie overschakelen naar winterbanden?
                  Now would be the time...

Comment

• De mijne liggen er sinds gisterenmiddag op... Just in time !
                    ----------------------------------------------------------------------------------
                    2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                    Pictures here: BMW 7 Series
                    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                    Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
                    It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                    It might need half a starsystem to turn around,
                    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                    Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

• Ik wil winterbanden voor op mijn fiets. Levensgevaarlijk, met van die banden waar nog 0,0 profiel opstaat (fiets is al 9 jaar oud en nog steeds dezelfde banden ).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door J3nkins Bekijk Berichten
                        Ik wil winterbanden voor op mijn fiets. Levensgevaarlijk, met van die banden waar nog 0,0 profiel opstaat (fiets is al 9 jaar oud en nog steeds dezelfde banden ).
                        Vandaag de koersvelo laten staan en mijn vertrouwde mountainbike uitgehaald. Zat bijna niets van lucht meer in, zalig veel grip

Comment

• wanneer? veel te laat
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

• Dit weekend winterbandjes eronder , want vandaag al 2x dwars gestaan met 350z en 19" zomerbanden
                            Verhuur Lamborghini Gallardo - Porsche Boxster 987 2.9 PDK
                            www.musclecarrent.be

Comment

• Vandaag net op tijd winterbanden eronder, continentals TS 830, al eens gooed kunnen testen in de sneeuw en absoluut schitterend resultaat.

Comment

• Bij mij liggen er sinds medio November Vredestein winterbanden op. En die gaan er terug af rond april.
                                Gisteren op geen enkel ogenblik problemen gehad, maar jammer genoeg stond ik aan te schuiven in de file Mechelen Leuven zoals ongeveer iedereen zo leek het wel. 4u30 onderweg geweest van Mechelen naar Oud-Heverlee
                                Vanmorgen scheelt dat toch wel serieus in grip.. al die verkrampte chauffeurs aan die aan 40kph rijden goed kunnen voorbijgaan.

Comment

• Gisteren op een dichtgesneeuwde binnenweg achter een opgedikte P206 gereden. Spoilers, luchtinlaten en de ganse santeboetiek, maar aan 20km/u... tijd dat die gast eens gaat investeren in winterbanden in de plaats : 't is 't moment, jongen!

Comment

• Te laat

men winterbanden ( Goodyear Ultra Grip 7) liggen klaar bij een kameraad in hun garage maar hij had deze week geen tijd. morgen komen ze erop. Met die wanli's die er nu op liggen (komen er niet meer terug op) was het net of ik gewoon op ijs aan het rijden was. 0,0 Grip

Comment

• winterbanden zijn uitstekend, maar als je alles moet dichtgooien kom je er ook niet aan te pas hoor met winterbanden op sneeuw of ijs

grtjs

Comment

• Ik denk dat ik morgen ook eens mijn wintersetje eronder gooi.

Comment

• Iemand ervaring met Blackstone banden?

Comment

Working...
                                          X