Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Bekijk Berichten
Ik bevestig dat winterbanden beter zijn, alleen niet op 't droge aan 7°C (de temperatuur die - m.i. ingegeven uit zuiver commercieel oogpunt - de grens is waarop winterbanden beter zijn). En bovendien heb ik mijn stelling ook duidelijk omlijnd door te zeggen dat die kadert in een evaluatie door iemand die mikt op sportief weggedrag, en dat het voor iemand die legaal veilig rijdt, waarschijnlijk nog anders eruit kan zien.
Aan 7°C doe ik no way met mijn auto op Conti's (en al helemaal niet op PA2's) wat ik ermee doe op PS2's. En ge weet zelf dat ik mijn auto beheers, op Zolder wist m'n 120d'tje zelfs raad met jouw Z4 M. Ik heb het niet gemeten met m'n PB, maar weet uit herhaalde ondervinding hoe snel ik op bepaalde punten door de bocht kan. Vorige winter was ik bij ca. 5°C op droge ondergrond zelfs met semi's (die wat temperatuur nodig hebben om beter te doen dan top-zomerbanden) beduidend sneller en vooral veel neutraler door de bocht dan met winterbanden. En ik spreek niet over 2-3 km/u, maar over bijna 10 km/u, ofte 0,15 tot 0,2 G. En dat voel je.
Rond het nulpunt -> winterbanden all the way, ook voor mij, ook op het droge. Bij temperaturen hoger dan 5°C -> zomerbanden primeren bij mij op droge ondergrond, ze houden langer grip dan top-winterbanden, maar breken bruusker uit.
Bij regenweer heb ik niet echt een duidelijke mening bij die "medium" temperaturen (tussen 2-3°C en 7°C). De winterbanden glijden iets vroeger uit, maar zachter. Goeie sport-zomerbanden breken bruusk(er) uit, wat voor de doorsnee chauffeur minder goed is.
En bij winterweer (ijzel, ijsplekken, sneeuw e.a.) is een winterband sowieso beter, met een erg groot verschil imo. Tractie en remgrip ligt een pak hoger, maar vooral de zijdelingse grip is verbluffend beter.
Nogmaals : puur qua veiligheid voor de normale bestuurder, die nooit (tenzij in noodgevallen) aan de maximale zijdelingse gripgrens van z'n banden komt, maar vooral tractie en remgrip wil van z'n winterbanden, zullen winterbanden zeker geen slechte keuze zijn, vooral vanaf 5°C. Er zijn bandenmerken die hun winterbanden zelfs promoten als beter vanaf 10°C, maar ik kader dat quasi integraal in een verkoopsstrategie. En uiteraard : mensen die hun (reeds deels versleten) zomerbanden inruilen voor nieuwe winterbanden van dezelfde maat, die zullen zeker op natte ondergrond, zelfs al is het warmer dan 7°C, uiteraard een betere grip ondervinden. Laat ze nieuwe zomerbanden leggen op dat moment, en ze gaan net hetzelfde voelen.
Ik was voorstander van het eerste uur van die winterbanden, en rijd er al zelf mee rond sinds 2002, een pak vroeger dan sinds die winterbanden dus "mode" zijn. Ik ben overtuigd van hun nut, dus pleiten hoeft niet. Maar 'k evalueer ze wel op mijn manier, volgens mijn rijstijl, en dit was er ééntje van (namelijk: op 't droge pas beter dan mijn zomerbanden vanaf temperaturen rond het vriespunt). En da's ook logisch, een doorsneden loopvlak (de "sneeuwgrip-lijntjes") kan nooit dezelfde laterale grip leveren als een loopvlak met grotere blokken op droge ondergrond bij sportieve rijstijl, omdat het loopvlak van een winterband meer vervormt (en dus vroeger aan het schuiven/glijden gaat).
Comment