Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
    Ik heb zin om al die posts op te zoeken van mensen die winterbanden niet nodig achten voor die ene dag in België dat het eens vriest
    True.

Dingetjes liggen er nog maar 3 weken op, maar damn wat hebben ze al gerendeerd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door luksvature Bekijk Berichten
      Hopelijk maken ze die niet verplicht. Voor mensen die veel en lang op de baan zijn is dit misschien wel te overwegen om ze aan te schaffen; maar voor mensen die elke dag gewoon naar de fabriek rijden en s'avonds terug is dit echt niet nodig. Ik rij al 28 jaar met de wagen en heb nog nooit winterbanden gehad en toch altijd tijdig op mijn bestemming geraakt.... (zonder ongevallen). Gewoon kwestie van wat vroeger te vertrekken én vooral je SNELHEID aan te passen... Helpt echt hoor...
      beetje kortzichtig niet. Je kan hetzelfde zeggen over ABS,ESP,BAS,... . Veel mensen die gewoon naar de fabriek rijden hebben dat ook niet nodig en deze zaken redden jaarlijks vele mensenlevens. Nu ik er aan denk, ik heb ook geen gordel nodig want ik heb nog nooit gebotst

Zelf heb ik Vredestein winterbanden (snowtrack 3) liggen sinds eind november,in de sneeuw een gigantisch verschil met zomerbanden. Gisteren nog getest in de sneeuw,even stevig in de remmen gaan en ABS greep niet in, moet je niet proberen met zomerbanden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
        Ik heb zin om al die posts op te zoeken van mensen die winterbanden niet nodig achten voor die ene dag in België dat het eens vriest
        Indeed, bij mij liggen ze er 5 maand per jaar op.

Oorspronkelijk geplaatst door luksvature Bekijk Berichten
        Hopelijk maken ze die niet verplicht. Voor mensen die veel en lang op de baan zijn is dit misschien wel te overwegen om ze aan te schaffen; maar voor mensen die elke dag gewoon naar de fabriek rijden en s'avonds terug is dit echt niet nodig. Ik rij al 28 jaar met de wagen en heb nog nooit winterbanden gehad en toch altijd tijdig op mijn bestemming geraakt.... (zonder ongevallen). Gewoon kwestie van wat vroeger te vertrekken én vooral je SNELHEID aan te passen... Helpt echt hoor...
        Iedereen met een paar gram verstand past zijn snelheid nu aan, ook diegenen met winterbanden

Comment

• Op zich zijn winterbanden geen verliespost. Als ze verplicht zouden worden, ook voor de arbeider die ocharme 6 km per dag doet, dan nog verslijten je zomerbanden niet als je je winterbanden gebruikt en vice versa, en sla je geen grote gaten in je budget.

Het probleem met zomerbanden en snelheid aanpassen is dat je met zomerbanden aanzienlijk trager moet gaan rijden om een veilige remafstand te ontwikkelen, wat dan natuurlijk de winterbandrijders hindert want die moeten niet zo traag gaan rijden om eenzelfde remafstand aan te houden...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            Remmen gaat ook lekker kort. Zo kort dat ik me vaak eerder zorgen maak ofdat m'n achterligger niet door z'n remmen stampt en tegen mijn kar aanglijd .
            Idem hier. *Kijkt eens naar TCT*
            AutoMinded.be

Comment

Op zich zijn winterbanden geen verliespost. Als ze verplicht zouden worden, ook voor de arbeider die ocharme 6 km per dag doet, dan nog verslijten je zomerbanden niet als je je winterbanden gebruikt en vice versa, en sla je geen grote gaten in je budget.

Ben ik niet mee eens. Als je ziet hoe weinig een stel winterbanden slijt in één winter dan kan iemand die niet veel rijdt zo'n set nooit verslijten, zelfs niet na 15 jaar. Wetende dat het rubber na een aantal jaar niet meer goed is en de nieuwe technologieën die ze ontwikkelen voor banden kan dat wel een grote verliespost zijn. Om nog maar te zwijgen van de flauwe winters die we waarschijnlijk nog gaan krijgen want het is niet omdat we nu enkele strenge winters kennen dat dit zo zal blijven. Twee jaar geleden waren winterbanden totaal overbodig.

Ik ben het er wel mee eens dat goede winterbanden in winterse omstandigheden bijdragen aan de veiligheid. Ook al moet je maar twee kilometer rijden dan nog kan je een dodelijk ongeval veroorzaken.

Comment

• ik zie het voordeel van winterbanden wel, maar het is voor mij als arme student de kost niet waard.

Tverschil is immens, maar met tien minuutjes vroeger te vertrekken kom ik er ook.
                Zou de vriendin wel liever met winterbanden zien rijden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                  Ben ik niet mee eens. Als je ziet hoe weinig een stel winterbanden slijt in één winter dan kan iemand die niet veel rijdt zo'n set nooit verslijten, zelfs niet na 15 jaar. Wetende dat het rubber na een aantal jaar niet meer goed is en de nieuwe technologieën die ze ontwikkelen voor banden kan dat wel een grote verliespost zijn. Om nog maar te zwijgen van de flauwe winters die we waarschijnlijk nog gaan krijgen want het is niet omdat we nu enkele strenge winters kennen dat dit zo zal blijven. Twee jaar geleden waren winterbanden totaal overbodig.
                  Hmm... Autobanden zijn natuurlijk niet onbeperkt bruikbaar, maar als je weet dat een gemiddelde auto 15000km per jaar doet, zou je na 4 jaar 60k hebben gedaan, oftewel 30k op elke set banden als je van half oktober tot half maart op winterbanden zou rijden.

Nu, voor zo een mensen zijn allseasons een optie met M+S kenmerk.

Comment

Op zich zijn winterbanden geen verliespost.

Wel enkel als je geen AW'er bent die om de haverklap van auto verandert

Van mij mogen ze het verplicht maken. Men stelt alles in het werk om het verkeer veiliger te maken, maar ik heb nog geen enkele politicus over dit onderwerp gehoord. Ze kunnen het op z'n minst aanraden IMO.

Comment

• als ze winterbanden verplicht moeten maken, dan moeten ze ook maar deftige minimum normen afspreken voor alle banden. Maw alle goedkope chinese kutbanden er ook uit. En dan ook maar ineens de auto's erbij die geen deftige ophanging hebben, geen deftige remmen, geen abs, geen esp,...
                      www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        als ze winterbanden verplicht moeten maken, dan moeten ze ook maar deftige minimum normen afspreken voor alle banden. Maw alle goedkope chinese kutbanden er ook uit. En dan ook maar ineens de auto's erbij die geen deftige ophanging hebben, geen deftige remmen, geen abs, geen esp,...

Een auto zonder ABS of ESP is geen onveilige wagen. Een wagen op zomerbanden met minimum wettelijk toegelaten profiel op sneeuw of bevroren wegen is dat wel.

Dat van die ophanging / deftige remmen, daarvoor heb je de keuring.

Wel akkoord ivm die Chinese banden, hoewel ik er geen ervaring mee heb. Maar daar zal toch wel een soort EC keuring voor zijn, I presume?

Comment

Hmm... Autobanden zijn natuurlijk niet onbeperkt bruikbaar, maar als je weet dat een gemiddelde auto 15000km per jaar doet, zou je na 4 jaar 60k hebben gedaan, oftewel 30k op elke set banden als je van half oktober tot half maart op winterbanden zou rijden.
                          "Zou rijden." Dit jaar was het pakweg vanaf half november net zoals vorig jaar en het jaar ervoor was het zelfs niet nodig. Dan heb je in drie jaar misschien zes maandjes met je winterbanden rondgereden...

Nu, voor zo een mensen zijn allseasons een optie met M+S kenmerk.
                          Kan inderdaad een oplossing zijn want die bandjes doen het ook een stuk beter dan zomerbanden in de winter.

Comment

• da's juist dat een auto zonder die technische hulpmiddelen geen onveilige auto is. Probleem is dat die wel bestuurd wordt door chauffeurs die in 99% van de gevallen niet weten wat ze moeten doen als de wielen blokkeren of als de auto uitbreekt.

En betreffende de normen: ja er zijn europese keuringsnormen, maar of die deftig zijn? Genoeg filmpjes op joetuub die bewijzen dat die banden in regenweer ronduit gevaarlijk zijn.
                            En als je dat dan combineert met een wagen zonder abs/esp met een brave huisvader achter het stuur: brokken gegarandeerd!!
                            www.peugeotforum.be

Comment

da's juist dat een auto zonder die technische hulpmiddelen geen onveilige auto is. Probleem is dat die wel bestuurd wordt door chauffeurs die in 99% van de gevallen niet weten wat ze moeten doen als de wielen blokkeren of als de auto uitbreekt.
                              Ik heb eens gelezen dat er zelfs meer ongevallen zijn met auto's MET ABS dan zonder. Simpelweg omdat mensen nog steeds blijven pompen

Dat van die banden....vind je het dan niet logischer om die EC keuring aan te scherpen ipv banden van bepaalde landen te verbieden?

Comment

• 'tuurlijk moeten die normen aangescherpt worden, maar de wetgever loopt vaak achter de feiten aan ipv proactief te zijn.
                                Als je enkel deftige banden kunt kopen, zal het nut van winterbanden zich al veel minder stellen.
                                Ik heb er zelf nooit gehad en heb ondertussen toch al bijna een miljoen km's achter de kiezen. Zelfs mijn huidige zomerbanden geven nog steeds goede grip bij echt koud weer. Bij sneeuw is iets anders, maar voor de 3 dagen per jaar dat er sneeuw op de weg ligt koop ik geen winterbanden.

Het probleem van abs is tijdelijk: eens de generatie wegvalt die zonder abs heeft leren rijden, zullen die feiten veel minder voorvallen. Misschien toch ook voor de wetgever een tip: maak tenminste een paar uur rijschool verplicht, zeker om zulke zaken aan te leren. Of maak remmen op abs verplicht tijdens het rijexamen (moelijk nu ze de behendigheidsproeven niet meer op het examenterrein doen, maar op de openbare weg).
                                www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  True.

Dingetjes liggen er nog maar 3 weken op, maar damn wat hebben ze al gerendeerd.
                                  Mijn snowprofile liggen er nu ook een week of 3 op, mooi voor het winterse weer erop gemonteerd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door luksvature Bekijk Berichten
                                    Langs de andere kant loop je ook niet met teenslippers in de winter rond.

Comment

Bij sneeuw is iets anders, maar voor de 3 dagen per jaar dat er sneeuw op de weg ligt koop ik geen winterbanden.

Je gaat wel voorbij aan ijzel en algemeen natte wegen bij koude temperaturen. Winterbanden zijn niet enkel voor op besneeuwde wegen.

Comment

• als de winters idd zo aan het veranderen zijn monteer ik volgend jaar zeker winterbanden. vroeger was het eens een week slecht nu duren ze al wat langer en de 18duims banden van de mondieu zijn allesbehalve gripperig in de sneeuw of ijzel. men coupe z'n 17inchers hadden niets van problemen maar deze zijn een kleine ramp.

welke maat zou ik best kopen voor volgende winter?
                                        17duims of 16duims?
                                        dan kan ik al wat uitkijken naar velgjes.
                                        wimoptiek.be op

Comment

• Die van mij hebben hun nut al bewezen ! Ik ben dagelijks toch een paar honderd km op de baan.

Ik krijg in oktober een smsje van de bandencentrale met de vraag een afspraak te maken voor het monteren van de wintersloefkes, en begin april hetzelfde voor de zomerslippers...
                                          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Working...
                                          X