Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
    Je gaat wel voorbij aan ijzel en algemeen natte wegen bij koude temperaturen. Winterbanden zijn niet enkel voor op besneeuwde wegen.
    Bij ijzel moogt ge mij één band zeggen die u grip gaat geven. Daar gaat zelfs uw winterband de boel niet kunnen redden.
    Bij regenweer springt de tractiecontrole niet vroeger op dan anders...
    Ik heb enkel 'problemen' gehad bij sneeuw, maar dankzij de tractiecontrole viel zelfs het rijden bergop (bruggen en zo) heel goed mee.
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
      Bij ijzel moogt ge mij één band zeggen die u grip gaat geven. Daar gaat zelfs uw winterband de boel niet kunnen redden.
      Uhhhh...

      Dat is zoals zeggen dat mijn ambulanciersbottinnen even veel grip hebben op ijzel als mijn kantoorschoenen, en ik heb al mogen ondervinden dat daar toch een verschil in is .

      Comment


      • rijdt ge soms met slicks rond? Duh, niet dus.
        Bij echte ijzel steekt ge spikes (zoals men vroeger deed in Wallonië bij echt winterweer, niet de mietjeswinter die we nu hebben)
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • Op ijzel is er wel degelijk een verschil in grip tussen winter- en zomerbanden al zal dat verschil niet gigantisch zijn.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
            Je gaat wel voorbij aan ijzel en algemeen natte wegen bij koude temperaturen. Winterbanden zijn niet enkel voor op besneeuwde wegen.
            2
            Bij temperaturen lager dan 7 graden ben je beter af met winterbanden. Zo simpel is het.
            En de tijd dat de winters zo warm zijn dat we daar niet meer onder gaan ligt nog ver van ons denk ik

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door edge Bekijk Berichten
              beetje kortzichtig niet. Je kan hetzelfde zeggen over ABS,ESP,BAS,... . Veel mensen die gewoon naar de fabriek rijden hebben dat ook niet nodig en deze zaken redden jaarlijks vele mensenlevens. Nu ik er aan denk, ik heb ook geen gordel nodig want ik heb nog nooit gebotst

              Zelf heb ik Vredestein winterbanden (snowtrack 3) liggen sinds eind november,in de sneeuw een gigantisch verschil met zomerbanden. Gisteren nog getest in de sneeuw,even stevig in de remmen gaan en ABS greep niet in, moet je niet proberen met zomerbanden.
              Het gaat hier wel over winterbanden hé.. Wat jij er allemaal bijsleurt doet hier niets terzake...
              Als je op sneeuw uw snelheid aanpast, moet je niet stevig in de remmen gaan...
              En wat dat botsen betreft : Er kan ook iemand op u rijden (vliegen)... Dus : altijd gordel aan !

              Comment


              • Ik rij al 17j zonder winterbanden rond!!!






                Nu liggen ze(Continental TS830) er al 2 weken onder en ik heb spijt dat ik het niet vroeger gedaan heb!!

                245/35/19 banden zijn gewoon K*T bij dit soort weer!!!

                Op de 500 vind ik het iets minder noodzakelijk aangezien die maar 185 breed zijn en minder sportief van loopvlak.
                Maar zelfs daar overweeg ik het om Vredestein Snowtrac 3's te steken...

                Zo zalig vind ik het om met winterbanden te rijden!

                En nu is het ook makkelijker om mijn 19" binnen te doen bij Aluvelg repair

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  Bij ijzel moogt ge mij één band zeggen die u grip gaat geven.
                  + YouTube Video
                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                  Skip naar 2:13 ...
                  AutoMinded.be

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door suby555 Bekijk Berichten
                    Ik rij al 17j zonder winterbanden rond!!!

                    Ik rook al bijna 12 jaar, your point being?

                    Comment


                    • Mijn vader is zo een koppigaard op dat gebied e...

                      Op de X5 en op de Def liggen M+S banden, dus dat valt nog mee, maar voor de andere (rwd) auto's weigert hij winterbanden te kopen. Zegt dat dat allemaal niet nodig is. Alleen voor onze oude 525 hebben we er maar dan enkel achteraan, en dat was dan nog om vroeger op skivakantie te gaan.

                      En ik probeer hem steeds te overtuigen, maar twilt niet pakken e. Iemand tips voor zo'n koppigaard ?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                        + YouTube Video
                        ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                        Skip naar 2:13 ...
                        Amai, ik wist niet dat er op ijs zo'n verschil was... Persoonlijk ben ik voorstander van het feit om winterbanden te verplichten enkele maanden per jaar (cfr Duitsland), daar zijn evengoed gebieden waar het evenveel sneeuwt als hier... Blijkbaar heerst er een 'misverstand' dat winterbanden enkel een effect hebben in de sneeuw... De slippartijen bij sneeuwval van enkele centimeters zouden sterk dalen...
                        Kennissen van mij gingen jaren geleden door Duitsland naar hun wintersportgebied en kochten dus winterbanden, intussen zijn ze 2 auto's verder, en telkens winterbanden voor gekocht ook...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                          + YouTube Video
                          ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                          Skip naar 2:13 ...


                          Drie bemerkingen bij dit filmpje: het is gemaakt door een site die banden verkoopt, iets waar ik niet zo van hou omdat het de objectiviteit soms in het gedrang kan brengen. Ze gebruiken achterwielaangedreven BMW's voor die test, niet de beste keuze dus. In de VS zijn de meeste wagens misschien met achterwielaandrijving maar in Europa juist niet. Ik ben er zeker van dat zo'n test anders verloopt met een FWD auto. En ze doen die test op een schaatsbaan. Dergelijke condities kom je maar heel zelden tegen op een openbare weg. Als de wegen er zo bijliggen dan denk ik er zelfs niet aan om te vertrekken, winterbanden of niet.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door luksvature Bekijk Berichten
                            Het gaat hier wel over winterbanden hé.. Wat jij er allemaal bijsleurt doet hier niets terzake...
                            Als je op sneeuw uw snelheid aanpast, moet je niet stevig in de remmen gaan...
                            Winterbanden zijn zoals ABS... Als je je snelheid altijd aanpast aan de omstandigheden, heb je het quasi nooit nodig. Maar toch heb je de zekering niet uit je auto getrokken, en rij je niet op de goedkoopste soort banden rond, niet?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              Drie bemerkingen bij dit filmpje: het is gemaakt door een site die banden verkoopt, iets waar ik niet zo van hou omdat het de objectiviteit soms in het gedrang kan brengen.
                              Daar heb je ergens wel een punt. Het is moeilijk om de objectiviteit van de test te beoordelen, maar ik geef ze toch het voordeel van de twijfel omdat ook meer onafhankelijke organizaties gelijkaardige testen gedaan hebben en tot gelijkaardige conclusies kwamen (ik denk bv. aan een VAB test die vorig jaar op TV was, en verschillende tests in Duitse automagazines). Het leuke aan dit filmpje is wel dat de verschillen op een heel duidelijke manier geïllustreerd worden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              Ze gebruiken achterwielaangedreven BMW's voor die test, niet de beste keuze dus. In de VS zijn de meeste wagens misschien met achterwielaandrijving maar in Europa juist niet. Ik ben er zeker van dat zo'n test anders verloopt met een FWD auto.
                              Hier ga je een beetje de mist in. Het is een misvatting dat FWD veiliger zou zijn in de winter. De aangedreven as heeft eigenlijk enkel belang bij het wegrijden, en ook dan ben je nog in het voordeel met winterbanden. Met RWD kan je wel eens ergens vast komen te zitten, maar op gebied van veiligheid speelt vooral de remafstand en zijdelingse grip in de bochten mee, en daarbij speelt de aangedreven as geen enkele rol.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              En ze doen die test op een schaatsbaan. Dergelijke condities kom je maar heel zelden tegen op een openbare weg. Als de wegen er zo bijliggen dan denk ik er zelfs niet aan om te vertrekken, winterbanden of niet.
                              Je weet bij zo'n winterse toestand nooit op voorhand hoe alle wegen er bijliggen. Het kan quasi overal vrijgemaakt zijn en toch kan je dan nog pech hebben en onverwacht een ijsplek tegenkomen.
                              Last edited by janvkn; 07/01/2010, 10:24.
                              AutoMinded.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Challazer Bekijk Berichten
                                Mijn vader is zo een koppigaard op dat gebied e...

                                Op de X5 en op de Def liggen M+S banden, dus dat valt nog mee, maar voor de andere (rwd) auto's weigert hij winterbanden te kopen. Zegt dat dat allemaal niet nodig is. Alleen voor onze oude 525 hebben we er maar dan enkel achteraan, en dat was dan nog om vroeger op skivakantie te gaan.

                                En ik probeer hem steeds te overtuigen, maar twilt niet pakken e. Iemand tips voor zo'n koppigaard ?
                                Op pad sturen met die auto Pa heeft met de E90 paar weken terug kwartier langs de weg gezeten en kwam niet meer weg (hij had niets geramd voor de duidelijkheid). Sinds ik nu Vredesteins heb liggen (wel all-seasons) met goed profiel is hij ook overtuigd en is wilt hij ook winterbanden gaan halen Wie niet horen wil moeten voelen zeker?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Challazer Bekijk Berichten
                                  Alleen voor onze oude 525 hebben we er maar dan enkel achteraan
                                  Handig, tot je moet remmen of sturen
                                  AutoMinded.be

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                    2
                                    Bij temperaturen lager dan 7 graden ben je beter af met winterbanden. Zo simpel is het.
                                    En de tijd dat de winters zo warm zijn dat we daar niet meer onder gaan ligt nog ver van ons denk ik
                                    Uit ervaring kan ik toch zeggen dat als de wegen droog liggen, zomerbanden nog altijd beter presteren qua bochtensnelheid, zelfs bij zeer lage temperaturen.

                                    Van zodra het nat, besneeuw of glad is, wordt het voordeel van een winterband echter gigantisch groot. Net op tijd gewisseld dit jaar, daags voor de eerste sneeuw...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      Hmm... Autobanden zijn natuurlijk niet onbeperkt bruikbaar, maar als je weet dat een gemiddelde auto 15000km per jaar doet, zou je na 4 jaar 60k hebben gedaan, oftewel 30k op elke set banden als je van half oktober tot half maart op winterbanden zou rijden.

                                      Nu, voor zo een mensen zijn allseasons een optie met M+S kenmerk.
                                      Amen! als student kan/wil ik niet veel geld tegen mijn auto aansmijten. Nu, ik was aan het kijken voor (nieuwe) winterbanden maar ik vond het nogal onnuttig om dit te doen bij een auto die na volgende winter toch waarschijnlijk buiten vliegt. Nu heb ik Vredestein Quatracs (all-season M+S) liggen en ik ben er zeker van dat ik zonder deze banden de gracht al van korterbij had bekeken

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten

                                        Hier ga je een beetje de mist in. Het is een misvatting dat FWD veiliger zou zijn in de winter. De aangedreven as heeft eigenlijk enkel belang bij het wegrijden, en ook dan ben je nog in het voordeel met winterbanden. Met RWD kan je wel eens ergens vast komen te zitten, maar op gebied van veiligheid speelt vooral de remafstand en zijdelingse grip in de bochten mee, en daarbij speelt de aangedreven as geen enkele rol.
                                        Je vergeet hierbij één belangrijke zaak te vermelden, namelijk dat onderstuur voor de meeste mensen veel makkelijker te corrigeren is dan overstuur. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je met een RWD niet van je plaats geraakt in veel winterse omstandigheden wat zich vertaalt in een ramp als je met zo'n wagen onderweg bent want telkens je moet stoppen ben je de peaneut en heb je mensen nodig die je vooruit duwen. Ik ken BMW rijders die niet meer durven buitenkomen als het glad ligt.

                                        Dat er veel BMW rijders zijn die dit niet willen toegeven weten we, dat ligt in de aard van veel van die mensen: niet willen toegeven dat er iets beters is dan een BMW.


                                        Je weet bij zo'n winterse toestand nooit op voorhand hoe alle wegen er bijliggen. Het kan quasi overal vrijgemaakt zijn en toch kan je dan nog pech hebben en onverwacht een ijsplek tegenkomen.
                                        Ik ben nog nooit een ijsplek tegengekomen ter grootte van een ijspiste. Dikwijls heb je een meter verder alweer grip, toch zeker als je met winterbanden rijdt.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                          Uit ervaring kan ik toch zeggen dat als de wegen droog liggen, zomerbanden nog altijd beter presteren qua bochtensnelheid, zelfs bij zeer lage temperaturen.
                                          Gevoelsmatig zou ik hetzelfde zeggen, ik zie het DSC lampje bij droog weer ook wat sneller aangaan met winterbanden. Wel moet je er dan rekening mee houden dat winterbanden een groter overgangsgebied hebben: terwijl je bij zomerbanden een zeer plotse overgang hebt van 100% grip naar 0% grip verloopt dat bij winterbanden veel geleidelijker. Ook is het zo dat hun softere compound en de typische lamellenstructuur voor een minder precies stuurgevoel zorgen, het voelt allemaal wat onzekerder aan op het scherp van de snee.

                                          Toch is het in vergelijkende tests al aangetoond dat winterbanden al bij vrij gematigde temperaturen een voordeel(tje) opleveren op gebied van remafstand. Als ik me niet vergis heeft wooter zo vorig jaar eens enkele grafiekjes gemaakt via zijn performancebox waarbij de winterbanden bij 5°C al een kortere remafstand opleverden, en was hij zelf verrast door het resultaat omdat het niet overeenkwam met zijn gevoel.
                                          AutoMinded.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X