Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Je vergeet hierbij één belangrijke zaak te vermelden, namelijk dat onderstuur voor de meeste mensen veel makkelijker te corrigeren is dan overstuur.
    Zeg maar: het is niét te corrigeren, zowat het enige dat je bij onderstuur kan doen is gas lossen en "pray for grip". Als je je auto in een gracht parkeert maakt het weinig uit of je er met de voorkant of de achterkant eerst in gaat hoor.

    Heb je trouwens ook opgemerkt dat de BMW's op zomerbanden en all-seasons in de test zwaar ondersturen in plaats van oversturen? Als je DSC laat opstaan en niet als een gek op het gaspedaal ligt te stampen zal je zelden onverwacht overstuur krijgen met een moderne BMW.

    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Om nog maar te zwijgen over het feit dat je met een RWD niet van je plaats geraakt in veel winterse omstandigheden wat zich vertaalt in een ramp als je met zo'n wagen onderweg bent want telkens je moet stoppen ben je de peaneut en heb je mensen nodig die je vooruit duwen. Ik ken BMW rijders die niet meer durven buitenkomen als het glad ligt.
    Nogmaals, reden te meer om winterbanden te leggen. Ik ben met mijn winterbanden zonder problemen een besneeuwde helling met kasseien opgereden waar een Golf rijder (vermoedelijk op zomerbandjes) niet opgeraakte.

    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Dat er veel BMW rijders zijn die dit niet willen toegeven weten we, dat ligt in de aard van veel van die mensen: niet willen toegeven dat er iets beters is dan een BMW.
    En dan heb je ook die mensen die bij het minste sneeuwvlokje de onweerstaanbare drang voelen om te gaan BMW bashen, terwijl ze zelf op zomerbandjes blijven verdersukkelen en denken dat ze sneller stilstaan omdat ze FWD hebben

    Als je mijn vorige post naleest zie je dat ik wel degelijk de nadelen van RWD bij glad wegdek erken (minder tractie bij het wegrijden). Kan jij ook zo eerlijk zijn om de nadelen van zomerbanden te erkennen?

    Ik rij met dit weer veel liever met mijn "gevaarlijke" RWD op winterbanden dan een "veilige" FWD auto op zomerbanden hoor. Met die laatste zou je me zelfs de baan niet op krijgen nu.

    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Ik ben nog nooit een ijsplek tegengekomen ter grootte van een ijspiste. Dikwijls heb je een meter verder alweer grip, toch zeker als je met winterbanden rijdt.
    Het madammeke dat een paar jaar geleden mijn achterbumper aan gort gereden heeft was dat ook nog nooit tegengekomen
    AutoMinded.be

    Comment


    • Kan hier ook volgens mij, helpen winterbanden op zoiets????

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
        Ik ben nog nooit een ijsplek tegengekomen ter grootte van een ijspiste. Dikwijls heb je een meter verder alweer grip, toch zeker als je met winterbanden rijdt.
        Ik wel! enkele jaren terug,na een vorstperiode van enkele dagen was het gaan regenen,gevolg alle wegen bedekt met een dun laagje ijs.
        Als je dan op je werk staat en naar huis moet heb je geen keus en moet je erdoor,was toen wel erg blij met mijn winterbanden.

        Comment


        • vanavond
          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
            vanavond
            Allez, weer lang getwijfeld blijkbaar

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door luksvature Bekijk Berichten
              Het gaat hier wel over winterbanden hé.. Wat jij er allemaal bijsleurt doet hier niets terzake...
              Als je op sneeuw uw snelheid aanpast, moet je niet stevig in de remmen gaan...
              En wat dat botsen betreft : Er kan ook iemand op u rijden (vliegen)... Dus : altijd gordel aan !
              Wat je ook mag beweren,het is een feit dat winterbanden bij lage temperaturen,sneeuw,enz veel veiliger zijn. Net zoals een wagen met bv ESP en ABS ook veiliger is
              En wat betreft de gordel,die draag ik ook steeds maar ik wou de vergelijking maken,je zegt dat je geen winterbanden nodig hebt omdat je nog niks hebt voorgehad en enkel maar van en naar het werk bolt ,je kan hetzelde zeggen van je gordel.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                Allez, weer lang getwijfeld blijkbaar
                twas geen doen meer

                vanmorgen weer geschoven dat ni meer schoon is, zelfs met AWD
                2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                  Zeg maar: het is niét te corrigeren, zowat het enige dat je bij onderstuur kan doen is gas lossen en "pray for grip". Als je je auto in een gracht parkeert maakt het weinig uit of je er met de voorkant of de achterkant eerst in gaat hoor.
                  Zoals ik reeds zie komen ijsplekken ter grote van een ijspiste zelden voor en zullen de meeste mensen onderstuur beter kunnen corrigeren dan overstuur. Jij praat over spekgladde omstandigheden waarin je je te voet zelfs moeilijk of niet staande kan houden. In zo'n geval weet ik ook wel dat FWD of RWD geen verschil uitmaakt. In middelmatig gladde omstandigheden kunnen het gros van de mensen nog steeds beter overweg met FWD, daar blijf ik bij.

                  Heb je trouwens ook opgemerkt dat de BMW's op zomerbanden en all-seasons in de test zwaar ondersturen in plaats van oversturen? Als je DSC laat opstaan en niet als een gek op het gaspedaal ligt te stampen zal je zelden onverwacht overstuur krijgen met een moderne BMW.
                  Zoals ik reeds zei: die test gebeurt op een ijspiste. Mocht je moeten uitdrukken in procenten hoeveel keer je in België of zelfs erbuiten met dergelijke omstandigheden te maken krijgt dan zal dat onder de 1% liggen. Totaal irrelevant dus.

                  Nogmaals, reden te meer om winterbanden te leggen. Ik ben met mijn winterbanden zonder problemen een besneeuwde helling met kasseien opgereden waar een Golf rijder (vermoedelijk op zomerbandjes) niet opgeraakte.
                  En ik ken er genoeg die zelfs met winterbanden niet te spreken zijn over BMW. Gisteren nog iemand gesproken die winterbanden onder zijn E46 had liggen, hij zei dat het met degelijke winterbanden zelfs nog niet doenbaar was.


                  En dan heb je ook die mensen die bij het minste sneeuwvlokje de onweerstaanbare drang voelen om te gaan BMW bashen, terwijl ze zelf op zomerbandjes blijven verdersukkelen en denken dat ze sneller stilstaan omdat ze FWD hebben

                  Als je mijn vorige post naleest zie je dat ik wel degelijk de nadelen van RWD bij glad wegdek erken (minder tractie bij het wegrijden). Kan jij ook zo eerlijk zijn om de nadelen van zomerbanden te erkennen?
                  Ik ben zelf een voorstander van winterbanden dus ik zie niet in waarom je de discussie nu daarover wil laten gaan. Het gaat hier vooral over FWD en RWD en het feit dat een BMW een ramp is in dergelijk winterweer met of zonder winterbanden. Blijkbaar ben jij niet eerlijk genoeg om dat toe te geven en anderen wel.

                  Comment


                  • Niet
                    2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                    2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                    2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                    2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                    2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                    2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                      Niet
                      zei ik vorige week ook
                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                        Uit ervaring kan ik toch zeggen dat als de wegen droog liggen, zomerbanden nog altijd beter presteren qua bochtensnelheid, zelfs bij zeer lage temperaturen.

                        Van zodra het nat, besneeuw of glad is, wordt het voordeel van een winterband echter gigantisch groot. Net op tijd gewisseld dit jaar, daags voor de eerste sneeuw...
                        Sorry, ik had het moeten uitleggen. Zomerbanden slijten harder onder 7 graden C dan winterbanden . Dat is eigenlijk de reden van de 7 graden regel.
                        Winterbanden zijn ook minder goed bij nat weer dan zomerbanden.

                        Comment


                        • ik ben toch verrast door het filmpje: nooit gedacht dat je op ijs dergelijke grip kon hebben met banden alleen
                          waarom gebruikt men dan in sommige landen nog spikes?
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                            Uit ervaring kan ik toch zeggen dat als de wegen droog liggen, zomerbanden nog altijd beter presteren qua bochtensnelheid, zelfs bij zeer lage temperaturen.
                            Uit ervaring zou ik zelfs net het tegenovergestelde beweren.. Heb zo ook al eens een onverwachtse schuiver gehad (met wat bijsturen en met behulp van ESP gelukkig snel weer tractie gevonden) in een lange bocht (niet aan "overdreven" snelheid) vorig jaar tijdens vriestemperaturen (wel droog) met conti sportcontact 3 (dus alleszinds niet de goedkoopste zomerband die er is).

                            Winterbanden zijn op elk gebied beter dan zomerbanden bij quasi elke weersomstandigheden onder de 7°c, behalve dan kwa rolgeluiden.. maar dat neem je er dan maar bij hé.

                            Het verschil in remafstand is ook aanzienlijk groot, je voelt de auto veel meer bijten, waar je met een (zelfs deftige) zomerband in een zelfde situatie (noodstop) en dus vriestemperaturen je de auto veel sneller zal voelen "zoeken" en ABS rapper in actie zal schieten.
                            Last edited by Wouter; 07/01/2010, 18:07.

                            Comment


                            • voila, ze liggen erop

                              Wat een verschil

                              elk jaar opnieuw verschiet ik er van hoe hard de overgang van zomerbanden naar winterbanden is
                              Last edited by Tomski; 07/01/2010, 20:15.
                              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                              Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                              Comment


                              • Moet zalig zijn icm die AWD
                                2002 MX-5 NB 1.6

                                2011 Honda PCX

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
                                  Sorry, ik had het moeten uitleggen. Zomerbanden slijten harder onder 7 graden C dan winterbanden . Dat is eigenlijk de reden van de 7 graden regel.
                                  Winterbanden zijn ook minder goed bij nat weer dan zomerbanden.
                                  Wow what a load of bull!

                                  Het rubber van zomerbanden verstijft bij koude temperaturen. Het zal minder slijten, maar ook minder grip geven.

                                  Winterbanden hebben een zachtere compound bij die lage temperaturen, wat betekent dat zo een winterband in de zomer lekker gaat smeren en harder slijten.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                    Uit ervaring kan ik toch zeggen dat als de wegen droog liggen, zomerbanden nog altijd beter presteren qua bochtensnelheid, zelfs bij zeer lage temperaturen
                                    Ik dacht dat ook, totdat ik eens ging testen met m'n PerformanceBox. Bij 6 graden waren de Pilot Alpins al in het voordeel tegenover de Pilot Sports.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      Wow what a load of bull!

                                      Het rubber van zomerbanden verstijft bij koude temperaturen. Het zal minder slijten, maar ook minder grip geven.

                                      Winterbanden hebben een zachtere compound bij die lage temperaturen, wat betekent dat zo een winterband in de zomer lekker gaat smeren en harder slijten.
                                      bah, komt op hetzelfde neer als wat ik wilde zeggen. Zomerbanden zijn slecht in de winter en winterbanden slecht in de zomer

                                      Comment


                                      • Waarom winterbanden?
                                        Alle feiten op een rijtje:•Met winterbanden heeft u meer grip op droog en nat wegdek bij lage temperaturen en meer grip op sneeuw en ijs.
                                        •Omdat de weersomstandigheden in de winter volledig anders zijn dan in de zomer, heeft u speciale winterbanden nodig.
                                        •In winterse weeromstandigheden kan een winterband de remafstand een flink stuk verkorten. (Als u op een natte weg bij een temperatuur onder de 7 graden remt bij 80 km/uur, bedraagt de remafstand met winterbanden 34 meter en met zomerbanden 40 meter.)
                                        Onder de 7 graden Celsius wordt het rubber van een zomerband hard en dus veel minder effectief. (Het rubber van winterbanden is samengesteld uit een rubbermengsel op basis van zeer soepel silicium. Daardoor kan het zich perfect aanpassen aan temperatuurdalingen en zorgt voor maximale grip, ook als het kwik onder de 7 graden Celsius daalt.)
                                        •Een winterband heeft vijfmaal meer lamellen (kleine inkepingen in het profiel) dan een zomerband voor optimale grip op winterse wegen.
                                        •Een winterband heeft diepere groeven voor een betere waterafvoer.
                                        •Een winterband heeft soepeler rubber dat zich aanpast aan alle wegdekken: beijzeld, nat, besneeuwd of droog.
                                        wat wooter zei dus maar ik dacht dat zomerbanden niet alleen harder werden maar ook sneller slijten onder pakweg 7 graden

                                        Comment


                                        • Morgen gaat er een (nieuw) setje winterbanden onder, rij zowieso al niet hard bij deze weersomstandigheden en ben voorlopig op sneeuw nog ni blijven staan (dank u Quattro).
                                          Maar remmen met m'n zomerbanden gaat écht geen zak als de weg glad ligt... :devil:

                                          Is de eerste keer dat ik winterbanden ga leggen dus ben benieuwt naar het verschil.
                                          Zijn ni dé banden, Roadstone 235/18/ 45 maar zal toch al een stuk beter zijn dan m'n Pirelli's 255/19/35 die er nu opliggen denk ik.
                                          2007 Audi A6 Avant 2.7tdi S-line Quattro Tiptronic

                                          Comment

                                          Working...
                                          X