Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bon, ik had gisterenavond precies een beetje een blond moment.

Hoe ik het bedoelde met de zomerbanden die slijten in de winter is als volgt:

Als je in de winter met zomerbanden rijdt, slijten die , maar als je in de winter met winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet (want ze staan langs de kant)

Comment

• Ook even mijn zegje doen.
      In mijn opinie is de regeling getroffen in Duitsland ook iets wat ze hier mogen invoeren.
      Daar hoeft geen wettelijke verplichting op geplakt te worden. Aangepast schoeisel wanneer de weersomstandigheden erom vragen, punt! En anders de wagen laten staan.
      Sinds wanneer is de eventuele meerprijs (betwistbaar) een vervanging voor veiligheid?
      Zij die nog steeds het nut van winterbanden betwijfelen zouden zich eens deftig moeten informeren. Rijdt desnoods eens een zelfde traject(je) met een vriend/collega/familielid die wel zijn verstand gebruikt en vergelijk met welk gevaarte je zelf de baan op gaat.
      Uiteraard is een aangepaste snelheid een must maar is dat genoeg? Tuurlijk niet!
      Grip is al wat telt. Ik sta versteld wanneer mensen vertellen dat ze met half en bijna versleten zomerbanden deze weersomstandigheden trotseren. Proficiat: u bent een potentiële doder in een moordmachine!

Comment

• Winterbanden verplichten vind ik in Belgie erover.
        Het enige nadeel van de huidige regeling [ = iedereen doet wat hij wil] is dat diegenen met goede [winter]banden nu moeten aanschuiven achter diegenen die geen winterbanden hebben. Voor de rest zal het mij eigenlijk worst wezen wat een ander doet met zijn banden.
        Trouwens wie gaat dat kontroleren? Enkel als je in een ongeval betrokken raakt kan je mogelijks verhaal gaan halen als de ander onaangepast schoeisel heeft.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
          Trouwens wie gaat dat kontroleren? Enkel als je in een ongeval betrokken raakt kan je mogelijks verhaal gaan halen als de ander onaangepast schoeisel heeft.
          Hoe doen ze dat in Duitsland denk je? Toch even moeilijk als iemand even laten blazen?

Trouwens, in de toekomst zullen ze het profiel kunnen checken terwijl je rijdt, toch alleszins op de autostrade. De eerste toestellen zijn al in de testfase.

Comment

• ja, maar toch, hoe dikwijls heb jij de laatste jaren al moeten blazen??
            Ik anders nog nooit. Dus de pak-kans is dedelijk klein lijkt me.
            Dat ze eerst de gaten in de wegen eens degelijk maken ipv al dat geld weg te smijten aan kontroles die toch niet werken

Comment

ja, maar toch, hoe dikwijls heb jij de laatste jaren al moeten blazen??
              Ik anders nog nooit. Dus de pak-kans is dedelijk klein lijkt me.
              Dat ze eerst de gaten in de wegen eens degelijk maken ipv al dat geld weg te smijten aan kontroles die toch niet werken
              Als we de café-praat toer opgaan ga ik passen als je't niet erg vindt.

Comment

• Ja, dat is het gemakkelijkst.

Comment

Voor de rest zal het mij eigenlijk worst wezen wat een ander doet met zijn banden.
                  Tot die idioot op zijn kale zomersloefkes een kind uit jouw familie van de baan maait..
                  Prima ingesteldheid is dat hoor.
                  Laten we meteen alle snelheidsbeperkingen voor interpretatie vatbaar houden en links rijden als het ons uitkomt...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JohanVG Bekijk Berichten
                    Tot die idioot op zijn kale zomersloefkes een kind uit jouw familie van de baan maait..
                    Laten we meteen alle snelheidsbeperkingen voor interpretatie vatbaar houden en links rijden als het ons uitkomt...

Zoals ik al zei, cafépraat

Comment

Neen, dat is niet waar, dan moet hij verantwoording afleggen. Dat heb ik hierboven al gezegd. Als er een ongeval gebeurd wordt de wagen gekeurd en is er wat fout ligt de verantwoordelijkheid direct bij de overtreder.
                      Ik denk dat sommigen hier echt op een wolk leven hoor. Hoe veel auto's rijden er niet verzekerd rond ? Wat ga je daar tegen beginnen nu je toch bezig bent?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        "Zou rijden." Dit jaar was het pakweg vanaf half november net zoals vorig jaar en het jaar ervoor was het zelfs niet nodig. Dan heb je in drie jaar misschien zes maandjes met je winterbanden rondgereden...
                        Ik heb winterbanden sinds vorig jaar eind november.
                        Vorige winter: 4,5 maand opgelegen
                        Deze winter vermoedelijk hetzelfde.

Na 2 jaar is dat dus 9 maand, na 3 jaar 13,5 maand. Dat is meer dan dubbel zoveel als de 6 maand die jij beweert.

Oorspronkelijk geplaatst door Challazer Bekijk Berichten
                        Mijn vader is zo een koppigaard op dat gebied e...

Op de X5 en op de Def liggen M+S banden, dus dat valt nog mee, maar voor de andere (rwd) auto's weigert hij winterbanden te kopen. Zegt dat dat allemaal niet nodig is. Alleen voor onze oude 525 hebben we er maar dan enkel achteraan, en dat was dan nog om vroeger op skivakantie te gaan.

En ik probeer hem steeds te overtuigen, maar twilt niet pakken e. Iemand tips voor zo'n koppigaard ?
                        - Hem uitleggen dat het geen meerkost is, behalve de aankoop van wintervelgen dan
                        - Zeggen dat het gaat om de veiligheid van zijn eigen kinderen. Of heeft hij liever dat zijn zoon op weg naar Nederland in een gracht of tegen een boom plakt?

Hij zal wel rap bijdraaien.

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        Drie bemerkingen bij dit filmpje: het is gemaakt door een site die banden verkoopt, iets waar ik niet zo van hou omdat het de objectiviteit soms in het gedrang kan brengen.
                        Hier heb je gelijk.
                        Ze gebruiken achterwielaangedreven BMW's voor die test, niet de beste keuze dus. In de VS zijn de meeste wagens misschien met achterwielaandrijving maar in Europa juist niet. Ik ben er zeker van dat zo'n test anders verloopt met een FWD auto.
                        Bij het accelereren zouden de verschillen inderdaad misschien minder groot zijn. Bij het remmen zie je dat de remafstand de helft wordt, en dat heeft niks met RWD of FWD te maken.
                        Bij de bocht gaat de auto er ondersturend uit, een effect dat bij FWD nog harder aanwezig is.

Ik snap dus eigelijk uw argument hier niet.

En ze doen die test op een schaatsbaan. Dergelijke condities kom je maar heel zelden tegen op een openbare weg. Als de wegen er zo bijliggen dan denk ik er zelfs niet aan om te vertrekken, winterbanden of niet.
                        Hier geef ik je gelijk. Als de banen er zo bijliggen blijf je beter binnen indien mogelijk! Al moet ik zeggen dat er hier in de buurt een paar straten écht als een ijsbaan bijlagen de afgelopen week. Het had net geregend en dan vroor het -7°C...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                          voila, ze liggen erop

Wat een verschil

elk jaar opnieuw verschiet ik er van hoe hard de overgang van zomerbanden naar winterbanden is
                          ²²²²

winterbanden bewijzen degelijk hun nut !!

Comment

Neen, dat is niet waar, dan moet hij verantwoording afleggen. Dat heb ik hierboven al gezegd. Als er een ongeval gebeurd wordt de wagen gekeurd en is er wat fout ligt de verantwoordelijkheid direct bij de overtreder.
                            Ik denk dat sommigen hier echt op een wolk leven hoor. Hoe veel auto's rijden er niet verzekerd rond ? Wat ga je daar tegen beginnen nu je toch bezig bent?
                            Als er op dat moment 1,6mm profiel op zijn zomerbanden staat maakt het niet uit of ie door een sneeuwstorm over een ijspiste reed. Geen overtreding en geen verantwoordelijkheid!
                            Sommigen leven inderdaad op een wolk, kom er maar vanaf!!
                            Omdat mensen hun verantwoordelijkheid niet dragen moeten we het maar laten dan?
                            Het gaat helemaal niet om mensen die zich niet aan de wetgeving houden, maar om degene die dit wel doen .. en daar levens mee sparen.

Comment

• Zoals de stand van zaken nu is kan men deze mensen niet verbieden met hun zomerbanden op de weg te rijden. We hebben nu een uitzonderlijk strenge winter maar dat is niet altijd zo. Misschien moet je even eens verder dan de laatste weken in je geheugen teruggaan?

Ikzelf rij al zeker 10 jaar van november tot maart met winterbanden - is nu m'n 3de wagen waar ik winterbanden om leg - dus op mij moet je uw frustratie niet botvieren hee.

Comment

Zoals de stand van zaken nu is kan men deze mensen niet verbieden met hun zomerbanden op de weg te rijden. We hebben nu een uitzonderlijk strenge winter maar dat is niet altijd zo. Misschien moet je even eens verder dan de laatste weken in je geheugen teruggaan?

Ikzelf rij al zeker 10 jaar van november tot maart met winterbanden - is nu m'n 3de wagen waar ik winterbanden om leg - dus op mij moet je uw frustratie niet botvieren hee.
                                Misschien moet je eens lezen wat anderen schrijven...
                                Misschien moet je eens lezen wat je zelf schrijft...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Winterbanden zijn zoals ABS... Als je je snelheid altijd aanpast aan de omstandigheden, heb je het quasi nooit nodig. Maar toch heb je de zekering niet uit je auto getrokken, en rij je niet op de goedkoopste soort banden rond, niet?
                                  Natuurlijk trek ik de zekering niet uit; waarom zou ik dat doen?? ABS zit er standaard op en kan op zich géén kwaad hé. En mijn banden zijn diegene die erop lagen bij levering nl: michelin energy maat 175 /70 R14 . Héél wat beter in de sneeuw dan die brede sletsen.

Comment

Misschien moet je eens lezen wat anderen schrijven...
                                    Misschien moet je eens lezen wat je zelf schrijft...
                                    kennen wij mekaar? dit begint op een persoonlijke afrekening te lijken

Comment

kennen wij mekaar? dit begint op een persoonlijke afrekening te lijken

Zou er misschien een waterkansje zijn dat je met je mening vrij fout zit?

Comment

• Misschien wil je ook even uitleggen waar ik juist fout zit.. is het omdat ik met winterbanden rij?
                                        Of omdat ik tegen het verplicht invoeren van winterbanden ben?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                          Ik heb winterbanden sinds vorig jaar eind november.
                                          Vorige winter: 4,5 maand opgelegen
                                          Deze winter vermoedelijk hetzelfde.

Na 2 jaar is dat dus 9 maand, na 3 jaar 13,5 maand. Dat is meer dan dubbel zoveel als de 6 maand die jij beweert.

Je moet niet kijken naar hoe lang jij met winterbanden hebt gereden, je moet kijken naar de periode waarin winterbanden hun nut bewijzen. Hoofdzakelijk dagen waarop het kouder is dan 7 graden dus. Nu ben ik er vrijwel zeker van dat dit vorig jaar geen 4,5 maanden was.

Nu zijn er blijkbaar mensen die denken dat het klimaat hier een beetje zoals dat van Noorwegen gaat worden maar dat zie ik nog niet gebeuren hoor. Volgende winter kan er weer eentje zijn zonder een dag die kouder is dan 7 graden.

Comment

Working...
                                          X