Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dus jij bent tegen winterbanden?
    Een ganse winter zonder een dag die kouder is dan 7 graden ? Dat zal me verbazen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      kennen wij mekaar? dit begint op een persoonlijke afrekening te lijken
      Niet dat ik weet.
      Ik zie enkel een paar fikse uitspraken die om reactie vragen.

Comment

Misschien wil je ook even uitleggen waar ik juist fout zit.. is het omdat ik met winterbanden rij?
        Of omdat ik tegen het verplicht invoeren van winterbanden ben?
        Oorspronkelijk geplaatst door JohanVG Bekijk Berichten
        Niet dat ik weet.
        Ik zie enkel een paar fikse uitspraken die om reactie vragen.
        second that

Comment

• Graag , maar laten we het beleefd houden.

@leftlane :sorry, maar met jouw one-liners draag je ook niets bij tot de discussie.

Comment

• Nergens iets onbeleefds gemerkt.
            Je uitspraken zijn enkel nogal egocentrisch, bovendien geef je een eigen interpretatie aan wat anderen schrijven en staaf je je eigen uitspraken met contradictie
            en elementen die met de zaak niets te maken hebben en druipen van het 'te ver van mijn bed gehalte'.

Geloof me, dit is de beleefde vorm...

Comment

• Al die zever over dat verplichten van winterbanden, het klopt dat je met winterbanden meer grip op de baan hebt, dat ga ik niet ontkennen. Toch vind ik een verplichting erover. Verplicht dan ook meteen ABS, tractioncontrole, smallere banden bij regenweer, 4x4 aandrijving, 8 airbags, xenon lampen,... en alle andere mogelijk denkbare veiligheidsdingen op de auto's hé. Ik rij met zomerbanden op m'n BMW, een beetje een gekloot met die sneeuw onlangs maar voor de rest is dat best te doen. Ik rij trager en hou meer tussenafstand op de ijzelwegen dan de gemiddelde gast die nu met z'n winterbanden rondbolt. Want hé, ik heb winterbanden, ik kan nu sjeezen!

Gewoon rekening houden met de weersomstandigheden en uw gezond verstand gebruiken, dat is al heel veel, dikwijls veel meer dan winterbanden.

Comment

• oei Jakkel.. BMW + zomerbanden = aaarghh

je kent me hé

voor de rest, groot gelijk [volgens mij]

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JohanVG Bekijk Berichten
                  Nergens iets onbeleefds gemerkt.
                  Je uitspraken zijn enkel nogal egocentrisch, bovendien geef je een eigen interpretatie aan wat anderen schrijven en staaf je je eigen uitspraken met contradictie
                  en elementen die met de zaak niets te maken hebben en druipen van het 'te ver van mijn bed gehalte'.

Geloof me, dit is de beleefde vorm...
                  ik ben geen schaap dat klopt, ik heb een eigen mening. Maar ik ben zeker niet te beroerd om toe te geven dat ik fout zat. Ik heb gisteren een verkeerde interpretatie gegeven van een mening , ik heb die vandaag rechtgezet.

Comment

oei Jakkel.. BMW + zomerbanden = aaarghh
                    In de sneeuw is het inderdaad dikke ellende, niet direct op het vlak van veiligheid naar anderen toe. Wel voor mezelf want ik geraak van tijd gewoon niet weg.

Comment

• Ik legde vroeger 2 schijven van 50kg in m'n koffer, dat hielp. Extra gewicht op de aangedreven wielen.

Comment

• Van mij mag iedereen zomerbanden blijven rijden. Maar blijf dan aub thuis bij dergelijk weer ipv alles op te houden door aan 30 km/u in de gracht te schuiven.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door luksvature Bekijk Berichten
                          En mijn banden zijn diegene die erop lagen bij levering nl: michelin energy maat 175 /70 R14 . Héél wat beter in de sneeuw dan die brede sletsen.
                          Idioot.

En dat is een weloverwogen en redelijke beschrijving. Energy's goedpraten...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Van mij mag iedereen zomerbanden blijven rijden. Maar blijf dan aub thuis bij dergelijk weer ipv alles op te houden door aan 30 km/u in de gracht te schuiven.
                            Die met z'n winterbanden die tegen 60 per uur ergens tegenknalt en de weg verspert kan dan ook meteen thuisblijven. Of die mens met z'n 20 jaar oude Toyota Starlet die door het ontbreken van een ABS op z'n auto spijtig genoeg de gracht ingeschoven is, en... .

Comment

• Ik heb Goodyear GW-3 RFT 's besteld. Mijn huidige set zomerbanden is versleten (Continental PremiumContact) en versleten banden in combinatie met een achterwielaangedreven wagen is in de sneeuw een ramp om verkeersdrempels te overwinnen...

Aangezien ik mij toch al eens richting Luxemburg begeef is het de moment om de winterbanden een kans te geven (de extra kost tov zomerbanden valt nog wel mee).

Comment

• Yep, een eigen mening heb je..dat van dat schaap valt te betwisten,
                                Zoals opmerkelijke mensen reeds gelezen zouden hebben: er is een verschil tussen winterbanden verplichten en aansprakelijk gesteld worden wanneer je banden niet conform de weersomstandigheden zijn.

ABS, tractiecontrole etc.. hoeft men niet te verplichten maar te standariseren.
                                Is het nu zo onlogisch dat elementen die de veiligheid ten goede komen worden toegepast?
                                Het is waar dat sommigen bepaalde elementen misbruiken en aanwenden als (schijn)veiligheid om grenzen verleggen. Zoals overdreven snelheid want 'ik-heb-winterbanden-woehahaha...'
                                Maar dat is een systeem verdoemen door enkele rotte appels...
                                Het wordt tijd dat mensen het invoeren van wettelijke kaders rond veiligheidsaspecten accepteren als een verruiming (levensverlenger?) eerser dan als een beperker van de vrijheid.
                                Die enkele euro's en een kleine inspanning 'zouden je worst moeten wezen', als ze een leven kunnen redden...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                  Idioot.

En dat is een weloverwogen en redelijke beschrijving. Energy's goedpraten...
                                  Wat bedoel je met "idioot" ....???
                                  Last edited by ; 08/01/2010, 22:31.

Comment

• Bon, dit lijkt me een eindeloos getouwtrek te worden wie wat, wanneer en hoelang onder z'n kar moet pleuren... :-(

Als je met zomerbanden erg voorzichtig rijdt zal je waarschijnlijk ook van A naar B geraken.
                                    Diegene die winterbanden legt zal dit vlotter kunnen, maar de moment dat er serieus moét geremt worden vrees ik dat de kans op broks met zomerbanden aanzienlijk groter gaat zijn.

Maar eens over de limiet zal geen van de twee er nog uitkomen vrees ik maar dan ligt het volgens mij vooral aan de bestuurder z'n mentaliteit en het feit dat het rijgedrag niet aan de weersomstandiheden is aangepast.

Ne maat van mij reed bvb rond nieuwjaar naar Frankrijk, 70km/u op één van de vrije stroken op de snelweg met lichte sneeuwval.
                                    Is daar op een gegeven moment nen X5 (no offence tegen X5-rijders) "voorbijgevlogen" op het linkse spierwitte vak, ik wil ni weten waar die uitkomt als die ook maar eender wat voorkrijgt...maar die zal winterbanden gehad hebben zekers? En dan 4X4, en alle rijhulpsystemen...knallen maar!

Ik heb sinds vandaag m'n eerste set winterbanden laten monteren, zomerbanden zijn 255/19/35 en leek me ni verstandig daarmee te blijven rondkarren...velgen zijn nu een maatje kleiner met 235/18/40 erop hetgeen met mijn redelijk zware wagen nog moet kunnen denk ik.
                                    Kan ik ineens mijn andere velgen ne keer deftig kuisen...vooral vanbinnen geraak ik daar gewoon ni bij als ze gemonteerd zijn.

Trouwens, iemand tips hoe ik ze het best wegleg?
                                    Staand of platleggen, afdekken voor licht (zei mijn schoonvader maar zie ik ni echt het nut van in)....
                                    2007 Audi A6 Avant 2.7tdi S-line Quattro Tiptronic

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                      Je moet niet kijken naar hoe lang jij met winterbanden hebt gereden, je moet kijken naar de periode waarin winterbanden hun nut bewijzen. Hoofdzakelijk dagen waarop het kouder is dan 7 graden dus. Nu ben ik er vrijwel zeker van dat dit vorig jaar geen 4,5 maanden was.

Nu zijn er blijkbaar mensen die denken dat het klimaat hier een beetje zoals dat van Noorwegen gaat worden maar dat zie ik nog niet gebeuren hoor. Volgende winter kan er weer eentje zijn zonder een dag die kouder is dan 7 graden.
                                      Eind november is het beginnen sneeuwen. Tot en met het tweede deel van maart kon ik de dagen waarop het boven de 7° was als ik de baan op moest ('s morgens 7u, 's avonds 18u) kon ik op mijn 2 handen tellen. De laatste maand kon nog met winterbanden de eerste 2 weken, daarna was je duidelijk in het voordeel met zomerbanden, maar doordat mijn zomervelgen nog niet toegekomen waren kon ik ze er nog niet opleggen.

Winterbanden zijn imo zeker nuttig van half november tot halverwege/eind maart, tenzij je bij de eerste dag dat het 8° is je zomervelgen erop wil leggen, en dan 4 dagen erna weer je wintervelgen moet steken. Zeggen dat winterbanden slechts 2 dagen per jaar nut hebben is zever.

Comment

• Vind het wat duur voor wat het is, winterbanden, als je all-season banden hebt. Nu mag het nog 10 dagen vriezen, de spekgladde wegen zijn misschien 500 meter per dag, die je dan maar aan 15km/u aflegt, daarna zit je in het centrum of de autostrade. De enige momenten waarop ik echt wou dat ik er had zijn de momenten van onverwachte of hevige sneeuwval, wanneer er nog niet gestrooid is. Maar dat zijn hooguit 5-10 ritten per jaar. Nogal moeilijk om daar 400€ voor te gaan afdokken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fa820373 Bekijk Berichten
                                          Trouwens, iemand tips hoe ik ze het best wegleg?
                                          Staand of platleggen, afdekken voor licht (zei mijn schoonvader maar zie ik ni echt het nut van in)....
                                          Droog en donker. (Zon)licht allé de uv stralen tasten de rubbersamenstelling aan waardoor uw banden kunnen uitdrogen.

Dit kunnen dan de gevolgen zijn, en wat er verder gebeurd wil ik zelfs niet weten dus die banden zijn de vuilbak ingegegaan.

En nu effe over de discussie.

Bij mij worden de winterbanden gemonteerd als het de eerste keer een dag of 3-4 koud is. (koud maak ik voor mezelf uit) en ze blijven liggen tot de weersvoorspellingen beter worden.

2 jaar geleden had ik ze met Pasen al terug vervangen door mijn zomerbanden (toen had ik nog zoiets van na Pasen wordt het weer beter) De maandagmorgen uit mijn bed voor te gaan werken en der lag sneeuw. Ik dacht bwa, voor da efkes kan da gene kwaad. Ik ben de straat uitgereden en toen omgedraaid en naar het werk gebeld dat ik wat later ging zijn. Had nog ene pitstop te doen. Ik heb toen op straat 4 wielen vervangen omdat ik met mijn zomersloefen de oprit hier nie eens opgeraakte.
                                          Na zo'n ervaring weet ik het wel hoor.

Comment

Working...
                                          X