Nooit,
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door FASTBART1 Bekijk BerichtenDeze morgen het wintersetje uit de kelder gehaald en er tegen gevezen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sam325 Bekijk BerichtenAl eens gezien hoe de prijzen de hoogte zijn ingegaan van winterbanden...ik heb de mijne in Augustus besteld, 128euro per band betaald, en die staan nu aan 165euro via dezelfde leverancier (bandenmarkt.be)
Blij dat ik er op tijd bij was.
Comment
-
Dinsdag mag ik gaan om mijn bestelde winterbanden te laten monteren.
Het zijn continentals en de prijs zou 320 euro zijn voor de 4.
Het type weet ik niet, zal dit dinsdag posten.Golf V GTI Edition 30 ---> Verkocht
2012 Audi A4 Avant ---> Verkocht
2014 Golf 7 R ---> Verkocht
2008 BMW E91 335i --> Verkocht
2015 Golf 7 GTD
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sam325 Bekijk BerichtenOndertussen al 175€ per band!2006 - Opel Astra H COSMO 1.7 CDTI
Comment
-
Hier ook een winterbandenvraag. Had nog geen antwoord gekregen bij mijn eerste poging 6d geleden, dus hier opnieuw:
Deze winter gaan we gaan skieën naar Arc 2000 (Fr). Mogelijk gaan we met m'n ouders hun BMW X3. Die staat op Pirelli Scorpion STR M+S 235/55 R17 99H banden. We nemen zowieso kettingen mee.
1. Is het in Frankrijk strafbaar om 's winters met M+S banden in de skigebieden rond te rijden?
2. Hoe gedraagt die Pirelli Scorpion zich in koude temperaturen / sneeuw / ijs? Chalet ligt op 2000m, dus ik weet niet hoe vlot je ernaar toe kan rijden.
3.Hoe gedraagt die band zich in ijs en sneeuw? Ik wil gewoon veilig toekomen op de bestemming.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk BerichtenLaat ons hopen!
Ik niet.
De lol van gepekelde wegen, vuiligheid op de baan, kapotte asfalt vol met putten, nog langere files dan normaal en een sterk verhoogde kans op ongevallen ontgaat me volledig.
Er zijn zat alternatieven voor wannabe helden die per se in de sneeuw of op het ijs hun (on)kunde willen demonstreren.
Ik vind rijden in winterse omstandigheden leuk (en spelen op parkings of vliegvelden nog leuker), maar waar 't 'm om draait is wintersport, véél wintersport. Powder-trips in 't weekend, veel sneeuw en goed koud. Vertrekken terwijl het sneeuwt, aan 70 over witte autostrades naar Luxemburg rijden, ... En pakken sneeuw. Zoals vorige winter.
De desastreuze staat van de wegen nadien ... dat heeft veel meer te maken met de manier waarop in België wegen kunnen (mogen) worden aangelegd, dan met het weer... immers in andere landen heb je niet zo'n dergelijke winterschade. Files -> a pain in the ass. Ik heb er gelukkig niet zoveel last van (hooguit een half uur enkele rit) en ik pas me gewoon aan.
Winter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief Bekijk BerichtenJij bent al meerderjarig?
Ik was ook shocked toen ik het voor het eerst doorhad
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk Berichten
1. Is het in Frankrijk strafbaar om 's winters met M+S banden in de skigebieden rond te rijden?
2. Hoe gedraagt die Pirelli Scorpion zich in koude temperaturen / sneeuw / ijs? Chalet ligt op 2000m, dus ik weet niet hoe vlot je ernaar toe kan rijden.
3.Hoe gedraagt die band zich in ijs en sneeuw? Ik wil gewoon veilig toekomen op de bestemming.
2. Als het een M+S band is dan zal hij zich sowieso beter gedragen op sneeuw. Op een ijspiste is het zelfs met winterbanden moeilijk rijden.
3. Zie hierboven. Als je zo ongelofelijk bang bent dat je ergens in een ravijn zal schuiven dan kan je beter thuisblijven bij de kachel. Tenzij het plafond om je hoofd valt, je in slaap valt en er brand uitbreekt en je levend verkoolt, er een vliegtuig op je huis neerstort of nog dergelijke gebeurtenissen zich voordoen ben je er veiliger dan in een wagen.
Comment
-
Een M+S terreinband die geen winterband is, geeft wat meer grip in volle sneeuw dan andere banden ... maar daar stopt het. Er bestaan ook voor terreinwagens echte winterbanden voor op de weg, en die moet je hebben.
M+S (zonder meer) = eerder "Matsch + Schlamm" (modder en prut)
M+S * (met sneeuwvlokje) = echte winterband
Je hebt banden met M+S teken die slechter zijn in Vlaamse winterse omstandigheden dan half afgesleten brede sportsloffen van één of andere sportwagen, en véél terreinwagens rijden daarmee rond. Alles wat grote blokken heeft en geen lengtegroeven (dus eerder banden voor offroadgebruik als 't droog is of in zware modder) zijn ten stelligste te vermijden.
b.v.
Een klassieker en een zeer goeie band waar zo goed als iedereen tevreden van is, maar eigenlijk helemaal niet aan te raden in de winter op de weg. De afwatering is pover en het profiel is ontworpen op "een beetje vanalles (maar niks extreems)".
Dit is nog veel erger: rots- of modderbanden zijn desastreus op winterse wegen.
Wat je hebben moet is een hogesnelheidsprofiel met lengte-groeven en profielblokken die zijn doorsneden met fijne lijntjes (zodat de profielblokken kunnen buigen en tandjes vormen, wat ervoor zorgt dat je grip hebt op ijs en sneeuw).
Meer: http://www.autoforum.be/showthread.php?t=48340
Terreinbanden worden ook wel eens onderverdeeld in verschillende klassen (volgens beoogd gebruik):
- M/T (Muddy Terrain) zijn de extreme offroadbanden, en zwaar te vermijden op winterse wegen
- A/T (All Terrain) zijn allroundbanden, zozo doenbaar in de winter maar niet aan te raden
- S/T (Sport Terrain) zijn de performantere onroadbanden voor terreinwagens, nauwelijks doenbaar in de winter, te vermijden
- I/T (Icy Terrain) zijn de echte winterbanden voor terreinwagens
Of als je helemaal zeker wil weten of je goed zit, moet je net zoals bij banden voor personenwagens zoeken naar een terreinwagenband met het nodige symbooltje:
M+S zegt niks (of zeer weinig), het is dat symbooltje dat wijst op een band die ontworpen is voor winterse omstandigheden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk BerichtenHier ook een winterbandenvraag. Had nog geen antwoord gekregen bij mijn eerste poging 6d geleden, dus hier opnieuw:
Deze winter gaan we gaan skieën naar Arc 2000 (Fr). Mogelijk gaan we met m'n ouders hun BMW X3. Die staat op Pirelli Scorpion STR M+S 235/55 R17 99H banden. We nemen zowieso kettingen mee.
1. Is het in Frankrijk strafbaar om 's winters met M+S banden in de skigebieden rond te rijden?
2. Hoe gedraagt die Pirelli Scorpion zich in koude temperaturen / sneeuw / ijs? Chalet ligt op 2000m, dus ik weet niet hoe vlot je ernaar toe kan rijden.
3.Hoe gedraagt die band zich in ijs en sneeuw? Ik wil gewoon veilig toekomen op de bestemming.
En met kettingen - zeker als je een 4x4 hebt met 2 paar kettingen - geraak je ook sowieso boven.
Dus om louter op je vragen te antwoorden... je zal ongestraft op je bestemming aankomen
En kijk verder naar Gilles' post, een echte winterband herken je aan dat tekentje en presteert heel wat beter. Maar ik denk dat je zelf ook al zover was, en 't is ook wat minder desastreus als het in gTa z'n post overkomt... Pirelli Scorpion STR is wel degelijk een all-season en geen grove terreinband, de typerende fijne lamellen om grip te zoeken zijn er aanwezig (als ik de juiste band voor ogen heb). Dus écht slecht zit je niet. Of ie het sneeuwvlok-symbool heeft weet ik niet.
Maar een all-season band is altijd een beetje alles en niets... je kan er in de zomer mee rijden, je kan er mee door de sneeuw ploeteren, maar hij zal op geen enkel moment uitblinken. Logisch ook, aangezien verschillende temperaturen een totaal verschillende rubbersamenstelling vereisen.
Sommige all-seasons leunen wel degelijk dichter bij een winter- dan een zomerband aan, en scoren in tests op sneeuw nog niet zo slecht, of zelfs beter dan de slechtste winterbanden. Best van al dat je dus wat opzoekwerk over specifiek deze band verricht op het internet, en kijkt hoe deze presteert in winterse omstandigheden, dan weet je of je je al dan niet ongerust moet maken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
Dit is nog veel erger: rots- of modderbanden zijn desastreus op winterse wegen.
....
couldn't agree more.
Met een set modderbanden ga je op sneeuw gewoon rechtdoor.Powered by Detroit Diesel.
Diene reclam werkt om mijn zenuwen.
Comment
-
Niet veel zin om heel 't topic te gaan doorspitten..
Wat is het verschil tussen de eerste en tweede hier ?
't zou voor onder m'n S60 zijn.
Bijgevoegde Bestanden
Comment
-
mijn daily zou er over veertiendagen al krijgen,tenzij het natuurlijk weer warmer wordt héBMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
de winterbandjes zijn op de wintervelgjes gelegd.
binnen paar weken als temperatuur koud genoeg is komen ze eronder.2013- Volvo V60 D3 R-Design
2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichtenmet All-season's ben je niét strafbaar. In Frankrijk hebben ze sowieso niet dezelfde wetgeving omtrent winterbanden als in Duitsland, ik heb daar nog nooit gehoord van 'winterbanden verplicht', maar gezond verstand primeert uiteraard.
En met kettingen - zeker als je een 4x4 hebt met 2 paar kettingen - geraak je ook sowieso boven.
Dus om louter op je vragen te antwoorden... je zal ongestraft op je bestemming aankomen
En kijk verder naar Gilles' post, een echte winterband herken je aan dat tekentje en presteert heel wat beter. Maar ik denk dat je zelf ook al zover was, en 't is ook wat minder desastreus als het in gTa z'n post overkomt... Pirelli Scorpion STR is wel degelijk een all-season en geen grove terreinband, de typerende fijne lamellen om grip te zoeken zijn er aanwezig (als ik de juiste band voor ogen heb). Dus écht slecht zit je niet. Of ie het sneeuwvlok-symbool heeft weet ik niet.
Maar een all-season band is altijd een beetje alles en niets... je kan er in de zomer mee rijden, je kan er mee door de sneeuw ploeteren, maar hij zal op geen enkel moment uitblinken. Logisch ook, aangezien verschillende temperaturen een totaal verschillende rubbersamenstelling vereisen.
Sommige all-seasons leunen wel degelijk dichter bij een winter- dan een zomerband aan, en scoren in tests op sneeuw nog niet zo slecht, of zelfs beter dan de slechtste winterbanden. Best van al dat je dus wat opzoekwerk over specifiek deze band verricht op het internet, en kijkt hoe deze presteert in winterse omstandigheden, dan weet je of je je al dan niet ongerust moet maken
@gTa en Fiddy: erg bedankt voor jullie antwoord!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk BerichtenBetreft deze band, zonder sneeuwvlokje.
@gTa en Fiddy: erg bedankt voor jullie antwoord!
Comment
-
Is het te doen om in de zomer te rijden met winterbanden? Ik moet nieuwe banden hebben maar ben van plan om binnen 2 jaar een andere wagen te kopen. Ik zou graag winterbanden hebben maar heb geen zin meer om nog te investeren in 2 paar banden. Ik zou dan met de winterbanden rijden tot als ze op zijn (hopelijk houden ze het 2 jaar uit). Ik doe 25.000 km per jaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Flipke Bekijk BerichtenIs het te doen om in de zomer te rijden met winterbanden? Ik moet nieuwe banden hebben maar ben van plan om binnen 2 jaar een andere wagen te kopen. Ik zou graag winterbanden hebben maar heb geen zin meer om nog te investeren in 2 paar banden. Ik zou dan met de winterbanden rijden tot als ze op zijn (hopelijk houden ze het 2 jaar uit). Ik doe 25.000 km per jaar.
Comment
Comment