Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Dat winterbanden verplicht zijn in Duitsland zal ook wel veel te maken hebben met het feit dat de auto-industrie zo machtig is in Duitsland.

Iedereen gaat blijkbaar klakkeloos mee met de hype. Ik ben ook voorstander van winterbanden maar enkel als je genoeg km doet. Anders ben je beter af met all season banden.

Als ik de praatjes lees die sommigen hier neerzetten. Ze kunnen zo aan de slag bij de marketingafdeling van de bandenproducenten: lucht in zakken verkopen.
    Wacht even... In strikte zin zijn winterbanden niet verplicht in Duitsland. De wet omschrijft enkel dat je aangepaste banden moet hebben. Dus enkel wanneer er sneeuw op de wegen ligt en/of het heel koud is dan moet je idd winterbanden hebben of zelfs sneeuwkettingen bij hebben. Je zou eens moeten weten wat ze in Duitsland meemaken met Belgen die op wintersport vertrekken op hun versleten zomerbanden. Logisch dat ze hier paal en perk aan stellen.
    HEt is trouwens verkeerd te denken dat een winterband pas nut heeft wanneer het vriest of er sneeuw ligt. Wanneer het gewoon koud en/of nat is hebben winterbanden ook nut.
    Hopelijk nemen veel mensen dit jaar hun voorzorgen zodat ik niet meer pas om 14u00 aankom op mijn werk omdat er eens een vlokje sneeuw uit te lucht valt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      Dat winterbanden verplicht zijn in Duitsland zal ook wel veel te maken hebben met het feit dat de auto-industrie zo machtig is in Duitsland.

Iedereen gaat blijkbaar klakkeloos mee met de hype. Ik ben ook voorstander van winterbanden maar enkel als je genoeg km doet. Anders ben je beter af met all season banden.

Als ik de praatjes lees die sommigen hier neerzetten. Ze kunnen zo aan de slag bij de marketingafdeling van de bandenproducenten: lucht in zakken verkopen.
      Volgens mij doet het aantal afgelegde kms niet ter zake of er wel of niet over winterbanden moet nagedacht worden. Of je nu door een bepaalde situatie/omstandigheid een crash doet met een gemiddelde van 5.000 km per jaar of je doet een crash met een gemiddelde van 50.000 km per jaar in dezelfde omstandigheden dan komt dat toch op hetzelfde neer ? Het is geen kwestie van "verslijten" maar van veiliger rijden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
        Volgens mij doet het aantal afgelegde kms niet ter zake of er wel of niet over winterbanden moet nagedacht worden. Of je nu door een bepaalde situatie/omstandigheid een crash doet met een gemiddelde van 5.000 km per jaar of je doet een crash met een gemiddelde van 50.000 km per jaar in dezelfde omstandigheden dan komt dat toch op hetzelfde neer ? Het is geen kwestie van "verslijten" maar van veiliger rijden.
        een mooie ²²²

de snelwegen zijn meestal vrij deftig geruimd, volgens mij gebeuren bij sneeuwval de meeste ongevallen op secundaire en kleinere wegen, dus daar waar diegenen die maar een paar km's per dag afleggen ook komen.
        Ik vind het dan ook maar een onzinnige opmerking om te beweren dat het volkomen onnodig is winterbanden op te leggen als je geen grote afstanden aflegt... meer zelfs, de mensen die weinig rijden in de winter gaan ook veel minder het gevoel in de vingers krijgen om met glad wegdek om te springen en adequaat te reageren wanneer het eventjes misloopt dan die mensen die de godganse dag op de baan zitten, ook wanneer het sneeuwt.

Comment

• Privé doe ik geen 10000km per jaar, en ik rij al jaren op winterbanden in de winter.
          Voor het werk rij ik tussen 65 en 80000km per jaar, en rij ik altijd op zomerbanden.
          Ik heb nog nooit echt winterbanden nodig gehad, en heb me altijd al aangepast aan de weersomstandigheden, maar privé wil ik niet voor aap staan op een besneeuwde helling, en kies ik resoluut voor wintersloefen.
          Laat ze dan maar grapjes maken over die achterwielaandrijvers die nergens geraken vanaf dat het sneeuwt, terwijl ik ze vrolijk voorbij rijd.

Zijn winterbanden 'nodig'?
          Nee, maar 't is ferm gemakkelijk om altijd zo veilig mogelijk onderweg te zijn.

Comment

• edit 123
            Last edited by Hybris; 19/10/2010, 22:57.
            2006 - Opel Astra H COSMO 1.7 CDTI

Comment

• Vorige week winterbanden op de Suzuki Jimny van het werk laten leggen (zoals elke winter). Daarstraks moest ik ergens terugdraaien, waardoor er dus geen snelheid overblijft & heb me er een slipper gemaakt dat het niet normaal was. Dankzij kasseien & vocht.

Comment

• Vettige laag wegens nieuwe banden?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten

Mensen die 50.000km per jaar doen hebben toch iets meer kans op een schuiver met slechte afloop dan mensen die maar 5000km doen, dat lijkt me niet meer dan logisch. En mensen die meer km doen zullen ook veel sneller in streken komen waar winterbanden onontbeerlijk zijn. Iemand die enkel rond de kerktoren rijdt in pakweg West-of Oost Vlaanderen heeft volgens mij geen behoefte aan winterbanden. Een klein beetje rijvaardigheid en voorzichtigheid is al genoeg voor zo'n mensen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMER Bekijk Berichten
                    Donderdag ga ik ook het verschil tussen zomer en winterbanden eens aan den lijve gaan ondervinden.
                    Uitnodiging gekregen van GoodYear voor een Safe Driving Experience

Het programma.

- Remmen en uitwijken op een glad wegdek

- Ervaar zelf het verschil tussen winter- en zomerbanden

- Een RunOnFlat testdrive, waarbij u zelf kan ondervinden hoe goed een auto met een lege RunOnFlat-band rijdt

- Hoe omgaan met aquaplaning: beheers je wagen bij aquaplaning zowel rechtdoor als in de bochten

- Doe de slalom! Ondervind zelf de moeilijkheidsgraad van de befaamde slalomtest en optimaliseer je reactiesnelheid

Ik vraag mij af wat er allemaal te wachten staat.
                    Ik heb dat vorig jaar gedaan, dit was wel leuk, maar je moet er niet al te veel van verwachten.
                    De hoeveelheid tijd die je zelf achter het stuur zit is redelijk beperkt.
                    2012 Renault Megane RS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                      Wacht even... In strikte zin zijn winterbanden niet verplicht in Duitsland. De wet omschrijft enkel dat je aangepaste banden moet hebben. Dus enkel wanneer er sneeuw op de wegen ligt en/of het heel koud is dan moet je idd winterbanden hebben of zelfs sneeuwkettingen bij hebben. Je zou eens moeten weten wat ze in Duitsland meemaken met Belgen die op wintersport vertrekken op hun versleten zomerbanden. Logisch dat ze hier paal en perk aan stellen.
                      HEt is trouwens verkeerd te denken dat een winterband pas nut heeft wanneer het vriest of er sneeuw ligt. Wanneer het gewoon koud en/of nat is hebben winterbanden ook nut.
                      Hopelijk nemen veel mensen dit jaar hun voorzorgen zodat ik niet meer pas om 14u00 aankom op mijn werk omdat er eens een vlokje sneeuw uit te lucht valt.
                      Correctie, vanaf deze winter is het wel dégelijk verplicht in Duitsland.

Een bevriende bandenboer, vertelde me wel onlangs dat, doordat er nu zo'n nadruk gelegd wordt op winterbanden, de zomerbanden een dusdanige rubbersamenstelling krijgen, dat ze helemaal niet meer geschikt zijn voor de winter. Maw, de zomerband van pakweg 15j geleden had bij koude temperaturen, volgens hem, veel meer grip.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Crosscountry Bekijk Berichten
                        Maw, de zomerband van pakweg 15j geleden had bij koude temperaturen, volgens hem, veel meer grip.
                        of hoe creeert een industrie zijn eigen behoeftes, allemaal te danken aan de onbegrensde paar stukjes autobahn in duitsland

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ICEFARMER Bekijk Berichten
                          Donderdag ga ik ook het verschil tussen zomer en winterbanden eens aan den lijve gaan ondervinden.
                          Uitnodiging gekregen van GoodYear voor een Safe Driving Experience

Het programma.

- Remmen en uitwijken op een glad wegdek

- Ervaar zelf het verschil tussen winter- en zomerbanden

- Een RunOnFlat testdrive, waarbij u zelf kan ondervinden hoe goed een auto met een lege RunOnFlat-band rijdt

- Hoe omgaan met aquaplaning: beheers je wagen bij aquaplaning zowel rechtdoor als in de bochten

- Doe de slalom! Ondervind zelf de moeilijkheidsgraad van de befaamde slalomtest en optimaliseer je reactiesnelheid

Ik vraag mij af wat er allemaal te wachten staat.

Ik ga ook, zijn er nog?

Comment

• Nog uitnodigingen op overschot?
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                              Nog uitnodigingen op overschot?

Je moest je aanwezigheid bevestigen voor 12u vandaag, ik denk dat het niet meer zal gaan...
                              Inschrijven kon gewoon op de site van goodyear

Comment

• Ik ben gisteren een setje Pirelli Sottozero's gaan halen voor onder de 166, montage zal voor dit of volgend weekend zijn
                                Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

• Oesje, te laat dus...
                                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gert1 Bekijk Berichten
                                    Vorige week winterbanden op de Suzuki Jimny van het werk laten leggen (zoals elke winter). Daarstraks moest ik ergens terugdraaien, waardoor er dus geen snelheid overblijft & heb me er een slipper gemaakt dat het niet normaal was. Dankzij kasseien & vocht.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                    Vettige laag wegens nieuwe banden?
                                    Zou niet mogen, want het zijn dezelfde banden als vorig jaar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gert1 Bekijk Berichten
                                      Vorige week winterbanden op de Suzuki Jimny van het werk laten leggen (zoals elke winter). Daarstraks moest ik ergens terugdraaien, waardoor er dus geen snelheid overblijft & heb me er een slipper gemaakt dat het niet normaal was. Dankzij kasseien & vocht.
                                      Zal meer te maken hebben met het 'bouncy' karakter van een Jimny.
                                      En in zo'n omstandigheden (natte kasseien) heb je met geen enkele band veel grip.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AMVDVD Bekijk Berichten
                                        Momenteel zitten er op de 1-reeks van men vriendin 18" runflats, een setje stalen velgen 16" met winterbanden liggen klaar.

Kan ik zelf de velgen wisselen? Rekening houdend met RFT naar gewone winterbanden... Of dient er iets aangepast te worden aan de boordcomputer?
                                        Niemand die hier iets over weet? En al die BMW kenners?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AMVDVD Bekijk Berichten
                                          Kan ik zelf de velgen wisselen?
                                          Ja.

Rekening houdend met RFT naar gewone winterbanden...
                                          Maakt geen verschil. Er zijn geen specifieke sensoren aangebracht. Er is niets (erg) speciaals aan die velgen. Enkel de banden hebben een versterkte boord.

Of dient er iets aangepast te worden aan de boordcomputer?
                                          Nee. Je krijgt nog steeds meldingen dat de bandenspanning afwijkt mocht je lekrijden. Het enige verschil is dat je beter stopt met rijden

Comment

Working...
                                          X