Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
-
Het gaat weer warmer worden tegen het einde van de week. Ik wacht nog effe2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenIn principe 4 jaar voor winterbanden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten4mm tov de blokjes dan? Want ik heb er hier nog en twijfel om ze te vervangen. Voorlopig vind ik geen goede (goedgeprijsde) set nieuwe winterbanden dus wacht ik ng even.
Normaal staan er twee soorten slijtindicatoren op, eentje voor sneeuw en eentje 'gewoon'.2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenKlopt toch wel, ongeveer. En van zodra je richting 4mm restprofiel gaat is het grote nut van winterbanden (op sneeuw en ijs) ook bijna 'op' en zou je gaan moeten swappen.
Heeft wel meer te maken met zuinigheid dan met gezond verstand.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenIn principe 4 jaar voor winterbanden.
Maar dat wordt hier door de meesten afgedaan als marketing
Net zoals het nut van winterbanden ook marketing is
Uiteraard gaan de eigenschappen van rubber achteruit naarmate dat ouder wordt. Maar da's elk jaar het geval... een band van 2 jaar presteert 'iets' minder dan een nieuwe, eentje van 6 jaar presteert weer iets minder dan eentje van 4. Je kan daar geen concreet getal op plakken, da's gewoon een lineair verouderingsproces. Maar da's wel wat de producenten doen. Uiteraard is na 4 jaar het rubber dus ook een deel van z'n goede eigenschappen kwijt, maar dat wil niet zeggen dat ie opeens véél slechter is dan het jaar voordien hé. Als je het kan doe je er goed aan ze te vervangen, maar indien ze goed gestockeerd zijn zie ik er geen graten in er nog 1 of 2 winters mee door te rijden tot ze ook qua profieldiepte 'op' zijn.
Net zoals 'vanaf onder de 7° ben je beter af met winterbanden'. Ook een cijfertje waar alle producenten mee komen aandraven. In de praktijk blijkt op een droog wegdek met temperaturen van net boven het vriespunt, de zomerband nog steeds meestal beter te scoren.
Nu weerleg ik dus niet dat een band slechter wordt naarmate dat ze ouder wordt... maar je moet alles met een korreltje zout nemen en relativeren. Uiteraard, als je echt niet op het geld moet kijken vervang je beter elk jaar je winterbanden, dan heb je ook elk jaar terug een vol profiel. En die profieldiepte is imo belangrijker bij winterbanden dan dat jaartje min of meer... liever een band van 5 jaar met 7mm profiel dan eentje van 2 jaar met nog 3 à 4mm, al zal die eerste theoretisch (althans volgens de bandenproducenten) slecht zijn en die tweede goed
En ook liever een conti van 4 jaar, dan een nieuwe roadstone of champiro ofzo
Comment
-
Volgens Bild verdubbelt de Duitse overheid binnenkort de boete voor autobestuurders die nog met zomerbanden rijden als er sneeuw ligt. Het bedrag wordt opgetrokken van 20 naar 40 euro. Als door de ongeschikte banden ook nog eens een gevaarlijke situatie ontstaat, wordt de boete 80 in plaats van 40 euro.
Het ministerie van Verkeer in Berlijn heeft de wetswijziging in voorbereiding. Minister van Verkeer Peter Ramsauer had eerder deze maand al aangekondigd dat hij streeft naar een uniforme winterbandenregeling voor de hele Europese Unie. (kve)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichtenstapel je de zomerbanden (met velg) best plat op elkaar? of speelt dat geen rol hoe je ze in de berging smijt?
De banden vertikaal op mekaar leggen gaat ook, maar dan kunnen de velgen mekaar mogelijks raken natuurlijk.
Wat ook kan is de velgen op een buis monteren zodat de banden naast mekaar horizontaal hangen. Het uitgangspunt is dat de banden niet op hun loopvlak steunen in rust.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichtenstapel je de zomerbanden (met velg) best plat op elkaar? of speelt dat geen rol hoe je ze in de berging smijt?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten4mm in totaal denk ik hè.
Normaal staan er twee soorten slijtindicatoren op, eentje voor sneeuw en eentje 'gewoon'.
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenJa, dat klopt inderdaad, maar er zitten er hier meer die dat niet geloven dan die dat wel geloven.
Heeft wel meer te maken met zuinigheid dan met gezond verstand.
Wat ouderdom betreft: winterbanden (zeker de vorige generatie alvast) lijden m.i. erg onder veroudering. Ooit een 18" winterband op een '7 moeten vervangen wegens lek, en daar hetzelfde type op gelegd maar nieuw. De andere hadden nog 7 à 8 mm profiel en zo'n 10.000 km erop zitten, dus quasi nieuw qua profiel maar wel 4 jaar oud. Verschil was duidelijk voelbaar bij het remmen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenIdeaal is als je ze op een velgentoren kan smijten waarbij de banden mekaar niet raken.
De banden vertikaal op mekaar leggen gaat ook, maar dan kunnen de velgen mekaar mogelijks raken natuurlijk.
Wat ook kan is de velgen op een buis monteren zodat de banden naast mekaar horizontaal hangen. Het uitgangspunt is dat de banden niet op hun loopvlak steunen in rust.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk BerichtenAllé mannen v/h winterrubber...haal, installeer alvast weer uw zomerbanden van stal, want de meteo verwacht 15°C en meer volgende week ! Blijf je rijden met winterbanden bij deze temperaturen verbruik je niet alleen meer rubber dat aan 't wegdek blijft kleven maar ook meer brandstof...foei voor 't milieu!!!
Of toch niet installeer maar jongens, dan spijs je tenminste de staatskas, die nu al het geld goed kan gebruiken tijdens deze economische crisis ...dank u wel jongens en meisjes met winterrubbers gemonteerd voor jullie 15 % meer brandstofverbruik en het spijsen van de staatskas...zo hoeven er niet direct andere belastingen gevonden te worden die anders verplicht worden voor iedereen terwijl er nu vrijwillig andere inkomsten zijn ;-)Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk BerichtenEn een 4x4 die meer brandstof verbruikt spijst de staatskast dan niet zeker?
O, bovendien, mijn winterbanden verbruiken niet meer t.o.v. mijn zomerbanden aangezien ze smaller zijn.
Nagels met koppen. Koop een 2WD diesel personenwagen om te beginnen en dat zal de staatskas al minder spijzen en minder energie verkwisten dan een pseudo jeep die hoger is dan hij nodig is en waarvan je het 4WD systeem nooit echt gebruikt.
Maar ja, de Belg geeft liever 3000 Euro aan een Quattro (die op zomerbanden weinig meer kan doen in de sneeuw) dan 300 Euro aan winterbanden. Imago...
Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk BerichtenAls ik 't verbruik zie van uwe oude saab(spritmonitor)onderaan uw antwoorden, rij ik nu met Japanse spitstechnologie aan de helft van de prijs van uw verbruik en ben bovendien tweemaal sneller
Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichten
Ook heb ik snel mijn 300€ terugverdiend door:- gemoedsrust en minder stress omdat ik niet tegen 5km/u al op de limiet van m'n banden zit
- minder kans op ongeval, dat kost meestal iets meer dan 300€
- ik verslijt nog altijd even veel "band" per jaar, of ik dat nu verdeel over 1 set of over 2.
Het is als een verzekering. Je betaalt die ook meestal voor niks. Maar zou je zonder willen rijden??
Van dat meerverbruik merk ik ook nooit iets, en nochtans zouden de Nokian Hakkapeliitta 7's van mijn Evo een stuk meer wrijving moeten geven dan mijn zomerbanden.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
Comment