Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik ga ook nog een paar weken wachten.
    OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
      Daarom dat de winterbanden hier in de garage liggen ipv bij een bandenboer . Eerste nacht vriezen = de avond ervoren uurtje sleutelen .
      Dan terug warme nachten = de avond ervoren terug een uurtje sleutelen

Ik gok dat het zeker nog 2 weken duurt alvorens we hier collectief aan de winterbanden gaan. Als ik al niet simpelweg de Z4 op zomerbanden laat staan en het Fiestakrel gebruik om naar het station te glijden als het te zot wordt .
      Ja hier liggen die ook klaar. Al hoop ik dat het een zachte winter word. Heb niet veel zin om veel in de file te staan als er wat vlokken sneeuw vallen
      2006 - Opel Astra H COSMO 1.7 CDTI

Comment

• Heb vandaag er de winterslofjes laten opleggen,
        Dunlop wintersport 3D 235/60/18 op volvo xc60
        en Michelin alpin A4 205/55/16 op de scirocco.
        De kou mag komen

Comment

• Nu al groot tekort aan winterbanden

Bandenproducenten kunnen vraag nauwelijks aan

Wie nog geen winterbanden heeft besteld, dreigt er ook geen meer te vinden. De bandencentrales kampen nu al met een schaarste. Verschillende courante bandenmaten zijn zelfs al uitverkocht.
          In sommige bandencentrales moeten de automobilisten wachten tot eind november en begin december om hun wagen van winterbanden te voorzien, een gevolg van de vroege stormloop op de winterbanden.

Klaar voor winterprik

Na de strenge winter van 2009-2010 willen veel automobilisten zich niet meer laten verrassen door de eerste winterprik en hebben ze tijdig winterbanden gekocht. 'De verkoop is sinds half oktober meer dan verdubbeld in vergelijking met vorig jaar. De voorraad van de bandenfabrikaten raakt daardoor zo goed als uitverkocht. Er zijn nu al geen runflatbanden voor de winter meer verkrijgbaar', zegt Olivier Renard van garageketen Auto5.

'We wisten al sinds de voorbije zomer dat er dit jaar minder winterbanden zullen worden geproduceerd', vertelt de marketingdirecteur van Auto5. 'De verkoop van nieuwe auto's is dermate toegenomen dat de bandenproducenten zich hebben toegespitst op zomerbanden die traditiegetrouw op nieuwe auto's worden gemonteerd. Daardoor was er minder productiecapaciteit voor winterbanden. Er zijn ook weinig koopjes te doen op de winterbandenmarkt omdat de producenten voorrang geven aan hun premiummerken ten nadele van de doorgaans goedkopere tweede merken.'

Ook bij de bandencentrales hebben ze een verklaring. 'Door de economische crisis zijn de producenten minder banden gaan produceren om een grote stock te vermijden. Maar nu zijn ze blijkbaar opnieuw onvoldoende voorbereid op een toenemende vraag naar winterbanden. Bepaalde courante bandenmaten zullen zelfs niet worden geleverd', zegt Karen Buyle, zaakvoerster van de bandencentrale De Geyter in Sint-Amandsberg.

Extra werkkracht

'We noteren opnieuw een stijgende vraag naar winterbanden. De klanten waren er heel vroeg bij. Normaal monteren we winterbanden vanaf midden november maar dit jaar zijn we al midden oktober gestart. Zelfs gepensioneerde automobilisten nemen het zekere voor het onzekere. We hebben zelfs een bijkomende werkkracht in dienst genomen om de klanten tijdig te bedienen. Gelukkig hebben we een grote voorraad winterbanden kunnen opslaan', zegt Buyle.

Wachttijden

Ariane Geypens van Atlon Car Lease, een verhuurbedrijf met 30.000 voertuigen, zegt dat vooral de grote bandencentrales in de steden moeilijk kunnen volgen. 'Daar zijn nu wachttijden tot eind november', zegt Geypens. 'De stormloop op de winterbanden is ook het gevolg van de vroege sensibiliseringcampagnes. We hebben de klant nu de mogelijkheid geboden om vanaf 1 oktober winterbanden te laten monteren.'

'We merken ook dat de producenten weinig voorraad hebben. De vraag naar meer winterbanden wordt ook veroorzaakt door de Europese regelgeving. In verschillende landen zijn winterbanden verplicht.'
          Vreemd dat de bandenproducenten geen extra capaciteit hebben voorzien na vorig jaar. Je zou toch denken dat ze hier goed aan kunnen verdienen...

Comment

• de telegraaf heeft zijn eigen hollandse versie, maar met aangepaste ketens

marketing-gezever

Comment

Vergeef me, maar als het enkel een truukje van de tractiecontrole was, zou het betekenen dat de Audi Q5 bij gasgeven gewoon geen wielen zou laten bewegen: het vermogen van de motor op de voorste of achterste as op rollen zou door de tractiecontrole geknepen worden, maar de Q5 zou de heuvel niet op geraken.

Om zottigheden zoals op die Q5 te vermijden heb je niet alleen een sperdiff nodig op de beide individuele assen, maar ook nog eens een sperdiff op de verbinding tussen voorste en achterste as. En die laatste is op de Q5 overduidelijk niet geactiveerd, als ie al bestaat.
              Die bestaat maar is een torsen. Torsen komt van Torque sensing maar dat systeem kan niet overweg met een 0-100 verhouding en krijg je dus dit als gevolg. Oplossing is inderdaad het centrale diff sperren.

Comment

• Zo.

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

Volgende week zal het 's nachts weer winterbandenweer worden, maar overdag nog niet .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

marketing-gezever

Ik denk het niet. Enkele weken geleden wisten ze in mijn bandencentrale al te vertellen dat er niet veel voorraad is. Als het nu weer een harde winter wordt dan zullen de prijzen voor winterbanden torenhoog zijn.

Comment

• Sinds vandaag .
                    Vanvoor pirelli sottozero's en omdat ze vanachter op waren liggen daar nu bridgestones blizzak, was het enigste wat ze nog op voorraad hadden in 18 inch.
                    Iemand ervaringen met de bridgestone ?
                    2012 E92 Bmw 335i DKG
                    1991 E30 320i

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                      Ik denk het niet. Enkele weken geleden wisten ze in mijn bandencentrale al te vertellen dat er niet veel voorraad is. Als het nu weer een harde winter wordt dan zullen de prijzen voor winterbanden torenhoog zijn.
                      tis duidelijk geen journalistiek maar klakkeloos overnemen van een persbericht, van de industrie

Comment

• Winterbanden liggen er al sinds de vorige winterprik op onze firmawagen (leasing, dus op kosten van de leasemaatschappij) en vandaag een platte band gereden een snee in de zijkant;...snap niet hoe ik er aan kom

Nieuwe band moest worden besteld en ze weten niet wanneer ie binnen komt.

Comment

• Ze liggen al 2 weken te blinken in de berging, toch minstens nog een week wachten want het weer blijft te warm. Vorig jaar zijn ze er pas het eerste weekend van december opgekomen, dat was toen volgens mij ook het eerste echte koude ook.

Comment

• Eventjes iets anders:

standaard is m'n auto geleverd met banden met snelheidscode W (270km/h), m'n winterbanden hebben het label V (240km/h), wilt dat dan zeggen dat ik ook zo'n stickertje moet hebben ?

Dit is wat de wetgeving zegt ivm winterbanden (DE enz.):
                            "Tijdens deze periode
                            (1-10 tot 30-4) staat de wetgeving het gebruik van winterbanden toe die een lagere snelheidscode hebben dan de originele banden. Voorwaarde is dat er dan een sticker op een zichtbare plek op het instrumentenbord gekleefd wordt waarop de maximum snelheid van de band staat."

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                              Winterbanden...

Nee, een ander vraagje...

Weet er iemand waar ik maattabel kan vinden van zo'n autosokken? Ik zou eventueel eens kijken of ik geen setje truck-sokken kan gebruiken voor mijne x5...
                              Op www.autosock.com :-) :-)
                              Al gekeken, er staat niets tussen voor je 325's
                              Maar de ervaringen die ik hier lees zijn niet zo positief over de sock : http://www.snowtalk.nl/viewtopic.php...524e7a29961dd8
                              Last edited by MaXX99; 05/11/2010, 11:18.
                              Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                Bestaat niet voor mijn maat natuurlijk...

Ik denk dat ik een zak cement of zand ga meedoen
                                Dan kan je eventueel eens uitkijken of je geen "Maggi Trak SUV" sneeuwketting kan steken. Die is onafhankelijk van de breedte van de band.
                                Edit: Al gekeken ondertussen en ik vind we wel voor 275/40R20, dus die passen ook op jouw 325/30R21 (zelfde wieldiameter)

Als het sneeuwt mag het dus
                                81.4.4. Wielbanden moeten een loopvlak hebben zonder holten of uitsprongen die de openbare weg kunnen beschadigen.
                                Slechts bij sneeuw of ijzel mogen de banden van sneeuwkettingen voorzien worden.
                                Spijkerbanden zijn verboden.
                                Wanneer de weersgesteldheid het rechtvaardigt kan de Minister van Verkeerswezen evenwel bij uitzondering en onder de door hem vastgestelde voorwaarden, het gebruik van die banden toelaten.
                                En anders doe je zoals ik ... winterbanden
                                Ik heb een setje style 177's (255/55R19) besteld. Ze komen eerstdaags toe .. vraag me wel af hoe zo een 'smalle' band eronder gaat uitzien . Bij Salesafter hebben ze een etje met Blizak's voor iets meer dan 2K € ....
                                Last edited by MaXX99; 05/11/2010, 11:42.
                                Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                                  Eventjes iets anders:

standaard is m'n auto geleverd met banden met snelheidscode W (270km/h), m'n winterbanden hebben het label V (240km/h), wilt dat dan zeggen dat ik ook zo'n stickertje moet hebben ?

Dit is wat de wetgeving zegt ivm winterbanden (DE enz.):
                                  "Tijdens deze periode
                                  (1-10 tot 30-4) staat de wetgeving het gebruik van winterbanden toe die een lagere snelheidscode hebben dan de originele banden. Voorwaarde is dat er dan een sticker op een zichtbare plek op het instrumentenbord gekleefd wordt waarop de maximum snelheid van de band staat."

Wanneer je wagen gehomologeerd is met banden die snelheidscode W moeten hebben en je legt winterbanden met code V dan moet je een stickertje kleven.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                    Wanneer je wagen gehomologeerd is met banden die snelheidscode W moeten hebben en je legt winterbanden met code V dan moet je een stickertje kleven.
                                    en wat als uw wagen zelf al begrensd is op 180, en uw banden sowieso een hogere snelheidsindex hebben, winter en zomerbanden?

Comment

• Problem solved.
                                      Last edited by Beta; 05/11/2010, 14:23.
                                      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Winterbanden verliezen boven die 7 graden niet alleen grip, maar door de hitte die ze genereren slijten ze heel snel. Hoe warmer het weer, hoe meer het slijten en gripverlies. Een set goede zomerbanden en een set goede winterbanden, is goedkoper dan 3 tot 4 sets goede winterbanden om eenzelfde kilometrage te halen. En dan zwijg ik nog over de risico's door de verlengde remafstand bij warmer weer.

Comment

Winterbanden verliezen boven die 7 graden niet alleen grip, maar door de hitte die ze genereren slijten ze heel snel. Hoe warmer het weer, hoe meer het slijten en gripverlies. Een set goede zomerbanden en een set goede winterbanden, is goedkoper dan 3 tot 4 sets goede winterbanden om eenzelfde kilometrage te halen. En dan zwijg ik nog over de risico's door de verlengde remafstand bij warmer weer.
                                          Idd.
                                          Had het intussen ook al afgeraden. Het heeft gewoon geen nut. Dan beter zomer- en winterbanden afwisselen. Kost je allicht minder (nu ja, tenzij je een tweede set alu velgen neemt) en je kar rijdt er dan per seizoen ook nog eens beter door.

Voor de anderen: iemand vroeg mij hoe het zat met winterbanden in de zomer.
                                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                                          X