Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
En dat helpt niet als ik dat nu opzet in de wagen?
Het normale devies is dat je alle rijhulp laat opstaan tot deze het onmogelijk maakt om te rijden. DTC op een BMW kan wel eens je plannen verknoeien om een heuvel op te rijden, aangezien de tractiecontrole niet toelaat dat de achterwielen sneller doorspinnen dan de voorwielen.
Het normale devies is dat je alle rijhulp laat opstaan tot deze het onmogelijk maakt om te rijden. DTC op een BMW kan wel eens je plannen verknoeien om een heuvel op te rijden, aangezien de tractiecontrole niet toelaat dat de achterwielen sneller doorspinnen dan de voorwielen.
Geavanceerdere piloten mogen alles afzetten
Hmm beetje verwarring, zal het direct goed opschrijven zodat ieder mee is:
Bij een moderne BMW gebouwd na +-2003 (nachecken in voertuigdocumentatie bij twijfel):
- Nergens aankomen = DSC, ook wel ESP genoemd bij andere merken. Perfect om een sneeuwige helling op te komen (nie bang zijn volgas te geven als je tractie nodig hebt en het vermogen bij de eerste ingreep van het DSC (antispinn zit ingebouwd) wordt gesmoord). Bij deze auto's alsook alle auto's met ESP: vergeet pompend remmen, gewoon vol op de rem en sturen naar waar je wilt bij een slip waar de snelheid er zo snel mogelijk uit wilt. De auto doet de rest.
- Korte druk op dtc: dtc staat geel in het dashboard = sportversie DSC. Laat toe de aandrijfwielen te spinnen doch niet onnoemelijk veel. Laat ook licht overstuur toe zolang de stabiliteit niet in het gedrang komt. Maar niks voor amateurs die hiervan al serius schrikken. In zeer uitzonderlijke gevallen verbetert het ook de tractie, vooral wanneer het eigenlijk té glad is voor je banden en de DSC overreageerd. Dus vooral leuk voor wat spielerij maar met een beetje hulp als je het te bont maakt. Reageert ook snel als je begint te slippen zonder dat je zelf het uitgelokt hebt (u draait niet aan uw stuur). (Geen pompend remmen hier ook nie!)
- Lange druk = uitroepteken in waarschuwingsdriehoek met pijl errond: alle systemen behalve ABS uitgeschakeld. Dit schakel je NIET af op de openbare weg voor de eerste keer, want de auto reageerd helemaal anders en helpt niks, nada als je het te bont maakt (snel gebeurd op ijs)... Enkel voor serieuze piloten die beseffen waar ze aan beginnen... Kan ook helpen als je echt vast zit en je volle wielspin wilt om los komen, enkel daarom kun je ESP bij een deel auto's afzetten...
Het "grappige" is natuurlijk dat al die auto's zonder ESP in de laatste categorie vallen. Volg een cursus als je je wagen wilt beheersen op gladde ondergrond want hier de basis proberen uitleggen is mss geen goed idee...
ASR op een achterwielaandrijver zorgt er vooral voor dat je geen heftig en ongecontroleerd overstuur krijgt bij het te vroeg en te veel gas geven bij het uitkomen van een bocht. En het help ook de tractie bij het wegrijden in sneeuw. Maar al bij al brengt ASR een achterwielaandrijver ong. op het niveau van een voorwielaandrijver zonder ASR of ESP. Dus wees maar extra voorzichtig (als je niet eens wist welke hulp je krijgt...).
voor de rest, nog veel veilig rijplezier toegewenst
- Korte druk op dtc: dtc staat geel in het dashboard = sportversie DSC. Laat toe de aandrijfwielen te spinnen doch niet onnoemelijk veel. Laat ook licht overstuur toe zolang de stabiliteit niet in het gedrang komt.
Inderdaad opvallend dat een beperkte hoek van overstuur mogelijk is, voordat het systeem ingrijpt. Met alles aan krijg je hem (op niet sneeuw/ijs) niet in overstuur, met alles uit kan je zelfs een 360° doen.
Voor de lol eens een Advanced cursus bij BMW volgen. Er zit een oefening waar je perfect kan merken wat het verschil is in de drie standen . Met alles aan kan je op een driftcirkel plankgas geven: de wagen zal niet slippen, zal niet onder- of oversturen en zal zelfs geen gas geven .
En ik rij met DTC aan met mijn Z4M met dit weer, en dan laat ie op volle sneeuw nog toe dat ik aan het driften sla .
Op volle sneeuw, verse sneeuw (dus wanneer er nog redelijk wat grip is met winterbanden) ook met DSC uit, meestal zelfs ook met ASC+T uit (dus alles uit uitgezonderd ABS en CBC). Omdat je zo eenvoudigweg veel meer controle over de auto hebt (idem op circuit, zeker in de regen).
Op ijs, of twijfelachtige rijstroken op autostrades bij winterweer, laat ik de hele janboel toch ook aan staan. Van die zijdelingse zwiepers door verschillende grip links/rechts kunnen daar toch vrij efficiënt mee worden opgevangen, om maar iets te zeggen.
Nu viel het al snel op wie geen moer geeft om deftige banden, die houden dan ook het verkeer gigantisch hard op.
Echt? Ik heb vandaag niet anders gereden dan anders met mijn zomerbanden. Heb geen enkel, maar dan ook geen enkel probleem gehad met grip.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Vandaag op m'n vrije dag met de CLK320 van de mama boodschappen gedaan.
Een kleine ramp, deze kar in de sneeuw, op zomerbanden.
Aan 2km/h m'n straat indraaien, en de ESP maakte al overuren, klein beetje gas, weer ESP die tussenkomt....lichtjes remmen, direct tussenkomst van de ABS.
(zomer)banden zijn zgan Michelins...
Later op de dag, ongeveer dezelfde route gedaan met de IX55 van m'n pa, op Nokian wintersloefen, je voelde niet dat er sneeuw lag.
Mij moet je niet overtuigen van het nut van winterbanden.
de clk zijn zomerbanden zijn even oud als de auto ?
zgan = zo goed als nieuw
edit; DOT 0608, met de volle 6000km, rijstijl van een 58-jarige vrouw... dus geen banden van 2001
De wagens in onze familie worden maniacaal onderhouden, zelfs die waardeloze roestbak van een clk . (vorig jaar complete respray laten doen, wegens de gekende roestplekjes op de clk's van die generatie)
dan moet je proberen ewa minder gas te geven, mijn clk bracht me overal zonder prob
1mm gas----> ESP.
Die kar heeft echt nood aan winterbanden.
Oom van me heeft nog een clk 230 compressor staan, en die heeft wel winterbanden (die doet ook wel iets meer dan 4000km op een jaar) en 't is nu ook niet direct om over naar huis te schrijven...
Hmm beetje verwarring, zal het direct goed opschrijven zodat ieder mee is:
Bij een moderne BMW gebouwd na +-2003 (nachecken in voertuigdocumentatie bij twijfel):
- Nergens aankomen = DSC, ook wel ESP genoemd bij andere merken. Perfect om een sneeuwige helling op te komen (nie bang zijn volgas te geven als je tractie nodig hebt en het vermogen bij de eerste ingreep van het DSC (antispinn zit ingebouwd) wordt gesmoord). Bij deze auto's alsook alle auto's met ESP: vergeet pompend remmen, gewoon vol op de rem en sturen naar waar je wilt bij een slip waar de snelheid er zo snel mogelijk uit wilt. De auto doet de rest.
- Korte druk op dtc: dtc staat geel in het dashboard = sportversie DSC. Laat toe de aandrijfwielen te spinnen doch niet onnoemelijk veel. Laat ook licht overstuur toe zolang de stabiliteit niet in het gedrang komt. Maar niks voor amateurs die hiervan al serius schrikken. In zeer uitzonderlijke gevallen verbetert het ook de tractie, vooral wanneer het eigenlijk té glad is voor je banden en de DSC overreageerd. Dus vooral leuk voor wat spielerij maar met een beetje hulp als je het te bont maakt. Reageert ook snel als je begint te slippen zonder dat je zelf het uitgelokt hebt (u draait niet aan uw stuur). (Geen pompend remmen hier ook nie!)
- Lange druk = uitroepteken in waarschuwingsdriehoek met pijl errond: alle systemen behalve ABS uitgeschakeld. Dit schakel je NIET af op de openbare weg voor de eerste keer, want de auto reageerd helemaal anders en helpt niks, nada als je het te bont maakt (snel gebeurd op ijs)... Enkel voor serieuze piloten die beseffen waar ze aan beginnen... Kan ook helpen als je echt vast zit en je volle wielspin wilt om los komen, enkel daarom kun je ESP bij een deel auto's afzetten...
Het "grappige" is natuurlijk dat al die auto's zonder ESP in de laatste categorie vallen. Volg een cursus als je je wagen wilt beheersen op gladde ondergrond want hier de basis proberen uitleggen is mss geen goed idee...
ASR op een achterwielaandrijver zorgt er vooral voor dat je geen heftig en ongecontroleerd overstuur krijgt bij het te vroeg en te veel gas geven bij het uitkomen van een bocht. En het help ook de tractie bij het wegrijden in sneeuw. Maar al bij al brengt ASR een achterwielaandrijver ong. op het niveau van een voorwielaandrijver zonder ASR of ESP. Dus wees maar extra voorzichtig (als je niet eens wist welke hulp je krijgt...).
voor de rest, nog veel veilig rijplezier toegewenst
Dat "niet pompend remmen" heeft toch niks met de DSC te maken, maar met de ABS
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Ah gij houdt dat verkeer dus op daar in Sint-Truiden!
Nee, in tegendeel, ik werd opgehouden.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment