Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Echt? Ik heb vandaag niet anders gereden dan anders met mijn zomerbanden. Heb geen enkel, maar dan ook geen enkel probleem gehad met grip.

    Idem hier ... heb zelfs een Q7 3.0 TDI ingehaald

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      rotgaspedaal van die benzen in die tijd
      Awel, daar heb je wel een punt!
      Als die kar in sportstand staat, kunde daar nie normaal mee vertrekken bijna, enorm gevoelig gaspedaal.
      (stond vandaag wel mooi in "winter" voor alle duidelijkheid, maar toch, enorm gevoelig gaspedaal)

      Ze mag een nieuwe kopen, maar ze wil per sé dendezen houden...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Op volle sneeuw, verse sneeuw (dus wanneer er nog redelijk wat grip is met winterbanden) ook met DSC uit, meestal zelfs ook met ASC+T uit (dus alles uit uitgezonderd ABS en CBC). Omdat je zo eenvoudigweg veel meer controle over de auto hebt (idem op circuit, zeker in de regen).

        Op ijs, of twijfelachtige rijstroken op autostrades bij winterweer, laat ik de hele janboel toch ook aan staan. Van die zijdelingse zwiepers door verschillende grip links/rechts kunnen daar toch vrij efficiënt mee worden opgevangen, om maar iets te zeggen.
        Ik heb geen DSC (wel ASC), en net in die omstandigheden (strepen droog en strepen sneeuw/ijs/modder op de snelweg) mis ik dat wel eens. Bij het van baanvak wisselen voel je dat de auto eerst links en vervolgens rechts afgeremd wordt, en tegelijk wat grip verliest. Dan is het leuk om te weten dat er een elektronisch vangnet achter de hand zit, maar ASC komt niet tussenbeide bij zo'n gevallen.

        Vanaf dat ik wat sneller rij (pakweg 80+) laat ik m'n ASC aan, daaronder zet ik 'm meestal af bij dit weer. Een beetje wielspin kan geen kwaad, dan voel je je wagen tenminste aan

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
          Dat "niet pompend remmen" heeft toch niks met de DSC te maken, maar met de ABS
          Tja, bij nog veel gewone mensen zit dat er nog in, zonder te weten waarvoor

          (en vroeger zonder abs, dan was de bedoeling van pompend remmen de controle over de auto behouden = nu de job van ESP/DSC)
          ST Cupra 290 PP - GT86+

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
            Ik heb geen DSC (wel ASC), en net in die omstandigheden (strepen droog en strepen sneeuw/ijs/modder op de snelweg) mis ik dat wel eens. Bij het van baanvak wisselen voel je dat de auto eerst links en vervolgens rechts afgeremd wordt, en tegelijk wat grip verliest. Dan is het leuk om te weten dat er een elektronisch vangnet achter de hand zit, maar ASC komt niet tussenbeide bij zo'n gevallen.

            Vanaf dat ik wat sneller rij (pakweg 80+) laat ik m'n ASC aan, daaronder zet ik 'm meestal af bij dit weer. Een beetje wielspin kan geen kwaad, dan voel je je wagen tenminste aan
            Bij onze 520i leg ik de ASC af bij lage snelheden, vanaf ik eens gelanceerd ben leg ik hem weer aan.
            Bij de X3 laat ik de ganse riemram aanstaan. Vooral omdat de DSC weinig moet ingrijpen bij normaal rijgedrag. En als hij dan toch eens uitbreekt is het bruut en abrupt, en vind ik het niet zo makkelijk te controleren.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
              Ik heb geen DSC (wel ASC), en net in die omstandigheden (strepen droog en strepen sneeuw/ijs/modder op de snelweg) mis ik dat wel eens. Bij het van baanvak wisselen voel je dat de auto eerst links en vervolgens rechts afgeremd wordt, en tegelijk wat grip verliest. Dan is het leuk om te weten dat er een elektronisch vangnet achter de hand zit, maar ASC komt niet tussenbeide bij zo'n gevallen.
              Btw, wat is de veiligste manier om van dergelijke hierboven beschreven rijvakken te wisselen? Ontkoppelen zoals ik doe? Ik ga dan pas weer op de gas als ik goed en wel op het linkerrijvak ben, en ontkoppel opnieuw bij het invoegen naar rechts.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                Tja, bij nog veel gewone mensen zit dat er nog in, zonder te weten waarvoor

                (en vroeger zonder abs, dan was de bedoeling van pompend remmen de controle over de auto behouden = nu de job van ESP/DSC)
                Het pompend remmen was zodat de wielen niet zouden blokeren, waar nu de ABS voor zorgt.
                Ik zie niet in wat ESP daarmee van doen heeft.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                  Het pompend remmen was zodat de wielen niet zouden blokeren, waar nu de ABS voor zorgt.
                  Ik zie niet in wat ESP daarmee van doen heeft.
                  Je hebt gelijk, maar das niet waar ik het over heb. Probeer het wat breder te zien. Pompend remmen is een techniek van voor de komst van ESP én ABS. Waarom wil je dat de remmen niet blokkeren? Om minder snel te stoppen? Nee, dat was om de controle te behouden en te kunnen blijven sturen. Pompend remmen is dus een techniek die de chauffeur het mogelijk maakt om de controle te behouden. Strikt gezien doet ABS dit, maar in bredere zin is dit ook de bedoeling van ESP. De ESP van vroeger is dus de chauffeur, en die had pompend remmen als een techniek om dat te bewerkstelligen, want als je het niet deed dan mocht je nog zoveel stabiliseren als je wou, je gleed 1 richting uit...

                  Nu duidelijk?
                  Last edited by Onehp; 30/11/2010, 23:08.
                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                    Je hebt gelijk, maar das niet waar ik het over heb. Probeer het wat breder te zien. Pompend remmen is een techniek van voor de komst van ESP én ABS. Waarom wil je dat de remmen niet blokkeren? Om minder snel te stoppen? Nee, dat was om de controle te behouden en te kunnen blijven sturen. Pompend remmen is dus een techniek die de chauffeur het mogelijk maakt om de controle te behouden. Strikt gezien doet ABS dit, maar in bredere zin is dit ook de bedoeling van ESP. De ESP van vroeger is dus de chauffeur, en die had pompend remmen als een techniek om dat te bewerkstelligen, want als je het niet deed dan mocht je nog zoveel stabiliseren als je wou, je gleed 1 richting uit...

                    Nu duidelijk?
                    Ik snap je redenering wel, maar persoonlijk volg ik die niet echt.
                    Het pompende remmen wat je vroeger zelf deed word nu overgenomen door de ABS.
                    De ESP is een extra die daar nog bij komt.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Ik snap je redenering wel, maar persoonlijk volg ik die niet echt.
                      Het pompende remmen wat je vroeger zelf deed word nu overgenomen door de ABS.
                      De ESP is een extra die daar nog bij komt.

                      Reden om NIET pompend remmen, dwz je mag vol remmen, mee te pakken int overzicht van ESP is omdat mensen die geen geinformeerde autofreaks zijn nog steeds bang zijn om te remmen wanneer het ESP/DSC begint te werken, en dat terwijl ze goed weten dat pompend remmen niet moet met ABS. Vreemd? Ja. Begrijpelijk? Ja, want ABS wordt enkel geassocieerd met (rechtdoor) remmen...
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                        Reden om NIET pompend remmen, dwz je mag vol remmen, mee te pakken int overzicht van ESP is omdat mensen die geen geinformeerde autofreaks zijn nog steeds bang zijn om te remmen wanneer het ESP/DSC begint te werken, en dat terwijl ze goed weten dat pompend remmen niet moet met ABS. Vreemd? Ja. Begrijpelijk? Ja, want ABS wordt enkel geassocieerd met (rechtdoor) remmen...
                        Ah ja, ge moet NIET meer pompend remmen, want dat doet de ABS nu in u plaats.

                        Ik moet zeggen, ik heb sinds deze zomer voor het eerst eenen eigen auto met ABS en ESP. En tot op vandaag hebben nog geen van beide moeten werken.
                        (had wel al met andere auto's met dit erop gereden, maar das niet hetzelfde als eigen auto)
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          Op volle sneeuw, verse sneeuw (dus wanneer er nog redelijk wat grip is met winterbanden) ook met DSC uit, meestal zelfs ook met ASC+T uit (dus alles uit uitgezonderd ABS en CBC). Omdat je zo eenvoudigweg veel meer controle over de auto hebt (idem op circuit, zeker in de regen).

                          Op ijs, of twijfelachtige rijstroken op autostrades bij winterweer, laat ik de hele janboel toch ook aan staan. Van die zijdelingse zwiepers door verschillende grip links/rechts kunnen daar toch vrij efficiënt mee worden opgevangen, om maar iets te zeggen.
                          Dat gaat allemaal wel goed tot er echt goed ijs ligt en dan gaat dat systeem ook tilt slaan als ge niet op de juiste banden zit.
                          Sneeuw is eigenlijk ideaal want er is genoeg grip dat, wanneer ge van het gas gaat, ge direct terug in lijn zit.

                          Ook opletten want de meeste chassis zijn niet meer gemaakt om zonder ESP te rijden en geven niet meer genoeg feedback.
                          Ik heb niks ESP of tractiecontrole op de Evo en dat lukt bijster goed, zeker met met de juiste banden. Je kan nog precies aanvoelen waar de grens van de grip ligt en daar mee spelen.
                          Met de Benz laat ik schoon altijd alles aan staan. Zelfs in de zomer is het zelfmoord op de openbare weg de systemen uit te schakelen.

                          'k Geloof dat als ik volgende week in UK ben toch mijn ouwe winterbanden van de Impreza (en later Evo) naar Frankrijk ga brengen en die klaar ga leggen op velgen om onder de Lexus te steken als we eens willen gaan skiën.
                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                            Ook opletten want de meeste chassis zijn niet meer gemaakt om zonder ESP te rijden en geven niet meer genoeg feedback. (...) Met de Benz laat ik schoon altijd alles aan staan. Zelfs in de zomer is het zelfmoord op de openbare weg de systemen uit te schakelen.
                            You're getting old/soft.

                            Comment


                            • Gisteren vanuit Belgie naar Polen gereden.
                              Dan besef je pas echt de volle waarde van winterbanden.
                              In Nederland zat iedereen nog te klooien met een reuze file richting Venlo tot gevolg. Maar eens in Duitsland rijdt iedereen netjes aan een fatsoenlijk tempo, dankzij de winterbanden. Vanaf Duisburg lag er trouwens niks sneeuw tot een stuk over de Poolse grens en kon er héérlijk doorgereden worden.

                              En wat die DSC betreft.
                              Zonder soft te worden laat ik'm hier toch ook altijd netjes opstaan. De onverwachte "rondingen" in het asfalt hier, laten je auto soms een heel andere kant op trekken, dan je verwacht had.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Ah ja, ge moet NIET meer pompend remmen, want dat doet de ABS nu in u plaats.

                                Ik moet zeggen, ik heb sinds deze zomer voor het eerst eenen eigen auto met ABS en ESP. En tot op vandaag hebben nog geen van beide moeten werken.
                                (had wel al met andere auto's met dit erop gereden, maar das niet hetzelfde als eigen auto)
                                Dat is zo voor de meeste mensen - en daardoor hebben ze geen flauw idee hoe de auto reageerd in een noodsituatie. Laatst hoorde ik nog van een collega dat een jonge vrouwelijke collega onderweg naar de skiegebieden in het noorden van zweden reageerde op een slip door.... beide handen voor haar ogen te houden en te tieren. Bijrijder mocht de zaak oplossen
                                ST Cupra 290 PP - GT86+

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                  Gisteren vanuit Belgie naar Polen gereden.
                                  Dan besef je pas echt de volle waarde van winterbanden.
                                  In Nederland zat iedereen nog te klooien met een reuze file richting Venlo tot gevolg. Maar eens in Duitsland rijdt iedereen netjes aan een fatsoenlijk tempo, dankzij de winterbanden. Vanaf Duisburg lag er trouwens niks sneeuw tot een stuk over de Poolse grens en kon er héérlijk doorgereden worden.

                                  En wat die DSC betreft.
                                  Zonder soft te worden laat ik'm hier toch ook altijd netjes opstaan. De onverwachte "rondingen" in het asfalt hier, laten je auto soms een heel andere kant op trekken, dan je verwacht had.
                                  Kom je daar toe met je gewone winterbandjes in Polen ? 't sneeuwt daar dacht ik op dit moment toch al weer een pak meer als hier en op sommige plaatsen gaat de temperatuur al naar de -15°C of zelfs -20°C toe..

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                    Gisteren vanuit Belgie naar Polen gereden.
                                    Dan besef je pas echt de volle waarde van winterbanden.
                                    In Nederland zat iedereen nog te klooien met een reuze file richting Venlo tot gevolg. Maar eens in Duitsland rijdt iedereen netjes aan een fatsoenlijk tempo, dankzij de winterbanden. Vanaf Duisburg lag er trouwens niks sneeuw tot een stuk over de Poolse grens en kon er héérlijk doorgereden worden.

                                    En wat die DSC betreft.
                                    Zonder soft te worden laat ik'm hier toch ook altijd netjes opstaan. De onverwachte "rondingen" in het asfalt hier, laten je auto soms een heel andere kant op trekken, dan je verwacht had.
                                    Zelf bijna een ongeval gehad daar net over de grens met sneeuw op de snelweg, een duitser die met een hoog snelheidsverschil dichterbij me kwam van vanachter terwijl voor me een file zich aan het vormen was. Snel met voet op de rem signaleren dat het tijd was op te vertragen terwijl ik mijn snelheid zo lang mogelijk behield, ie is heftig slingerend tot op een meter van bumper gekomen tijdens zijn noodremmanoevre. Hij is net niet rondgegaan doordat ie met zijn gat vooruit in de sneeuwberm terecht kwam. Leuk tafereel zo in je achteruitkijkspiegel.
                                    Dan zou je denken dat die idioot het daarna rustig aan doet, maar nee...

                                    In ieder geval, DSC/ESP is superieur aan de mens voor een uitwijkmaneuver aan hoge(re) snelheid op gladde ondergrond. Niks soft aan...
                                    Last edited by Onehp; 01/12/2010, 10:52.
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

                                    Comment


                                    • Artikel op HLN.be over winterbanden:

                                      HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.


                                      Niet echt objectief te noemen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Rames
                                        Kent er iemand de bandenmerken Wanli of Doublestar? (chinese oorsprong)
                                        Iemand ervaringen mee?

                                        Die merken zijn sterk af te raden volgens mij. De zomerbanden van Wanli zijn gewoon rampzalig slecht.

                                        Comment


                                        • Collega (die ook zelfstandig is) heeft gisteren 150 Nokians in 205/55 R 16 geleverd gekregen.

                                          Net waren er nog 4 over

                                          Comment

                                          Working...
                                          X