Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ik had een vermoeden, maar de bandencentrale zei dat er een uitzondering was, de opvolger van die band mag er dan wel op, in mijn geval dus 3d en 4d dunlops,
nuja, vrees dat ik niet veel kan inbrengen tegen hun, zeker niet met dat leasecontract, banden zijn banden voor die mannen
15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
[BS 28.03.1938]
Hoofdstuk VI: Constructie
Artikel 34. Lucht- en cushionbanden
§3. 1° Volgende voorschriften zijn van toepassing op de banden die gemonteerd zijn op voertuigen van categorie M1.
Banden die op velgen gemonteerd zijn van éénzelfde as hebben dezelfde technische karakteristieken. Zij zijn in de juiste draairichting gemonteerd in het geval van directionele en asymmetrische banden.
Alu sportkrik van eBay van nog geen 100€. Voor de sleutel heb ik meer geld neergelegd: een elektrische klopboordinges. En sleutels van Amazon. Kwartiertje krikken en schroeven, en kwartiertje naar het tankstation rijden om de banden op juiste luchtdruk te brengen.
bij mij is het simpel, de winterbanden zijn besteld en komen deze week nog op de velgen te liggen.
eens het onder de 7°C gaat overdag dan komen de winterbanden erop.
Dus waarschijnlijk zal het niet zo lang meer duren.
de reden waarom ik velgen gekocht heb is:
stel je koopt winterbanden voor op je zomervelgen te leggen, en je winterbanden gaan pakweg 6 jaar mee.
1 band laten wisselen kost je 15€ incl ventiel en balanceren etc.
dus 4 banden =60€
2 keer per jaar=120€(winter naar zomer, zomer naar winter)
6 jaar lang=720€
15€*4*2*6=720€ enkel aan banden wisselen!
dat betekent dus dat je wel makkelijk een set velgen kan kopen voor dat geld, wij hebben dus een occasie setje gekocht voor 120€, 30€ spuitmateriaal en 10€ aan stickertjes. Dat maakt 160€ +60€ voor éénmalig opleggen van winterbanden= 220€
720€-220€=500€
500€ besparing dus! En je loopt het risico niet dat je banden beschadigd worden door het meermalig opleggen en aftrekken.
Wij hebben nu dus gekozen voor velgen waar we een populairdere bandenmaat op kwijt kunnen waardoor winterbanden eigelijk vrij goedkoop zijn voor de extra veiligheid die ze geven: 280€ voor 4 in maatje 175/50/15 H Kumho KW23, maximaal kunnen we 195/50/15 op deze velgen leggen, maar dan komen ze redelijk goed uit de wielkast. Daarboven op is het interresanter om een smallere band te nemen bij een kleine lichte wagen zoals de onze(nissan pixo 820kg).
Is het aan te raden om met uw kit (krik + sleutel die bij uw reservewiel zit) zelf uw winterbanden te plaatsen of raden jullie dit af? Handleiding vd wagen raadt dit ook af.
Is het aan te raden om met uw kit (krik + sleutel die bij uw reservewiel zit) zelf uw winterbanden te plaatsen of raden jullie dit af? Handleiding vd wagen raadt dit ook af.
Dat gaat perfect. Natuurlijk raadt de handleiding dat af, dan ga je makkelijker naar de dealer hé. En dat zijn dan bijgevolg extra centen voor die dealer hé.
Dat gaat even goed als met duurder materiaal hoor
Je zal misschien alleen wat langer bezig zijn
Dat gaat perfect. Natuurlijk raadt de handleiding dat af, dan ga je makkelijker naar de dealer hé. En dat zijn dan bijgevolg extra centen voor die dealer hé.
Dat gaat, maar zo'n garagekrik is een pak stabieler en steviger en veiliger
Voor de personen die winterbanden steken is het nu wel de moment denk ik.
Deze mogend hebben ze op verschillende plaatsen al moeten strooien heb ik gehoord.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Voor de personen die winterbanden steken is het nu wel de moment denk ik.
Deze mogend hebben ze op verschillende plaatsen al moeten strooien heb ik gehoord.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment