Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
hier was het 7 graden deze morgen als vertrok om 7uur. ook niks van ijs gezien
Ik denk ze zondag ofzo te steken, en indien geen tijd dan zal het het weekend nadien worden.
Puur uit gemakzucht dan eigenlijk omdat ik ze niet graag wissel als het bijna vriest en dan nog rustig mijn zomervelgen kan behandelen en in de wax zetten bij aangenaam temperatuur2013- Volvo V60 D3 R-Design
2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic
Comment
-
Vorige week maandag bij bandenmarkt.be besteld, vandaag netjes aangekomen: 185/60/15 Semperit Speed Grip 2 op stalen velgen voor op mijn A1'tje. De banden zijn in de 39e week van dit jaar gemaakt, dus 't is echt wel vers rubber.
Zaterdag ga ik ze steken.
Ik kan bandenmarkt.be alleen maar aanraden eigenlijk... ik zie net dat de banden al op de velgen gebalanceerd zijn. Incl. verzending kwam dat op € 500 voor de vier wielen... echt wel een nette prijs als je 't mij vraagt. De leasemaatschappij wou me € 420 aanrekenen om me van winterbanden te voorzien tijdens de leaseperiode van mijn huidige firmawagen. Aan mijn tempo is die leaseperiode (2 jaar of 80.000km) gedaan na 14 maanden... of ook: oktober volgend jaar. € 420 voor één winter gebruiksrecht op winterbanden vond ik dan wat veel.Last edited by sibi; 14/11/2011, 23:16.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichtenhier was het 7 graden deze morgen als vertrok om 7uur. ook niks van ijs gezien
Ik denk ze zondag ofzo te steken, en indien geen tijd dan zal het het weekend nadien worden.
Puur uit gemakzucht dan eigenlijk omdat ik ze niet graag wissel als het bijna vriest en dan nog rustig mijn zomervelgen kan behandelen en in de wax zetten bij aangenaam temperatuur
6,5° om 11u in Brugge
Het was licht bevroren rond 6u deze morgen (3,5°)
Bij mijn bandencentrale is er nu 10 dagen wachttiijd als je ze wil laten monteren... wacht tot het laatste moment als jullie willen, de mijne staan op de 2 wagen sinds deze namiddag
Liever iets te vroeg dan te laat en miserie hebben omdat het ineens winter doorbreekt
En nee ik ga ze niet zelf stockeren en zelf plaatsen, geen zin hiervoor en ik laat mijn banden altijd uitbalanceren voor plaatsing.2014 Porsche Boxster 981
2015 BMW serie 2 Cab 220d
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichtenhier was het 7 graden deze morgen als vertrok om 7uur. ook niks van ijs gezien
Puur uit gemakzucht dan eigenlijk omdat ik ze niet graag wissel als het bijna vriest en dan nog rustig mijn zomervelgen kan behandelen en in de wax zetten bij aangenaam temperatuur
En de afgelopen week ongeveer hebben de mensen van wie de auto buiten staat al allemaal serieus kunnen krabben.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Om 6u30 vertrokken in Zonhoven bij -2°.
Om 8u30 in Halle aangekomen bij +1°.
Winter is coming.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
Ik moet eerst nog eens ergens ne goeie krik op de kop zien te tikken...Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk BerichtenZe zijn hier echt aan het uitkijken naar een graadje vorst om toch maar die winterbanden te kunnen verantwoorden
Is er ook al sneeuw voorspeld?
Hier spreken we over winterbanden, dat is iets anders !
Zomerbanden werken niet meer goed vanaf ongeveer 10° en worden echt slecht vanaf 6°
Winterbanden werken niet meer goed boven 10° en werken op hun best vanaf 6°
Dus je moet je banden vervangen als de gemiddeld temperatuur tussen 10 en 6° zijn...
In feit is nu al iets te laat daar het gemiddeld onder de 6 ligt
En het is niet omdat de temperatuur uitzonderlijk eens boven 10 zitten dat men zou moeten wachten2014 Porsche Boxster 981
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk BerichtenSneeuw is voor sneeuwbanden
Hier spreken we over winterbanden, dat is iets anders !
Zomerbanden werken niet meer goed vanaf ongeveer 10° en worden echt slecht vanaf 6°
Winterbanden werken niet meer goed boven 10° en werken op hun best vanaf 6°
Dus je moet je banden vervangen als de gemiddeld temperatuur tussen 10 en 6° zijn...
In feit is nu al iets te laat daar het gemiddeld onder de 6 ligt
En het is niet omdat de temperatuur uitzonderlijk eens boven 10 zitten dat men zou moeten wachten
Een reden dat mensen het nochtans wel zo ervaren is dat men vaak van oude zomerbanden met weinig profiel naar een vers stel winterbanden overstapt, en dat vertekent het beeld wel. Met kale zomerbanden de winter inrijden is ook niet bepaald aan te raden.
En wat is volgens jou het verschil tussen winter- en sneeuwbanden? Vroeger was dat er misschien, maar tegenwoordig heb je - zover ik weet - grofweg 4 soorten banden: zomer, all-season, winter en ijs (studs/spijkerbanden), uitzonderingen als semislicks en offroadbanden ed. daar gelaten. De ene winterband presteert al beter in de sneeuw dan de andere, maar op elke winterband is obligaat het sneeuwvlok-symbooltje vermeld - anders is het geen winterband - en een aanvullende categorie 'sneeuwbanden' kom ik toch nergens tegen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichtenwat een typisch commerciële verkoopspraat.... mij moet je niet overtuigen van winterbanden (hell, ik denk dat ik in de 7 jaar dat ik m'n rijbewijs heb al een set of 10 gehad heb), maar 't is al genoeg uit praktijktests gebleken dat op een compleet droog wegdek bij 5°C een goede zomerband niet noodzakelijk slechter presteert dan een goede winterband, vaak zelfs het tegendeel. Op een droogwegdek rond of onder het vriespunt, of op een natwegdek lichtjes boven het vriespunt is het al een andere situatie.
Ik kan niet spreken voor andere banden, maar alleszins in mijn geval wacht ik niet tot het vriest om te wisselen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenIk heb zelf mijn Michelin Pilot Sport 2's getest tegenover Michelin Pilot Alpin 3 (en 2 achteraan), en bij 6 graden boven nul was die winterband toch nipt beter dan de zomerband.
Ik kan niet spreken voor andere banden, maar alleszins in mijn geval wacht ik niet tot het vriest om te wisselen.
En je zegt zelf 'nipt'. De uitspraak dat je vanaf temperaturen <7°C tout court een pak veiliger af bent met winterbanden is imo overroepen, punt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichtenwat een typisch commerciële verkoopspraat.... mij moet je niet overtuigen van winterbanden (hell, ik denk dat ik in de 7 jaar dat ik m'n rijbewijs heb al een set of 10 gehad heb), maar 't is al genoeg uit praktijktests gebleken dat op een compleet droog wegdek bij 5°C een goede zomerband niet noodzakelijk slechter presteert dan een goede winterband, vaak zelfs het tegendeel. Op een droogwegdek rond of onder het vriespunt, of op een natwegdek lichtjes boven het vriespunt is het al een andere situatie.
Een reden dat mensen het nochtans wel zo ervaren is dat men vaak van oude zomerbanden met weinig profiel naar een vers stel winterbanden overstapt, en dat vertekent het beeld wel. Met kale zomerbanden de winter inrijden is ook niet bepaald aan te raden.
En wat is volgens jou het verschil tussen winter- en sneeuwbanden? Vroeger was dat er misschien, maar tegenwoordig heb je - zover ik weet - grofweg 4 soorten banden: zomer, all-season, winter en ijs (studs/spijkerbanden), uitzonderingen als semislicks en offroadbanden ed. daar gelaten. De ene winterband presteert al beter in de sneeuw dan de andere, maar op elke winterband is obligaat het sneeuwvlok-symbooltje vermeld - anders is het geen winterband - en een aanvullende categorie 'sneeuwbanden' kom ik toch nergens tegen...
Ik rijd al 27 jaar ... en ik rijd door alle weer en soms met nogal krachtige speelgoedje waar je echt voelt wat een winterband waard is
Ik heb al 15 jaar sneeuwbanden en versta niet hoe dom ik vroeger was om geen te hebben !
Bij ons zoek men vooral een band die in zachte winter met weinig sneeuw goed presteert.
Zoek een beetje dan in de noordische landen of in canada, daar ga jij specifieke SNEEUWbanden tegen komen
Een Blizzard bvb is een band die vooral gemaakt is voor sneeuw => sneeuwband
Er zijn banden die gemaakt zijn om overal goed te presteren, banden die gemaakt zijn om beter te presteren als er geen sneeuw ligt, andere juist beter in sneew, nog andere die gemaakt zijn om te presteren onder de -15°, enz....2014 Porsche Boxster 981
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk BerichtenPilot Alpin's zijn dan ook winterbanden die uitermate goed presteren op droog wegdek... en beduidend minder in de sneeuw en op ijzel dan vele andere A-merk winterbanden. Pas een Alpin A4 kan in de sneeuw deftig meespelen met een GY Ultragrip 7 en een Conti TS830 etc.
En je zegt zelf 'nipt'. De uitspraak dat je vanaf temperaturen <7°C tout court een pak veiliger af bent met winterbanden is imo overroepen, punt.
SUPER BANDEN !!!!
Voor de andere heb ik nu juist Pirelli WINTER SOTTOZERO serie II laten monteren, er is niet veel keuze in de gewenste maat
Ze voelen 'lichter' aan het stuur dan mijn Pzero Rosso N, maar ze zijn ook nieuw en moeten nog wat afslijten.
Binnen 1 maand zal ik eens een 'rapportje' schrijven van mijn ervaring met deze Sottozero2014 Porsche Boxster 981
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenWat ne zever dat zomerbanden ondermaats zouden presteren onder de 6°. Sommige mensen geloven ook alles wat fabrikanten van (winter)banden verkondigen.
2014 Porsche Boxster 981
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk BerichtenJa dat is waar, het is al vanaf 8°
Comment
Comment