Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Als de gemiddelde temperatuur rond 6 à 8 graden schommelt, betekent dit meestal dat het van 's avonds tot 's morgens behoorlijk koud is, kouder dan die 6 à 8 graden dus. Het woordje "gemiddeld" is belangrijk in deze discussie. Als je tijdens een periode waarin de gemiddelde temperatuur onder de grens van 6 à 8 graden duikt om het uur bij wijze van steekproef de winter-en zomerbanden met elkaar vergelijkt, zal de gemiddelde winterband er dankzij de rubbersamenstelling beter uitkomen dan de gemiddelde zomerband.
    Feitelijk én commercieel ligt de waarheid dus ergens in het midden/gemiddelde.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door éSe Bekijk Berichten
      Als de gemiddelde temperatuur rond 6 à 8 graden schommelt, betekent dit meestal dat het van 's avonds tot 's morgens behoorlijk koud is, kouder dan die 6 à 8 graden dus. Het woordje "gemiddeld" is belangrijk in deze discussie. Als je tijdens een periode waarin de gemiddelde temperatuur onder de grens van 6 à 8 graden duikt om het uur bij wijze van steekproef de winter-en zomerbanden met elkaar vergelijkt, zal de gemiddelde winterband er dankzij de rubbersamenstelling beter uitkomen dan de gemiddelde zomerband.
      Feitelijk én commercieel ligt de waarheid dus ergens in het midden/gemiddelde.
      Deze uitleg is al een pak aannemelijker!

Comment

• Ik heb eigenlijk nog nooit een winterband gehad. Ik heb het voordeel van 4x4 die ik kan inschakelen (alhoewel dat dat niet helpt bij het remmen). Heb tot hiertoe nog geen echte nood gehad aan winterbanden. Als het winter is moet je gewoon een pak voorzichtiger rijden, winterband of niet

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk Berichten
          Ik heb eigenlijk nog nooit een winterband gehad. Ik heb het voordeel van 4x4 die ik kan inschakelen (alhoewel dat dat niet helpt bij het remmen). Heb tot hiertoe nog geen echte nood gehad aan winterbanden. Als het winter is moet je gewoon een pak voorzichtiger rijden, winterband of niet
          Ik heb 19 winters op zomerbanden gereden. De eerste 10 nog zonder ABS en tractiecontrole. Ik heb nooit problemen gehad, gewoon voldoende voorzichtig zijn is de boodschap. Vorige winter was de eerste winter op winterbanden omdat ik het spuugzat was met die achterdrijver van me het jaar ervoor naar alle kanten te schuiven, of niet van m'n plek te geraken. Voor mij persoonlijk zijn winterbanden alleen echt nuttig bij strenge winters met geregeld sneeuw in combinatie met een achterwiel aangedreven auto.

Comment

• Ik heb 49 winters op zomerbanden gereden, er wel altijd voor gezorgd dat ik voldoende "rainure" had, bij het ingaan van de winter was 3 mm niet genoeg voor mij en liet ik dus nieuwe banden steken, heb ook een 4x4 en dus theoretisch geen winterbanden nodig maar heb er verleden jaar toch gekocht en de extra investering terzijde gelaten heeft het me toch een veilig (niet veiliger) gevoel gegeven verleden winter. Ben zinnens ze volgende week of later te monteren (staan op velgenboom in de garage te wachten) want vanaf donderdag zou het naar het schijnt terug verwarmen met kans op regen en vermits ik toch nooit de wagen tot extreme situaties stamp en 's morgens niet "moet" vertrekken .... Btw. het opkomen en ondergaan van de zon zijn de koudste periodes van de dag/nacht, als het dus rond die periodes nog niet al te extreem is zal het de rest van de 24 u wel loslopen.

Comment

• Vandaag op winterschoenen gezet.

Comment

• Brrrr...
                Gisteren nog in Barcelona tegen de 20°. Vanmorgen hier aangekomen en 0° op de luchthaven
                Vanmiddag dan maar mijn winterset gemonteerd die klaarlag met Michelin Alpin A3's. Zijn mijn eerste winterbanden. Na vorige jaren toch wat problemen te ondervinden met mijn RWD Mercedessen in de winter met als hoogtepunt op zomerbanden in de sneeuw in Stuttgart (waar ik de enige was met problemen) toch maar besloten om het eens te proberen.
                Alleszins al heel leuk om eens een ander design van velgen te hebben en de banden rijden beter omdat ze meer profiel hebben dan mijn zomerbanden. Ben benieuwd naar wintergladheid.
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Ik heb 19 winters op zomerbanden gereden. De eerste 10 nog zonder ABS en tractiecontrole. Ik heb nooit problemen gehad, gewoon voldoende voorzichtig zijn is de boodschap. Vorige winter was de eerste winter op winterbanden omdat ik het spuugzat was met die achterdrijver van me het jaar ervoor naar alle kanten te schuiven, of niet van m'n plek te geraken. Voor mij persoonlijk zijn winterbanden alleen echt nuttig bij strenge winters met geregeld sneeuw in combinatie met een achterwiel aangedreven auto.
                  nen voorwielaangedreven auto met open differentieel geraakt dan ook geen meter vooruit hoor.

getuige onze pixo in de regen al, vandaar dat wij zeker opteren voor winterbanden.

Op mijn golf gti was het ook een wereld van verschil.
                  2015 BMW S1000R
                  2010 Renault Clio RS Cup
                  1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

• Morgen de winterbanden eens opleggen, koud genoeg nu en anders heb ik toch geen tijd tot volgend weekend

Kan ik die borduurschade aan de rechter achtervelg ook eens aanpakken
                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
                      nen voorwielaangedreven auto met open differentieel geraakt dan ook geen meter vooruit hoor.

getuige onze pixo in de regen al, vandaar dat wij zeker opteren voor winterbanden.

Op mijn golf gti was het ook een wereld van verschil.
                      Ik heb het toch 10 jaar gedaan met ne voorwielaangedreven auto hoor...

Comment

Denk ik ook wel. Ik heb tot op heden altijd met zomerbanden gereden op mijn auto's, nooit problemen mee gehad.
                        Op die derderangs zomerbanden op mijne pa zijne Vectra indertijd na dan, die waren niks waard.

Maar op een achterwiel aangdreven auto zou ik altijd winterbanden nemen.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• The switch has been made. Van Continental ContiSportContact 3 225/45 R17 naar Michelin Primacy Alpin 205/55 R16. Eens benieuwd of mijn verbruik gaat veranderen.

Comment

• Morgenavond ga ik hierthuis de RCZ en onze pa zijn 406 ook maar es op wintersloefen zetten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                              Kan ik die borduurschade aan de rechter achtervelg ook eens aanpakken
                              Als ik het goed heb, ben ik hier van u eens een topic tegengekomen over zelf opknappen van velgen; in welke rubriek vind ik dat terug, want de zoekfunctie helpt mij niet echt verder?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                heb ook een 4x4 en dus theoretisch geen winterbanden nodig maar heb er verleden jaar toch gekocht en de extra investering terzijde gelaten heeft het me toch een veilig (niet veiliger) gevoel gegeven verleden winter
                                dit is de redenatie die veel suv eigenaars hebben tegenwoordig.
                                Ik heb 4x4 dus ik heb geen winterbanden nodig.
                                Bij het remmen heb je dus gene zak aan je 4x4 hoor.

Op mijn auto heb ik winterbanden staan om sneller te kunnen stoppen. niet om sneller weg te zijn.

Comment

Ik heb het toch 10 jaar gedaan met ne voorwielaangedreven auto hoor...
                                  Bandenmaat? Gewicht van de wagen?

De banden worden breder en de wagens zwaarder, dat is echt nadelig in winterse toestanden ook op voorwielaangedreven wagens
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten

De banden worden breder en de wagens zwaarder, dat is echt nadelig in winterse toestanden ook op voorwielaangedreven wagens
                                    Goed punt!

Comment

Ik ben van een Citroën Saxo naar een Citroën C4 gegaan.
                                      Zwaarder en ook bredere banden, maar helemaal geen enkel nadeel bij de C4 in winterse omstandigheden, integendeel.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

De auto's van nu hebben wel ABS, tractiecontrole, en andere electronische (rij)hulpmiddeltjes. Ik denk dat dat net iets beter is in de sneeuw en met ijzel dan de lichtere auto's (sommige toch) van vroeger op hun minder kwalitatief al dan niet smaller zomerrubber van toen tegenover nu.

Comment

• om 3u

semperit valt da wat mee?

Tis voor een caddy, dus zolang het geen rotslechte banden zijn...

Comment

Working...
                                          X