Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
    Jou zullen ze allessinds nooit als vertegenwoordiger van winterbanden moeten benoemen

    Maargoed, over de grote lijn heb je wel gelijk.
    Ikzelf voel ook geen verschil als ik afga op de temperatuur.

    Enkel als er echt sneeuw/ijs ligt, zoals nu het geval is, voel je wel degelijk het verschil.
    Het geeft een groot veiligheidsgevoel als je het vergelijkt met zomerbanden.

    Maar als deze set versleten is, koop ik vast geen nieuwe meer.
    Met de zomerbanden wat slieren is geen drama, afstand houden is ook geen probleem en met een beetje inzicht hoef je zelden/nooit een noodstop te maken.


    Als er sneeuw ligt kunt ge nog zoveel inzicht hebben als ge wilt, als er een of andere idiote bmw met zomerbanden plots halverwege een vluchtheuvel dwars gaat of de zoveelste camion iemand wil inhalen die maar 30 rijdt zonder zijn spiegels of pinkers te gebruiken, dan staat ge daar. Vrijdag maar ne keer of veel meegemaakt tussen houthalen en thuis.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten

      Als er sneeuw ligt kunt ge nog zoveel inzicht hebben als ge wilt, als er een of andere idiote bmw met zomerbanden plots halverwege een vluchtheuvel dwars gaat of de zoveelste camion iemand wil inhalen die maar 30 rijdt zonder zijn spiegels of pinkers te gebruiken, dan staat ge daar. Vrijdag maar ne keer of veel meegemaakt tussen houthalen en thuis.
      Zelden/nooit......

      Comment


      • ik zie zelden of nooit roofvogels...bij de eerste dag sneeuw zag ik er 3

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten


          Als er sneeuw ligt kunt ge nog zoveel inzicht hebben als ge wilt, als er een of andere idiote bmw met zomerbanden plots halverwege een vluchtheuvel dwars gaat of de zoveelste camion iemand wil inhalen die maar 30 rijdt zonder zijn spiegels of pinkers te gebruiken, dan staat ge daar. Vrijdag maar ne keer of veel meegemaakt tussen houthalen en thuis.
          Nu ga je wel wat kort door de bocht...












          ... zelfs in een BMW met winterbanden zit doorgaans een idioot.






          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk Berichten
            Ondertussen iemand al iets meer 'sneeuw-ervaring' met de alpin 4 ?

            Op winterverlof geweest, tractie op hellingen, regenweer.. ? Hoor het graag
            Heb sinds november Alpin A4's liggen en dit weekend eindelijk eens nut gehad. Van vrijdagavond tot zondagmiddag zo'n 1000 km afgelegd hoofdzakelijk in de Ardennen, Gaume en Noord-Frankrijk (streek rond Verdun). Zowel op vers besneeuwde wegen als op kleine secundaire wegen waar sneeuw van ongeveer een week oud aangereden was tot ijspiste nooit echt in de problemen gekomen. Uiteraard rijgedrag aanpassen maar nooit echt grip verloren. Enkele afdalingen en hellingen van meer dan 10% die volledig bedekt waren met ijs zonder probleem vertrekken bergop en afremmen bergaf. Content van mijn investering dus.
            Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

            Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

            Comment


            • je hebt mensen die hun vakantie plannen in functie van hun auto-aankoop

              mijn gaat speciaal naar een of ander meer in italie om een mercedes e-cabrio te verantwoorden

              zazoo, dat kwam er weer veels te snel uit

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
                Zelden/nooit......
                Door uw rijstijl aan te passen kan je inderdaad vermijden dat je noodstops moet uitvoeren. Zoals bijvoorbeeld zoals mij 60 km/u gaan rijden terwijl de rest je kwijt rijd op de snelweg .

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door zazoo_blb Bekijk Berichten
                  Heb sinds november Alpin A4's liggen en dit weekend eindelijk eens nut gehad. . Content van mijn investering dus.
                  thanks

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                    slaan zomerbanden eigenlijk op als de winter door is?
                    iemand?

                    Comment


                    • ????????????

                      Citaat:
                      Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE
                      slaan zomerbanden eigenlijk op als de winter door is?

                      iemand?


                      ik niet begrijpen jij wil zeggen

                      Comment


                      • In november heb ik nieuwe dunlops 4D in maat 225 gestoken omdat het grootste deel van mijn huidig profiel van mijn banden vooral op de weg lag.
                        In het begin zijn ze me echter niet goed bevallen, tot in vijfde had ik last van wielspin wat niet bevordelijk is voor het vertrouwen.
                        Na de inrijperiode is de grip erop vooruitgegaan maar duidelijk nog veel minder dan met zomerrubber in 255, zelfs bij vriesweer.
                        De voorbije sneeuwdagen waren ze dan weer wel beter dan zomerslofjes uiteraard, maar dit had zeker ook gegaan met nieuwe zomerbanden naar mijn gevoel. Wat ik de voorbije winters ook telkens gedaan heb.

                        Maar nu ik ze heb zal ik ze wel verslijten.

                        Comment


                        • 5e wielspin :

                          @krikke :

                          Als jouw banden doorslippen , zelfs in 5e : dan denk ik echt dat jij ermee rijd als was het ..zomer !

                          Ik kan mijn winterbanden ook laten slippen in de sneeuw tot in 6e als het moet , je moet echter grip hebben en die krijg je niet door te gaan racen lijkt me.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                            iemand?
                            de prijzen blijven winter en zomer gelijk denk ik, bij sommige bandenshops hebben ze wel acties op bepaalde periodes.
                            btw ik wel begrijpen jij bedoeld is toch geen raadsel wat hij wil vragen naar mijn weten
                            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Mijn gevoel bedriegt me nog steeds niet.
                              Ik vind de winterbanden zweverig(er) aanvoelen bij sportief rijden bij droog weer, ook al vriest het, dan m'n zomerbanden. Beide sets zijn kwaliteitsbanden in maatje 225. Zomerset achteraan wel 255.
                              Ik ga volmondig akkoord.



                              Eerlijk gezegd: dat kan ook niet anders. Ik denk dat je gerust over een feit mag spreken. De lamellen die de profielblokken doorsnijden laten veel meer beweging toe van de profielblokken op zich. Dat is net de bedoeling! Want dat is wat het grootste gewin aan grip op sneeuw en ijs genereert: de blokken vervormen waardoor het oppervlak van de blokken (door de lamellen) een kamvormig oppervlak gaan vertonen. Dat genereert de nodige grip op ijs en sneeuw, maar beweegt dus wel continu. Ergo: minder direct weggedrag, wat meer "zweven". Dat is trouwens ook meteen de reden waarom (ultra)sportieve zomerbanden op de buitenflanken veel minder groeven hebben (en dus veel grotere profielblokken), net om in sportief genomen bochten minder beweging in het oppervlak van de band te hebben (<-> beweging in de bandstructuur wordt vnl bepaald door verhouding breedte/flankhoogte en luchtdruk).
                              Een andere reden waarom winterbanden zoveel lamellen en groeven hebben, is ter wille van iets wat eigenlijk uit de offroadwereld stamt: de zelfreinigende eigenschappen. Hoe meer het bandoppervlak kan bewegen (within, dus), hoe makkelijker sneeuw die tussen de blokken vast zit, er weer uit kan. Het grote verschil tussen sportieve zomerbanden en winterbanden op sneeuw is dat die zomerbanden na een paar meter vol met sneeuw zitten en die niet meer kwijt spelen = een soort van ijsslicks op een ijzige ondergrond. Gegarandeerd grip. Winterbanden schudden makkelijker dan zomerbanden die sneeuw uit hun groeven weg, waardoor terug meer "profiel" aan het grippen kan beginnen de volgende keer dat ze de ondergrond raken. Ergo: duidelijk meer grip.
                              En nog iets: dat bewegen van de band ter wille van de grip, is meteen ook de reden waarom winterbanden als ze nieuw zijn diepere groeven hebben dan zomerbanden, en ook de reden waarom winterbanden al vroeger versleten zijn dan zomerbanden. Een sportieve zomerband die je vnl op 't droge gebruikt, mag je verslijten totdat het profiel bijna weg is (of maar 1 mm oid diep is): (behoudens door andere technische en/of samenstellingsredenen) de grip blijft even goed of kan mogelijks nog beter worden. Da's de reden waarom men vaak ook (regen)race- en zeer sportieve banden "scheert" als ze nieuw zijn: een laagje af halen, nog nieuw rubber maar wel zo weinig diep mogelijke groeven dus minder beweging in 't oppervlak, minder snel overhitten, enz. Met winterbanden is het net andersom: als de groeven nog maar een mm of 3 diep zijn, zijn de kleine lamelletjes in de profielblokken al weggesleten en bewegen de blokken zelf op zich niet meer, en tegenover elkaar ook nog nauwelijks. Dus: geen "kammetjes" meer op de banden, nauwelijks nog zelfreinigende eigenschappen, enz. Ergo: het "nut" is weg. Koop dan ook nooit 2nd hand winterbanden met 3mm profiel of minder. Heeft geen nut. Anderzijds: "versleten" winterbanden met 3 mm profiel gaan nog altijd meer grip geven op sneeuw dan "versleten" zomerbanden met 3 mm profiel of minder ... maar het verschil tussen de twee zal veel kleiner zijn dan bij nieuwe banden (zomer vs winter).

                              Er zit zoveel onderzoek in en winterbanden zijn ondertussen zo goed, dat de verschillen echt enorm zijn, naar mijn mening.

                              En wat de maat van winterbanden betreft... vroeger zei men altijd "hoe smaller, hoe beter" ... en ik ga daar al langer niét mee akkoord voor onze milde Westeuropese winters waarbij we 90% van de tijd in temperaturen rijden van 5°C en meer, en 2/3e van de tijd op een nat/vochtig wegdek en 1/3e van de tijd op een droog. De keren dat we écht op sneeuw of ijs rijden, is minimaal.
                              Ik heb eind 2011, vooral uit nieusgierigheid, terug eens 16" winterrubber gekocht, maatje 205/55R16. Vorige 4 winters reed ik met 225/40R18 winterbanden.
                              Eerlijk? Voor onze Belgische wegen, zelfs met sneeuw en ijs lately, is dezelfde maat kiezen als je zomerbanden naar mijn mening met ruime voorsprong de beste beslissing die je kan nemen. Was er vroeger al van overtuigd, heb nu de proef op de som genomen en 't bevestigt nog maar 'es m'n gevoel. Met de 16" win ik enkel aan comfort. Ik verlies een pak tractie op droog en nat (vergeleken met 18" winterbanden) en ook aan bochtengrip. En qua grip op sneeuw en ijs doen 225 laagprofielwinterbanden het even goed als smallere modelletjes met een minder laag profiel.
                              Enkel om de maximale grip te halen in extreme omstandigheden (ijs-rallye) loont het om een band te kiezen die de druk per cm² zo hoog mogelijk maakt, dus zo'n smal mogelijke banden. Voor "normaal voorzichtige" bestuurders, zelfs met een goestingske voor wat sportiever rijden, boet je gewoon erg veel aan directheid en "sportieve grip" in in alle andere dan die extreme omstandigheden (bij ons: 99,5% van de tijd, nl. warmer, droog, nat). En de ietwat mindere grip op sneeuw, vergeleken met smallere winterbanden, is bij ons bijna van geen tel omdat het zo goed als nooit voorkomt dat we op sneeuw moeten rijden, en omdat de winst in grip met winterbanden tgo zomerbanden zo groot is dat dat met ruime voorsprong het grote verschil maakt, en niet meer de bandbreedte.
                              Bijkomend: je auto ziet er ook in de winter beter uit. En nog iets: het weggedrag van je auto is ongeveer identiek als in de zomer, wat je in noodsituaties of bij onoplettendheid (= 99% van de ongevallensituaties) minder zal verrassen en je dus een groot relatief voordeel biedt tegenover het geval waarin je hard verrast wordt door een veranderd gedrag van je auto owv duidelijk andere (smallere) en veel beweeglijker (en dus minder precieze) banden. Zoiets wordt m.i. zwaar onderschat, het is een belangrijk veiligheidsitem waar te weinig rekening mee wordt gehouden.

                              De stelling dat goeie zomerbanden het op sneeuw ongeveer even goed doen als goeie winterbanden, is imo je reinste onzin. Beste test daarvoor is met gelijke wagens op een besneeuwde ondergrond gaan rijden, en het verschil ervaren (op dezelfde plaats, hetzelfde moment, en met elkaars auto meerijden, en concluderen wat de verschillen zijn). Het is, simpel gezegd, enorm. Zelf heb ik al meerdere keren de proef op de som genomen, met identieke auto's als de mijne, op besneeuwde vliegvelden e.d. Verschil in tractie en bochtengrip was enorm, en ik spreek niet over percenten...

                              Anderzijds ervaar ik ook nu met de 16" wat ik ook ervoer bij de 18" winterbanden: op natte en droge ondergrond is het rijgevoel pas even goed of beter, net zoals de prestaties, bij temperaturen rond het vriespunt en lager. Bij de zo vaak gepropageerde 7°C ervaar ik nu al set na set een verminderde grip in lengte- en dwarsrichting, langere remweg, sneller tussenbeide komend ABS/ASR/ESP, en een duidelijk minder precies rijgevoel.


                              Ik blijf dus fan, en blijf ze iedereen aanraden. Maar ik raad wel hetzelfde formaat aan als de zomerbanden, als 't budget dat toestaat en in de hypothese dat je met eerder normale bandenmaten zit (de gehomologeerde, let's say). En daarmee heb ik niet gezegd dat wat ik niet zou aanraden, ook niet goed is.
                              Last edited by ; 08/02/2012, 22:52.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door krikke Bekijk Berichten
                                In november heb ik nieuwe dunlops 4D in maat 225 gestoken omdat het grootste deel van mijn huidig profiel van mijn banden vooral op de weg lag.
                                In het begin zijn ze me echter niet goed bevallen, tot in vijfde had ik last van wielspin wat niet bevordelijk is voor het vertrouwen.
                                Na de inrijperiode is de grip erop vooruitgegaan maar duidelijk nog veel minder dan met zomerrubber in 255, zelfs bij vriesweer.
                                De voorbije sneeuwdagen waren ze dan weer wel beter dan zomerslofjes uiteraard, maar dit had zeker ook gegaan met nieuwe zomerbanden naar mijn gevoel. Wat ik de voorbije winters ook telkens gedaan heb.

                                Maar nu ik ze heb zal ik ze wel verslijten.
                                Zie één post hoger. Doe eens zoals mij (vorige 2 sets winterbanden): neem volgende keer winterbanden in dezelfde maat als je zomerbanden, dus maatje 255.
                                Ze bestaan, en niet zonder reden. Je zal versteld staan hoeveel beter je auto rijdt dan, vergeleken met nu. Het verschil met het weggedrag in de zomer zal veel kleiner zijn, enkel de bewegende profielblokken van de winterbanden (die beweging in het oppervlak toestaan) zal nog wat aan directheid afpitsen. En bij zeer sportief weggedrag dat langer duurt (bv continu snelle bochten nemen) zullen winterbanden door dat bewegen in 't oppervlak ook sneller opwarmen/overhitten vergeleken met zomerbanden. Dus ze zijn er gewoon minder voor geschikt.

                                Ik ben van 225/245R18 naar 205R16 gegaan deze winter, ipv 225R18 rondom vorige winters. 'k Beklaag het me toch ook, hoor. Niét als er sneeuw ligt, dan maakt dat niet uit, maar wel op alle andere momenten.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                                  iemand?
                                  Meestal zijn ze 't goedkoopst in de zomer. Als de "rush" naar de winterbanden begint (minder bij ons, des te meer in landen waar ze verplicht zijn), stijgen de prijzen. Vraag & aanbod.

                                  Comment


                                  • slaan op :

                                    iek begreeeeeeeeepén baaaaaaanden opslan of njet .


                                    Ik dacht ff aan opslag/opslaan ivm wegleggen of opbergen als de andere set onder de wagen staat.

                                    Nu kan ik er wel aan uit : dat slaan slaat op de prijs

                                    Prijzen kunnen schommelen : bvb vandaag 140 per band en morgen 136 . Je ziet dit op de bandensites en moet dit zelf controleren lijkt me .

                                    Normaalgezien als je kan kopen bij je dealer is de prijs het goedkoopst.

                                    Die kopen in het groot en daarom kunnen deze een grote korting geven op een set!

                                    Wel altijd vergelijken met een bandencentrale , je weet immers nooit.

                                    Maar voor een paar euro meer neem ik toch de dealer , anders bekijkt deze me toch wat vies bij een volgend garagebezoekje

                                    Comment


                                    • Ik heb erg flagrante omgekeerde ervaringen: merkendealers nemen een grote marge op banden, en vaak zit de bandencentrale waar je ook rechtstreeks kan kopen er nog 'es tussen ook.

                                      Meestal gaan goed verkopende bandencentrales mee met de laagste prijs die je op internet vindt. Check daarvoor bandenpneusonline en autobandenmarkt.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                        Zie één post hoger. Doe eens zoals mij (vorige 2 sets winterbanden): neem volgende keer winterbanden in dezelfde maat als je zomerbanden, dus maatje 255.
                                        Ze bestaan, en niet zonder reden. Je zal versteld staan hoeveel beter je auto rijdt dan, vergeleken met nu. Het verschil met het weggedrag in de zomer zal veel kleiner zijn, enkel de bewegende profielblokken van de winterbanden (die beweging in het oppervlak toestaan) zal nog wat aan directheid afpitsen. En bij zeer sportief weggedrag dat langer duurt (bv continu snelle bochten nemen) zullen winterbanden door dat bewegen in 't oppervlak ook sneller opwarmen/overhitten vergeleken met zomerbanden. Dus ze zijn er gewoon minder voor geschikt.

                                        Ik ben van 225/245R18 naar 205R16 gegaan deze winter, ipv 225R18 rondom vorige winters. 'k Beklaag het me toch ook, hoor. Niét als er sneeuw ligt, dan maakt dat niet uit, maar wel op alle andere momenten.
                                        Aanvankelijk wist ik niet of ik de juiste beslissing maakte (heb er zelfs een topic voor gestart) maar na een winter met 225/255-winterrubber zou ik nooit meer teruggrijpen naar de smallere oplossing. De 3D's doen hun werk meer dan naar behoren en het gevoel (zoals jij zei, GTA,) is inderdaad veel "geruststellender". Met veel Nm's op de achterwielen verloor ik vorig jaar veel sneller de controle over de achterkant. In sneeuw is het misschien wel nét een tikje beter met smallere banden, maar ik zou het toch als een "marginaal" verschil bestempelen. Allround is deze setup voor mij alvast de winnaar.
                                        Voorlopig zie ik het nut van een soort wintercrisisuitrusting alleszins niet meer zitten!
                                        Het hele jaar door een normale wielbalans: perfect

                                        Comment


                                        • Ik kan het niet beter omschrijven.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X