Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
    Ik tracht niemand te overtuigen en behoef dan ook geen argumentatie. De post is gewoon een statement.

Go Jokke.
    Tuurlijk dat!

Comment

• Het grootste expert ter wereld wat winterbanden betreft heeft gesproken :

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
      Ik ken er geen bal van man!
      :
      2014 Porsche Boxster 981
      2015 BMW serie 2 Cab 220d

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
        Het grootste expert ter wereld wat winterbanden betreft heeft gesproken :
        Je valt in herhaling mijnheer de designer.
        Dat jij je liever baseert op verkoops- en boekjespraat, en die dingen allemaal maar klakkeloos als waarheid slikt, da's uw zaak beste. Ik ervaar de dingen liever zelf.
        Inderdaad, ik ken er geen bal van. Ik geef het tenminste toe.

Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
        Vermoeid je niet..
        van alles onzin dat hij vertelt heb ik wel iets waar gelezen en dat zal ik van hem onthouden :

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Ik ervaar de dingen liever zelf.
          Maar je meet ze niet, dus weet je nog niks.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            Maar je meet ze niet, dus weet je nog niks.
            Wooter, ik ga erover ophouden man. Want seffens krijg ik hier weer ergens 'een welgemeende fuck you' van ene die hier alles ongestoord mag zeggen. En daar heb ik echt geen zin in. Voor de laatste keer: die winterbanden geven mij een minder strak en veilig gevoel bij sportief rijden bij dit weer (nat en licht positieve temperaturen). Ze schuiven letterlijk sneller en ze geven een zweverig en zwaar aanvoelende achterkant bij snelle lastwissels. Ik heb er geen enkele baat bij om daar over te liegen. Ik heb tevens geen zin en tijd in metingen met bijhorende bandenwissels enzomeer. Einde discussie.

Comment

• Jakkel, ik weet wel welk gevoel je ze geven, maar ik denk dat al genoeg is gezegd dat dit gevoel net bij de extra grip van een winterband hoort.

Het tragische is bijgevolg dat je denkt omdat je dat gevoel niet bij je zomerbanden hebt, dat ze beter presteren bij dit weer dan je winterbanden.

Enkel door te meten kan je zeker weten of je zomerbanden een goede keuze zijn in dit weer.

Dat je geen zin in hebt in meten, daar kan ik inkomen... Maar accepteer wel dat je zolang je niet gemeten hebt, eigenlijk niets weet en het wel eens kan zijn dat die winterbanden ondanks hun andere gedrag misschien toch meer grip hebben, puur op basis van de wijsheid van Jokke en mijn metingen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                Ik tracht niemand te overtuigen en behoef dan ook geen argumentatie. De post is gewoon een statement.

Go Jokke.
                Geen tijd.
                Ik ben mijn zomerbanden aan het steken !!!

En dat is dus echt hè !

Comment

• Mijn winterbanden vliegen vrijdag van de M3. Volgende week track-day
                  U hoeft dit niet te lezen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                    Ik denk trouwens dat we hier niet zoeken naar de SNELSTE band, maar de veiligste en dan gaat het er bij mij niet in dat een zomerband deze oplossing zou bieden tijdens de wintermaanden.

Laat ons eerlijk zijn we rijden op de openbare weg, meestal, niet om de "snelste" te zijn.
                    Idd, en daar ga ik hier in dit topic altijd al van uit. Heb nooit geredeneerd in termen van "what trackdrivers want" oid, maar altijd gesproken over modale chauffeurs in modale auto's.

Comment

• Heb rockstone ecosnow, zijn dit nu brolbanden?

Comment

• Is een onveiliger gevoel ook al niet voldoende? Ook al bewijzen de cijfers je het tegendeel, als je voelt dat de auto sneller glijdt of je voelt je minder zeker, dan zie je dat ook.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                          Is een onveiliger gevoel ook al niet voldoende? Ook al bewijzen de cijfers je het tegendeel, als je voelt dat de auto sneller glijdt of je voelt je minder zeker, dan zie je dat ook.
                          Nee, net niet... Sommige banden (zoals de Michelin Pilot Sport 2) hebben ontiegelijk veel grip, maar eens je over die limiet bent ben je alle grip kwijt en zit je in het decor. Vele andere banden beginnen nabij de limiet daarentegen te sleuren, wat vele mensen ervaren als slippen... Maar eigenlijk heb je op dat moment nog altijd grip, maar voel en hoor je dat de wagen minder grip heeft dan voorheen, en je dus snelheid kan terugnemen en/of de bocht minder scherp maken om meer grip te creëren. En dat is ook de opzet van een goeie winterband en verklaart waarom een band die lijkt door te slippen kortere remafstanden kan neerzetten dan een band die niet lijkt te slippen. Want of je nu op winter- of zomerbanden een noodstop doet op vochtig asfalt bij +6°c, je ABS zal aanschieten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk Berichten
                            Heb rockstone ecosnow, zijn dit nu brolbanden?
                            tuurlijk wel, ze zijn goekoop

Comment

• ik heb al cava's gehad, barum...niet op wagen nr 1
                              wel op wagen nr 2

au fond voel ik geen verschil behalve dat de cava sneller gingen gillen
                              er zijn geen brolbanden

Comment

• Woensdagavond eerste kleine noodstop met winterbanden PA3. Denk ongeveer 6° en vochtig wegdek maar niet zeer vochtig want banden piepten.
                                Prestaties waren echt slecht, wel volledig door ABS geremd.

Verschoot er trouwens van hoe traag de frequentie was van geblokkeerd/draaiend wiel bij die ABS.
                                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                  Prestaties waren echt slecht, wel volledig door ABS geremd.
                                  Nu moet je voor de lol eens onder dezelfde omstandigheden remmen met zomerbanden... Mensen denken vaak dat ze bij een noodstop langer uitvalt dan verwacht en het wijten aan de banden, maar de waarheid is dat je op vochtig wegdek aanzienlijk meer remafstand nodig hebt dan op droog wegdek. Dat kan makkelijk een verdubbeling zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                  Verschoot er trouwens van hoe traag de frequentie was van geblokkeerd/draaiend wiel bij die ABS.
                                  Met welke wagen was het? Er zijn verschillende generaties ABS geweest, en in de latere modellen is het systeem natuurlijk telkens verfijnd.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    ik heb al cava's gehad, barum...niet op wagen nr 1
                                    wel op wagen nr 2

au fond voel ik geen verschil behalve dat de cava sneller gingen gillen
                                    er zijn geen brolbanden
                                    Denk ik ook niet, hadden toch goede grip in de sneeuw hoor.
                                    Maar die rockstones worden in de nokian fabriek gemaakt en hebben die groeftekening van nokian in licentie...
                                    Dus, slecht zullen die niet zijn

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      Nu moet je voor de lol eens onder dezelfde omstandigheden remmen met zomerbanden... Mensen denken vaak dat ze bij een noodstop langer uitvalt dan verwacht en het wijten aan de banden, maar de waarheid is dat je op vochtig wegdek aanzienlijk meer remafstand nodig hebt dan op droog wegdek. Dat kan makkelijk een verdubbeling zijn.

Met welke wagen was het? Er zijn verschillende generaties ABS geweest, en in de latere modellen is het systeem natuurlijk telkens verfijnd.
                                      Ik herinner mij dat zomerbanden nooit mochten slippen tot ze gingen piepen van de ABS bij vochtig weer, en dat die remfrequentie veel hoger lag. Het leek wel of de winterbanden zo weinig grip hadden dat de ABS er niet mee om kon en daarom lang ging remmen.

Zou in principe een redelijk goed systeem moeten zijn. Wel een 8 jaar oude E-klasse maar met een vooruitstrevende elektronische rempomp met brake-by-wire die bv. de remkracht per wiel apart kan gaan regelen.

Over een paar weken eens overdoen met zomerbanden inderdaad.
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                                        Is een onveiliger gevoel ook al niet voldoende? Ook al bewijzen de cijfers je het tegendeel, als je voelt dat de auto sneller glijdt of je voelt je minder zeker, dan zie je dat ook.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                        Nee, net niet (...)

En dat van iemand die pretendeert de waarheid in pacht te hebben (op basis van één meting met één auto op één moment)...

Met uitzondering van 1 op de duizend, rijdt iedereen z'n auto zuiver op basis van conventies en gevoel. Enkel die twee, al verschilt de verdeling tussen de twee uiteraard van persoon tot persoon. Het gaat in dit topic over advies in functie van veiligheid, en dan begint én eindigt het bij het veilgheids- of comfortgevoel. (ook in extreme omstandigheden bij pro's is dat waarmee het start en eindigt, trouwens) (...ingekort...)

Ik zou het nog 'es allemaal kunnen herhalen, maar 'k ga 't niet doen want ik ben er rotsvast van overtuiigd dat m'n advies in dit topic correct is, rekening houdt met de modale (= 99% van de) bestuurder, en ook technisch, theoretisch, feitelijk en gevoelsmatig onderbouwd is. Ik neem geen extreme stellingen in maar probeer net voldoende te nuanceren zodat er nog ruimte is voor de eigen opinie van de lezer.
                                        Last edited by ; 18/02/2012, 11:39.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                          Ik herinner mij dat zomerbanden nooit mochten slippen tot ze gingen piepen van de ABS bij vochtig weer, en dat die remfrequentie veel hoger lag. Het leek wel of de winterbanden zo weinig grip hadden dat de ABS er niet mee om kon en daarom lang ging remmen.
                                          Heel veel kans dat je conclusie ook correct is. Ik ervaar hetzelfde (nu, bij mijn huidige set, niet bij de vorige, die daarvoor dan weer wel).

Ik blijf het zeggen: winterbanden zijn goed als het wintert. Een temperatuur van 7°C en een droog of nat wegdek is niet per definitie "winteren". Het kán, dat een wintersetup in die omstandigheden beter presteert, maar het kan even goed niet. Ik heb voldoende voorbeelden van beide outcomes om met zekerheid te stellen dat in die milde omstandigheden een wintersetup niet altijd een significant voordeel oplevert, en soms zelfs nadelig is (zeker als men een wintersetup kiest die qua formaat duidelijk afwijkt van de zomersetup). Meestal is het verschil echter klein, en wat veel belangrijker is dan dat alles is ' verstand waarmee je achter 't stuurt kruipt en de mate waarmee je je rijstijl aanpast aan de omstandigheden. (ik rijd op de openbare weg bijzonder rustig, dus het valt op als ik gripverlies ontwaar bij dergelijke rijstijl).
                                          Producenten zeggen 7°C. Tests zeggen eerder "vriespunt" (en bij 10°C zijn winterbanden beduidend minder goed dan zomerbanden). Mijn ervaring sluit eerder aan bij wat de tests lijken aan te geven.
                                          Vroeger zei men "zo smal mogelijk". Nu nog, in extreme omstandgheden. Voor alle andere toepassingen lijkt een wintersetup die zo weinig mogelijk afwijkt van de zomersetup qua formaat, voor onze milde winters de betere keuze in de meeste gevallen.
                                          En tot slot: winterbanden zijn conceptgebonden anders van rijgevoel. Ze kunnen niet anders dan wat zweveriger aanvoelen (zie hoger), soms is dat minimaal, soms laat zich dat sterk voelen. Dat wordt duidelijk versterkt als je een wintersetup neemt die qua ratio (hoogte/breedte) gevoelig toeneemt tegenover de zomersetup.

Conclusie: zeker doen, die winterbanden. Maar stem je aankoop op de situatie af, ga geen extremen opzoeken, en gebruik ze wanneer ze (bewezen) hun nut hebben: als 't echt wintert.
                                          Last edited by ; 18/02/2012, 12:05.

Comment

Working...
                                          X