Oorspronkelijk geplaatst door ICM
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Het grootste expert ter wereld wat winterbanden betreft heeft gesproken :
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk ken er geen bal van man!
:2014 Porsche Boxster 981
2015 BMW serie 2 Cab 220d
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk BerichtenHet grootste expert ter wereld wat winterbanden betreft heeft gesproken :Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk ken er geen bal van man!
Dat jij je liever baseert op verkoops- en boekjespraat, en die dingen allemaal maar klakkeloos als waarheid slikt, da's uw zaak beste. Ik ervaar de dingen liever zelf.
Inderdaad, ik ken er geen bal van. Ik geef het tenminste toe.
Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk BerichtenVermoeid je niet..
van alles onzin dat hij vertelt heb ik wel iets waar gelezen en dat zal ik van hem onthouden :
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk ken er geen bal van man!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk ervaar de dingen liever zelf.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenMaar je meet ze niet, dus weet je nog niks.
Comment
-
Jakkel, ik weet wel welk gevoel je ze geven, maar ik denk dat al genoeg is gezegd dat dit gevoel net bij de extra grip van een winterband hoort.
Het tragische is bijgevolg dat je denkt omdat je dat gevoel niet bij je zomerbanden hebt, dat ze beter presteren bij dit weer dan je winterbanden.
Enkel door te meten kan je zeker weten of je zomerbanden een goede keuze zijn in dit weer.
Dat je geen zin in hebt in meten, daar kan ik inkomen... Maar accepteer wel dat je zolang je niet gemeten hebt, eigenlijk niets weet en het wel eens kan zijn dat die winterbanden ondanks hun andere gedrag misschien toch meer grip hebben, puur op basis van de wijsheid van Jokke en mijn metingen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenIk tracht niemand te overtuigen en behoef dan ook geen argumentatie. De post is gewoon een statement.
Go Jokke.
Ik ben mijn zomerbanden aan het steken !!!
En dat is dus echt hè !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk BerichtenIk denk trouwens dat we hier niet zoeken naar de SNELSTE band, maar de veiligste en dan gaat het er bij mij niet in dat een zomerband deze oplossing zou bieden tijdens de wintermaanden.
Laat ons eerlijk zijn we rijden op de openbare weg, meestal, niet om de "snelste" te zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk BerichtenIs een onveiliger gevoel ook al niet voldoende? Ook al bewijzen de cijfers je het tegendeel, als je voelt dat de auto sneller glijdt of je voelt je minder zeker, dan zie je dat ook.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk BerichtenHeb rockstone ecosnow, zijn dit nu brolbanden?
Comment
-
Woensdagavond eerste kleine noodstop met winterbanden PA3. Denk ongeveer 6° en vochtig wegdek maar niet zeer vochtig want banden piepten.
Prestaties waren echt slecht, wel volledig door ABS geremd.
Verschoot er trouwens van hoe traag de frequentie was van geblokkeerd/draaiend wiel bij die ABS.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenPrestaties waren echt slecht, wel volledig door ABS geremd.
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenVerschoot er trouwens van hoe traag de frequentie was van geblokkeerd/draaiend wiel bij die ABS.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik heb al cava's gehad, barum...niet op wagen nr 1
wel op wagen nr 2
au fond voel ik geen verschil behalve dat de cava sneller gingen gillen
er zijn geen brolbanden
Maar die rockstones worden in de nokian fabriek gemaakt en hebben die groeftekening van nokian in licentie...
Dus, slecht zullen die niet zijn
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenNu moet je voor de lol eens onder dezelfde omstandigheden remmen met zomerbanden... Mensen denken vaak dat ze bij een noodstop langer uitvalt dan verwacht en het wijten aan de banden, maar de waarheid is dat je op vochtig wegdek aanzienlijk meer remafstand nodig hebt dan op droog wegdek. Dat kan makkelijk een verdubbeling zijn.
Met welke wagen was het? Er zijn verschillende generaties ABS geweest, en in de latere modellen is het systeem natuurlijk telkens verfijnd.
Zou in principe een redelijk goed systeem moeten zijn. Wel een 8 jaar oude E-klasse maar met een vooruitstrevende elektronische rempomp met brake-by-wire die bv. de remkracht per wiel apart kan gaan regelen.
Over een paar weken eens overdoen met zomerbanden inderdaad.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk BerichtenIs een onveiliger gevoel ook al niet voldoende? Ook al bewijzen de cijfers je het tegendeel, als je voelt dat de auto sneller glijdt of je voelt je minder zeker, dan zie je dat ook.Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenNee, net niet (...)
En dat van iemand die pretendeert de waarheid in pacht te hebben (op basis van één meting met één auto op één moment)...
Met uitzondering van 1 op de duizend, rijdt iedereen z'n auto zuiver op basis van conventies en gevoel. Enkel die twee, al verschilt de verdeling tussen de twee uiteraard van persoon tot persoon. Het gaat in dit topic over advies in functie van veiligheid, en dan begint én eindigt het bij het veilgheids- of comfortgevoel. (ook in extreme omstandigheden bij pro's is dat waarmee het start en eindigt, trouwens) (...ingekort...)
Ik zou het nog 'es allemaal kunnen herhalen, maar 'k ga 't niet doen want ik ben er rotsvast van overtuiigd dat m'n advies in dit topic correct is, rekening houdt met de modale (= 99% van de) bestuurder, en ook technisch, theoretisch, feitelijk en gevoelsmatig onderbouwd is. Ik neem geen extreme stellingen in maar probeer net voldoende te nuanceren zodat er nog ruimte is voor de eigen opinie van de lezer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenIk herinner mij dat zomerbanden nooit mochten slippen tot ze gingen piepen van de ABS bij vochtig weer, en dat die remfrequentie veel hoger lag. Het leek wel of de winterbanden zo weinig grip hadden dat de ABS er niet mee om kon en daarom lang ging remmen.
Ik blijf het zeggen: winterbanden zijn goed als het wintert. Een temperatuur van 7°C en een droog of nat wegdek is niet per definitie "winteren". Het kán, dat een wintersetup in die omstandigheden beter presteert, maar het kan even goed niet. Ik heb voldoende voorbeelden van beide outcomes om met zekerheid te stellen dat in die milde omstandigheden een wintersetup niet altijd een significant voordeel oplevert, en soms zelfs nadelig is (zeker als men een wintersetup kiest die qua formaat duidelijk afwijkt van de zomersetup). Meestal is het verschil echter klein, en wat veel belangrijker is dan dat alles is ' verstand waarmee je achter 't stuurt kruipt en de mate waarmee je je rijstijl aanpast aan de omstandigheden. (ik rijd op de openbare weg bijzonder rustig, dus het valt op als ik gripverlies ontwaar bij dergelijke rijstijl).
Producenten zeggen 7°C. Tests zeggen eerder "vriespunt" (en bij 10°C zijn winterbanden beduidend minder goed dan zomerbanden). Mijn ervaring sluit eerder aan bij wat de tests lijken aan te geven.
Vroeger zei men "zo smal mogelijk". Nu nog, in extreme omstandgheden. Voor alle andere toepassingen lijkt een wintersetup die zo weinig mogelijk afwijkt van de zomersetup qua formaat, voor onze milde winters de betere keuze in de meeste gevallen.
En tot slot: winterbanden zijn conceptgebonden anders van rijgevoel. Ze kunnen niet anders dan wat zweveriger aanvoelen (zie hoger), soms is dat minimaal, soms laat zich dat sterk voelen. Dat wordt duidelijk versterkt als je een wintersetup neemt die qua ratio (hoogte/breedte) gevoelig toeneemt tegenover de zomersetup.
Conclusie: zeker doen, die winterbanden. Maar stem je aankoop op de situatie af, ga geen extremen opzoeken, en gebruik ze wanneer ze (bewezen) hun nut hebben: als 't echt wintert.
Comment
Comment