Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk Berichten
    Denk ik ook niet, hadden toch goede grip in de sneeuw hoor.
    Maar die rockstones worden in de nokian fabriek gemaakt en hebben die groeftekening van nokian in licentie...
    Dus, slecht zullen die niet zijn
    Ik wil je banden niet afbreken, maar test na test komen dergelijke C-merken er duidelijk als de minste uit. De marketingtruc van het koppelen aan een A-merk (of het nu is "ze zijn in dezelfde fabriek gemaakt" of "ze hebben dezelfde tekening") werkt bijzonder goed, veel mensen gaan erin mee. Slécht zullen ze niet zijn, maar goed zijn ze meestal ook niet.

    Veel belangrijker van hoe banden scoren in een vergelijkende test, is hoe jij ermee om gaat. Verstandig rijden, anticiperen, rijstijl aanpassen aan de omstandigheden ... da's veel belangrijker dan de beste of een iets minder goede winterband hebben.
    En sowieso: zolang je ze snel genoeg in de vuilbak kiepert van zodra ze op zijn (bij een winterband is dat bij ca. 4 mm restprofiel) heb je nog altijd een band die minstens even goed presteert als je zomerband op momenten dat 't wintert.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Ik wil je banden niet afbreken, maar test na test komen dergelijke C-merken er duidelijk als de minste uit. De marketingtruc van het koppelen aan een A-merk (of het nu is "ze zijn in dezelfde fabriek gemaakt" of "ze hebben dezelfde tekening") werkt bijzonder goed, veel mensen gaan erin mee. Slécht zullen ze niet zijn, maar goed zijn ze meestal ook niet.

      Veel belangrijker van hoe banden scoren in een vergelijkende test, is hoe jij ermee om gaat. Verstandig rijden, anticiperen, rijstijl aanpassen aan de omstandigheden ... da's veel belangrijker dan de beste of een iets minder goede winterband hebben.
      En sowieso: zolang je ze snel genoeg in de vuilbak kiepert van zodra ze op zijn (bij een winterband is dat bij ca. 4 mm restprofiel) heb je nog altijd een band die minstens even goed presteert als je zomerband op momenten dat 't wintert.
      Idd, dat anticiperen doe ik wel degelijk met deze banden.
      Heb idd ondervonden dat, zelfs bij 7 graden, ik zeker niet meer in een bocht moet vliegen zoals met mijn zomerbanden.
      Gaf eens express een ruk aan het stuur in een scherp genomen bocht, en moest de wagen direkt beginnen bijsturen, dit terwiijl dit zeker niet nodig zou geweest zijn met mijn zomerbanden....

      Comment


      • Misschien ligt dat ook aan het feit dat je winterbanden globaal gezien van mindere kwaliteit zijn dan je zomerbanden (als dat zo is, misschien ook niet). Het hoeft dus niet noodzakelijk aan het verschil zomer/winter te liggen. Maar mogelijks speelt het ook mee (ik vermoed van wel) dat aan 7°C je al buiten het ideale toepassingsgebied zit van je winterbanden, ja. En tenslotte blijft het moeilijk vergelijken, tenzij je op dezelfde dag in dezelfde omstandigheden je beide sets test.

        Comment


        • Mijn winterbanden vliegen er binnen 2 weken af.
          Bij deze temperaturen is de baanvastheid veel minder dan zomerbanden, als ik wild durf doen slaat mijn ESP aan voor de wagen te corrigeren...

          Idd zoals gezegd als het wintert zijn winterbanden goed zoals de twee weken vries die we gehad hebben..
          Of op wintersport...

          Comment


          • Ik sta nu op conti sportcontact. Gisteren en daarnet wat liggen toeren in de Vlaamse Ardennen . We zijn op de openbare weg dus geen uitspraak over wat de snelste band is al heb ik het sterke vermoeden dat dit de conti nu is.


            Ik kan nu wel heel duidelijk zeggen dat bij de huidige omstandigheden het gripverlies enorm plots gaat ! Heb met opzet de gripgrens liggen uitproberen en het is echt BOEM. Met mijn winterbanden gaat het gripverlies veel gelijkmatiger en naar mijn mening dus veiliger!

            Het verschil is niet klein maar echt GROOT. Ik wil altijd iemand oppikken om te ondervinden. Morgen op Zolder , op zomerbanden omdat ik denk dat ze eens warm gereden sneller gaan zijn. Op de openbare weg rijd, ook ik, liever met de veilige winterband nu het geeft gewoon een pak meer marge.

            Waarom ABS nodig is nu snap ik ni dan ken je je auto toch niet? Als je probeert proper te rijden ben je snel, veilig en efficiënt zonder hulpmiddeltjes. Mensen bij wie dit veelvuldig aanspringt moeten zich de vraag stellen of ze niet beter is een cursus gaan volgen. Uw remtechniek en bochtentechniek verbeteren gaat je een grotere veiligheid geven en, nu komt het, een KORTERE remafstand!
            Als ik hier lees over die toestanden die gaan flikkeren stel ik me, in alle eerlijkheid, de vraag of ipv over banden discussiëren het niet nuttig is om eens wat rijlessen te nemen?

            Comment


            • ik rij voor zowel op zomerbanden als winterbanden met eenzelfde maat van bandjes
              205/55/16, voor de rest zijn alle kenmerken(laad & snelheidsindex) gelijk
              enige wat anders is, is de tekening(logisch) en het merk: Michelin voor de zomer(auto werd op deze banden geleverd) & Yokohama voor de winter(ik moest de goedkoopste pakken van mijnen baas)

              op wegdekken waar de 316d(standaard,niet getuned) met zomerbanden in de regen in de zomer 't lichtje van de asr deed branden,gebeurt dat met de winterbandjes niet, gisteren met collega gesproken(hij heeft geen winterbandjes,wel Michelinzomerbandjes en hij vond het niet nodig omdat zijn 316d op 10/10/11 nieuw geleverd werd) en hij heeft veel problemen gekend (slippertje op die ijzelmaandag), ik had geen problemen die dag
              als je gelijkwaardige winterbandjes aanschaft als je zomerbandjes zal je geen problemen ondervinden
              maar 18" zomerbandjes die dan nog eens een 5cm breder zijn dan je 16" winterbandjes met elkaar vergelijken is als Maggie de block vergelijken met Pheadra Hoste
              en dan zeggen dat die laatste sneller van grond zal komen...
              mijn autootjes:

              Volvo V60 D3 R-Design 2021
              Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

              Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                ik rij voor zowel op zomerbanden als winterbanden met eenzelfde maat van bandjes
                205/55/16, voor de rest zijn alle kenmerken(laad & snelheidsindex) gelijk
                enige wat anders is, is de tekening(logisch) en het merk: Michelin voor de zomer(auto werd op deze banden geleverd) & Yokohama voor de winter(ik moest de goedkoopste pakken van mijnen baas)

                op wegdekken waar de 316d(standaard,niet getuned) met zomerbanden in de regen in de zomer 't lichtje van de asr deed branden,gebeurt dat met de winterbandjes niet, gisteren met collega gesproken(hij heeft geen winterbandjes,wel Michelinzomerbandjes en hij vond het niet nodig omdat zijn 316d op 10/10/11 nieuw geleverd werd) en hij heeft veel problemen gekend (slippertje op die ijzelmaandag), ik had geen problemen die dag
                als je gelijkwaardige winterbandjes aanschaft als je zomerbandjes zal je geen problemen ondervinden
                maar 18" zomerbandjes die dan nog eens een 5cm breder zijn dan je 16" winterbandjes met elkaar vergelijken is als Maggie de block vergelijken met Pheadra Hoste
                en dan zeggen dat die laatste sneller van grond zal komen...

                Kan ik me helemaal in vinden ! En als jij al geen ervaring hebt, wie dan wel.

                Hoeveel jaar ervaring in driftcompetitie ?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten


                  En dat van iemand die pretendeert de waarheid in pacht te hebben (op basis van één meting met één auto op één moment)...
                  En ik ben nu verbaasd want van zover ik kan lezen lopen onze meningen gelijk op. Inderdaad, in mijn geval spreek ik over 1 meting op 1 auto op 1 moment, maar in dat moment had ik wel een bewijs van de veronderstellingen van Jokke: het is niet omdat de banden slippen, dat je alle grip kwijt bent.

                  Voor veiligheidsredenen is het net zelfs aan te raden om banden te kiezen die evenveel of meer grip kunnen genereren als een zomerband, maar tegelijk ook comfortabel aantonen wanneer je de limieten nadert. Het probleem is dat winterbanden bij andere omstandigheden meer grip hebben dan zomerbanden, en dat er ook een verschil is tussen A-, B- en C-merken, tussen merken onderling en tussen types onderling. Het is niet omdat ik nu tevreden ben van mijn Michelin PS2 of de Alpin 4's van mijn vrouw, dat ik de Energy's leuk vind of de PA2 zou aanraden die op het achteras van mijn Z4 steken. Maar na verloop van tijd weet ik wel welke banden ik nog zou riskeren, en welke ik niet meer moet hebben. En als ik nog eens een set zomerbanden ga kopen ga ik ze proberen onder dezelfde omstandigheden nog eens te testen, en idem met winterbanden. En eigenlijk zou ik ze nog eens moeten testen na 3 winters...

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk Berichten
                    Back home. Eindelijk

                    Heb daarnet een de diepte van de banden gemeten (mich pilot alpin A3) , en zit nu aan 5mm vooraan, en een optimistisch gemeten 3mm achteraan. Ze liggen er nu een dikke 4 maanden op.
                    Er staan 27.0000kms op de bandjes (225/17duims)

                    Moet dit voorjaar in principe nog een keer naar Oostenrijk, maar daarna laat ik de banden erop liggen, omdat ze volgende winter toch niet meer zullen dienen, en helemaal aan gort te rijden

                    Iemand toevallig een idee hoeveel mm's de michelin zijn in nieuwstaat ?
                    Nieuw zit een winterband rond de 9 mm.
                    Hou er wel rekening op dat je in oostenrijk verplicht minimaal 4 mm nog moet hebben. Anders beboet. Een verwittigd man...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      ik heb al cava's gehad, barum...niet op wagen nr 1
                      wel op wagen nr 2

                      au fond voel ik geen verschil behalve dat de cava sneller gingen gillen
                      er zijn geen brolbanden
                      Het zijn banden van Sava
                      Cava is om te drinken

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        het is niet omdat de banden slippen, dat je alle grip kwijt bent.
                        Dat weet ik ook, net zoals Jokke heb ik ook (weliswaar minder maar toch ook) wel wat ervaring met verschillende types banden en hoe die reageren in extreme omstandigheden. Ik ontken dat dus niet.

                        Wat wél werd afgedaan als "fout", is de stellingen van zij die wél duidelijk gripverlies ondervinden waar het met zomerbanden niet gebeurt. Ik heb twee plaatsen die ik dagelijks 2 keer doe: de "hobbels" van de viaduct in Gentbrugge en de twee hobbels in de lange doordraaier op de verkeerswisselaar er net voor. Ik neem die sowieso altijd rustig (aan 50 à 60 per uur), maar als ik het met m'n huidige wintersetup doe aan 70 dan onderstuurt 'ie zeer hard en moet het ESP enorm overwerken. Met m'n zomerbanden bij temperaturen zoals nu heb ik dat pertinent niet.

                        En zoals ik het tot nu toe altijd gelezen heb, luidt het: "ge hebt geen gelijk - uw banden slippen wel maar eigenlijk hebben ze toch meer grip". Jongens, ik ben geen uil, hè. Ik weet heus wel wanneer ik slip opzoek/uitlok die me meer grip geven, en wanneer ik slip heb die het omgekeerde zijn...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                          Als ik hier lees over die toestanden die gaan flikkeren stel ik me, in alle eerlijkheid, de vraag of ipv over banden discussiëren het niet nuttig is om eens wat rijlessen te nemen?
                          Is de suggestie aan mijn adres gericht?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                            ik rij voor zowel op zomerbanden als winterbanden met eenzelfde maat van bandjes
                            205/55/16, voor de rest zijn alle kenmerken(laad & snelheidsindex) gelijk
                            enige wat anders is, is de tekening(logisch) en het merk: Michelin voor de zomer(auto werd op deze banden geleverd) & Yokohama voor de winter(ik moest de goedkoopste pakken van mijnen baas)

                            op wegdekken waar de 316d(standaard,niet getuned) met zomerbanden in de regen in de zomer 't lichtje van de asr deed branden,gebeurt dat met de winterbandjes niet, gisteren met collega gesproken(hij heeft geen winterbandjes,wel Michelinzomerbandjes en hij vond het niet nodig omdat zijn 316d op 10/10/11 nieuw geleverd werd) en hij heeft veel problemen gekend (slippertje op die ijzelmaandag), ik had geen problemen die dag
                            als je gelijkwaardige winterbandjes aanschaft als je zomerbandjes zal je geen problemen ondervinden
                            maar 18" zomerbandjes die dan nog eens een 5cm breder zijn dan je 16" winterbandjes met elkaar vergelijken is als Maggie de block vergelijken met Pheadra Hoste
                            en dan zeggen dat die laatste sneller van grond zal komen...
                            Dit volg ik helemaal. Het is een praktische vaststelling (één van de zovelen) die steek houden, en het is plausibel. Ik maak net dezelfde conclusies bij mijn swaps van 225/245R18 zomersetup naar 225R18 wintersetup. Er zit meer beweging in het bandoppervlak, en dat voel je wel, maar het betekent niet dat er minder grip is. De overgang is geleidelijker, en de band communiceert (noodgedwongen, door z'n bouw, oppervlak e.d.) anders, "veiliger" zo je wil.
                            Bij m'n swap nu van 225/245R18 naar 205R16 is het een ander verhaal. M'n auto heeft (tenzij de voorbije 2 weken) wel duidelijk minder grip. M'n zomerbanden zijn wel nog altijd quasi nieuw (vooraan nog 7 en achteraan nog 6 mm profiel) dus ik vergelijk niet met versleten zomerbanden. Nogal vaak lees je "grip is veel beter" maar staat men niet stil dat net nieuwe winterbanden vergeleken worden met zomerbanden die al wat slijtage achter de kiezen hebben.
                            Ook bij m'n vorige auto ervoer ik een veel groter verschil in weggedrag tussen zomer en winter, in die mate dat ik me 1 keer behoorlijk heb laten verrassen. En laat ons duidelijk zijn, 't ging niet over een lichte mate van slip die niet nefast is voor compleet gripverlies.
                            Vandaar m'n advies: houd het in de mate van 't mogelijk bij dezelfde maten als in de zomer: het verschil in reacties van de auto is véél groter dan het verschil in grip op nat en sneeuw tussen een smal modelletje en een normaal of iets breder modelletje winterband.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Is de suggestie aan mijn adres gericht?
                              Lol !!! Nee jong gij zijt mijne godfather van het eerste uur! Never !
                              Ik zal het niet zo snel oneens zijn al geven we allebei al eens een andere insteek of laten eens een andere kant zien.

                              Btw een band die schuift heeft altijd minder grip , bij gelijke snelheid als ene die niet schuift. Echter ik ben ervan overtuigd dat bij vele chauffeurs een band met een brede heel opbouwende grens hen dikwijls veiliger en sneller kan laten rijden dan eentje met een smalle gripgrens die een vals veiligheidsgevoel geeft dat is wat ik probeer duidelijk te maken.
                              Gé gaat me toch niet zeggen dat je veel op esp rijdt???
                              Een goed piloot heeft me ooit geleerd om op de openbare weg dat te leren, maak er kunst van om scherp te rijden zonder dat er een lichtje gaat branden. Daar heb ik veel van geleerd ! Je bent verbaasd hoe vlot je kan gaan zonder enig lichtje. Nu goed dat is een spelletje waar ik me mee amuseer .

                              Comment


                              • Nee idd, als ik rij om te rijden, dan rij ik nooit op ESP. Zeker op circuit, en helemaal niet als 't glad ligt (regen). Je hebt veel meer communicatie en controle zonder. "Peren" met ESP op vind ik persoonlijk gevaarlijk. Er komt een punt waarop je ESP onmachtig wordt, en dan heb je 't vlaggen. Ik vind het trouwens simpelweg niet leuk: ik wil zoveel mogelijk zélf invloed hebben op de rijstijl of -prestaties. Vandaar m'n resolute voorkeur voor RWD, atmosferische motoren en manuele versnellingsbakken. Ik haal 't meeste plezier uit prestaties die het gevolg zijn van het zelf doen, en het zelf doen is het enige doel op zich (prestaties zijn uiteraard wel een graadmeter). Het omgekeerde, nl. prestaties als enige doel en de manier waarop is minder belangrijk, daar haal ik zo goed als geen plezier uit.
                                Als ik commute, dan boeit het me niet om dat ding af te leggen. Bij 't commuten (99,9% van m'n kilometers, de laatste maanden) rij ik trouwens uiterst rustig (je zou schrikken, denk ik ).
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                Btw een band die schuift heeft altijd minder grip , bij gelijke snelheid als ene die niet schuift.
                                Klopt toch niet? Afhankelijk van de band heb je 't meeste grip in lengterichting (accelereren en remmen) bij 3 tot 7% slip, en in dwarsrichting (bocht) bij 6 tot 10% slip.
                                Geen idee in hoeverre dat geldt voor winterbanden op sneeuw en ijs ... 'k kan me inbeelden dat 't daar minder (of niet geldt).



                                Anyway...

                                Het feit dat m'n wintersloefen net nieuw zijn (Dunlop 4D) en me toch teleurstellen als het niet deftig wintert, verbaast me wel. Ik wijt het aan het 'extreme' onderscheid in formaat (van 't maximaal gehomologeerde naar 't minimaal gehomologeerde), en aan het feit dat wel met z'n allen misschien de marketing-"7°C" te strikt interpreteren. Als ik menig testresultaat een beetje interpreteer, lijkt het me dat het vriespunt (aan de grond) een juister omslagpunt is, en de 4°C verschil lijkt me dan een pure selling argument.
                                De auto reageert duidelijk minder precies, vergt behoedzaam insturen want een snappy turn-in leidt tot onmiddellijk en zwaar onderstuur. 'Ie breekt vrij snel uit onder last, zowel rechtdoor en in bochten (ik heb geen sper en dat valt dus extra hard op). 'Ie heeft duidelijk last om dezelfde mate aan cornering grip te bieden als m'n zomerbanden (of m'n vorige winterbanden) Met ESP op wordt dat erg snel getriggerd, met ESP uit is het (naast fun ) is 't erg snel glijden. Veel vroeger dan op zomerslofjes. Nu is 205 wel erg smal voor de toch zware '1 vind ik, zeker met profiel 55%.
                                Ik was al de hele "winter" lang erg teleurgesteld, tot het plots serieus begon te vriezen. Dan werden die banden opvallend goed, tot zelfs schitterend: geen last meer van de 205/55R16 maat, ik ondervond het gedrag plots als natuurlijk, responsief, grippy en veilig. Ik heb bijzonder lichte velgen liggen (geen 7 kilo 't stuk) en verheugde me al op het uittesten van de gestegen levendigheid ... maar ik kon het pas als het een eindje onder nul vroor. Tot dan wilden de banden niet mee. En op sneeu: aucun défaullt en uiteraard een volle . Zalige bandjes.
                                Maar niet voor als 't positieve temperaturen zijn en als 't nat ligt, dat heb ik ondertussen wel al geleerd. Volgende keer weer 18" breedte 225 en profiel 40. Daar ben ik niet slechter of onveiliger mee onderweg op sneeuw en ijs dan met een 205'je (verschil in grip is minimaal), maar als het niet meer echt wintert rijdt dat wél behoorlijk.

                                Enfin, ik overweeg voor m'n volgende daily een 4WD. Stel je voor. aantal trips Alpwaarts zal toenemen, en ik ga traileren ook (natte slipway). Comes in handy, dan.
                                Ook de les geleerd om niet meer (en zeker niet à fond) te tracken met een daily. Dus dan mag het wat gematigder.

                                Comment


                                • En om nog 'es op de titel terug te komen: te vroeg, dit jaar! En te laat terug swappen ook: ik laat ze nog liggen omdat 'k nog twee weken wintersport in 't verschiet heb. En met die late winter van dit jaar ... ik verwacht nog een dump (of 2) in de Alpen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                    Nee idd, als ik rij om te rijden, dan rij ik nooit op ESP. Zeker op circuit, en helemaal niet als 't glad ligt (regen). Je hebt veel meer communicatie en controle zonder. "Peren" met ESP op vind ik persoonlijk gevaarlijk.
                                    Ik vind dit een vreemde insteek. Peren met ESP op betekent dat als je over de grens gaat, ESP het in zekere zin nog kan oplossen. ESP verlegt als het ware de grens. ESP doet de grens niet verdwijnen, maar kan van een oh-shit gevalletje een gevalletje maken waar enkel de lampjes beginnen knipperen.

                                    In beide gevallen is dat een indicatie om het rustiger aan te doen, maar met ESP grijpt de wagen in om ervoor te zorgen dat de eerste poging om over de limiet te gaan niet direct de laatste wordt.

                                    Vooral als je met 4x4 gaat rijden vraag ik me af waarom je dan 4x4 overweegt, als je niet in ESP gelooft. Als je kijkt wat de systemen op een BMW met xDrive doen om onder alle omstandigheden het schip in de juiste richting te laten wijzen, moet je gewoon vaststellen dat je dat zonder die elektronica gewoon niet zelf kan doen. Afremmen op het binnenste achterwiel als je onderstuurd wil gaan, of afremmen op het buitenste achterwiel om overstuur te voorkomen. Dat zijn gewoon dingen die je als mens niet zelf kan doen.

                                    Comment


                                    • Zojuist moest ik aan Jakkel denken...

                                      Alle voorspellingen ten spijt reed ik net in de winterse neerslag, de berm zag zelfs wit!

                                      En volgens mij is dat net wat die 7 graden wél wil zeggen. Zodra het daaronder duikt heb je alleszins kans op vies weer

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                        Zojuist moest ik aan Jakkel denken...

                                        Alle voorspellingen ten spijt reed ik net in de winterse neerslag, de berm zag zelfs wit!

                                        En volgens mij is dat net wat die 7 graden wél wil zeggen. Zodra het daaronder duikt heb je alleszins kans op vies weer
                                        ale hier aan de kanten Brasschaat schijnt de zon keihard
                                        komt nog naar hier dus

                                        Comment


                                        • Half uurtje geleden bleef de sneeuw hier zelfs op de weg liggen...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X