Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
    Dat iedereen gewoon zijn eigen gedacht doet.
    Iedereen zijn eigen gebruiken, eigen prortemonee en eigen gelijk!
    En dat sommige mensen voor mij uit rijden ipv achter mij

    Comment





    • Zou het aanrijdend voertuig op winter of zomerbanden gereden hebben...
      Een vraag die voor de nabestaanden wel eens zou kunnen blijven hangen...

      En of het zou geholpen hebben...

      Op de beelden zie ik ook laagprofiel banden... kan dit een klapband versnellen wanneer je iets raakt ?
      Ik neem aan, dezelfde druk op een kleiner oppervlak,...
      Last edited by ; 20/02/2012, 19:07.

      Comment


      • Dramatisch ongeval, heb het ook gelezen...

        Dat de banden er iets hadden aan kunnen veranderen wil ik niet gezegd hebben, maar veel mensen beseffen blijkbaar nog niet goed dat die 4 bandjes uw enige contact met de grond zijn...

        Met slechte of versleten banden mag je nog de beste ABS, ESP, Quattro, ... hebben !

        Op banden probeer ik nooit te besparen !

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Ook op circuit heeft ESP me al erger bespaard...
          Nóg erger?!

          Jij rijdt nu wel met een grote veilgheidsmarge op circuit (ik vermoed ook deels omdat 't ESP je afremt en je dus op verschillende plaatsen redelijk wat performance laat liggen), dan hoef je misschien minder angst te hebben van ESP inderdaad. Maar als het wél verkeerd gaat, omdat ESP het niet meer redt, dan vrees ik dat jij 't ook niet meer redt. En eventjes zonder ESP een bochtje pikken, dat heeft dan ook veel kans om slecht af te lopen (cfr. Croix).
          Ik denk dat het beter is om echt tegoei te leren wat je auto doet zonder ESP. Uiteraard kan je niet van de eerste meter gaan knallen "met het vangnet" op, maar moet je opbouwen... maar niks is toch leuker dan dat? Zelfs m'n eerste keer op een door een zondvloed overgoten GP-Strecke met compleet versleten achterbanden ben ik meteen zonder ESP op vertrokken: je voelt meteen zelf aan wat je auto aankan en wat niet, terwijl anders het risico bestaat dat je teveel op ESP vertrouwt. Zoals je zegt zijn 't verdomd slimme dingen en vaak voel je niet (exact) hoe en hoe vaak 't je redt... en als 't dan plots niet meer daar is (omdat je 't afgelegd hebt of omdat 't zelf niet meer bij machte is om te redden), dan pas heb je 't zwaar vlaggen.

          Zonder ESP rijden vind ik niet alleen gigantisch veel leuker, 't is trouwens ook meer the real thing, vind ik. Je krijgt veel meer feedback, en wat je doet doe je (meer) zelf. Je leert ook gewoon veel meer: je kan je pilotage afstemmen op reacties van je auto, in plaats van het ESP alles te laten doen. Zonder ESP is 't ook minder sletig, vooral voor de achterste remblokken.

          Ik zou durven denken dat Croix toen niet zou zijn gebeurd mocht je altijd al zonder ESP hebben gereden (maar ik kan me vergissen). Hetzelfde bij mij: mocht ik b.v. niet enkele driftdays hebben gevolgd (iets waarvan ik ooit zei dat ik 't nooit zou doen, maar wel begonnen ben om de nodige car control te verwerven voor 't circuitrijden) en al vele keren lift off oversteer hebben opgevangen op Zolder (soms bedoeld, alles om te leren), dan had ik 2 jaar terug Blanchimont 2 achteraarts uitgekomen aan 190 per uur. Met catastrofale gevolgen, durf ik denken. Ik heb toen nog klamme handjes gehad en effe een hoge bloeddruk, maar ik heb toen door het beetje ervaring dat ik had gelukkig niet de fout gemaakt om te lang tegen te sturen (cfr Croix).

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            Gezien de ijzel lag op het middenvak...

            Maar je hebt gelijk, het is natuurlijk onzin om met winterbanden te blijven rondrijden net op of onder het vriespunt.


            Het zal een eeuwenlange discussie blijven, volgens sommige is roken ook gezond.
            Last edited by ; 20/09/2012, 23:40.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
              http://kw.knack.be/west-vlaanderen/n...0046388678.htm


              Zou het aanrijdend voertuig op winter of zomerbanden gereden hebben...
              Een vraag die voor de nabestaanden wel eens zou kunnen blijven hangen...

              En of het zou geholpen hebben...

              Op de beelden zie ik ook laagprofiel banden... kan dit een klapband versnellen wanneer je iets raakt ?
              Ik neem aan, dezelfde druk op een kleiner oppervlak,...
              Zoiets "gebeurd" en is altijd zeer erg voor de nabestaanden . Ik wens hen veel sterkte .

              Natuurlijk kan je zoiets vermijden : neen , niet door die "winterbanden" , eerder door ACHTER de vangrail te gaan wachten en het verkeer in het oog te houden..

              Comment


              • Gisteravond op weg naar huis van de bomma (tripje Neerpelt-Hoeselt) bij een paar auto's gestopt om te zien of de inzittenden OKE waren na een 'uitstapje' in de gracht. "Plots was de auto weg" was het veel gehoord antwoord op de vraag wat gebeurde er.

                De winterbandjes op onze pa zijne 406 hebben mij regelmatig een waarschuwing gegeven dat er echt veeeeeel glade plekken waren, maar meer dan effe "wa zetten" was er nie bij. Schoonbroer die dezelfde weg met zomer (4 seasons) banden afwerkte zei achteraf dat hem toch een paar keer sjans gehad had dat er een fietspad was.

                Comment


                • Moeilijk om te gissen naar het hoe en waarom, een niet te onderschatten oorzaak van klapbanden is het feit dat je karkas geraakt is door, bv borduurschade of een diepe put...........

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                    Waar haal je die wijsheid vandaan?

                    Dus volgens U heeft een Goodyear UltraGrip 8 bij een buitentemperatuur onder de 7 graden dezelfde eigenschappen als een Michelin zomerband.

                    Op een forum mag onzin verteld worden, geen probleem mee. Maar niet als je speelt met de veiligheid.

                    Het zal een eeuwenlange discussie blijven, volgens sommige is roken ook gezond.
                    Het niet herkennen van sarcasme kan een medische aandoening zijn

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      maar ik heb toen door het beetje ervaring dat ik had gelukkig niet de fout gemaakt om te lang tegen te sturen (cfr Croix).
                      Croix was een gevalletje "opgehouden met sturen". Ik dacht dat ik full lock deed, maar daar was niks van waar. Ik zat gewoon met alle kracht op de rem aan het wachten tot de auto stil viel, maar hij bleef gaan en eens het gras op heb je nog minder controle.

                      Of ik 'm gehad zou hebben met meer voeling, dat durf ik op een Z4 niet zeggen.. Die was echt snel en onbedoeld weg met het kontje.

                      Op Zolder voelde ik nooit ESP hinderen, en op de Nordschleife knipperde dat spel enkel als de wielen door een heuveltje grip verloren. En een keertje gered toen bij nat weer ook de achterkant een toerke wou maken. Het was al snel heel wat minder gedrift van de drie-reeks achter mij, en hij verdween zelfs uit het zicht toen we een AM hadden gepasseerd die met alle zijden beschadigd in de vangrail stond.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                        Zoiets "gebeurd" en is altijd zeer erg voor de nabestaanden . Ik wens hen veel sterkte .

                        Natuurlijk kan je zoiets vermijden : neen , niet door die "winterbanden" , eerder door ACHTER de vangrail te gaan wachten en het verkeer in het oog te houden..
                        Was ook mijn eerste gedacht, maar er was er geen...

                        Een vraag die ik me nu stel na dit bericht:
                        Kan een runflat een klapband krijgen ?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                          Een vraag die ik me nu stel na dit bericht:
                          Kan een runflat een klapband krijgen ?
                          Per toeval vorige week gevraagd aan een BMW technieker die stevig tegen runflats was... Buiten de hoop nadelen (rijgedrag, spoorzoeken, niet mogen repareren, zwaar, duur, zelden op voorraad) is de kans op een klapband quasi nihil, en zelfs na een mogelijke klapband zit je nog op de dikkere randen te rijden waarmee je meer grip hebt dan een band die helemaal van een wiel verdwijnt.

                          Comment


                          • Blijkbaar ben ik toch niet zo een fantast...


                            Interessant citaten uit: http://www.autorij-instructie.nl/?p=373


                            "Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

                            ‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’

                            Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.

                            Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip."


                            en

                            "Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd."

                            Comment


                            • Durven jullie nog op jullie winterbanden rijden de komende dagen? Donderdag wordt het 12°C!

                              Comment


                              • ik wel

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Durven jullie nog op jullie winterbanden rijden de komende dagen? Donderdag wordt het 12°C!
                                  Zolang het 's ochtends vroeg en 's avonds laat ijzelt wel.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door éSe Bekijk Berichten
                                    Zolang het 's ochtends vroeg en 's avonds laat ijzelt wel.
                                    Maar de tijd dat ze wel nuttig zijn tegenover niet nuttig (zelfs nadelig), is nu wel héél klein geworden. Je weet maar nooit dat je een noodgeval tegenkomt hé.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      Maar de tijd dat ze wel nuttig zijn tegenover niet nuttig (zelfs nadelig), is nu wel héél klein geworden. Je weet maar nooit dat je een noodgeval tegenkomt hé.
                                      Call me paranoid, maar ik ben wel het type dat liefst op alle onheil is voorbereid
                                      Desalniettemin hebt ge volledig gelijk, Jakkel. We zitten nu echt in een grijze zone.
                                      Ik kan niet wachten tot de lente haar intrede doet

                                      Comment


                                      • 1. Doe deze test met SEMI slicks en die zullen NOG beter zijn. Nog meer grip op nat wegdek, nog kortere remafstand en betere grip in de bochten. Als je deze redeneringen doortrekt kan je dus beter met semi-slicks rijden?

                                        2.Bovenstaande test zal zeker juist zijn, die betwijfel ik niet, maar zoals ik aangeef zegt dat niets over het nut van winterbanden

                                        3. Dat een zomerband vanaf een bepaalde positieve temperatuur betere PRESTATIES zal hebben, staat voor mij als een paal boven water. Of dat het een betere en veiligere keuze is daar ga ik helemaal niet mee akkoord.
                                        Zoals meermaals aangehaald is de "veiligheids"marge van je gripgrens heel belangrijk en is bij dit weer het afvoeren van water of vermijden van aquaplanning belangrijker dan de "prestaties" van een band.

                                        4. Ik lees niets over veiliger in echte omstandigheden. Monteer je nu bij dit weertype banden om zo snel mogelijk toerkes te draaien of om je veiligheid te verhogen? En je veiligheid verhogen is toch vooral belangrijk bij nat, lees glad weer?

                                        5. Blijkbaar negeer je gewoon deze test, die plaatst een en ander in een, imo, beter perspectief zonder bovenstaande test te ontkrachten.
                                        While Magazine Group Tests And Tyre Launches Can Give You An Excellent Idea Of How A Tyre Will Perform On The Road, Sometimes They Miss What The Tyre Is Like To Live With. This Has Never Been More ...



                                        - Further, the naysayers generally mis-categorise winter tyres as purely designed for snowy conditions, whereas in fact they are beneficial between roughly October/November and March/April, which our own experience last winter confirms, and I will report on below.

                                        -If conditions can trip up Formula 1 drivers, then to say that you have coped OK without winter tyres up until now - particularly when you have the option of something that can grip three times the amount, be controlled twice as well, and stop in under half the amount of space - is disingenuous.

                                        - Driving away from the garage with the Ultragrip 7+ fitted all round, the first - and expected - thing to notice was that dry braking took longer. (wat bovenstaande test nogmaals bevestigd !).

                                        - At 11-12 degrees performance on the winters was noticeably poorer. At 14-15 braking was very bad (long) on both winter tyres, and by 17-18 steering was appalling - EXTREMELY delayed. (wat bovenstaande test wederom bevestigd)

                                        - Was it all worth it?

                                        In one word - yes! At 3 degrees C and below the winter tyres gave a definite improvement in cold, frosty, damp and greasy conditions. And in general wet and dry (cold) running, the sipes produced extra bite, giving me the same sort of level of performance that my high performance summers did, but in cold and sub-zero temperatures. And that was all BEFORE any snow and ice - proving that winter tyres really should be considered as "cold weather" tyres, and not just for the snow.

                                        In snow and ice the difference to summers was incredible - if to be expected. While other cars were sliding about or simply left unused, we were able to retain full mobility.

                                        And in switching back to summer tyres we revelled in their own strengths when in their own optimum operating conditions.

                                        I will very definitely be adding my name to the list of those that have tried winter tyres and would not go back to not running them.



                                        Conclusie: Jakkel zijn ervaringen zijn niet fout, wat imo wel een fout is, is de manier waarop het issue veiligheid in alle omstandigheden blijkbaar niet terzake doet.
                                        Een winterband is gedurende de wintermaanden bij hevige regenval en koudere temperaturen gewoon een veiligere en betere keuze (ook voor een F1 piloot bij wijze van spreken). Ik denk dat dit toch wel een belangrijk feit is ipv te lopen snuiven dat winterbanden alleen goed zijn voor de sneeuw.

                                        Ik sta nu ook op zomerbanden, maar ga hier niet staan verkondigen dat dit tijdens de wintermaanden de beste keuze is. Het is belangrijk te weten wat de gevaren zijn, wanneer het weer omslaat. Op dat vlak vind ik het nuttig om winterbanden te laten staan tot op het moment dat de kans op winterse temperaturen (en toch ook overvloedige regenval) klein wordt.
                                        Uiteindelijk is adaptief rijgedrag misschien wel de belangrijkste les en vooral zijn eigen limieten kennen.

                                        Let daarbij vooral op de lichtjes die ingrijpen (esp en abs) gaan deze meermaals flikkeren is er iets fout met je rijgedrag. Vergeet ook niet dat esp en abs je, algemeen gezien, nooit SNELLER zullen maken, ze zijn er om je fouten te corrigeren.
                                        Last edited by Jokke_vlo; 21/02/2012, 10:52.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                          1. Doe deze test met SEMI slicks en die zullen NOG beter zijn. Nog meer grip op natwegdek, nog kortere remafstand en betere grip in de bochten. Als je deze redeneringen doortrekt kan je dus beter met semi-slicks rijden?

                                          2.Bovenstaande test zal zeker juist zijn, die betwijfel ik niet, maar zoals ik aangeef zegt dat niets over het nut van winterbanden

                                          3. Dat een zomerband vanaf een bepaalde positieve temperatuur betere PRESTATIES zal hebben, staat voor mij als een paal boven water. Of dat het een betere en veiligere keuze is daar ga ik helemaal niet mee akkoord.
                                          Zoals meermaals aangehaald is de "veiligheids"marge van je gripgrens heel belangrijk en is bij dit weer het afvoeren van water of vermijden van aquaplanning belangrijker dan de "prestaties" van een band.

                                          4. Ik lees niets over veiliger in echte omstandigheden. Monteer je nu bij dit weertype banden om zo snel mogelijk toerkes te draaien of om je veiligheid te verhogen? En je veiligheid verhogen is toch vooral belangrijk bij nat, lees glad weer?

                                          5. Blijkbaar negeer je gewoon deze test, die plaatst een en ander in een, imo, beter perspectief zonder bovenstaande test te ontkrachten.
                                          While Magazine Group Tests And Tyre Launches Can Give You An Excellent Idea Of How A Tyre Will Perform On The Road, Sometimes They Miss What The Tyre Is Like To Live With. This Has Never Been More ...



                                          - Further, the naysayers generally mis-categorise winter tyres as purely designed for snowy conditions, whereas in fact they are beneficial between roughly October/November and March/April, which our own experience last winter confirms, and I will report on below.

                                          -If conditions can trip up Formula 1 drivers, then to say that you have coped OK without winter tyres up until now - particularly when you have the option of something that can grip three times the amount, be controlled twice as well, and stop in under half the amount of space - is disingenuous.

                                          - Driving away from the garage with the Ultragrip 7+ fitted all round, the first - and expected - thing to notice was that dry braking took longer. (wat bovenstaande test nogmaals bevestigd !).

                                          - At 11-12 degrees performance on the winters was noticeably poorer. At 14-15 braking was very bad (long) on both winter tyres, and by 17-18 steering was appalling - EXTREMELY delayed. (wat bovenstaande test wederom bevestigd)

                                          - Was it all worth it?

                                          In one word - yes! At 3 degrees C and below the winter tyres gave a definite improvement in cold, frosty, damp and greasy conditions. And in general wet and dry (cold) running, the sipes produced extra bite, giving me the same sort of level of performance that my high performance summers did, but in cold and sub-zero temperatures. And that was all BEFORE any snow and ice - proving that winter tyres really should be considered as "cold weather" tyres, and not just for the snow.

                                          In snow and ice the difference to summers was incredible - if to be expected. While other cars were sliding about or simply left unused, we were able to retain full mobility.

                                          And in switching back to summer tyres we revelled in their own strengths when in their own optimum operating conditions.

                                          I will very definitely be adding my name to the list of those that have tried winter tyres and would not go back to not running them.



                                          Conclusie: Jakkel zijn ervaringen zijn niet fout, wat imo wel een fout is, is de manier waarop het issue veiligheid in alle omstandigheden blijkbaar niet terzake doet.
                                          Een winterband is gedurende de wintermaanden bij hevige regenval en koudere temperaturen gewoon een veiligere en betere keuze (ook voor een F1 piloot bij wijze van spreken). Ik denk dat dit toch wel een belangrijk feit is ipv te lopen snuiven dat winterbanden alleen goed zijn voor de sneeuw.

                                          Ik sta nu ook op zomerbanden, maar ga hier niet staan verkondigen dat dit tijdens de wintermaanden de beste keuze is. Het is belangrijk te weten wat de gevaren zijn, wanneer het weer omslaat. Op dat vlak vind ik het nuttig om winterbanden te laten staan tot op het moment dat de kans op winterse temperaturen (en toch ook overvloedige regenval) klein wordt.
                                          Uiteindelijk is adaptief rijgedrag misschien wel de belangrijkste les en vooral zijn eigen limieten kennen.

                                          Let daarbij vooral op de lichtjes die ingrijpen (esp en abs) gaan deze meermaals flikkeren is er iets fout met je rijgedrag. Vergeet ook niet dat esp en abs je, algemeen gezien, nooit SNELLER zullen maken, ze zijn er om je fouten te corrigeren.
                                          Hier kan ik me volledig in vinden!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X