Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    Per toeval vorige week gevraagd aan een BMW technieker die stevig tegen runflats was... Buiten de hoop nadelen (rijgedrag, spoorzoeken, niet mogen repareren, zwaar, duur, zelden op voorraad) is de kans op een klapband quasi nihil, en zelfs na een mogelijke klapband zit je nog op de dikkere randen te rijden waarmee je meer grip hebt dan een band die helemaal van een wiel verdwijnt.
    Een IRL'ke:
    Vorig jaar heb ik op de snelweg onderstaand 'stukje ijzer' 'opgeraapt' met mijn linkerachterwiel. Dit is een bevestigingstuk van een vangrail (er waren werken geweest aan de vangrails, en dit brokstuk lag op het linkerbaanvak).
    Ik meen te mogen stellen dat , als er gewone banden onder mijn auto gelegen hadden, een heftige klapband met het bijhorende schuifwerk mijn deel waren geweest (de vangrails mochten opnieuw vervangen worden).
    Nu kon ik de wagen netjes onder controle houden, en heb ik, aan een gezapig tempo, mij in veiligheid kunnen stellen op de volgende afrit (+/- 2 km verder). Omdat ik een bijstandsverzekering heb, heb ik die dan ook gebeld. De takelwagen heeft me dan tot in de bandencentrale gebracht. Mocht ik de verzekering niet gehad hebben, had ik, mijn inziens, zonder problemen nog tot bij de hersteller geraakt (ongeveer 10 km).
    In de bandencentrale hebben ze dan dit stuk metaal uit mijn band gehaald.

    BTW: ik rij op, voor de rabiate tegenstanders, de slechtste combinatie mogelijk: RFT én winterbanden én achterwielaandrijving .
    Bijgevoegde Bestanden
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

    Comment


    • Grappig, ik heb een vergelijkbaar stuk metaal in mijn RFT's gehad op mijn 3-reeks!

      Ik heb op een 'platte' rechterachterband nog tot bij een bandenbedrijf gereden dat me de RFT toch nog hersteld heeft, tot ik de dag erop een nieuwe RFT liet monteren bij BMW.

      Comment


      • kan deze topic niet beter " wanneer schakelen jullie over op zomerbanden" genoemd worden?

        Comment


        • Die RFT's, zijn dat houten blokken ofzo?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Blijkbaar ben ik toch niet zo een fantast...


            Interessant citaten uit: http://www.autorij-instructie.nl/?p=373
            Jammer genoeg duid je de verkeerde delen aan:

            Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

            ‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’


            Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.
            Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip.


            Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op.

            De grootste verschillen doen zich pas voor op met epoxy geprepareerde weggedeelten die een besneeuwd oppervlakte moeten simuleren. Een uitwijkmanoeuvre op een ‘besneeuwde’ helling omlaag is met gewone banden nauwelijks mogelijk. De testauto, een zware, vierwielaangedreven SUV, glijdt op zomerbanden onderaan de heuvel weg in de bocht. Met winterbanden heeft dezelfde actie een veel beter effect. De banden knerpen luidruchtig onder de interne wrijving van de speciaal gevormde, driedimensionale rubber lamellen, maar de auto blijft bij gelijke snelheid wel in het spoor.


            Ook een lange, gladde bocht is op zomerbanden met een matige snelheid van 40 km/u en geconcentreerde stuurbewegingen nog af te ronden, maar het voelt glibberig. Met winterbanden is dezelfde figuur beter uit te voeren. Toch komt er ook een eind aan de stroefheid van de winterbanden; bij snelheden boven de 60 km/u schuift ook hier de auto over de banden richting vangrail.


            Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking
            Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd.
            Je leest eigenlijk een artikel van een journalist van de Volkskrant, die wijst op één test van Autobild en daaraan conclusies koppelt dat wat voor de ene zomerband geld, ook voor alle andere zomerbanden geld. Dat is natuurlijk niet waar, zoals je kan zien als je één blik legt op hun zomerbandentesten.

            De test is van enkele jaren geleden, en op die tijd hebben de meeste merken al nieuwe banden voorgesteld die zeker niet moeten onderdoen voor hun zomerbroeders op droog wegdek. Dat blijkt ook uit het feit dat de testen vroeger op 14" en 15" waren, terwijl de testen nu op 17" en 18" zijn, net de maten die GTA nu ook aanraad om te blijven rijden.

            En gezien het wegdek gisterenochtend nat was, en soms even glad als epoxy, was je beter af op winterbanden dan op zomerbanden.

            Wat ik dan opvallend vind is dat op een vochtige weg bij +13°C de winterband niet zwaar moet afleggen tegen de zomerband. Gezien de voorspelde regen wissel ik dus niet naar zomerbanden .

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
              Die RFT's, zijn dat houten blokken ofzo?
              Maar wel vakkundig en esthetisch verantwoord verwerkt, vandaar de prijs

              Comment


              • Wat autobanden betreft hecht ik toch meer belang aan de ADAC of autobandentest.com

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door éSe Bekijk Berichten
                  Maar wel vakkundig en esthetisch verantwoord verwerkt, vandaar de prijs
                  Ze zijn dus rond en zwart?

                  Comment


                  • Mijn zomervelgen zitten er weer onder met nieuwe bandjes op.
                    Ik was die winterbanden enorm beu. Heb het mij nog niet beklaagd tot nu.Wat rijdt normaal rubber toch heerlijk.

                    Comment


                    • ge kunt het ook zo zien: een zomerband op sneeuw heeft bijna dubbel zoveel remweg. Het omgekeerde zal nooit waar zijn. De winterband zal misschien een paar meters meer nodig hebben in warme omstandigheden. Als het op die paar meters aankomt zijt ge al verkeerd aan het rijden.
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                        Wat autobanden betreft hecht ik toch meer belang aan de ADAC of autobandentest.com
                        Eigenlijk zijn die testen van autobild en ADAC gelijk. Vaak ontbreekt het die verenigingen individueel aan budget, maar in ruil voor de gegevens delen die magazines en verenigingen de kosten.

                        Het probleem is dat men testte met enkel 1 zomerband. Een megatest met alle populaire zomer- en winterbanden in winterse en zomerse omstandigheden zou al handiger zijn, maar dan nog kan je niet alle banden testen. Zo komen de Michelin Pilot Alpin 3's maar in één test voor, terwijl de Michelin Alpin 4 veel beter scoort omdat die leverbaar is in een andere maat.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Jammer genoeg duid je de verkeerde delen aan:
                          Of jij...



                          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Je leest eigenlijk een artikel van een journalist van de Volkskrant, die wijst op één test van Autobild en daaraan conclusies koppelt dat wat voor de ene zomerband geld, ook voor alle andere zomerbanden geld. Dat is natuurlijk niet waar, zoals je kan zien als je één blik legt op hun zomerbandentesten.

                          De test is van enkele jaren geleden, en op die tijd hebben de meeste merken al nieuwe banden voorgesteld die zeker niet moeten onderdoen voor hun zomerbroeders op droog wegdek. Dat blijkt ook uit het feit dat de testen vroeger op 14" en 15" waren, terwijl de testen nu op 17" en 18" zijn, net de maten die GTA nu ook aanraad om te blijven rijden.

                          En gezien het wegdek gisterenochtend nat was, en soms even glad als epoxy, was je beter af op winterbanden dan op zomerbanden.

                          Wat ik dan opvallend vind is dat op een vochtige weg bij +13°C de winterband niet zwaar moet afleggen tegen de zomerband. Gezien de voorspelde regen wissel ik dus niet naar zomerbanden .
                          Ik lees wat ik lees. En wat ik lees is wat ik hier (al tot vervelens toe) gezegd heb. Mijn ondervindingen zijn blijkbaar dus niet zo uniek, als je dit relaas leest. En misschien is die ene geteste zomerband wel die zomerband van mij, wie zal 't zeggen? Uit m'n nek lullen doe ik niet beste. Dat jij persé je gelijk wilt bewijzen door je in allerlei rare bochten te wringen, dat moet jij weten. Ik trek daar mijn conclusies uit. Nog veel succes met het rijden op je superieure winterbanden. Ze zijn niet alleen uitermate superieur presterend onder de 7°C tegenover een A-zomerband, nu ook nog bij 13°C. Ik denk dat het het beste is dat je ze een gans jaar laat liggen Het regent hier toch altijd.

                          Comment


                          • Ik heb geen winterbanden op mijn fiets (het bestáát al!) en ben daarom de voorbije 3 weken niet met de fiets naar 't werk geweest. Dra komt daar weer verandering in.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              Of jij...



                              Ik lees wat ik lees. En wat ik lees is wat ik hier (al tot vervelens toe) gezegd heb. Mijn ondervindingen zijn blijkbaar dus niet zo uniek, als je dit relaas leest. En misschien is die ene geteste zomerband wel die zomerband van mij, wie zal 't zeggen? Uit m'n nek lullen doe ik niet beste. Dat jij persé je gelijk wilt bewijzen door je in allerlei rare bochten te wringen, dat moet jij weten. Ik trek daar mijn conclusies uit. Nog veel succes met het rijden op je superieure winterbanden. Ze zijn niet alleen uitermate superieur presterend onder de 7°C tegenover een A-zomerband, nu ook nog bij 13°C. Ik denk dat het het beste is dat je ze een gans jaar laat liggen Het regent hier toch altijd.
                              Uit je nek lullen doe je niet, want een A-zomerband kan beter zijn onder winterse omstandigheden dan een B-winterband met kaal profiel

                              MAAR, zouden die Duitsers het dan fout hebben, want in een deelstaat als Noordrijn-Westfalen (ongeveer ons klimaat) zijn de winterbanden nog steeds verplicht bij winterse omstandigheden (-7 graden)

                              Winterbanden worden gemaakt van een speciaal rubbermengsel met silica dat zich makkelijk aanpast aan lage temperaturen, hierdoor heeft een winterband bij temperaturen onder de 7°C aanzienlijk meer grip en trekkracht dan een zomerband.

                              De voordelen van een winterband zijn
                              - Sterk verbeterde grip bij temperaturen onder de 7°C
                              - Minder kans op aquaplaning door effectieve waterafvoer
                              - Betere wegligging in bochten
                              - Kortere remweg

                              Onder droge en regenachtige omstandigheden in de (Belgische) winter volstaat het aanpassen van de snelheid en de volgafstand om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden. Alleen op de dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt is rijden zonder winterbanden een gevaar .

                              Comment


                              • NRW is toch nog altijd iets anders dan onze contreien, denk ik. Die hebben daar 's winters makkelijk 10-20 dagen sneeuw per jaar, vaak meer.

                                Comment


                                • Voor jou is NRW misschien ver van je bed, maar voor mij is dat een half uurtje rijden

                                  En ik denk dat het NRW-klimaat niet zoveel scheelt van bv Luik, wat daar ook niet ver vanaf ligt.

                                  10-20 dagen sneeuw per jaar... In 2010 heb ik zo 4 weken elke dag de auto moeten nemen door winterse omstandigheden, en toen ben ik het land uitgelucht . Ik denk dat je bij een normale Belgische winter ervan uit mag gaan dat je aan 10-20 sneeuwdagen per jaar zit, de kust en West-Vlaanderen uitgezonderd.

                                  Comment


                                  • geen 20 sneeuwdagen op de weg

                                    Comment


                                    • Mijn auto (Mercedes 190) gedraagt zich erg raar op staal met winterbanden (Uniroyal): in sportieve/snelle bochten/afritten voelt hij erg vaag aan en krijg ik opvallend veel onderstuur dat zich laat aankondigt: je hebt pas door dat je aan het ondersturen bent doordat je de berm dichterbij ziet komen, niks gevoel erbij terwijl hij daar op zomerbanden geen last van heeft. Is dat normaal? En kan het zijn dat de topsnelheid ermee daalt?

                                      Comment


                                      • Onderstuur op zo een rwd kar ! Foei
                                        Welke weersomstandigheden? Welke temperatuur? Nieuwe of oude banden ?
                                        De banden gaan sowieso sneller beginnen wegschuiven dan een zomerband he dus dat bij de huidige omstandigheden het onderstuur VROEGER optreed is perfect normaal imo.

                                        Vooral het feit dat je zegt dat de band laat aankondigt (het zou eerder vroeg moeten zijn) vind ik raar......... wil je niet zeggen dat het onderstuur vroeg optreed? (dan ben ik mee)


                                        Er zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden waarom,dit kan zijn (zie hierboven). Maar het feit dat je "opvallend" onderstuur hebt duidt wel dat je, mogelijk, je rijstijl met de 190 iets anders aanpakt.

                                        Sorry dat ik het even over rijstijl heb maar als je veel "last" hebt van onderstuur op de openbare weg is er mogelijk toch iets mis met je aanpak, vooral de manier waarop je de bocht in gaat. Persoonlijk heb ik daar ook zeer lang last van gehad en heeft het toch wat herscholing gevraagd en vooral inzicht om het anders te doen.

                                        Misschien heb je per ongeluk last gehad, maar ik meen op te maken dat je het veelvuldig hebt?

                                        Belangrijk is zorgen dat je wat extra druk,op de vooras zet voor het aansnijden van de bocht bv door kort de rem aan te tikken voor het aansnijden van de bocht. Je zal er geen snelheid mee verliezen en het onderstuur vermijden of langer uitstellen.
                                        Dat is niet alleen sneller maar ook veiliger. Het is bij wijze van spreken twee keer winst !

                                        Een andere mogelijkheid is dat je een zeer goed piloot bent want wachten op licht onderstuur om het stuur open te zetten en de kont op de gas laten inschuiven is DE manier om razendsnel over circuit te gaan, echter niet echt aan te raden op de openbare weg (de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik dit zelf nog niet ten volle beheers).

                                        Het bochten oefenen kan je relatief goed op de betere sims en zelfs consoles. Ipv zo laat mogelijk te remmen en hevig schuivend de bocht in te gaan, rem je eens op het rechte stuk voor de bocht, je stuurt in en doet niks en gaat aan de koord (of apex) terug op het gas.
                                        Check je rondentijden. Het lijkt totaal onlogisch met je natuur maar zelfs op een console zal je snel merken hoeveel minder je auto zal schuiven en na een tijd hoe snel je tijden verbeteren.

                                        Op dat vlak raad ik iracing (op pc) aan. Doe het niet om te koersen maar doe gewoon wat aan practice, ideaal om dingen aan te leren omdat de wagen daar reacties geeft die ZEER kort bij de realiteit liggen.

                                        Een paar zullen me wel een betweter vinden, maar zoals aangegeven pen ik dit even neer omdat ik ZELF heel lang deze fout gemaakt hebt en dankzij mensen als GTA geleerd heb mijn rijstijl in vraag te stellen.
                                        Het heeft niets met talent te maken, maar vooral met techniek. Eens je dat goed beheerst zal onderstuur niet zo snel meer optreden zolang je geen rally rijdt op de openbare weg .

                                        Autorijden is dikwijls tegen natuurlijk. (waarheid als een koe). Wat je denkt te voelen of denkt te moeten doen is dikwijls niet wat je moet doen ! (zo kijkt je "natuur" naar het gevaar ipv weg van het gevaar zoals het moet met autorijden......)
                                        En als we het over "banden" hebben en de gevaren van een band, of wanneer welke band monteren dan is het juist omgaan met die band minstens zo belangrijk ! (waar is mijn band goed in, en waar is hij minder goed in)

                                        Een voorbeeld van gisteren: met mijn rijstijl heb ik eerder overstuur dan onderstuur, wel met de zomerbanden voel ik de banden veel sneller alle grip lossen dan bij de winterbanden en dat was gisteren weer perfect voelbaar ! De zomerband kleeft nog niet zoals het moet. Bij dit alles (en dat maakt het complex) moet ik wel zeggen dat de zomerband dus wel sneller zal zijn en dus technisch gezien meer grip zal hebben, het gaat om het plots verliezen van alle grip......

                                        En tenslotte: bijna alle rwd fabrikanten geven hun auto een onderstuur afstelling wat op zich zeker niet slecht is, het geeft je meer "marge" op correctie. Een gat dat plots weggaat is iets gevaarlijker.......

                                        Mijn excuses voor de lichte dwaling van de post, ik besef dat dit beter zou passen in het grote onderstuur en overstuur topic of zoiets
                                        Last edited by Jokke_vlo; 22/02/2012, 11:01.

                                        Comment


                                        • Ik merk idd ook onderstuur op met mijn winterbanden (Bridgestone RFT).

                                          Sent from my HTC Radar.
                                          120d Hatch Edition Sport

                                          Comment

                                          Working...
                                          X