Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Interessant, dit gegeven. Met de winterbanden heb ik ook iets meer onderstuur dan met zomerrubber.
    Mijn indruk is dat de bandenspanning daar een grote rol in speelt: in de winter (en dus met overeenkomstige banden) rijd ik met minder druk in de voorbanden dan in de zomer.
    Het valt me op dat het onderstuur vaker opduikt als mijn winterbanden een tikkeltje harder staan (bv. 2.8 i.p.v. 2.6). Echt een wereld van verschil als je een bocht uitkomt.
    Ook met een tikje op de rem voor het uitaccelereren blijft dat verschil erg voelbaar bij mijn wagen (e92).

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      NRW is toch nog altijd iets anders dan onze contreien, denk ik. Die hebben daar 's winters makkelijk 10-20 dagen sneeuw per jaar, vaak meer.
      NRW is meestal vergelijkbaar
      Maar die hebben toch flinke uitschieters qua vorst en sneuuw hoor ten opzichte van ons landje.
      Ik zit er alle dagen rond dusseldorf en keulen . En NRW gaat nog een heel stuk zuidelijker.

      Comment


      • Bandenspanning is idd cruciaal voor het weggedrag, volmondig eens met je ervaring.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
          NRW is meestal vergelijkbaar
          Maar die hebben toch flinke uitschieters qua vorst en sneuuw hoor ten opzichte van ons landje.
          Ik zit er alle dagen rond dusseldorf en keulen . En NRW gaat nog een heel stuk zuidelijker.
          NRW is te vergelijken met Limburg of het Luikse.

          Comment


          • Tot een jaar of 6 terug zat ik daar ook regelmatig. De keren dat ik hier (Gent) vertrok in een sneeuwloze omgeving en daar in een wit landschap toekwam, niet te tellen. Luik & Limburg zullen al meer vergelijkbaar zijn, maar met OVL en WVL is er toch nog een duidelijk verschil.

            Comment


            • beginnen jullie de winterbanden reeds te demonteren? ik zie nergens nog negatieve temperaturen...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                beginnen jullie de winterbanden reeds te demonteren? ik zie nergens nog negatieve temperaturen...
                vrijdag vliegen ze eraf bij mij

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                  beginnen jullie de winterbanden reeds te demonteren? ik zie nergens nog negatieve temperaturen...
                  Dat ligt aan het mediterraan klimaat in West-Vlaanderen
                  Ik laat ze er waarschijnlijk nog onder tot medio maart.
                  Meestal loopt dat gelijk met het moment waarop ik 's morgens geen kou meer lijd zonder winterjas.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                    Onderstuur op zo een rwd kar ! Foei
                    Welke weersomstandigheden? Welke temperatuur? Nieuwe of oude banden ?
                    De banden gaan sowieso sneller beginnen wegschuiven dan een zomerband he dus dat bij de huidige omstandigheden het onderstuur VROEGER optreed is perfect normaal imo.

                    Vooral het feit dat je zegt dat de band laat aankondigt (het zou eerder vroeg moeten zijn) vind ik raar......... wil je niet zeggen dat het onderstuur vroeg optreed? (dan ben ik mee)


                    Er zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden waarom,dit kan zijn (zie hierboven). Maar het feit dat je "opvallend" onderstuur hebt duidt wel dat je, mogelijk, je rijstijl met de 190 iets anders aanpakt.

                    Sorry dat ik het even over rijstijl heb maar als je veel "last" hebt van onderstuur op de openbare weg is er mogelijk toch iets mis met je aanpak, vooral de manier waarop je de bocht in gaat. Persoonlijk heb ik daar ook zeer lang last van gehad en heeft het toch wat herscholing gevraagd en vooral inzicht om het anders te doen.

                    Misschien heb je per ongeluk last gehad, maar ik meen op te maken dat je het veelvuldig hebt?

                    Belangrijk is zorgen dat je wat extra druk,op de vooras zet voor het aansnijden van de bocht bv door kort de rem aan te tikken voor het aansnijden van de bocht. Je zal er geen snelheid mee verliezen en het onderstuur vermijden of langer uitstellen.
                    Dat is niet alleen sneller maar ook veiliger. Het is bij wijze van spreken twee keer winst !

                    Een andere mogelijkheid is dat je een zeer goed piloot bent want wachten op licht onderstuur om het stuur open te zetten en de kont op de gas laten inschuiven is DE manier om razendsnel over circuit te gaan, echter niet echt aan te raden op de openbare weg (de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik dit zelf nog niet ten volle beheers).

                    Het bochten oefenen kan je relatief goed op de betere sims en zelfs consoles. Ipv zo laat mogelijk te remmen en hevig schuivend de bocht in te gaan, rem je eens op het rechte stuk voor de bocht, je stuurt in en doet niks en gaat aan de koord (of apex) terug op het gas.
                    Check je rondentijden. Het lijkt totaal onlogisch met je natuur maar zelfs op een console zal je snel merken hoeveel minder je auto zal schuiven en na een tijd hoe snel je tijden verbeteren.

                    Op dat vlak raad ik iracing (op pc) aan. Doe het niet om te koersen maar doe gewoon wat aan practice, ideaal om dingen aan te leren omdat de wagen daar reacties geeft die ZEER kort bij de realiteit liggen.

                    Een paar zullen me wel een betweter vinden, maar zoals aangegeven pen ik dit even neer omdat ik ZELF heel lang deze fout gemaakt hebt en dankzij mensen als GTA geleerd heb mijn rijstijl in vraag te stellen.
                    Het heeft niets met talent te maken, maar vooral met techniek. Eens je dat goed beheerst zal onderstuur niet zo snel meer optreden zolang je geen rally rijdt op de openbare weg .

                    Autorijden is dikwijls tegen natuurlijk. (waarheid als een koe). Wat je denkt te voelen of denkt te moeten doen is dikwijls niet wat je moet doen ! (zo kijkt je "natuur" naar het gevaar ipv weg van het gevaar zoals het moet met autorijden......)
                    En als we het over "banden" hebben en de gevaren van een band, of wanneer welke band monteren dan is het juist omgaan met die band minstens zo belangrijk ! (waar is mijn band goed in, en waar is hij minder goed in)

                    Een voorbeeld van gisteren: met mijn rijstijl heb ik eerder overstuur dan onderstuur, wel met de zomerbanden voel ik de banden veel sneller alle grip lossen dan bij de winterbanden en dat was gisteren weer perfect voelbaar ! De zomerband kleeft nog niet zoals het moet. Bij dit alles (en dat maakt het complex) moet ik wel zeggen dat de zomerband dus wel sneller zal zijn en dus technisch gezien meer grip zal hebben, het gaat om het plots verliezen van alle grip......

                    En tenslotte: bijna alle rwd fabrikanten geven hun auto een onderstuur afstelling wat op zich zeker niet slecht is, het geeft je meer "marge" op correctie. Een gat dat plots weggaat is iets gevaarlijker.......

                    Mijn excuses voor de lichte dwaling van de post, ik besef dat dit beter zou passen in het grote onderstuur en overstuur topic of zoiets
                    Het was ongeveer 7°, droog, wel "gladde" asfalt en een erg haakse oprit (90°). Ik sneed hem nu echt wel vlot aan, met een snelheid waarbij ik een onderstuurneiging verwachtte, maar in plaats van een neiging ging de auto vrij hard naar de buitenkant van de bocht, zonder ik daarbij kon voelen wat er juist gebeurde, erg rare gewaarwording die ik nog niet had gehad met m'n auto. Ik heb die bocht al met veel verschillende auto's genomen en alle auto's ondersturen daar sneller dan in de meeste andere bochten, maar nu was het gevoel erbij gewoon heel vreemd, hij leek over de wangen van de banden te schuiven ofzo. Daarna ook eens een snelle afrit geprobeerd met als doel de limiet op te zoeken en ik kreeg in mindere mate hetzelfde gevoel, alsof de wangen van de banden de bochtensnelheden niet aankonden. Bandenspanning is OK, de banden zijn amper 2 winters gebruikt. Met zomerbanden heb ik dit gevoel nog nooit gehad en ik zoek regelmatig de limieten van onder/overstuur op. De uitlijning van de Benz is wel niet perfect maar, het voelde echt alsof het de banden waren

                    Erg interessant stukje tekst dat je neertypte trouwens, ik ga nog elke autorit opzoek naar verbeteringen en efficiëntie zonder daarvoor echt overdreven hard te gaan (daar is een oudere auto zonder vermogen en smalle banden natuurlijk ook ideaal voor). Ik probeer elke bocht een mooie lijn te zoeken en manieren om de grenzen af te tasten en benutten. Zo bots ik inderdaad regelmatig op onderstuur en overstuur, maar dan is dat vaak gewoon om de auto en techniek beter te beheersen. Ik heb nog maar 3 jaar m'n rijbewijs en experimenteer nog heel veel. Ik wil dolgraag ook met gewichtstransfers leren werken, lift off oversteer uitlokken lukt me wel maar daar is ook niet veel aan. Wat jij zegt van remmen bij het insturen zou ik erg graag kunnen en ik probeer het af en toe alleen voel ik niet goed wanneer het goed was. Ik begrijp nog niet goed hoe je dat juist toepast, klopt het als ik zeg: remmen met de wielen recht tot de ingeschatte bochtsnelheid, remdruk geleidelijk minderen en tegelijk de stuurhoek vergroten, tot je op de apex zit om dan de rem helemaal te lossen en zo vlug mogelijk terug op de gas te staan?

                    Comment


                    • Jokke en stradge, toptip:



                      Driving on the Edge: The Art and Science of Race Driving | Krumm, Michael, De La Rosa, Pedro | ISBN: 9781905334636 | Kostenloser Versand für alle Bücher mit Versand und Verkauf duch Amazon.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
                        . Ik heb nog maar 3 jaar m'n rijbewijs en experimenteer nog heel veel.
                        doe dit dan aub eens niet op de openbare weg.

                        Comment


                        • Stradge beter ander topic want we dwalen zwaar af je zegt dingen die helemaal juist zijn, dingen die half juist zijn (je stuur zet je open bij uitaccelereren nooit bij aansnijden of remmen) en ook wel een foutje. Een duidelijk antwoord zou ins in dit topic te ver laten afdwalen. Op het net vindt je zeker interessante info hierover!

                          Comment


                          • Thanks, gekocht
                            ----------------------------------------------------------------------------------
                            2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                            2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                            Pictures here: BMW 7 Series
                            1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                            Pictures here: Diablo

                            --------------------------------------------------------------------------------------------
                            It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                            It might need half a starsystem to turn around,
                            but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                            Cylons have respect for it...

                            --------------------------------------------------------------------------------------------

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                              Thanks, gekocht
                              +1 .......

                              Comment


                              • remafstand wordt toch wat groter met deze temperaturen & winterbanden.
                                KMI.be ff opvolgen en anders ook maar terug zomerbandjes halen

                                Comment


                                • Merci, ziet er interessante lectuur uit

                                  Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                  doe dit dan aub eens niet op de openbare weg.
                                  Zeg ik dat? Je kunt een auto z'n limieten ook aftasten op overzichtelijke, afgelegen baantjes waar je enkel jezelf kunt kloten als het fout gaat hé, zonder daarbij boven de snelheidslimiet te gaan zelfs
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                  Stradge beter ander topic want we dwalen zwaar af je zegt dingen die helemaal juist zijn, dingen die half juist zijn (je stuur zet je open bij uitaccelereren nooit bij aansnijden of remmen) en ook wel een foutje. Een duidelijk antwoord zou ins in dit topic te ver laten afdwalen. Op het net vindt je zeker interessante info hierover!
                                  True, toch bedankt

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
                                    Zeg ik dat? Je kunt een auto z'n limieten ook aftasten op overzichtelijke, afgelegen baantjes waar je enkel jezelf kunt kloten als het fout gaat hé, zonder daarbij boven de snelheidslimiet te gaan zelfs
                                    neen maar je liet het zo uitschijnen
                                    Verkeerd geinterpreteerd van mijn kant.


                                    daarstraks terug gekomen van Dusseldorf met een lekkere 13 graden. Nefast voor de winterbandjes.

                                    Comment


                                    • heb er terug m'n zomerbanden ondergezet
                                      TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

                                      Comment


                                      • Gisteren lekke band met mijn winterbanden dus vandaag maar terug de zomerbanden gemonteerd

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door patje007 Bekijk Berichten
                                          heb er terug m'n zomerbanden ondergezet
                                          Ik ga er nu ook aan beginnen.

                                          Gisteren een 400km gedaan op winterbanden... bij 13° merk je in extreme situaties toch dat je beter af bent met zomerbanden. Eén _hard_ remmanoeuvre van 140 tot 80 deed me dat inzien.
                                          Life's too short. Not to. Live it.
                                          1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                          2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                          2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                          2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                                          Comment

                                          Working...
                                          X