Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ja dat waren wel gewone banden, energy savers en die lagen 5jaar op de auto en begonnen te barsten.
werd wel relatief weinig mee gereden, 8000km per jaar
vandaag iets verontrustend gezien aan mijn winterbanden (diegene die mij in de vangrail hebben gezet vorige week).
dot code 4802 (die banden zijn 10jaar oud dus. had er nooit naar gekeken en vorig jaar reden ze nog goed, dit jaar schuiven ze dus)
banden van 10 jaar oud zijn uiteraard geen banden niet meer, gewoon zeepjes... dit geldt voor zomer- EN winterbanden van zodra het regent
je bent dan eigenlijk beter af met frisse zomerbanden en wat voorzichtigheid
dit is een onderschat probleem voor al degenen die te weinig kms afleggen om hun winterbanden op tempo te slijten (dus binnen de 5 jaar idealiter) : ze denken dat ze veiliger bollen met hun oude winterbanden, maar in de werkelijkheid is het tegenovergestelde waar
en als je dan al begint met promo-banden met een DOT > de 3 jaar...
de veiligheid heeft een prijs !
tja... het is inderdaad met een dergelijke perceptie dat men op het einde van de rit zijn eigen industrie laat kelderen (wat nu op snel tempo aan het gebeuren is)
de prijsverschillen zijn in een eerste stap aantrekkelijk, tot men beseft dat men 100% afhankelijk is worden van deze verre landen, die het niet precies goed menen met Europa (Vlaanderen weten ze helemaal niet waar dat ligt ;-) )
mijn opmerking komt trouwens te laat, het kalfje is al lang verdronken, wij worden de nieuwe armen...
anecdootje met Nokians :
twee jaar geleden stelde mijn Audi-dealer een promo voor : originele velgen met Nokians voor 1350 euros de set
ik was gaan informeren bij mijn bandenboer, die mij droog zei : Nokians zijn niet meer wat ze waren, ze zijn nu in Korea gebouwd, en hij stelde mij Borbet-velgen met Michelins Alpin op voor een onbeduidend prijsverschil...
ik was echter gewonnen voor originele velgen, en heb bij mijn Audi-dealer gekocht, met als resultaat dat ik pas een paar weken nadien bewust werd dat de "nieuwe" finse Nokians die erop stonden een DOT van 4 jaar geleden vertoonden, en dat de originele velgen al gekrast waren van de demontage van hun vroegere zomerbanden
een kordaat gesprek met de dealer heeft als gevolg gehad dat ik een paar weken nadien op OEM-velgen uit hun doos met superverse Pirelli's reed; intussen was sneeuw gevallen, en ik heb het verschil wel gemerkt tussen een reeds verharde Nokian en een botermalse Pirelli
sindsdien ben ik steeds vertroeteld door mijn dealer ;-))
Dit zegt weinig over Nokian of gelijk welk ander bandenmerk. Het zegt wel wat over de gangsters in de autohandel rondom u. Als er straks iemand een oud stel Pirellis onderlegt, is dat ook romnel en de garage die u die zou vervangen voor een stel botermalse Nokians is dan weer een held terwijl Nokians dan weer het beste bandenmerk ter wereld zijn...
Zelf kies ik altijd de laatste modellen van een bandenmerk om geen risico te lopen met leeftijd van het rubber en ik kies nooit mijn banden rekening houdende met de prijs. Zowel de AMG als de Evo zijn daarvoor té afhankelijk van de banden die eronder zitten.
Blijft dat er verschillende kwaliteiten zijn qua banden en als ik in Oulu met de wagens van Avis rondrij, dan merk ik wel heel snel of er Nokians onderliggen dan wel Michelin of andere wannabe's. Feit is dat dit echt de huismarkt van Nokian is en dat we hier een heel gespecialiseerd product hebben.
Ik veronderstel wel dat er hier veel zijn met meer ervaring met prestatie-winterbanden gezien het aantal X5'en, Cayenne's en BMW 3's met überbanden die hier op het forum rondrijden...
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Dit zegt weinig over Nokian of gelijk welk ander bandenmerk. Het zegt wel wat over de gangsters in de autohandel rondom u.
Ik dacht dit gisteren ook nog. Als een bandenverkoper zegt dat Nokian brol is omdat de productie naar Korea verhuisd is en Pirelli het beste van het beste dan moet je altijd in je achterhoofd houden dat dit iemand is die geld verdient aan het verkopen van banden. Die mens zijn marge is misschien groter op Pirelli dan die op Nokian...
Ze zijn zeker niet allemaal zo maar er zijn er toch veel die zo werken. De meeste mensen hebben geen flauw benul van de kwaliteit van bepaalde bandenmerken en volgen dan ook klakkeloos het advies dat ze krijgen. Daarom doe ik ook altijd alsof ik er niks van ken, dan zie je dikwijls snel welk vlees je in de kuip hebt.
Helemaal met Diabolic eens. Ik vertelde dit hier net aan mijn ons ma hare vent. Bandenboeren hebben echt dé beste business mogelijk in de auto-industrie. Ze maken u gelijk wat wijs en leiden u bij de neus met de prijs.
't Is trouwens grappig hoe bandenboeren reageren als je hen vriendelijk zegt dat al hun aanbiedingen u toch niet interesseren, maar dat je precies band x wil, ook al kost dit meer. De meeste reageren echt als een klein kind dat zijn speelgoed uit zijn park gooit
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
tja... het is inderdaad met een dergelijke perceptie dat men op het einde van de rit zijn eigen industrie laat kelderen (wat nu op snel tempo aan het gebeuren is)
de prijsverschillen zijn in een eerste stap aantrekkelijk, tot men beseft dat men 100% afhankelijk is worden van deze verre landen, die het niet precies goed menen met Europa (Vlaanderen weten ze helemaal niet waar dat ligt ;-) )
mijn opmerking komt trouwens te laat, het kalfje is al lang verdronken, wij worden de nieuwe armen...
Het zijn niet alleen de Europese bedrijven die naar ginder trekken. Ook Amerikaanse doen dat, alle rijke westerse landen laat ons maar zeggen. Als bedrijven (nog) meer winst willen maken dan dat ze al maakten. Tsja, dan trekken ze naar ginder hé. Of we moeten hier mensen vinden die 12 uur per dag willen werken voor een maandloon van pakweg 700 euro. Wil jij dat? En inderdaad, wij worden de nieuwe armen, de eerder lage middenklasse van nu althans toch. De echte dikke mannen, die blijven even dik, of worden nog dikker hoor.
Ik dacht dit gisteren ook nog. Als een bandenverkoper zegt dat Nokian brol is omdat de productie naar Korea verhuisd is en Pirelli het beste van het beste dan moet je altijd in je achterhoofd houden dat dit iemand is die geld verdient aan het verkopen van banden. Die mens zijn marge is misschien groter op Pirelli dan die op Nokian...
Ze zijn zeker niet allemaal zo maar er zijn er toch veel die zo werken. De meeste mensen hebben geen flauw benul van de kwaliteit van bepaalde bandenmerken en volgen dan ook klakkeloos het advies dat ze krijgen. Daarom doe ik ook altijd alsof ik er niks van ken, dan zie je dikwijls snel welk vlees je in de kuip hebt.
even goed lezen, hé
ik heb enkel geschreven dat ik het verschil voelde tussen een verharde Nokian en een frisse Pirelli, en commentaren geuit over de praktijken van het beroep, zodat de mensen uit hun ogen kijken ipv van ja te knikken
zelf had ik gevraagd om "verse" Dunlops of Michelins uit hoofde van de testen van de autoclubs, waar die waren voor dat jaar uitverkocht, vandaar de Pirelli's die zeker het van het niet zijn, maar ze waren minstens vers gebakken, en dat maakt het verschil
dat er geen binnenkort geen band meer gemaakt wordt in Europa, dat weet iedereen, het geldt trouwens voor de meeste produkten... vandaar de teloorgang van onze industrie... en van onze westerse samenleving
op de Jag liggen nu ook winterbanden (Pirelli Snowsport's), maar lopen op hun laatste beentjes, volgende winter kies ik wellicht Falken, waar mijn bandenboer bij zweert.
BTW : velgenwissel duurde 20 min, toch wel een "tegenvaller" als je net naar F1 hebt gekeken
even goed lezen, hé
ik heb enkel geschreven dat ik het verschil voelde tussen een verharde Nokian en een frisse Pirelli, en commentaren geuit over de praktijken van het beroep, zodat de mensen uit hun ogen kijken ipv van ja te knikken
zelf had ik gevraagd om "verse" Dunlops of Michelins uit hoofde van de testen van de autoclubs, waar die waren voor dat jaar uitverkocht, vandaar de Pirelli's die zeker het van het niet zijn, maar ze waren minstens vers gebakken, en dat maakt het verschil
dat er geen binnenkort geen band meer gemaakt wordt in Europa, dat weet iedereen, het geldt trouwens voor de meeste produkten... vandaar de teloorgang van onze industrie... en van onze westerse samenleving
Misschien best zelf eens goed lezen want ik had het totaal niet meer op jou. Het is eerder toevallig dat die twee merken terugkomen en jij begint hier direct te snauwen? Mocht ik jou gequote hebben dan had je recht van spreken.
Toch een serieus voordeel vind ik bij dit regenweer. Heb wel dezelfde maat in zomer- en winterbanden anders zou het wel eens anders kunnen zijn misschien.
Interessant feit, dat ik graag nog even onder de aandacht breng, want wij Belgen slaan soims behoorlijk krankzinnige nonsens uit onze botten als 't over winterbanden gaat: Sollte man die Bereifung bei sieben Grad wechseln?
Jein. Sobald die Straße nicht zugefroren oder schneebedeckt ist, sind Winterreifen schlechter. Im Vergleich konnte sich der Sommerreifen gegen die weicheren Winterreifen in allen Disziplinen ohne Eis und Schnee durchsetzen. Erfahrungsgemäß haben Reifenhändler aber alle Hände voll zu tun, sobald der erste Schnee fällt. Ein früher Wechsel ist ratsam, dauerhafte Temperaturen von unter sieben Grad sind ein guter Anhaltspunkt.
In schoon Vlaams: van zodra de wegen niet dichtgevroren of met sneeuw bedekt zijn, bieden winterbanden geen voordelen (tegenover vergelijkbare zomerbanden). Zomerbanden kunnen zich, ook onder 7°C, zeer goed weren tegen winterbanden zolang er geen sneeuw en ijs aan te pas komt. Let op: appelen met appelen vergelijken (versleten zomerbanden "testen" op sneeuw en nadien komen beweren dat nieuwe winterbanden veel beter zijn, zal geen wereldschokkende conclusies opleveren).
Ik vind 't jammer dat er niet in wordt vermeld dat winterbanden een andere profielevolutie kennen. Ze starten bij 8 à 9 mm profieldiepte, maar verliezen zo goed als elk van hun specifieke eigenschappen (die grip brengen op sneeuw en ijs) van zodra je de 5 mm profiel voorbij bent. Goeie zomerbanden komen niet met ca 7 mm profiel, en kunnen zonder noemenswaardige verslechterende eigenschappen tot 2 à 1 mm profiel opgereden worden op droge baan (in natte omstandigheden heb je afwateringscapaciteit nodig en geldt 3 mm profieldiepte als minimum).
Wil je dus grip op sneeuw en ijs, dan moet je eigenlijk nieuwe winterbanden kopen. Tweedehandse banden met 5 mm profiel of minder, zijn hoogstens nog 1/3e van hun nieuwwaarde waard, en weet dan goed dat je op sneeuw en ijs nauwelijks voordeel zal boeken tegenover een zomerband met even diep profiel. Toch belangrijk om weten...
Evenmin vermeld: de maat. In extreme(re) omstandigheden (ijs en vaste sneeuw) is een smallere band beter: biedt meer grip. Op droog en nat wegdek is dit echter niet zo. Wij Vlamingen kiezen dan ook beter voor een winterset van dezelfde maat als de zomerbanden: bij sneeuw en ijs boek je nauwelijks nadeel tegenover een smallere winterband (hooguit een paar procentpunten) maar bij in nat & droog zal je auto een minder afwijkend rijgedrag kennen dan in de zomer en doorgaans ook meer grip hebben dan met smallere winterbanden.
Mijn winterbanden liggen nog mooi in de doos. Daarnet nog 7,5° C op de BC van de auto. Geen enkele reden om nog maar aan winterbanden te denken.
Inderdaad.
Ik kom zelfs nog wekelijks in het Ruhrgebied, maar in Duitsland zijn winterbanden alleen verplicht bij winterse omstandigheden. Volgens de Duitse wet zijn winterse omstandigheden; ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Tot op vandaag ben ik dit najaar deze omstandigheden nog niet tegengekomen in de Euregio.
nochtans was het vorige week in de moesel streek wel al prijs: lichte sneeuwval en stevige nachtvorst met ijzelvorming op de rijbaan. Daar reed dan ook al menig auto rond met winterbanden.
Comment