Vorige week zei Frank Deboosere op de radio nog dat bij ons nog zeker geen winterbanden nodig zouden zijn voor half november.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtennochtans was het vorige week in de moesel streek wel al prijs: lichte sneeuwval en stevige nachtvorst met ijzelvorming op de rijbaan. Daar reed dan ook al menig auto rond met winterbanden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenInteressant feit, dat ik graag nog even onder de aandacht breng, want wij Belgen slaan soims behoorlijk krankzinnige nonsens uit onze botten als 't over winterbanden gaat:
Sollte man die Bereifung bei sieben Grad wechseln?
Jein. Sobald die Straße nicht zugefroren oder schneebedeckt ist, sind Winterreifen schlechter. Im Vergleich konnte sich der Sommerreifen gegen die weicheren Winterreifen in allen Disziplinen ohne Eis und Schnee durchsetzen. Erfahrungsgemäß haben Reifenhändler aber alle Hände voll zu tun, sobald der erste Schnee fällt. Ein früher Wechsel ist ratsam, dauerhafte Temperaturen von unter sieben Grad sind ein guter Anhaltspunkt.
Evenmin vermeld: de maat. In extreme(re) omstandigheden (ijs en vaste sneeuw) is een smallere band beter: biedt meer grip. Op droog en nat wegdek is dit echter niet zo. Wij Vlamingen kiezen dan ook beter voor een winterset van dezelfde maat als de zomerbanden: bij sneeuw en ijs boek je nauwelijks nadeel tegenover een smallere winterband (hooguit een paar procentpunten) maar bij in nat & droog zal je auto een minder afwijkend rijgedrag kennen dan in de zomer en doorgaans ook meer grip hebben dan met smallere winterbanden.
Ik had dat destijds ook met de zomerbanden die op de Evo zaten. Eens onder de 10°C waren die geen ruk meer waard. Zelfs met mijn spijkerbanden had ik een betere grip op droge asfalt toen.
Wat uw breedte betreft, is het eten en drinken. In sneeuw en bij stortregen (met veel waterplassen) is een smallere band steevast in het voordeel want die "snijden" erdoor. Op ijs (hoewel je haast nooit zuiver ijs hebt in Belgie) is een bredere band met korte spijkers ideaal.
De hoogte van de band speelt ook mee. Een even brede band, maar met hogere flank (bvb een 225 op een 16" ipv een 17" velg) gaat ook een betere grip geven bij echt winterweer wegens meer flexibel (idemdito met een zachtere ophanging). Alleen hebben we het hier weer over omstandigheden waar de wegen echt oneffen worden door aangereden sneeuw en ijs.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
mijn nokians liggen er sinds zondag op.
iets vroeger dan andere jaren maar men zomerbanden waren tot op de draad versleten merkte ik onlangs op. dus de wissel wat vroeger gedaan.
er stond trouwens net een artikel in test aankoop over winterbanden. mij viel vooral op dat mijn zelfde nokians een veel lagere score kregen dan de winnaar (michelin) enkel en alleen omdat de michelin slijtvaster was. maar als je de prijs vergeleek kostte de nokian wel maar de helft van de michelin. in mijn ogen zijn die dus beide winnaar dan. voor de prijs van de eene kon je immers bijna 2 van de andere leggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichtenmijn nokians liggen er sinds zondag op.
iets vroeger dan andere jaren maar men zomerbanden waren tot op de draad versleten merkte ik onlangs op. dus de wissel wat vroeger gedaan.
er stond trouwens net een artikel in test aankoop over winterbanden. mij viel vooral op dat mijn zelfde nokians een veel lagere score kregen dan de winnaar (michelin) enkel en alleen omdat de michelin slijtvaster was. maar als je de prijs vergeleek kostte de nokian wel maar de helft van de michelin. in mijn ogen zijn die dus beide winnaar dan. voor de prijs van de eene kon je immers bijna 2 van de andere leggen.
Maar ik kan je wel volgen in je redenering dat je liever een band hebt die minder kost en wat sneller slijt. Uiteindelijk gaan winterbanden die lang meegaan eerder te oud worden dan dat je ze gaat eruit gooien wegens het profiel.
Mijn Nokians moet ik deze winter ook weer vervangen. Profiel is goed, maar ze zijn gewoon 3 jaar oud en werken niet bijster meer voor Finland.Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk BerichtenBen toch blij dat ik vorige week de wintersloefen er onder heb gelegd. Er ligt momenteel al meer zout op de autosnelwegen dan dat ik in heel mijn leven op mijn fritten doe.
niet enkel voor het zout....bij hevige regen rijden ze ook superrrrrr
niet te vergelijken met mijn zomerreifen....
l
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk BerichtenBen toch blij dat ik vorige week de wintersloefen er onder heb gelegd. Er ligt momenteel al meer zout op de autosnelwegen dan dat ik in heel mijn leven op mijn fritten doe.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk BerichtenBen toch blij dat ik vorige week de wintersloefen er onder heb gelegd. Er ligt momenteel al meer zout op de autosnelwegen dan dat ik in heel mijn leven op mijn fritten doe.
Dus omdat er veel strooizout op de snelwegen ligt is het goed om met winterbanden te rijden? Sterkste argument voor winterbanden tot nu toe moet ik zeggen...
Hier nog steeds geen winterbanden, het is zeker nog niet nodig tot nu toe.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenDus omdat er veel strooizout op de snelwegen ligt is het goed om met winterbanden te rijden? Sterkste argument voor winterbanden tot nu toe moet ik zeggen...
Hier nog steeds geen winterbanden, het is zeker nog niet nodig tot nu toe.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenDus omdat er veel strooizout op de snelwegen ligt is het goed om met winterbanden te rijden? Sterkste argument voor winterbanden tot nu toe moet ik zeggen...
Hier nog steeds geen winterbanden, het is zeker nog niet nodig tot nu toe.
Comment
-
Gisteren brak mijn achterkant spontaan uit op het rond punt in Halle. Met de Clubman dus wel te verstaan. Profieldiepte is niet super meer achteraan maar toch nog 2mm boven de "blokjes".
Reed in 2e vitesse aan ca 30km/u. Dus tis niet dat dat sportief was.
Wellicht olie op de baan.
Voor de rest nog geen gripverlies gemerkt op de zomerbanden. Stel de winterbanden zolang mogelijk uit. Ik moet ze hier maar inladen op mijn werk en op mijn gemak thuis de wielen es verwisselen.1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km) -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)
www.carfac.be "Driving on experience"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten+ mijn winterbanden rijden beter2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
Comment