Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten

    KMI geeft waarschuwing voor morgenvoormiddag in de Ardennen. 5 tot 10 cm. Wordt leuk
    Zo te zien aan de ongevallen van deze morgen hebben er tamelijk veel een dag te lang gewacht...

    Comment


    • Gisteren toch lekker kunnen blijven doorrijden (aan max. toegelaten snelheid) in de gietende regen .....en weinig verkeer . (anders pas ik de snelheid wel aan hoor) met de winterbanden eronder .

      Ook in niet-winterse omstandigheden is het toch fijn om te weten dat je banden dat water ook lekker kwijtraken

      Heb zelfs geen ruitenwissers nodig gehad , enkel bij lagere snelheid natuurlijk .

      Comment


      • Zaterdag heb ik de winterwielen op mijn vrouw haar auto gezet. Ik kreeg de zomerwielen wel veel moeilijker los als de voorbije jaren. Misschien bij de volgende wissel toch eerst iets van vet of zo op doen. Mijn bedrijfswagen krijgt pas in januari winterbanden, dus nu nog kleine 2 weken op zomersloffen rijden. Rijstijl is wel al aangepast sinds vorig weekend.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
          Zaterdag heb ik de winterwielen op mijn vrouw haar auto gezet. Ik kreeg de zomerwielen wel veel moeilijker los als de voorbije jaren. Misschien bij de volgende wissel toch eerst iets van vet of zo op doen. Mijn bedrijfswagen krijgt pas in januari winterbanden, dus nu nog kleine 2 weken op zomersloffen rijden. Rijstijl is wel al aangepast sinds vorig weekend.
          Altijd de bouten met gewone sleutel terug vastzetten. Liefst nog met momentsleutel.
          Bandencentrales hebben de kwalijke neiging van ook terug vast te zetten met de luchthamer.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
            Altijd de bouten met gewone sleutel terug vastzetten. Liefst nog met momentsleutel.
            Bandencentrales hebben de kwalijke neiging van ook terug vast te zetten met de luchthamer.
            Klein beetje vet op de schroefdraad kan wonderen doen.

            Gisteren namiddag de winterbanden erop gelegd. Ze zullen er iets langer gaan opliggen dan de twee weken van vorige winter vrees 'k.

            Comment


            • Laat ze idd maar liggen!

              DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                Altijd de bouten met gewone sleutel terug vastzetten. Liefst nog met momentsleutel.
                Bandencentrales hebben de kwalijke neiging van ook terug vast te zetten met de luchthamer.
                Wielen worden door mij persoonlijk gewisseld op een brug. Ik ga altijd als volgt te werk:

                Bouten losdraaien met luchthamer en eventueel met hulp van sleutel als eerste ze niet los krijgt. Wielen wisselen en bouten terug met de hand zo ver mogelijk indraaien. Bouten vast zetten met luchthamer en dan momentsleutel. Misschien dat ik inderdaad beter de luchthamer niet gebruik voor het vastzetten.

                Comment


                • Iemand nog tips voor online shops voor winterbanden+velg?
                  Is dit de moeite?
                  Novarota.Be

                  Uw auto:
                  Renault Kangoo Rapid Compact
                  Bouwjaar: 01/2008 - nu
                  Uitvoering: 1.5dCi/1.6-8V

                  Velg:
                  Stalen velg merk Alcar. 5.5Jx14 4x100x60 ET45
                  Band:
                  Goodyear 185/70R14 88T Ultra Grip 8
                  Prijs per wiel (band+velg): € 143.00
                  Totaal prijs voor een set van 4 wielen: € 572.00

                  De totaalprijs is inclusief:
                  • Montage van de banden op de velgen
                  • Balanceren
                  • Transportkosten naar een adres binnen België
                  • Verwijderingsbijdrage
                  • 21% BTW

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Rikske_007 Bekijk Berichten
                    Iemand nog tips voor online shops voor winterbanden+velg?
                    Is dit de moeite?
                    Novarota.Be

                    Uw auto:
                    Renault Kangoo Rapid Compact
                    Bouwjaar: 01/2008 - nu
                    Uitvoering: 1.5dCi/1.6-8V

                    Velg:
                    Stalen velg merk Alcar. 5.5Jx14 4x100x60 ET45
                    Band:
                    Goodyear 185/70R14 88T Ultra Grip 8
                    Prijs per wiel (band+velg): € 143.00
                    Totaal prijs voor een set van 4 wielen: € 572.00


                    De totaalprijs is inclusief:
                    • Montage van de banden op de velgen
                    • Balanceren
                    • Transportkosten naar een adres binnen België
                    • Verwijderingsbijdrage
                    • 21% BTW
                    Deze zijn ook niet duur en goede service.
                    Vraag een offerte en je hebt zeer snel een antwoord.
                    Bij Giva Wheels vindt u de mooiste velgen in een oogopslag. Het grootste assortiment lichtmetalen velgen van Europa in een unieke velgenconfigurator met handige filters.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Klein beetje vet op de schroefdraad kan wonderen doen.

                      Gisteren namiddag de winterbanden erop gelegd. Ze zullen er iets langer gaan opliggen dan de twee weken van vorige winter vrees 'k.


                      Vet op de schroefdraad? Echt?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Klein beetje vet op de schroefdraad kan wonderen doen.

                        Gisteren namiddag de winterbanden erop gelegd. Ze zullen er iets langer gaan opliggen dan de twee weken van vorige winter vrees 'k.
                        Zeker nooit vet aan schroefdraad van wielbouten doen

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door meire Bekijk Berichten
                          Zeker nooit vet aan schroefdraad van wielbouten doen
                          Ik smeer er bij mij geen vet op maar wel spuit ik er een spray op tegen bvb een verroeste ketting (van een fiets).

                          Die spray is heel dun en spuit ik in de schroefdraad van de bouten zelf , niet in het gat dus.

                          Ook maak ik eerst met deze spray en een kwast de schijf proper en veeg dan alles af met een (wegwerp)doek.

                          Na de winter- of zomerwissel nog geen problemen gehad om een wiel los te krijgen , wat bij anderen wel eens een probleem durft te zijn....

                          ...........ook nog nooit een bout verloren hoor , door die spray te gebruiken.


                          (koper)vet oid wordt afgeraden omdat je dan een verkeerd aandraaimoment kan hebben bij gebruik van bvb een momentsleutel of zelfs bij een gewone kruissleutel . Je zet dan druk op een laagje vet en door te rijden wordt dit filmpje "dunner" en staan in principe je bouten losser .

                          Comment


                          • Je bouten komen echt niet los door wat (koper)vet hoor..

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
                              Je bouten komen echt niet los door wat (koper)vet hoor..
                              Tuurlijk niet. Ik doe al 20 jaar een minieme hoeveelheid vet aan m'n wielbouten vooraleer ik ze monteer. Nog nooit eentje verloren.

                              Comment


                              • Idd, een beetje vet is net goed. Wel vet natuurlijk, geen olie o.i.d.
                                Sent from my mobile phone.
                                120d Hatch Edition Sport

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                  Deze zijn ook niet duur en goede service.
                                  Vraag een offerte en je hebt zeer snel een antwoord.
                                  http://www.givawheels.be/

                                  Bedankt voor de link!!

                                  Comment


                                  • Door vet op je bouten te doen zul je ze juist "harder" aandraaien. Wanneer je de momentsleutel gebruikt draai je ze uiteraard vast met hetzelde moment, maar door het glijmiddel draai je de bouten verder aan waardoor het wiel juist steviger vast zit.

                                    Bovendien is dat aandraaimoment niet zo heel erg kritisch. Wat vooral van belang is dat alle 5 bouten van het wiel ongeveer even vast zitten.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                                      Wielen worden door mij persoonlijk gewisseld op een brug. Ik ga altijd als volgt te werk:

                                      Bouten losdraaien met luchthamer en eventueel met hulp van sleutel als eerste ze niet los krijgt. Wielen wisselen en bouten terug met de hand zo ver mogelijk indraaien. Bouten vast zetten met luchthamer en dan momentsleutel. Misschien dat ik inderdaad beter de luchthamer niet gebruik voor het vastzetten.
                                      luchthamer is niet erg als je die in sterkte kan regelen. Dan is stand 1 nog altijd minder dan het aantal newton dat je moet hebben en kan je nadien aantrekken met momentsleutel

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                                        Door vet op je bouten te doen zul je ze juist "harder" aandraaien. Wanneer je de momentsleutel gebruikt draai je ze uiteraard vast met hetzelde moment, maar door het glijmiddel draai je de bouten verder aan waardoor het wiel juist steviger vast zit.

                                        Bovendien is dat aandraaimoment niet zo heel erg kritisch. Wat vooral van belang is dat alle 5 bouten van het wiel ongeveer even vast zitten.
                                        dat harder aandraaien zal wel verwaarloosbaar zijn hoor.
                                        Ik doe altijd een minieme hoeveelheid kopervet aan de bouten voor de winter. In de zomer niet. Aan de centerflens doe ik altijd wat kopervet. Anders roesten de velgen vast op de as.

                                        Comment


                                        • Gisteren wou ik de winterwielen monteren, maar Murphy heeft mij zitten pesten.

                                          Blijkbaar ben ik onder de zomer 1 krikpuntblok verloren, en daar mijn garagekrik niet thuis stond moest ik het met de standaardkrik doen. Maar zonder dat blok lukt dat niet (krik schuift weg). Gelukkig was dat pas de 2e band die ik wou wisselen, dus die ene gemonteerde winterband was snel terug gewisseld.

                                          Vandaag nieuw blok weesten halen bij BMW (€11). En wat verder bij goeie garagist geweest die ik ken van vroeger, om snel op zijn brug mijn wielen te wisselen. (bij BMW hadden ze geen tijd) Dus nu ben ik op mijn gemak en moet ik deze avond niet meer klodden bij mij thuis.

                                          Garagist was trouwens over zijn toeren over het feit dat er heel veel telefoons zijn van klanten die "NU" hun winterbanden willen laten monteren. Terwijl hij al van begin oktober mails en facebookberichten rondstuurt om mensen tijdig hun banden te laten wisselen om zo nen rush te voorkomen. :p
                                          Last edited by BlueSkyraider; 04/12/2012, 12:34.
                                          1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                                          2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                                          2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                                          -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

                                          www.carfac.be "Driving on experience"

                                          Comment

                                          Working...
                                          X