Oorspronkelijk geplaatst door éSe
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichtendamn, en ik zit hier op mijn winterbanden in de soep te bollen. heb hier toch enkele trucks zien stilstaan die de helling niet opraakten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEn als er volgende week een pak sneeuw ligt, dan heb ik pech hé.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk BerichtenVorige week wou ik de winters wisselen. Ben die dingen ongelofelijk hard beu. Uiteindelijk toch blijk dat ik gewacht heb. Nog eventjes uithouden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten@ Diabolic: ik rij ook op 18 zowel zomer als winter. Ik vind wel dat er redelijk wat verschil zit in rijgedrag. Doe mij toch maar zomers rubber
Ik merk persoonlijk weinig verschil. Mijn winterbanden zouden zelfs comfortabeler moeten rijden dan de zomerbanden.
(17" Dunlop tov 18" Bridgestone - beiden op pocherige alu velgen ).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hyy Bekijk BerichtenIemand ervaring/mening over 4seizoens banden?
Voor zowel tijdens zomer als winter.
Het beste van alletwee de seizoenen kan dus niet en je hebt dan compromissen zoals : minder goed dan een zomerband en minder goed dan een winterband....
Uiteraard is er veel verschil tussen een degelijke 4-seizoensband en een slechte winterband : die 4-seizoensband zal betere prestaties leveren dan die "slechtere" winterband , MAAR zal volgens mij niet kunnen tippen aan een "echte" winterband.
Het mag dan gemakkelijk lijken om het hele jaar met dezelfde banden te rijden: een goed idee is het niet. Voor je veiligheid én je portemonnee kun je best elk seizoen je banden wisselen.
Zolang je niet gaat skieën oid zal het best meevallen . Ook al je opziet tegen het wisselen van de banden is dit een goed alternatief.
Er bestaan verschillende testen met zowel winterbanden en 4-seizoensbanden , zoek deze ff op (google) en misschien kan je aan de hand hiervan wel tot een besluit komen.
Er is altijd 1 merk dat eruit springt (weet niet meer vanbuiten , maar was vector.......oid )
Comment
-
Eens ik besloten heb welke zomerbanden er komen op te liggen zullen mijn winterbanden en -velgen eraf vliegen!
En dat zal dit weekend of ten laatste volgend weekend zijn.
Normaal wissel ik begin december van zomer- naar wintervelgen en maak ik de omgekeerde beweging begin maart.
Zodra de temperatuur zakt onder de 7 graden is het tijd voor winterbanden.
Zodra de temperatuur terug stijgt boven de 7 graden is het tijd voor zomerbanden.
En misschien is volgende week nog een beetje te vroeg maar ik ben die wintervelgen beu gezien :-(
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk BerichtenHeb daar ook wel eens over nagedacht en voor rondgekeken alvorens "echte" winterbanden aan te schaffen.
Het beste van alletwee de seizoenen kan dus niet en je hebt dan compromissen zoals : minder goed dan een zomerband en minder goed dan een winterband....
Uiteraard is er veel verschil tussen een degelijke 4-seizoensband en een slechte winterband : die 4-seizoensband zal betere prestaties leveren dan die "slechtere" winterband , MAAR zal volgens mij niet kunnen tippen aan een "echte" winterband.
Het mag dan gemakkelijk lijken om het hele jaar met dezelfde banden te rijden: een goed idee is het niet. Voor je veiligheid én je portemonnee kun je best elk seizoen je banden wisselen.
Zolang je niet gaat skieën oid zal het best meevallen . Ook al je opziet tegen het wisselen van de banden is dit een goed alternatief.
Er bestaan verschillende testen met zowel winterbanden en 4-seizoensbanden , zoek deze ff op (google) en misschien kan je aan de hand hiervan wel tot een besluit komen.
Er is altijd 1 merk dat eruit springt (weet niet meer vanbuiten , maar was vector.......oid )
Daarom vroeg ik mij af of het de moeite is om ze terug te wisselen naar zomer, aangezien ik een bepaalde grip gewoon ben van mijn huidige banden.
Had wel al verwacht dat ze niet veel beter zal zijn op sneeuw dan zomerbanden..
Comment
-
Op 3 januari hebben we rondgereden bij 13°C met winterbanden maar daar val weinig aan te doen.
Maar ze nu al vervangen als de temperaturen overdag amper boven het vriespunt komen is wel heel erg absurd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk BerichtenOp 3 januari hebben we rondgereden bij 13°C met winterbanden maar daar val weinig aan te doen.
Maar ze nu al vervangen als de temperaturen overdag amper boven het vriespunt komen is wel heel erg absurd.
"Zelfs onder het vriespunt (en dus zéker onder de wijd verspreide "magische grens van 7°C" die vooral veel marketing is) zijn goeie zomerbanden op droge en natte ondergrond gemiddeld even goed & veilig en voor zij die een direct/sportief weggedrag op prijs stellen zelfs meestal of beter dan winterbanden. Het bandoppervlak beweegt veel minder, biedt meer stabiliteit, even goeie afwatering, directere respons en betere prestaties. Zomerbanden hebben een rubbermengsel dat doorgaans is afgestemd op temperaturen tussen 30°C en -10°C, winterbanden zijn afgestemd op temperaturen tussen grosso modo 10°C en alles daaronder.
Winterbanden bieden enkel een significant voordeel tegenover zomerbanden op ijs en sneeuw, en dit door de lamellen in het profiel. Het rubbermengsel bij gematigde wintertemperaturen (rond het vriespunt of iets daaronder) is bij winterbanden op droog/nat niet bij machte om het weggedrag van het veel sterker doorsneden bandprofiel te compenseren.
Vermits wij Vlamingen statistisch gezien geen 10 dagen sneeuw/ijs per jaar hebben (West- en grotendeels Oost-Vlaanderen zelfs minder dan 5), is het dus logisch dat winterbanden bij ons niet verplicht zijn."
Uit: http://www.autoforum.be/showthread.p...013&highlight=
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten"
Vermits wij Vlamingen statistisch gezien geen 10 dagen sneeuw/ijs per jaar hebben (West- en grotendeels Oost-Vlaanderen zelfs minder dan 5), is het dus logisch dat winterbanden bij ons niet verplicht zijn."
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk BerichtenHier in limburg deze winter al 27 sneeuw/ijs dagen, nogal logisch dat winterbanden zouden verplicht worden.
Ik rij al meer dan 20 jaar met de auto, en ja, 10 dagen per jaar lijkt me wel vrij correct te zijn.
Comment
-
Ik begrijp de logica van sommige mensen toch niet goed.
Ze hebben wel 10.000den euro over voor de aankoop van hun auto.
Ze hebben ev. de aankoop van een coyote en zijn abonnement over om (te) snel te kunnen rijden
Ze hebben ev. 100den euro's over om hun auto te doen blinken (detailing)
Ze hebben x euro's over voor allerlei luxe opties in hun auto.
Maar als ze hun eigen veiligheid kunnen verhogen (al was het maar gedurende een maand per jaar) is de eenmalige uitgave van een paar 100 euro voor een
paar extra velgen of, als dat er niet afkan, 30-50 € per jaar voor een bandenwissel er plots te veel aan en is elke reden goed om geen winterbanden te plaatsen?
(de aankoop van de banden zelf tellen niet mee want de tijd dat je je winterbanden gebruikt spaar je je zomerbanden uit, zelfs meer dan je winterbanden in die periode slijten).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenIk begrijp de logica van sommige mensen toch niet goed.
Ze hebben wel 10.000den euro over voor de aankoop van hun auto.
Ze hebben ev. de aankoop van een coyote en zijn abonnement over om (te) snel te kunnen rijden
Ze hebben ev. 100den euro's over om hun auto te doen blinken (detailing)
Ze hebben x euro's over voor allerlei luxe opties in hun auto.
Maar als ze hun eigen veiligheid kunnen verhogen (al was het maar gedurende een maand per jaar) is de eenmalige uitgave van een paar 100 euro voor een
paar extra velgen of, als dat er niet afkan, 30-50 € per jaar voor een bandenwissel er plots te veel aan en is elke reden goed om geen winterbanden te plaatsen?
(de aankoop van de banden zelf tellen niet mee want de tijd dat je je winterbanden gebruikt spaar je je zomerbanden uit, zelfs meer dan je winterbanden in die periode slijten).den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenIk begrijp de logica van sommige mensen toch niet goed.
Ze hebben wel 10.000den euro over voor de aankoop van hun auto.
Ze hebben ev. de aankoop van een coyote en zijn abonnement over om (te) snel te kunnen rijden
Ze hebben ev. 100den euro's over om hun auto te doen blinken (detailing)
Ze hebben x euro's over voor allerlei luxe opties in hun auto.
Maar als ze hun eigen veiligheid kunnen verhogen (al was het maar gedurende een maand per jaar) is de eenmalige uitgave van een paar 100 euro voor een
paar extra velgen of, als dat er niet afkan, 30-50 € per jaar voor een bandenwissel er plots te veel aan en is elke reden goed om geen winterbanden te plaatsen?
(de aankoop van de banden zelf tellen niet mee want de tijd dat je je winterbanden gebruikt spaar je je zomerbanden uit, zelfs meer dan je winterbanden in die periode slijten).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten"Zelfs onder het vriespunt (en dus zéker onder de wijd verspreide "magische grens van 7°C" die vooral veel marketing is) zijn goeie zomerbanden op droge en natte ondergrond gemiddeld even goed & veilig en voor zij die een direct/sportief weggedrag op prijs stellen zelfs meestal of beter dan winterbanden. Het bandoppervlak beweegt veel minder, biedt meer stabiliteit, even goeie afwatering, directere respons en betere prestaties. Zomerbanden hebben een rubbermengsel dat doorgaans is afgestemd op temperaturen tussen 30°C en -10°C, winterbanden zijn afgestemd op temperaturen tussen grosso modo 10°C en alles daaronder.
Winterbanden bieden enkel een significant voordeel tegenover zomerbanden op ijs en sneeuw, en dit door de lamellen in het profiel. Het rubbermengsel bij gematigde wintertemperaturen (rond het vriespunt of iets daaronder) is bij winterbanden op droog/nat niet bij machte om het weggedrag van het veel sterker doorsneden bandprofiel te compenseren.
Vermits wij Vlamingen statistisch gezien geen 10 dagen sneeuw/ijs per jaar hebben (West- en grotendeels Oost-Vlaanderen zelfs minder dan 5), is het dus logisch dat winterbanden bij ons niet verplicht zijn."
Uit: http://www.autoforum.be/showthread.p...013&highlight=
Jakkel jij verteld weer een heel ander verhaal als testaankoop in hun dossier van 2 oktober 2012
+
Comment
Comment