Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Zijn er hier met dikke luxe karren met bakken opties erop die dat zeggen?
    Ik heb geen zin om persoonlijk te worden noch uit te zoeken waar iedereen die tegen winterbanden is mee rijdt .
    Maar laat ons zeggen dat het voor velen opgaat die op een forum zitten zoals dit.
    Ik zie niet direct in dat mensen die een heel goedkope auto kopen, hem niet onderhouden, er geen extra's voor over hebben, etc veel zin hebben in dit forum
    Of bedoel je dat alleen mensen met heel dure luxe bakken met bakken opties nut hebben aan winterbanden of erger, er recht op hebben?
    Overigens mag iedereen, met wat voor auto hij ook rijdt, met of zonder winterbanden rijden. Heb het zelf tientallen jaren gedaan tot ik met de neus op de feiten werd gedrukt en het tegendeel aan den lijve heb ondervonden (dat het wel degelijk een merkbaar verschil maakt).
    Iedereen die vindt dat een zomerband in de winter even goed (of zelfs beter) is dan een winterband en dagelijks of geregeld in de winter buitenkomt met zijn auto, gewoon doen.
    Maar je bedriegt er alleen je eigen maar mee en niet een ander. Dus persoonlijk geen probleem mee.
    Maar je moet dan wel andere mensen niet proberen te overtuigen van je gelijk.
    Last edited by ivob2; 27/02/2013, 21:41.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
      Waar haal je die wijsheid? Wie moeten we nog geloven.
      Jakkel jij verteld weer een heel ander verhaal als testaankoop in hun dossier van 2 oktober 2012
      +
      Klik de link misschien eens aan... . Ik zeg dat niet hé.
      Nu, persoonlijk vind ik mijn zomerbanden met dit weer ook beter presteren dan m'n winterbanden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
        Ik heb geen zin om persoonlijk te worden noch uit te zoeken waar iedereen die tegen winterbanden is mee rijdt .
        Maar laat ons zeggen dat het voor velen opgaat die op een forum zitten zoals dit.
        Ik zie niet direct in dat mensen die een heel goedkope auto kopen, hem niet onderhouden, er geen extra's voor over hebben, etc veel zin hebben in dit forum
        Of bedoel je dat alleen mensen met heel dure luxe bakken met bakken opties nut hebben aan winterbanden of erger, er recht op hebben?
        Veronderstellingen, altijd leuk... .

Comment

• Waarom zoveel verschillende verhalen, wie heeft nu gelijk als het over winterbanden gaat?

ANWB?????????????? Of deze ook al niet.

Profiel

Eén van de verschillen tussen zomer- en winterbanden is het profiel. De rechter afbeelding geeft het profiel weer van een zomerband. De linker is het profiel van een winterband.
          Een duidelijk verschil tussen zomer- en winterbanden zijn de inkepingen in de profielblokken van de winterband, de lamellen.

Winterband Zomerband
          Lamellen

De lamellen zorgen voor grip zowel bij remmen als bij optrekken. Tijdens het rijden vervormt het profiel en werken de lamellen als een soort ‘grijpers’ op het wegdek. De meeste lamellen zijn dwars op de band geplaatst om extra grip te creëren bij het accelereren en het remmen. Voor de stabiliteit in bochten worden de lamellen ook in de langsrichting geplaatst (verticaal) en worden zig-zag-lamellen toegepast.
          Hoe werken lamellen?
          De werking van de lamellen kan geïllustreerd worden aan de hand van de hier weergegeven voorbeelden.

Winterband Zomerband
          Door de lamellen in het profiel van de winterband beweegt het profielblok gemakkelijk. Hierdoor ontstaan al bij kleine krachten vier aangrijpingspunten op het wegdek. Bij het profiel van een zomerband moet veel kracht worden uitgeoefend om het profielblok te vervormen. Bovendien heeft de band slechts één aangrijpingspunt op het wegdek.
          Rubbersamenstelling

Niet alleen verschilt het profiel van de winterband ten opzichte van een zomerband. Ook de rubbersamenstelling verschilt. Het loopvlak, het gedeelte van de band dat in aanraking komt met het wegdek, van een winterband is namelijk voorzien van een rubbersamenstelling die ook bij lage temperaturen (lager dan +7°C) flexibel blijft. Hierdoor kunnen de profielblokken makkelijker vervormen, waardoor ze meer grip genereren.

Winterband Zomerband
          Het rubber van een zomerband vervormt moeilijk (het gebruikte rubber is representatief voor een zomerband bij nul graden). Het rubber van een winterband is flexibel (het gebruikte rubber is representatief voor een winterband bij nul graden).
          Rubber op het wegdek

Hoe ontstaat grip?
          De grip van een band wordt bepaald door twee factoren, het plakken van het rubber op het wegdek en de vervorming van het rubber over oneffenheden.

Het plakken van het rubber op het wegdek zorgt voor ongeveer 75% van de grip op droog wegdek. U kunt zich voorstellen dat bij nat weer het aangrijpen van het rubber over de oneffenheden op het wegdek veel belangrijker is. Wanneer er een kleine laag water op het wegdek ligt, vermindert de grip snel. Vergelijk dit maar met het plakken van een plakbandje op een nat raam.
          Oneffenheden in het wegdek

Ieder wegdek bestaat uit kleine oneffenheden. De onderstaande afbeeldingen laten zien hoe zowel winter- als zomerbanden reageren op oneffenheden in het wegdek. De afbeeldingen maken duidelijk dat door de zachtere rubbersoort van de winterband het rubber makkelijker vervormt wanneer hij over de oneffenheden in het wegdek rijdt. Hierdoor worden oneffenheden in het wegdek makkelijker opgevangen. De band heeft dus meer contact met het wegdek. En dit betekent meer grip!

Remweg

De remweg van een voertuig is afhankelijk van verschillende factoren. De beginsnelheid, het wegdek, de weersomstandigheden, maar ook het type band spelen een belangrijke rol. Onderstaande figuren maken het verschil in remweg tussen winter- en zomerbanden duidelijk.

Last edited by ; 27/02/2013, 21:45.

Comment

Veronderstellingen, altijd leuk... .
            veronderstellen doet ie wel vaker hoor

Comment

Klik de link misschien eens aan... . Ik zeg dat niet hé.
              Nu, persoonlijk vind ik mijn zomerbanden met dit weer ook beter presteren dan m'n winterbanden.
              Hoe test je dat?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                Overigens mag iedereen, met wat voor auto hij ook rijdt, met of zonder winterbanden rijden. Heb het zelf tientallen jaren gedaan tot ik met de neus op de feiten werd gedrukt en het tegendeel aan den lijve heb ondervonden (dat het wel degelijk een merkbaar verschil maakt).
                Iedereen die vindt dat een zomerband in de winter even goed (of zelfs beter) is dan een winterband en dagelijks of geregeld in de winter buitenkomt met zijn auto, gewoon doen.
                Maar je bedriegt er alleen je eigen maar mee en niet een ander. Dus persoonlijk geen probleem mee.
                Maar je moet dan wel andere mensen niet proberen te overtuigen van je gelijk.
                +1

Net over dat laatste erger ik me ook het meeste, andere proberen een overtuiging op te leggen die strookt tegen de veiligheid.

Comment

Hoe test je dat?
                  Ik voel dat gewoon, aan het rijgedrag, remafstand, grip,... . Ik heb het er hier vorig jaar al uitgebreid over gehad met ook de nodige zever van de believers. Geen zin meer om het nog eens te doen of het op te zoeken. Nu, als jullie vinden dat winterbanden zalige dingen zijn onder die alom bekende 7°C, mij niet gelaten hoor.

Comment

Ik voel dat gewoon, aan het rijgedrag, remafstand, grip,... . Ik heb het er hier vorig jaar al uitgebreid over gehad met ook de nodige zever van de believers. Geen zin meer om het nog eens te doen of het op te zoeken. Nu, als jullie vinden dat winterbanden zalige dingen zijn onder die alom bekende 7°C, mij niet gelaten hoor.
                    Ja, dat hebben we al eens gelezen, maar probeer je onveilig gedrag niet over te dragen op anderen.
                    En dat zowel Testaankoop , VAB als de ANWB zever vertellen laat dat jouw woorden zijn.
                    Last edited by ; 27/02/2013, 22:07.

Comment

• Al die verschillende tubes voor die velos is dan waarschijnlijk ook dikke zever .

Comment

Ja, dat hebben we al eens gelezen, maar probeer je onveilig gedrag niet over te dragen op anderen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gastje Bekijk Berichten
                          Al die verschillende tubes voor die velos is dan waarschijnlijk ook dikke zever .
                          Het is wel dikke offtopic, maar inderdaad, da's ook dikke zever.

Comment

• Hey seperator, een postje van u van een dik jaar terug. Ik denk er eigenlijk net hetzelfde over, vanwaar die plotse ommekeer?

Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten

gTa, je hebt hier een heel mooi verhaal geschreven waar ik al jaren achter sta. Ook de reden waarom ik mijn winterbanden sinds een paar jaar nog alleen maar op stalen velgen laat monteren. Ik leg ze er meestal pas op bij echte winterse omstandigheden. 30 min. werk met een hydraulische autokrik en momentsleutel. Na 2-3 wissels laat ik ze wel eens balanceren.

Ps, op dit moment is het in Vlaanderen (zelfs Limburg) nog steeds zinloos om winterbanden te monteren. De pluimverwachting ziet nog geen vorst de komende 14 dagen.

Comment

• Comment

Het is wel dikke offtopic, maar inderdaad, da's ook dikke zever.
                                Sorry, maar het enige dat dikke zever is, is wat jij hier in dit topic post.

Ik heb dan zelf geen winterbanden op ijn wagen liggen, maar ik besef maar al te goed wat de voordelen ervan zijn als je ze hebt.

En tussen de verschillende tube voor fietsen is er ook een groot verschil!
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                  Sorry, maar het enige dat dikke zever is, is wat jij hier in dit topic post.

Ik heb dan zelf geen winterbanden op ijn wagen liggen, maar ik besef maar al te goed wat de voordelen ervan zijn als je ze hebt.

En tussen de verschillende tube voor fietsen is er ook een groot verschil!
                                  Tuurlijk dat jongen. Ge moogt een bank vooruit.

Comment

• Sorry maar ik steun jakkel in deze ik woon aan de kust en heb echt geen winterbanden nodig, terwijl het binnenland kreunt onder vriesweer/ sneeuw hebben wij hier positieve temperaturen en wat smeltende sneeuw. Ik wil geen discussie, maar ik persoonlijk vind ze hier niet nodig, als je hier wat rond de kerk rijd

Comment

Ik vind ook wel dat ik met enkel koud weer (zowel nat als droog) meer grip heb met mijn zomerbanden dan mijn winterbanden. Maarja winterbanden zijn 165/70/14 & zomerbanden 205/40/17 dus meteen een pak rubber extra dat aan de grond zit. Met mijn winterbandjes moet ik er niet aan denken om een bocht vlot te pakken want die schuiven gewoon door, met mijn 17" heb ik die problemen niet.

Met sneeuw/ijzel is het natuurlijk een ander verhaald.
                                      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox Bekijk Berichten
                                        Sorry maar ik steun jakkel in deze ik woon aan de kust en heb echt geen winterbanden nodig, terwijl het binnenland kreunt onder vriesweer/ sneeuw hebben wij hier positieve temperaturen en wat smeltende sneeuw. Ik wil geen discussie, maar ik persoonlijk vind ze hier niet nodig, als je hier wat rond de kerk rijd
                                        Daar kan ik niks tege inbrengen als, je aan de kust woont en niet veel kilometers doen dan hebben ze idd weinig nut.

Ik heb momenteel op mijn eigen wagen ook geen winterbanden liggen omdat ik te weinig kilomters doe om er echt voordeel uit te halen.

Maar dat wilt niet zeggen dat, zoals Jakkel beweert, winterbanden geen nut zouden hebben!
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox Bekijk Berichten
                                          Sorry maar ik steun jakkel in deze ik woon aan de kust en heb echt geen winterbanden nodig, terwijl het binnenland kreunt onder vriesweer/ sneeuw hebben wij hier positieve temperaturen en wat smeltende sneeuw. Ik wil geen discussie, maar ik persoonlijk vind ze hier niet nodig, als je hier wat rond de kerk rijd
                                          Ik rij met winterbanden en ze zijn zeker nuttig hoor. Op sneeuw en in die half gesmolten sneeuw, en ook op ijs zijn ze zeker beter dan zomerbanden. Voor de rest merk ik niet direct voordelen. Op zowel nat als droog wegdek rond het vriespunt bieden de winterbanden zelfs minder grip dan m'n zomerbanden. Ik heb echter 17 jaar zonder winterbanden gereden en nooit een ongeval gehad, gans het jaar, het gaat dus perfect met zomerbanden in ons belgenlandje. Ik heb enkel winterbanden genomen (drie jaar terug), omdat m'n achterwiel aangedreven wagen in de sneeuw met zomerbanden haast niet te besturen was. Met een FWD zou ik nu hoogst waarschijnlijk nog op zomerbanden gans het jaar door rijden.

Comment

Working...
                                          X