Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
    Zoals bij zomerbanden heb je ook een groot verschil in winterbanden.
    Denk nu niet dat een sportieve winterband voor de lambo's en andere sportieve auto's onstabiel zijn, piepen of een verminderd stuurgevoel hebben.

De meesten rijden met bvb 18 inch met sportief rubber op maar de winterbanden zijn dan 16 inch banden uit de middenklasse.
    Dan zal de zomerband natuurlijk een beter rijders gevoel geven.
    Feit. Ik rij altijd met dezelfde maat kwaliteitswinterbanden als mijn zomerbanden en ik merk, afhankelijk van het type winterband, weinig tot geen verschil. Verbruik is hetzelfde evenals het stuurgevoel, rolgeluiden, grip,...

Volledig logisch dat je met je alu zomersloefen in maat 245/40/18 een ander gevoel hebt dan met je winter-stalen velgen in maat 225/60/16...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      Feit. Ik rij altijd met dezelfde maat kwaliteitswinterbanden als mijn zomerbanden en ik merk, afhankelijk van het type winterband, weinig tot geen verschil. Verbruik is hetzelfde evenals het stuurgevoel, rolgeluiden, grip,...

Volledig logisch dat je met je alu zomersloefen in maat 245/40/18 een ander gevoel hebt dan met je winter-stalen velgen in maat 225/60/16...
      ik rij in de zomer op 235/55/19 Dunlops en in de winter op 235/65/17 Pirellis
      10 minuten na de switch is het wezenlijk maar zeer klein verschil mentaal volledig weggewerkt
      vandaar dat ik enkel naar de datum kijk om te schakelen, dus gewoon 1/11 erop, 1/4 eraf,...geen kopzorgen met het inschatten van de meteo

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
        ik rij in de zomer op 235/55/19 Dunlops en in de winter op 235/65/17 Pirellis
        10 minuten na de switch is het wezenlijk maar zeer klein verschil mentaal volledig weggewerkt
        vandaar dat ik enkel naar de datum kijk om te schakelen, dus gewoon 1/11 erop, 1/4 eraf,...geen kopzorgen met het inschatten van de meteo
        bij jou is het verschil misschien na 10min weggewerkt maar anderen zijn mentaal zwakker en blijven blijkbaar een hele winter of zelfs hun hele leven met een ander gevoel zitten. Zo zie je maar hoe verschillend mensen zijn.

Comment

bij jou is het verschil misschien na 10min weggewerkt maar anderen zijn mentaal zwakker en blijven blijkbaar een hele winter of zelfs hun hele leven met een ander gevoel zitten. Zo zie je maar hoe verschillend mensen zijn.
          Het verschil is in elk geval veel kleiner dan als je van één wagen in een andere (van een ander model) springt
          Maar het is niet omdat je het verschil niet zozeer aanvoelt dat het niet aanwezig is, het verschil zit vooral in knallen of net niet bij dringende rem- of afwijkingsmanoeuvers op ondankbaar wegdek
          dan bespaar je jezelf meer dan de kost van een wintersetje

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
            Heb dit topic al maanden niet meer geopend, maar dit lijkt wel "familie" je kan na maanden nog steeds volgen, t is nog steeds dezelfde zever
            Ik ga die van mij er morgen afzwieren, de zomer komt eraan
            Gelukkig hebben de 2 scenarioschrijvers van dienst me uit de serie geschreven

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Zomerset (net gekocht, eerste keer dat ik ze gebruik) volledig gepolierd met 2 verschillende compounds (en een kegelvormige pad voor op de boormachine waarmee je ook kleine hoekje en gebogen oppervlaktes kan doen) en daarna in 2 laagjes wheel sealant gezet. Wat een verschil... More shiny than new. 'k Ga de winterset nog geen beurt geven, mogelijks moeten ze er nog 'es weer op voor een maartse winterprik.
              Oorspronkelijk geplaatst door bartdc Bekijk Berichten
              Kan je daar wat meer uitleg over geven? Producten, noodzaak om nieuwe velgen te polieren? Heb binnenkort zelfde situatie, vandaar...
              Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Ik heb ondertussen een hele kast vol detailproducten, veel "oude" flesjes met restjes. Vroeger wou ik wel 'es velgen polieren maar omdat je dat niet machinaal kan doen (tenzij je zo'n specifieke mini-ding hebt) met een klassieke pad, was dat dus manueel werk. En dan haak ik af.
              Onlangs vond ik echter van die conische pads op een metalen stick, die je in je boormachine kan steken. Het lijkt hier een beetje op. 't Is even wennen en best ook easy does it of je verspreidt de polish over de ganse kamer maar na een minuutje had ik 't beet ... en daarmee velgen tot in alle uithoekjes polieren gaat bijzonder goed! De velgen hadden al een jaar of 4 gebruik achter zich en de lak was al duidelijk verweerd en had al heel veel mini-krasjes die de velgen matter maken. 'k Heb ze eerst grondig gewassen, daarna teerresten verwijderd, dan de lijmresten van oude balanceergewichtjes verwijderd, dan de velgen gekleid, en gisteren dus gepolierd. Eerst met een redelijke grove korrel, daarna met een fijne korrel. En dan wheel sealant erop.

Tip: kijk 'es op www.wax-it.be of vraag via de site raad.
              Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten
              respect ! Mag ik de mijne ook eens brengen ???
              Omdat een beeld meer zegt dan een woord...

Is op foto niet te zien, maar de glans is verbluffend.

De cone waarmee ik polishte is van Marly. Gevonden in de Gamma tegen -50%, denk dat ik iets van een 12 euro betaald heb voor de cone, een microvezeldoekje (ben daar ondertussen verzamelaar van) en dat flesje polish. Dat laatste heb ik niet gebruikt, 'k heb de velgen gepolisht in 2 stappen met Poorboy's SSR3 en SSR2. En daarna verzegeld met Poorboy's Wheel Sealant.
              Bijgevoegde Bestanden

Comment

Ik denk dat jij vooral met goedkope winterbanden onderweg bent. Minder grip, minder feedback, zoekerig rijgedrag, meer lawaai, meer verbruik? Op mijn laatste vier auto's over een tijdspanne van 8-9 jaar allemaal winterbanden met in totaal 200-300.000km weinig of niks van gemerkt. Winterbanden zijn door de jaren heen wel enorm verbeterd op allerlei vlakken.

Verder ben je hier ook een hoop onzin aan het verkopen: enerzijds geven winterbanden volgens jou geen meerwaarde, integendeel maar op je achterwielaandrijver is het dan wel goed? Mooi voor jou dat je hier de dikke nek kan komen afgeven met je ongelofelijk uitgebreide rijervaring met blijkbaar ongelofelijk veel auto's (en dat aan je 22ste ) maar op mij maakt dat zo goed als geen indruk.
                Hier wil ik toch eens op reageren.

Dat winterbanden op sneeuw en ijs beter zijn staat buiten kijf.

Maar voor de rest? echt niet hoor. Ik heb alleen tijdens dat weekje of 2 sneeuw met mijn winterbanden gereden en ben erna terug overgestapt naar de zomerbanden.
                Voor dezelfde redenen dat stradge aanhaalt. Mijn zomerbanden hebben meer grip bij acceleren in bochten of gewoon rechtdoor dan mijn winterbanden. Verbruik scheelde dan wel dik 1,5 ltr / 100km in het voordeel van de winterbanden.

En het is niet dat mijn winterbanden rommel zijn denkik aangezien ze van een A merk zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
                En wat is er juist dikke nek aan m'n reactie ? Dus ik mag op een autoforum in een discussie als deze, waarbij jij eerst zegt:, niet het argument gebruiken dat ik weldegelijk ervaring heb met winterbanden op alle aandrijfconcepten, na 4,5 jaar rijbewijs? Ik heb niet eens gezegd welke auto's! En nu kom je zelf af met je vele auto's en je vele kilometers? Wie is er dan de dikke nek?

En als je nu eens een beetje aandachtig m'n post leest waarbij je focust op de kern van de zaak in plaats van zo gefrustreerd zou zijn, dan zou je lezen dat ik meermaals herhaal dat winterbanden spectaculair veel beter zijn ALS ER SNEEUW OF IJZEL ligt. Mijn punt is gewoon dat er in België amper sneeuw valt, en dat als het valt het meteen opgeruimd wordt en iedereen heel traag gaat rijden. Maar op RWD moet je ze bijna hebben omdat je amper van een besneeuwde parking geraakt soms. Voor de rest VIND IK ZE PERSOONLIJK (maar ik ben maar een snotaap natuurlijk, mijn 100.000 km+ rij ervaring als onder andere taxichauffeur boeien niet) gewoon duidelijk minder goed dan zomerbanden en ik sta daar niet alleen in.

Mijn banden zijn recente Uniroyals met dezelfde maat als in de zomer, geen rommel dus. Ik weet niet hoe jij rijdt, maar als autorijden je een beetje boeit zou je toch een verschil moeten voelen. Bij de ene band of auto (niet dat ik op m'n 22 al met veel verschillende auto's heb gereden natuurlijk, ik wil niet stoefen) scheelt het wat meer als bij de andere, maar voelen doe ik het altijd.
                akkoord met u snotaap!
                BMW X5 45e

Comment

• Ik heb mijn zomerbanden eergisteren er terug op gelegd.
                  Maar durf mijn mening hier niet uiten met mijn leeftijd en minieme rijervaring

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Robiin Bekijk Berichten
                    Ik heb mijn zomerbanden eergisteren er terug op gelegd.
                    Maar durf mijn mening hier niet uiten met mijn leeftijd en minieme rijervaring
                    Misschien hier wel?

Comment

• Frank de Boosere: "Vandaag 18 graden, volgende week kans op sneeuw"

Denk dat die van mij nog effe blijven liggen. T wordt dus terug koud.

Comment

• Dat wist ik van in het weekend dat het volgende week terug gevoelig kouder ging worden met mogelijk terug sneeuw.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Ha, hier is dat topic. Zocht het al 2 dagen.

Komend weekend!

(nee, ik monteer de winterset enkel terug als 't echt gaat sneeuwen ... in de week komt den dikken nauwelijks of niet buiten dus als 't ma/di/wo gewoon koud is, dan maal ik er niet om)

Comment

• Pfff - getwijfeld of ik voor dit seizoen nog winterbanden zou laten leggen of zou wachten tot volgende winter. Verkeerd gegoktImageUploadedByTapatalk1363003878.331137.jpgImageUploadedByTapatalk1363003898.670361.jpg

Is hier weer volle bak aan het sneeuwen
                            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                              Pfff - getwijfeld of ik voor dit seizoen nog winterbanden zou laten leggen of zou wachten tot volgende winter. Verkeerd gegokt[ATTACH]95677[/ATTACH][ATTACH]95678[/ATTACH]

Is hier weer volle bak aan het sneeuwen
                              Ik heb de mijne er vrijdag laten afhalen Ik denk dat ik mijn meeting in Bonn morgen ga moeten cancellen
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Ik heb al mijn zomerbanden en voel wel goed het verschil.
                                Een keer het gas half induwen is al voldoende om op een niet gestrooid wegdek het ESP-lichtje te doen flikkeren.
                                2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                                2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                                2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

• Net terug van een ritje op de E17, winterbanden op de auto en de ESP maakte overuren...

Comment

• Vooral het remmen maakt een gigantisch verschil. Remmen met de contis sportcontact: no effect. Remmen met winterbanden: aanvaardbare vertraging.

Sent from my iPad using Tapatalk
                                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• was ik content da ik nog op winterbanden reed vandaag, diene merc aan 30km/h voor mij was zo gelukkig niet (maar toch geraakte ik die nog nie over, bij acceleren boven 60 kreeg ik wheelspin, dus ben er maar achter gebleden. t lag er gevaarlijk glad bij in waregem vandaag

Comment

• Ik hoop dat het morgen toch nog een beetje gaat meevallen op de baan.
                                        Terwijl de meerderheid op het werk morgen weerverlet heeft moet onze ploeg gewoon gaan werken, en dan nog post bedeling (gemeentelijk infoblad), gaat fun zijn in de sneeuw.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Ik moet normaal gezien morgenvroeg om 7u10 op de luchthaven staan. Maar kheb al besloten dat ik met de trein ga gaan.
                                          Heb geen vertrouwen in de 185/55 R14 bandjes op de Polo 6N. Better safe than sorry denk ik dan. Had ik de Mini nog met wintersloefen had ik er geen erg in.
                                          1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
                                          2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
                                          2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km)
                                          -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)

www.carfac.be "Driving on experience"

Comment

Working...
                                          X