welja als je met uw belgische wagen tijdens een periode van winterse neerslag in duitsland rijdt, ben je ook verplicht van winterbanden te hebben, wat in België ook niet verplicht is. europa wil op zoveel vlakken alles gelijk trekken, maar op vlak van verkeer lukt dat blijkbaar totaal niet en zitten ze der precies ook niet echt achter.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichtenwelja als je met uw belgische wagen tijdens een periode van winterse neerslag in duitsland rijdt, ben je ook verplicht van winterbanden te hebben, wat in België ook niet verplicht is. europa wil op zoveel vlakken alles gelijk trekken, maar op vlak van verkeer lukt dat blijkbaar totaal niet en zitten ze der precies ook niet echt achter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door psychodweep Bekijk BerichtenZe kunnen toch moeilijk winterbanden gaan verplichten in spanje :p.
Comment
-
Maar dus omgekeerd, als het in het ene land verplicht is (niet per se spijkerbanden maar toch), raar dat je er niet mee mag rijden in een ander.
Duitsers controlleren aan hun noordelijke grens, spijkerbanden = boete en, war erger is, je mag niet doorrijden...ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Ok, efkes een vraag die waarschijnlijk al veel gesteld is : winterbanden of niet ?
In december 2012 m'n vrouw een nieuwe Corsa, ik vorige maand een nieuwe Astra. Als we winterbanden willen kopen, is het nu wel het moment.
Ben prijs gaan vragen bij een bandencentrale in de buurt waar ik al jaren klant bent.
Kostprijs voor 8 banden mét lichtmetalen velgen (is juist actie, keuze uit 6 modellen) : rond de 1500 euro, merk Continental (heb een test gelezen van de ANWB, die kwamen er als beste uit - heb trouwens op m'n auto continental zomerbanden liggen, op m'n vorige ook).
Is natuurlijk flink wat geld. Mijn vrouw doet dagelijks een dikke 20 km (heen en terug) naar school, ik doe er 50 (heen en terug naar het werk).
Vraag is natuurlijk of het al dat geld wel waard is. De beslissing viel onlangs, winterbanden worden niet verplicht in België wegens beperkte invloed op de veiligheid.
Eventjes googlen en zoals met alles vind je evenveel argumenten voor als tegen.
1500 euro is een flinke duit geld en heb nog nooit een ongeluk gehad wegens ijzel, maar zeg natuurlijk nooit 'nooit'...
Kan natuurlijk ook enkel m'n Astra uitrusten met winterbanden, m'n vrouw zegt dat ze er het nut niet van inziet voor de weinige km die ze doet...Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk
Comment
-
De standaardargumentatie:
- één bluts is genoeg om de prijs van je winterbanden goed te maken.
- ondertussen slijten je zomerbanden ook niet
En, het is niet alleen op de 'grote wegen' dat je voordeel doet met je winterbanden, want die zijn meestal van de eerste gestrooid, het is eerder op de kleinere, lokale wegen dat je (of je vrouw) er profijt gaat uit halen.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
terwijl je op je winterbanden rijdt, slijten je zomerbanden niet. Dus zolang je je auto langer houdt dan dat je met een paar banden doet, kosten winterbanden zo goed als niets. Eigenlijk kosten ze alleen wat geld omdat je er velgen moet bijkopen, en omdat ze iets sneller slijten dan zomerbanden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk BerichtenOk, efkes een vraag die waarschijnlijk al veel gesteld is : winterbanden of niet ?
In december 2012 m'n vrouw een nieuwe Corsa, ik vorige maand een nieuwe Astra. Als we winterbanden willen kopen, is het nu wel het moment.
Ben prijs gaan vragen bij een bandencentrale in de buurt waar ik al jaren klant bent.
Kostprijs voor 8 banden mét lichtmetalen velgen (is juist actie, keuze uit 6 modellen) : rond de 1500 euro, merk Continental (heb een test gelezen van de ANWB, die kwamen er als beste uit - heb trouwens op m'n auto continental zomerbanden liggen, op m'n vorige ook).
Is natuurlijk flink wat geld. Mijn vrouw doet dagelijks een dikke 20 km (heen en terug) naar school, ik doe er 50 (heen en terug naar het werk).
Vraag is natuurlijk of het al dat geld wel waard is. De beslissing viel onlangs, winterbanden worden niet verplicht in België wegens beperkte invloed op de veiligheid.
1500 euro is een flinke duit geld en heb nog nooit een ongeluk gehad wegens ijzel, maar zeg natuurlijk nooit 'nooit'...
Kan natuurlijk ook enkel m'n Astra uitrusten met winterbanden, m'n vrouw zegt dat ze er het nut niet van inziet voor de weinige km die ze doet...
Als je het verschil zelf nog nooit gevoeld hebt kan het ook een goede stap zijn om 1 wagen uit te rusten met winterbanden, ik heb zo een vermoeden dat je vrouw snel overtuigd zal zijn als ze het verschil is gevoeld heeft in winterse omstandigheden'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Hier ook 2 auto's, en alleen de firmawagen krijgt winterbanden.
Met de andere auto rijden we minder dan 10.000km per jaar, en als het sneeuwt, of bij ijzel blijft die gewoon stil staan.
Als de eerste banden versleten zijn, dan koop ik All-Seasons, die zijn ook al iets beter op sneeuw. En ik zou ze ook vervangen bij ca 3 mm, en zeker niet wachten op de wettelijke minima van 1,6mm.
Als het minder dan 5000 per jaar zou zijn, dan zou ik overwegen om het ganse jaar op winterbanden te rijden.
Comment
-
Wat ik vaststel :
- iedereen is het er over eens dat winterbanden in de zomer niet kunnen. Beperkte grip, hoge slijtage,e.d.m. waarschijnlijk allemaal waar.
- In de winter zomerbanden : Why not? is toch normaal, we doen het al jaren zo? Verkoopklets van de bandenboer, iets voorzichtiger zijn, edm.
Ik weet één ding : in de winter loop ik niet blootvoets op sandalen rond en in de zomer blijven mijn snow-boots op zolder. Nog niemand tegengekomen die me hiervoor voor gek heeft verklaard....
Maar als het over het "schoenen" van je auto gaat wordt dit dikwijls een ander verhaal.
Indien je gebruik maakt van de wetgeving en je voor je winterband een lagere snelheidsindex kiest (wat mag tussen 01/10 en 30/04) kost deze minder dan een zomerband met vereiste hogere snelheidsindex (bij dezelfde maat weliswaar).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk BerichtenOk, efkes een vraag die waarschijnlijk al veel gesteld is : winterbanden of niet ?
Kan natuurlijk ook enkel m'n Astra uitrusten met winterbanden, m'n vrouw zegt dat ze er het nut niet van inziet voor de weinige km die ze doet...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mint Sauce Bekijk Berichtenterwijl je op je winterbanden rijdt, slijten je zomerbanden niet. Dus zolang je je auto langer houdt dan dat je met een paar banden doet, kosten winterbanden zo goed als niets. Eigenlijk kosten ze alleen wat geld omdat je er velgen moet bijkopen, en omdat ze iets sneller slijten dan zomerbanden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk BerichtenJe zou er nog van verschieten hoeveel mensen gewoon hun zomerbanden door ons van hun velgen laten draaien, en de winterbanden op dezelfde set laten leggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenIk dacht altijd dat het niet goed is voor de banden als je die telkens op en af de velgen doet?
Wij doen dit via de "Michelin-normen", wat inhoudt dat wij zowel de band als de velg invetten, wanneer de band erop gedraaid wordt. Eventueel gebruikt we vloeibaar vet indien we de band er moeilijk afkrijgen, zoals een laagprofiel RFT band, om deze zeker niet kapot te trekken of te beschadigen.
We hebben al klanten gehad die van andere bandencentrales kwamen, waarbij de banden er gewoon zonder vet worden opgelegd. Dan is je kans een pak groter dat je de flanken beschadigt, en dan kan je inderdaad de lijn doortrekken dat het niet aan te raden is om constant de banden te wisselen.
Maar als het dus op een correcte manier gebeurt, maakt dit weinig uit
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk BerichtenWat ik vaststel :
- iedereen is het er over eens dat winterbanden in de zomer niet kunnen. Beperkte grip, hoge slijtage,e.d.m. waarschijnlijk allemaal waar.
- In de winter zomerbanden : Why not? is toch normaal, we doen het al jaren zo? Verkoopklets van de bandenboer, iets voorzichtiger zijn, edm.
Ik weet één ding : in de winter loop ik niet blootvoets op sandalen rond en in de zomer blijven mijn snow-boots op zolder. Nog niemand tegengekomen die me hiervoor voor gek heeft verklaard....
Maar als het over het "schoenen" van je auto gaat wordt dit dikwijls een ander verhaal.
Indien je gebruik maakt van de wetgeving en je voor je winterband een lagere snelheidsindex kiest (wat mag tussen 01/10 en 30/04) kost deze minder dan een zomerband met vereiste hogere snelheidsindex (bij dezelfde maat weliswaar).
De meeste rwd van t zelfde.Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk BerichtenWat ik vaststel :
Indien je gebruik maakt van de wetgeving en je voor je winterband een lagere snelheidsindex kiest (wat mag tussen 01/10 en 30/04) kost deze minder dan een zomerband met vereiste hogere snelheidsindex (bij dezelfde maat weliswaar).BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten......Voordeel van die bmw is dat die controleerbaarder was dan een fwd....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk BerichtenVorige winter was het echt niet te doen met de verlaagde Mini op zomerbanden( 225/40/1
Deze winter monteer ik zeker winterbanden op mijn 17" velgen...benieuwd wat het gaat geven.Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
Comment