Oorspronkelijk geplaatst door dewae
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Door de evolutie die zowel winter- als zomerbanden ondergaan hebben de laatste jaren, zijn de kwaliteiten voor beide soorten sterk verbeterd: een strikte zomerband houdt het beter vol op een verzopen baan, een winterband doet het beter bij iets hogere temperaturen, in vergelijking met hun voorgangers van, pakweg, 10 jaar terug.
Als je zelf kunt en wilt wisselen, dan heb je m.i. inderdaad een punt om het op jou manier aan te pakken. Ik zie maar één ambetantigheid: stel, je wordt 's morgens plotseling verrast, eerste nachtvorst, laagje rijm op de weg... en duty calls. Dan voel ik me toch beter als mijn winterbanden er al op liggen, misschien een week te vroeg, misschien een maand te vroeg...
BTW: de Uniroyals doen het goed, beter dan de Dunlop's en de Bridgestone Blizzak (beide RFT), die ik op mijn 1reeks had. Stiller (ondanks hun mindere score in de tests), waterafvoer is heel goed (uitermate geschikt weer om dit te testen). Nu nog een pakje sneeuw om ook die capaciteiten aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Verbruik lijkt me hoger dan op mijn zomerrubber.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Ik wissel ook thuis en ga nog wat wachten.
Waar ik mij vragen bij stel is het volgende: bandentests, zowel winter- als zomerbanden zijn altijd met nieuwe banden.
Maar wat als de banden halverwege hun profiel zitten, zouden dan de testresultaten nog dezelfde zijn? of zouden er verschillen zijn, of zelfs andere merken die in het begin slecht scoorden... Want het nieuw is er snel af he.
Een test op slijtage, das niet zo simpel he, kan eigenlijk enkel met kilometers echt gebruik op de weg, niet met simulaties, dan krijg je zoiets als normverbruik van auto's... niet echt te vergelijken met de realiteit.
En wat met de verhouding nieuwe vs half versleten banden qua remweg en zo. Is een testwinnaar met 10.000km nog steeds beter dan een nieuwe band die halverwege de rangschikking eindigde?
Verder heb ik nog bedenkingen bij tests van banden, als je lang genoeg zoekt komt elke band wel ergens als beste uit de bus... Ik denk dat de verschillen vrij klein zijn als je bij de grote merken blijft.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk BerichtenVerder heb ik nog bedenkingen bij tests van banden, als je lang genoeg zoekt komt elke band wel ergens als beste uit de bus... Ik denk dat de verschillen vrij klein zijn als je bij de grote merken blijft.
Over bvb Michelin en Continental lees je vaak best goede reviews . Pirelli daarentegen komt mogelijk wel als een goede band uit de tests MAAR je leest ook vaak dat die veel minder km's doen dan de andere A-merken .
Hoe minder profiel op een winterband , hoe minder de prestaties natuurlijk , zolang er voldoende profiel is zal een winterband toch beter scoren dan eender welke nieuwe zomerband ( is mijn persoonlijk gedacht )
OT : heb nog geen tijd genomen om de winterwielen te steken , als ik de komende 2 dagen een gaatje zie gaan ze er toch op hoor .
Comment
-
Hoe zit het eigenlijk met modderige wegen?
Doen winterbanden het daar ook beter dan zomerrubber??Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenHoe zit het eigenlijk met modderige wegen?
Doen winterbanden het daar ook beter dan zomerrubber??
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk BerichtenWintermodus is een feit
Comment
-
Dat lijkt me een heel goede redenOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Comment
-
Komende nacht zou het richting de 0 graden gaan heb ik juist gehoord.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Comment
-
sorry brechen, vind zoiets schandalig dat je daar mee durft rond rijden, voor je eigen veiligheid zou'k zeggen, daar lig ik niet van wakker, dat doe je jezelf aan, maar je zal maar es aquaplaning krijgen en een kind doodrijden....
Snap nog altijd niet dat er zo veel mensen zijn met dikke bakken (niet specifiek op brechen bedoeld) die dan 't goeikoopste chinese bandje moeten hebben of rijden tot op den draad
dikwijls onder het motto :
De dikke ketel, dat ziet de buurman wel, dat ik veiligheid dan niet meer kan of wil betalen, dat ziet de buurman toch niet
triestig....
Comment
Comment