Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door dewae Bekijk Berichten
    @wouter : waarom geen winterbanden in de zomer? Als zomerbanden het toch beter doen in de winter? Draai de kar maar even om.

Gebruik toch eens een beetje gezond boerenverstand zou ik zeggen.... Ik loop net als de meeste anderen ook niet op "zee-sletsen" in de winter, noch in dikke winterbotinnes rond in de zomer....

Kwestie van grip hé
    Hehe de sloffenallegorie, is die ook van Plato? ;-) Misschien dat mijn uitleg niet volledig duidelijk was. Dat in echt winterse omstandigheden winterbanden pak beter zijn dan zomerbanden ben ik 100% mee akkoord. Dat heb ik al ettelijke keren kunnen ondervinden en is ook de reden waarom ik een setje winterbanden heb er heel content van ben. Het is met die 7° regel dat ik niet akkoord ben, dat is geen winterweer. Zoals je zegt "kwestie van grip hé" maar in die omstandigheden zijn mijn zomerbanden nog pakken beter dan mijn winterbanden ongeacht welk seizoen het is. Ik heb enkel voordeel gemerkt als het echt glad ligt door vriestemperaturen. Heeft weinig met boerenverstand te maken maar met harde feiten ;-) Maar zoals ik ook in mijn vorige post schreef, je kunt niet iedere winter-zomerband combinatie over dezelfde kam scheren aangezien ik een top zachte zomerband vergelijk met een gemiddelde winterband. Er zullen wel zomerbanden zijn die sneller hun grip verliezen en winterbanden die beter presteren bij hogere temperaturen maar momenteel gaan mijn winterbanden er nog niet op want het is nog warm genoeg voor mijn zomersletsen ;-) Een 2de punt is natuurlijk dat ik zelf mijn banden wissel waardoor ik heel kort op het weer kan inspelen wat voor veel mensen niet te doen is.

Comment

• Door de evolutie die zowel winter- als zomerbanden ondergaan hebben de laatste jaren, zijn de kwaliteiten voor beide soorten sterk verbeterd: een strikte zomerband houdt het beter vol op een verzopen baan, een winterband doet het beter bij iets hogere temperaturen, in vergelijking met hun voorgangers van, pakweg, 10 jaar terug.

Als je zelf kunt en wilt wisselen, dan heb je m.i. inderdaad een punt om het op jou manier aan te pakken. Ik zie maar één ambetantigheid: stel, je wordt 's morgens plotseling verrast, eerste nachtvorst, laagje rijm op de weg... en duty calls. Dan voel ik me toch beter als mijn winterbanden er al op liggen, misschien een week te vroeg, misschien een maand te vroeg...

BTW: de Uniroyals doen het goed, beter dan de Dunlop's en de Bridgestone Blizzak (beide RFT), die ik op mijn 1reeks had. Stiller (ondanks hun mindere score in de tests), waterafvoer is heel goed (uitermate geschikt weer om dit te testen). Nu nog een pakje sneeuw om ook die capaciteiten aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Verbruik lijkt me hoger dan op mijn zomerrubber.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• Ik ga seffens men Michelin Alpin's (op wintervelg) laten steken.Misschien nog een 2 weken te vroeg maar beter te vroeg dan te laat ... het weer in België kan op enkele dagen omslagen en we zijn gerust ... Wintergroeten

Comment

• ik ga de mijn zondag steken, ben ik er inneens vanaf
          BMW X5 45e

Comment

• Zal hier ook voor van 't weekend zijn , sta toch voor mijn deur en rij wel met de andere naar hot en her ....

Comment

• Ik wissel ook thuis en ga nog wat wachten.

Waar ik mij vragen bij stel is het volgende: bandentests, zowel winter- als zomerbanden zijn altijd met nieuwe banden.
              Maar wat als de banden halverwege hun profiel zitten, zouden dan de testresultaten nog dezelfde zijn? of zouden er verschillen zijn, of zelfs andere merken die in het begin slecht scoorden... Want het nieuw is er snel af he.

Een test op slijtage, das niet zo simpel he, kan eigenlijk enkel met kilometers echt gebruik op de weg, niet met simulaties, dan krijg je zoiets als normverbruik van auto's... niet echt te vergelijken met de realiteit.
              En wat met de verhouding nieuwe vs half versleten banden qua remweg en zo. Is een testwinnaar met 10.000km nog steeds beter dan een nieuwe band die halverwege de rangschikking eindigde?

Verder heb ik nog bedenkingen bij tests van banden, als je lang genoeg zoekt komt elke band wel ergens als beste uit de bus... Ik denk dat de verschillen vrij klein zijn als je bij de grote merken blijft.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
                Verder heb ik nog bedenkingen bij tests van banden, als je lang genoeg zoekt komt elke band wel ergens als beste uit de bus... Ik denk dat de verschillen vrij klein zijn als je bij de grote merken blijft.
                Er zullen altijd wel testen te vinden zijn waar een andere band als winnaar uit de bus komt........maar om zomaar te zeggen " als je bij de grote merken blijft" vind ik niet persé juist .

Over bvb Michelin en Continental lees je vaak best goede reviews . Pirelli daarentegen komt mogelijk wel als een goede band uit de tests MAAR je leest ook vaak dat die veel minder km's doen dan de andere A-merken .

Hoe minder profiel op een winterband , hoe minder de prestaties natuurlijk , zolang er voldoende profiel is zal een winterband toch beter scoren dan eender welke nieuwe zomerband ( is mijn persoonlijk gedacht )

OT : heb nog geen tijd genomen om de winterwielen te steken , als ik de komende 2 dagen een gaatje zie gaan ze er toch op hoor .

Comment

• Hoe zit het eigenlijk met modderige wegen?
                  Doen winterbanden het daar ook beter dan zomerrubber??
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Zou toch moeten, aangezien er mud+snow op staat

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Hoe zit het eigenlijk met modderige wegen?
                      Doen winterbanden het daar ook beter dan zomerrubber??
                      Normaal gezien presteren winterbanden hier beter dan zomerbanden. Hun grovere stuctuur zorgt voor meer pak in de modder. De M+S aanduiding staat inderdaad voor mud en snow maar dit is een aanduiding die niet gecontroleerd wordt zoals het ijsvlokicoontje bij winterbanden. M+S kan op zich op een pure zomerband staan ook. Zo heb ik nog M+S ban vaan goodride gehad (niet goodrich) en die waren een ramp op alle ondergronden behalve droge asfalt.
                      Last edited by ; 10/11/2013, 11:32.

Comment

• *
                        Wintermodus is een feit
                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                          Wintermodus is een feit
                          Hier ook .........30 minuutjes ( samen met m'n dochter ) en 2 minuten later een flinke hagelbui ( volgens mij is het nu kouder op de weg dan in de lucht )

Comment

• Hier scheen de zon en 2 sec later ook hagelbollen van 1cm dikte op mijne ketel.
                            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• vindt het precies nog zo vroeg voor winterbanden qua t° !?
                              TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

Comment

• de reden dat ik nu al mijn winterbanden gelegd heb

Comment

• Dat lijkt me een heel goede reden
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

• Op deze moment maar 6 graden in de kempen.
                                    Begint voor de mensen die met de vroege gaan werken toch interessant te worden

Comment

• ik ben vanochtend thuisgekomen bij 6 graden, eerste keer dit jaar ik 6 zie

we zijn 10/11

Comment

• Komende nacht zou het richting de 0 graden gaan heb ik juist gehoord.

Comment

• sorry brechen, vind zoiets schandalig dat je daar mee durft rond rijden, voor je eigen veiligheid zou'k zeggen, daar lig ik niet van wakker, dat doe je jezelf aan, maar je zal maar es aquaplaning krijgen en een kind doodrijden....

Snap nog altijd niet dat er zo veel mensen zijn met dikke bakken (niet specifiek op brechen bedoeld) die dan 't goeikoopste chinese bandje moeten hebben of rijden tot op den draad
                                          dikwijls onder het motto :
                                          De dikke ketel, dat ziet de buurman wel, dat ik veiligheid dan niet meer kan of wil betalen, dat ziet de buurman toch niet
                                          triestig....

Comment

Working...
                                          X