Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
    Weet je toch al hier? Zo moeilijk is dat niet om er hier een paar uit hun tent te lokken (in het ergernis topic zetten "ik heb vandaag zelf een gevaarlijke situatie gecureerd :p)

    Wel zalig die winter trainingen in scandinavie maar fucking duur!!!! Toevallig geen links naar iets betaalbaar?
    Ja. Wij hebben destijds eens geprobeerd om iets uit de grond te stampen in samenwerking met de school van Marko Ippati. Voor twee dagen, incluis vluchten naar Finland, konden we dat voor een kleine 1000 Euro regelen.

    Weinig reactie op gehad wel. Ik veronderstel dat het zoals met alles is in Vlaanderen: als iemand die men kent wat organiseert of verkoopt, dan gaat men daar nooit op in. Hij zou er wel eens 3 frank en 20 centiemen kunnen aan verdienen.
    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
      Ik rij voor het eerst met winterbanden nu. Op een goedkoop setje alu's zaten er winterbanden met nog 3mm en een beetje profiel. Tot nu toe allesbehalve onder de indruk. Mijn conti ecocontact's gaven véél meer grip. Wanneer het nat ligt kan ik driften van jewelste, terwijl ik anders moeite heb om de auto te doen uitbreken.

      Nuja, wordt het wachten tot de temperatuur richting vriespunt gaat. Dan zal ik opnieuw evalueren.
      Ik dacht dat winterbanden hun "effect" of toch het grotendeels van hun effect verliezen na de eerste 2 mm.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hyy Bekijk Berichten
        Ik dacht dat winterbanden hun "effect" of toch het grotendeels van hun effect verliezen na de eerste 2 mm.
        Niet echt. Ik heb de Hakkapeliitta 4's van de STi nog liggen en gebruikte die op de Lexus. Ze waren zogezegd op 55-60% van hun diepte maar deden nog steeds hun werk erg goed en alzeker beter dan een (zelfs nieuwe) zomerband in winterse omstandigheden.
        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
          Ik rij voor het eerst met winterbanden nu. Op een goedkoop setje alu's zaten er winterbanden met nog 3mm en een beetje profiel. Tot nu toe allesbehalve onder de indruk. Mijn conti ecocontact's gaven véél meer grip. Wanneer het nat ligt kan ik driften van jewelste, terwijl ik anders moeite heb om de auto te doen uitbreken.

          Nuja, wordt het wachten tot de temperatuur richting vriespunt gaat. Dan zal ik opnieuw evalueren.
          Ja, hoe zou dat nu komen, die banden zijn enkel nog goed om weg te gooien!
          Winterbanden met minder dan 3 a 4 mm profiel zijn rijp voor het stort, dus ik begrijp niet dat je die nog onder je auto wilt leggen, je kan dan beter op zomerbanden blijven rijden.

          Ik ben een leek als het op winterbanden aan komt, maar zelfs ik weet dat ondertussen al.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten


            Dit is gewoon lollig. Je zet hier een video van een kadee van 11 jaar die 99% van de piloten hier naar huis zou kunnen rijden op ijs en ipv te zeggen "fcuk, dat is straf", beginnen ze allemaal excuses uit te vinden.

            Mennekes, stop met naar uw navel te staren (ik weet het, voor BMW rijders is dat een onmogelijke opdracht)!

            Als ik zo een gastje bezig zie, dan doe ik gewoon mijn petje af en heb ik daar bewondering voor. Vooral als je weet hoe delicaat het is om snel en precies zo een totaal onderstuurde Impreza op ijs te rijden, dan is dit echt indrukwekkend.
            Daarnaast zit hij ook nog met een micro op zijne kop en met een journalist naast hem gewoon een praatje te slaan ! Duidelijk zijn er hier maar weinig die kinderen hebben die 11 jaar zijn of zijn geweest.
            Excuses? Om dat filmpje te appreciëren hoef je echt niet een vage groepering van Belgische ijsdrifters erbij te sleuren?!? Nogmaals - ik neem even de vrijheid - "we" snappen uw punt niet. Toch een talent van u, steeds dat competitieve trekje te pas en onpas, met een aroma van trololo.

            Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Ja, hoe zou dat nu komen, die banden zijn enkel nog goed om weg te gooien!
            Winterbanden met minder dan 3 a 4 mm profiel zijn rijp voor het stort, dus ik begrijp niet dat je die nog onder je auto wilt leggen, je kan dan beter op zomerbanden blijven rijden.

            Ik ben een leek als het op winterbanden aan komt, maar zelfs ik weet dat ondertussen al.
            Juist, 3mm op een winterband is volledig versleten. Nieuw hebben die 9-10mm profiel, dus veel meer dan 2mm die eraf kan. Ook is een zomerband vooral geoptimaliseerd voor natte grip (droog is te gemakkelijk), dus het is ook deze eigenschap die doorgaans slechter wordt op een winterband aangezien ijsgrip en regengrip zo goed als tegengestelde eigenschappen zijn die een verschillend compromis vergen in resp. zomer en winterbanden.
            ST Cupra 290 PP - GT86+

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hyy Bekijk Berichten
              Ik dacht dat winterbanden hun "effect" of toch het grotendeels van hun effect verliezen na de eerste 2 mm.
              Niet na de eerst 2 mm die er af gaat.
              Wel als er nog slechts 3 a 4 mm profiel op zit.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                Excuses? Om dat filmpje te appreciëren hoef je echt niet een vage groepering van Belgische ijsdrifters erbij te sleuren?!? Nogmaals - ik neem even de vrijheid - "we" snappen uw punt niet. Toch een talent van u, steeds dat competitieve trekje te pas en onpas, met een aroma van trololo.


                Vlaanderen, of België in 't algemeen. Hij heeft er zware problemen mee, moet hij constant herhalen. Mij niet gelaten, maar dan vraag ik me wel af waarom hij nog rondhangt op een Belgisch (Vlaams) forum.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                  Hij zou er wel eens 3 frank en 20 centiemen kunnen aan verdienen.
                  Oei.... Jij rekent nog in Belgische franken?
                  “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Ja, hoe zou dat nu komen, die banden zijn enkel nog goed om weg te gooien!
                    Winterbanden met minder dan 3 a 4 mm profiel zijn rijp voor het stort, dus ik begrijp niet dat je die nog onder je auto wilt leggen, je kan dan beter op zomerbanden blijven rijden.

                    Ik ben een leek als het op winterbanden aan komt, maar zelfs ik weet dat ondertussen al.
                    de baan was een beetje vochtig. dan heb je een diep profiel helemaal niet nodig.
                    een diep profiel speelt pas een rol wanneer er effectief sneeuw ligt, of er aquaplaning kan gebeuren.
                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                      de baan was een beetje vochtig. dan heb je een diep profiel helemaal niet nodig.
                      een diep profiel speelt pas een rol wanneer er effectief sneeuw ligt, of er aquaplaning kan gebeuren.
                      Dat mag logisch klinken, maar toch is het zo dat de algemene grip van een band sterk achteruit kan gaan als ze versleten zijn ook al komt het profiel er niet aan te pas. Hoogst waarschijnlijk omdat de kwaliteit van het rubber van het profiel acteruit gaat als je te dicht bij het karkas komt, dat is meestal niet dezelfde rubbersamenstelling. En een winterband met 3mm profiel is er gewoon volledig erdoor, zo is dat.

                      Verder is het ook zo dat een natte baan van dag tot dag een groot verschil in grip kunnen hebben...
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                        Oei.... Jij rekent nog in Belgische franken?
                        ikke soms ook nog
                        en ik denk dat Swede bedoelt dat die Finnen het met de paplepel ingegoten krijgen. Ze hebben er natuurlijk ook de ruimte en klimaat voor om genoeg te oefenen.

                        Comment


                        • Zou dit aan de winterbanden kunnen liggen of beeld ik het mij in...
                          Maar als ik lange bochten neem voelt men wagen precies aan als een boot... Die precies wat lichte bewegingen maakt in alle richtingen.
                          Het gevoel van onderstuur en overstuur tegelijkertijd terwijl hij gewoon een bocht tegen normale snelheid aan het nemen is (voelt niet wreed stabiel aan moet ik zeggen...)

                          Ik hoop dat dit op zomerbanden wat beter is hoor!

                          (bmw e91 op goodyear eagle ultra grip)

                          Sent from my HTC One using Tapatalk
                          2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                          2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                          2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

                          2007 BMW E91 318d - 122pk

                          Bekijk
                          dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                          http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten


                            Even nagaan: Wereldkampioenen in de rallysport:
                            Finland: 14 - Belgie: 0

                            Idem in F1. Zijn hebben 3 rijders tegenwoordig, wij geen enkele.

                            En nochtans, de bevolking is de helft van Belgie, ze hebben niet meer sponsors dan wij en het "klimaat" om een wagen te kopen is er stukken slechter (tax...).

                            Ga echter eens naar een kartingrace in Finland kijken bij de klein mannen en ga in Belgie kijken en je weet meteen vanwaar het verschil komt.
                            2002 is het jaartal van de laatste finse wereldkampioen , 2013 is het jaartal van een belgische vice wereldkampioen .

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                              Zit gvd nog altijd zonder winterbanden, wat nog niet zo erg is als het nu toch terug positievere temperaturen gaan blijven.
                              Normaal gezien was ik er enkele weken terug gaan halen bij iemand die een setje te koop had staan, maar een paar 100 km mee gereden. Door ziekte niet kunnen gaan, en laten weten dat ik een weekje later ze wel zou gaan halen.
                              Als ik hem dan bel om ze gaan op te halen zegt die doodleuk dat hij ze aan iemand anders verkocht heeft en mijn voorschot ging hij bijhouden. Na wat dreigen heeft hij het wel terug gestort met uitgebreide excuses.
                              Nog een vervolg hierop.
                              Na dit voorval heb ik eerst telefonisch contact gehad met de condé in Sint-Truiden, aan de telefoon zeiden ze mij via mail een offerte te vragen voor het geen ik wilde. Wat ik dus gedaan heb.
                              Heb dan nog dik anderhalve week (waarin ik verschillende keren gebeld en gemaild heb) moeten wachten op een reactie.
                              De reactie die ik uiteindelijk gekregen heb trekt dan nog eens op geen kloten.

                              Ze hebben me snel en goed geholpen toen ik deze zomer een kapotte band had, maar de mail die ik nu terug gekregen heb lijkt wel te komen van een amateur die er totaal niks van kent ipv van een bandencentrale die met kennis van zaken handelt.

                              Ik had gevraagd om enkele bandenmerken voor te stellen, met mijn voorkeur de Michelin Alpin. Ik heb enkel een offerte gekregen voor Dunlop Winter Sport banden.
                              Ik laat duidelijk weten dat de banden op mijn velgen moeten komen waar nu mijn zomerbanden op zitten, zetten ze in de offerte ook nog eens stalen velgen van de maat zoals ik die heb.
                              Ik heb erbij gezet dat het over een Citroën C4 berline uit 2007 gaat, op de offerte vermelden ze Citroën Picasso 2007.
                              Ook had ik gevraagd of het misschien een optie was om voor smallere banden te gaan, zo lang je binnen de tolleranties zit is dat immers toegestaan. Zet die in het antwoord dat alleen banden vermeld op de papieren van de auto toegestaan zijn en de rest VERBODEN is.

                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                Dat mag logisch klinken, maar toch is het zo dat de algemene grip van een band sterk achteruit kan gaan als ze versleten zijn ook al komt het profiel er niet aan te pas. Hoogst waarschijnlijk omdat de kwaliteit van het rubber van het profiel acteruit gaat als je te dicht bij het karkas komt, dat is meestal niet dezelfde rubbersamenstelling. En een winterband met 3mm profiel is er gewoon volledig erdoor, zo is dat.

                                Verder is het ook zo dat een natte baan van dag tot dag een groot verschil in grip kunnen hebben...
                                kwaliteit van het rubber dichter bij het karkas is quatsch IMO. we rijden geen F1. misschien dat je het wel merkt op een doog circuit, met het profiel er hélemaal afgesleten.

                                en oja, je hebt mijn avatar gepikt...
                                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                                  kwaliteit van het rubber dichter bij het karkas is quatsch IMO. we rijden geen F1. misschien dat je het wel merkt op een doog circuit, met het profiel er hélemaal afgesleten.

                                  en oja, je hebt mijn avatar gepikt...
                                  Niet verwarren met doelmatig verschillende kwaliteit over de breedte van de band, maar eerder dat bij het produceren daar iets gebeurt. Ben er geen specialist in, blijft dat een versleten band slechtere grip kan hebben zonder dat de profieldiepte of het gebrek eraan de oorzaak is. Fin soit

                                  Mijn avatar is een afbeelding aka foto van een echt bord zelf genomen, nikske gepikt
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
                                    Zou dit aan de winterbanden kunnen liggen of beeld ik het mij in...
                                    Maar als ik lange bochten neem voelt men wagen precies aan als een boot... Die precies wat lichte bewegingen maakt in alle richtingen.
                                    Het gevoel van onderstuur en overstuur tegelijkertijd terwijl hij gewoon een bocht tegen normale snelheid aan het nemen is (voelt niet wreed stabiel aan moet ik zeggen...)

                                    Ik hoop dat dit op zomerbanden wat beter is hoor!

                                    (bmw e91 op goodyear eagle ultra grip)

                                    Sent from my HTC One using Tapatalk
                                    Nieuwe winterbanden? Eerst paar 100 km inrijden. Had ook een zwabberig gevoel in het begin. Is beter nu.

                                    Comment


                                    • nee, dat inrijden is gewoon wennen aan het gevoel.
                                      met winterbanden zwalpt je auto veel meer omdat het karkas en het rubber zachter zijn.
                                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                                        nee, dat inrijden is gewoon wennen aan het gevoel.
                                        met winterbanden zwalpt je auto veel meer omdat het karkas en het rubber zachter zijn.
                                        Ik dacht altijd dat nieuwe banden wat vettiger zijn en dat je de bovenste laag moet afrijden.

                                        Zachte karkas? Ook bij runflats?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                          Ik dacht altijd dat nieuwe banden wat vettiger zijn en dat je de bovenste laag moet afrijden.

                                          Zachte karkas? Ook bij runflats?
                                          Ja, ze zijn wat vettig. Is de lossingsagent om de band uit de mal te halen. Je hebt minder grip. Dat houdt niet in dat je gaat zwalpen, dat houdt in dat je ABS en ESP zullen ingrijpen wanneer je tractie breekt.

                                          Over runflats weet ik niet zo heel veel, dus kan ik er geen uitspraak over doen. Wanneer je kijkt naar de motorbanden, hebben de beste banden in de regen het meest profiel en ook een zachter karkas (bvb michelin pilot road). Bij mijn weten wordt een band grotendeels opgewarmd door het flexen van het chassis. Natuurlijk ook door remmen, acceleratie en bochtenwerk, maar tijdens rustig rechtdoor bollen komt daar de temperatuur van. Ook moet je weten dat een motorband zonder profiel (slick) méér grip biedt dan een gewone band, bij regen... op voorwaarde dat deze op temperatuur is.

                                          Als je de optelsom maakt: het karkas van een winterband is zachter, waardoor deze meer warmte maakt. Dat is nodig, omdat het temperatuurbereik bij winterse omstandigheden lager ligt. Tot een zekere grens biedt een warmere band altijd meer grip
                                          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                          Comment

                                          Working...
                                          X