Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• De mijne liggen er van gisteren op. Achteraan nog maar 4mm profiel, dus straks even bij mijn persoonlijke bandencentrale binnenwippen voor 2 nieuwe.
    Heb 225/40/18 rondom. Rijden zalig, tov de 18-duims runflats zomerbanden.... Veel stiller, grip is bangelijk (Goodyear UltraGrip 2 m+s) zowel op droog als op nat.

De runflats voor de zomer zijn bijna versleten: als de lente terug daar is steek ik daar non-runflats onder. verschil in comfort en grip is veel te groot. Die runflats zijn ook pokkezwaar... de wagen rijdt nu veel vinniger, vnl op hobbelige wegen gaat hij veel strakker de bocht om...
    Ik snap niet dat BMW voor zijn grotere velgenmaten steeds die runflats (ook wel runcraps genoemd in US ) er standaard op zet: die verkloten de hele rij-ervaring...

je zal idd minder 'zwalpen' met runflats: die wanden zitten vol ijzer om ze stijf te houden als de druk te laag wordt. Zwalpen zal dus minder zijn met Runflats Winterbanden.

Comment

• Kwestie van zwalpen:
      - Bij nieuwe banden zit daar idd nog losmiddel op en is de buitenste oppervlakte van het rubber licht verhard, dus de eerste 50-100km heb je minder grip => zwalpen.
      - Het karkas is niet bijzonder veel zachter bij een winterband, een laag nylon versterking zoals bij de meeste gewone banden. Wel zijn ze meestal een kleinere maat waardoor dat meer bougeert.
      - Voornaamste reden: het rubber beweegt veel meer, per design. Een winterband heeft nieuw doorgaans 2mm meer profieldiepte dan een zomerband, er zitten veel meer sneden in het rubber, zogenaamde sipes, die het rubber moeten doen bewegen. Dat geeft veel meer gripkanten en laat sneeuw uit de band lossen. En natuurlijk is de rubber zelf veel zachter.

In mijn ervaring gaan ze na een 1000km toch merkbaar minder zwalpen, is vooral een fenomeen als ze echt nieuw zijn en alles nog moet inslijten en zich zetten.
      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
        dus de eerste 50-100km heb je minder grip => zwalpen.
        dus je bedoelt vollenbak ondersturen en oversturen. dat is tractie breken, dat klopt toch niet? een band heeft grip, of hij heeft geen grip. de spreekwoordelijke bandbreedte tussen deze is zeer klein en niet van toepassing. wanneer je op circuit gaat met sportbanden, dan ben ik bereid om hierover te spreken.
        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

• We zijn wel precies he. Je hebt heel veel rubberblokjes die erg beweegelijk zijn en individueel wat slip kunnen hebben => microslip => extra beweging boven de reeds bestaande => extra zweverig gevoel.
          Zoiets. Ok?
          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• 'Een zweverig gevoel' vat het wel mooi samen!
            De banden zijn van 2009.. Met nog 5-7mm. Misschien ligt het aan de ouderdom?

Sent from my iPad using Tapatalk.
            2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
            2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
            2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
            dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
            http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

• sdmlkjfsqdmlkf
              dubbelpost
              Last edited by Teus; 17/12/2013, 15:31.

Comment

• banden zijn 5-7 jaar ofzo goed. ze konden al een paar jaar oud zijn toen je ze koch tin 2009. inspecteer je banden eens en kijk of het rubber barstjes vertoont, dat is de weekmaker die na verloop van tijd verdampt.

nu, dat is het probleem niet. dat is gewoon de band die harder wordt en bijvoorbeeld minder grip zal bieden.
                Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                We zijn wel precies he. Je hebt heel veel rubberblokjes die erg beweegelijk zijn en individueel wat slip kunnen hebben => microslip => extra beweging boven de reeds bestaande => extra zweverig gevoel.
                Zoiets. Ok?
                ja, klopt. maar noem het alsjeblieft niet "slip"

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                  ja, klopt. maar noem het alsjeblieft niet "slip"
                  Sorry. Heb je een beter woord, mijn nederlands is een beetje roestig...
                  ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Dat zweverige is normaal bij winterbanden. Het rubber is zachter en de blokken zijn gegroefd wat de boel nog beweeglijker maakt. Daarom rij ik niet graag met winterbanden in niet winterse omstandigheden.

Comment

• Het mag gaan beginnen sneeuwen! Sinds gisteren liggen er (terug) nieuwe Nokians WRa3 op. Vorig jaar heel goed mee geweest.

Sent from somewhere, using Tapatalk
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• mijn 4 jaar oude winterbanden verliezen elk jaar meer grip...als ik terug wissel naar zomerband voel ik geen verandering/veroudering maar de winterbandjes dus wel

knap is dat met een jaargemiddelde van 5000 km op wintergerief

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Dat zweverige is normaal bij winterbanden. Het rubber is zachter en de blokken zijn gegroefd wat de boel nog beweeglijker maakt. Daarom rij ik niet graag met winterbanden in niet winterse omstandigheden.
                          Ja heb er ondertussen ook al wat over opgezocht, de 16inch velgen helpen ook niet echt omdat de dikte van de band ook zorgt voor een wat zweverig gevoel.

Sent from my HTC One using Tapatalk
                          2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                          2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                          2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
                          dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                          http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                            Het mag gaan beginnen sneeuwen! Sinds gisteren liggen er (terug) nieuwe Nokians WRa3 op. Vorig jaar heel goed mee geweest.

Sent from somewhere, using Tapatalk

zal allemaal voor januari en februari zijn vrees ik

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                              Van mij mag het wel komen, maar aangezien er op het werk nog heel wat post te doen gaat zijn in die maanden ga ik dan waarschijnlijk nog serieus gaan zitten vloeken.

Als ik tegen die tijd al eens aan fatsoenlijke winterbanden zou geraken zou ik al blij zijn. (en tegelijk ook nog zoeken naar een setje mooie velgen voor de komende zomer)
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                Kan zeker kloppen want de seizoenen zijn aan het verschuiven.
                                Wat wil zeggen dat we in Maart ook nog prijs kunnen hebben.
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Roepen achter sneeuw. Onbegrijpelijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Roepen achter sneeuw. Onbegrijpelijk.
                                    Waarom niet? Dat is het leukste aan heel de winter!

En ja ik moet alle dagen de baan op
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

• ik ben blij dat mijn bandenboer 't 2 weken tijd veel te druk had en er geen tijd meer was om mijn winterbanden er op te steken Zal over paar weken nog wel eens checken of 'm dan tijd heeft.

Comment

• Net eens naar de DOT code op mijn winterbanden gekeken. 2805 vooraan en 3206 achteraan. Redelijk overtijd dus
                                        BMW E61 525d LCI '09
                                        Suzuki Bandit 1250NA /07
                                        Fiesta Red Edition '16

Comment

• Hier nog steeds op zomerbanden tot grote tevredenheid. Van mij moet het niet sneeuwen, enkel nog eens goed vriezen dat de muggen dood zijn.

Comment

Working...
                                          X