Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Een ongeval hebben door winterbanden lijkt me toch sterk
    Een winterband heeft toch altijd meer grip? Het enige nadeel bij te hoge temperaturen is dat ze heel snel slijten.
    Tenzij de winterbanden volledig versleten zijn natuurlijk.

Dat is allersinds wat ik mij altijd heb laten wijsmaken.

Nee, een winterband heeft bij warmere temperaturen minder grip.

De remafstand bij warmere temperaturen zal bij een winterband groter zijn dan die van een zomerband, het verschil zal wel niet zo groot zijn als omgekeerd (remafstand zomerband tijdens koude temp >> remafstand winterband tijdens koude temp) maar het verschil is er wel.

De stuurprecisie van winterbanden bij warme temperaturen verminderd ook tov zomerbanden.
    2012 Renault Megane RS

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
      Wow, 12 min is echt wel snel, deze zomer bij de conde geweest toen ik een band moest laten herstellen.
      Van binnen rijden tot buiten rijden van de auto heeft toen net geen 20 minuten geduurd.
      Tja, we krijgen ook veel volk over de vloer, en als ge onze baas wat kent, die wordt serieus zenuwachtig als hij een auto te lang ziet binnen staan.

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
      Had er een mailtje naar gestuurd, voor Michelin Alpin A4 banden 144,65 euro per stuk, als goedkoper alternatief raden ze de Falken HS449 aan voor 106,50 euro per band.
      Beide inclusief montage, balanceren, nieuw ventiel en btw.
      (bandenmaat 205/55-16 91H)
      Waarom kijk je niet eens naar de Nokian WR A3, zit rond de €100 per band. Heb ze nu zelf ook, en ben daar zéér tevreden over. Gaan alleszins sowieso beter zijn dan de Falken's hoor!
      En als je dan toch echt 'premium' wil, kijk dan eventueel beter eens naar de Continental TS850, zit rond de €115 per stuk.
      De winterbanden van Michelin zijn echt hun prijs niet waard hoor
      Zomerbanden dan weer wel, maar daar gaat het nu niet over.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
        Heeft een tijdje geleden al eens goed gevroren voor een paar dagen, en ik vertrouwde m'n zomerbanden niet meer.
        Bij ijzel maakt een winterband geen verschil uit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
          zelfs op ijs zal een winterband sneller stilstaan dan een zomerband!
          genoeg bewijsmateriaal op youtube te vinden.

Comment

Waarom kijk je niet eens naar de Nokian WR A3, zit rond de €100 per band. Heb ze nu zelf ook, en ben daar zéér tevreden over. Gaan alleszins sowieso beter zijn dan de Falken's hoor!
            En als je dan toch echt 'premium' wil, kijk dan eventueel beter eens naar de Continental TS850, zit rond de €115 per stuk.
            De winterbanden van Michelin zijn echt hun prijs niet waard hoor
            Zomerbanden dan weer wel, maar daar gaat het nu niet over.
            Goede tip van die Nokian.
            Ik ken zelf niks van banden, dus elke tip is welkom.

Ik heb nog een mail van een andere bandencentrale terug gekregen ook, en daarin stond dat ze verschillende merken al niet meer konden krijgen in mijn maat.
            Ik zal straks eens zien om dat hier in het topic te zetten.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Een goede winterband zou zeker een verschil moeten maken bij ijzel
              Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
              zelfs op ijs zal een winterband sneller stilstaan dan een zomerband!
              genoeg bewijsmateriaal op youtube te vinden.
              En niet alleen sneller stilstaan, ook de grip bij optrekken is beter en de baanvastheid in een boch zou ook beter moeten zijn.
              D'r zijn inderdaad filmpjes op youtube die dat bewijzen.
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

Helemaal fout natuurlijk, ijzel = ijs en het verschil is enorm zelfs aan lage snelheid al:
                + YouTube Video
                ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Ik moet ook altijd aan bovenstaand filmpje denken als het over dit onderwerp gaat.

Comment

• "Het BIVV merkt op dat bij ijzel geen enkele band efficiënt is"

Comment

• O
                      Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                      "Het BIVV merkt op dat bij ijzel geen enkele band efficiënt is"

http://www.belgium.be/nl/nieuws/2013...ligatoires.jsp
                      Uit de link:
                      " Het is vooral essentieel dat de bestuurder zijn rijgedrag aan de weersomstandigheden aanpast, ongeacht het bandentype. Om het ongevalsrisico te beperken, dienen bestuurders bij winterse omstandigheden hun snelheid te verminderen en de veiligheidsafstand tussen henzelf en hun voorligger te vergroten, ongeacht of ze al dan niet winterbanden gebruiken. In geen geval mag het gebruik van winterbanden bestuurders ertoe brengen om meer risico’s te nemen. Eenieder moet in alle weersomstandigheden verantwoord rijgedrag aan de dag leggen"

Helemaal mee eens. Maar nogal vaag zeggen dat geen enkele band "efficient" is bij ijzel. Wel heb heb je zeer weinig grip met winterbanden(!), maar dat is nog altijd beter dan effectief nul controle met zomerbanden als er maar een beetje vaart in zit (zie filmpje). Ijzel in de vlaamse ardennen of op een brug wil je dan niet meemaken...
                      Last edited by Onehp; 08/01/2014, 10:25.
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

"Slechte" centrale dan als ze er jou niet kunnen tussen nemen, duurt hoop en al 10 minutjes. Wij hebben 2 straten, eentje voor de afspraken, de andere zonder. Kunnen in totaal aan 7 wagens tegelijk werken.
                        Als je weet dat wij gemiddeld 12 min doen over een volledig wissel (en dan heb ik het over banden wisselen op dezelfde velgen), dan duurt een herstelling niet zo lang.
                        Tja, het is een filiaal van een grote keten en een baas zie ik daar niet rondlopen eigenlijk. Ze kunnen aan 4 wagens tegelijk werken en toen ik daar bijna tien jaar geleden voor de eerste keer kwam voor een winterwissel was dat daar allemaal heel goed te doen van drukte. Nu dat winterbanden de standaard zijn in leasingcontracten, is het daar elke winter overvol en het wordt steeds erger. Mocht het mijn prive-wagen zijn ging ik naar een onafhankelijke bandenboer in de buurt ... Tot een paar jaar terug ging ik rechtstreeks bij hun een afspraak maken, maar nu moet het via een callcenter ...
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Komende woensdag ^2 .

Comment

"Het BIVV merkt op dat bij ijzel geen enkele band efficiënt is"

http://www.belgium.be/nl/nieuws/2013...ligatoires.jsp
                            zijn van die bureaucraten die niet buiten komen als het sneeuwt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                              Wat staat er dan verkeerd in die tekst van die 'bureaucraten'?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                Jaja, ik zal uw woord nemen boven een officieel Instituut, dat spreekt voor zich.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                  O

Uit de link:
                                  " Het is vooral essentieel dat de bestuurder zijn rijgedrag aan de weersomstandigheden aanpast, ongeacht het bandentype. Om het ongevalsrisico te beperken, dienen bestuurders bij winterse omstandigheden hun snelheid te verminderen en de veiligheidsafstand tussen henzelf en hun voorligger te vergroten, ongeacht of ze al dan niet winterbanden gebruiken. In geen geval mag het gebruik van winterbanden bestuurders ertoe brengen om meer risico’s te nemen. Eenieder moet in alle weersomstandigheden verantwoord rijgedrag aan de dag leggen"

Helemaal mee eens. Maar nogal vaag zeggen dat geen enkele band "efficient" is boj ijzel. Wel heb heb je zeer weinig grip met winterbanden(!), maar dat is nog altijd beter dan effectief nul controle met zomerbanden als er maar een beetje vaart in zit (zie filmpje). Ijzel in de vlaamse ardennen of op een brug wil je dan niet meemaken...
                                  Aha, da's al een pak minder. Ben toch al blij dat ik niet "helemaal fout natuurlijk" ben.

Comment

• Ik zie m'n winterbanden gewoon smelten bij deze temperaturen.

Comment

• Ik heb veel zin om terug mijn zomerbanden te steken..
                                      BMW E61 525d LCI '09
                                      Suzuki Bandit 1250NA /07
                                      Fiesta Red Edition '16

Comment

• Ik heb veel zin om terug mijn zomerbanden te steken..
                                        BMW E61 525d LCI '09
                                        Suzuki Bandit 1250NA /07
                                        Fiesta Red Edition '16

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk Berichten
                                          Ik heb veel zin om terug mijn zomerbanden te steken..
                                          Idem....................

Comment

Working...
                                          X